• چهارشنبه / ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ / ۲۰:۵۴
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1401063022473
  • خبرنگار : 50175

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان:

رسالت و کارکرد شعر در ادبیات معاصر ما کمرنگ شده است

رسالت و کارکرد شعر در ادبیات معاصر ما کمرنگ شده است

ایسنا/لرستان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: رسالت و کارکرد شعر در ادبیات معاصر ما کمرنگ شده است.

منصور احمدی در دومین نشست ادبی شهریار غزل که امروز در سالن شهید حیدریان اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان برگزار شد، با بیان اینکه رسالت و کارکرد شعر در ادبیات معاصر ما کمرنگ شده است بر لزوم تقویت رسالت قدرتمند تربیتی شعر و ادب از سوی شاعران تأکید کرد.

وی با گرامیداشت روز شعر و ادب فارسی و با اشاره به اینکه خداوند متعال، انسان را به زیور بیان و زینت کلام آراسته می‌کند، افزود: کسانی که صاحب کلام، صاحب بیان و قدرت ماورایی بیان هستند، جایگاه ارزشمند، فاخر و فرهیخته‌ای دارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان خاطرنشان کرد: بارها در جمع هنرمندان و فرهیختگان عرض کرده‌ام حضور در کنار اصحاب فرهنگ، هنر، به‌ویژه اصحاب شعر و ادب، پارادوکسی است که باعث می‌شود در اوج گرفتاری و دغدغه‌های اداری، چالش‌ها به فراموشی سپرده شوند.

احمدی استاد شهریار را اعجوبه‌ای در غزل معاصر دانست و افزود: استاد شهریار یاد و خاطره‌ای همچون سعدی و حافظ را زنده کرده است و افتخار داشتیم در عصر و زمانی نفس بکشیم که استاد شهریار نفس کشیده‌اند.

وی با بیان اینکه بنا بر رصد و تحقیقات، توجه به رسالت تربیتی شعر و ادب در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیازمند تقویت است، اضافه کرد: از جامعه شعر و ادب استان درخواست می‌شود، به مدد و یاری این اداره‌کل بیایند و این وظیفه و رسالت را دوباره رونق و توسعه دهند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان بیان کرد: تربیت، انتقال آگاهی، بینش و خرد است و این موارد همچون گنجی در اختیار استادان و مربیان و شاعران قرار دارد و باید آن‌ها را با بیانی شیوا به مردم انتقال دهند؛ بنابراین لازم است شاعران لرستانی رویکردی به شعر تربیتی داشته باشند و قدرت تربیتی شعر را مد نظر قرار دهند.

احمدی با اشاره به اینکه در کتاب‌ها، قدرت تربیتی قرآن سرآمد و خارق‌العاده است، افزود: یکی از معجزات تربیتی قرآن، بیان و قدرت نفود در جان‌هاست؛ شاعران نیز از قدرت نفوذ برخوردار هستند؛ بنابراین لازم است با استفاده از این رسالت، این قدرت را به شعر برگردانید و کنار انتشار مجموعه اشعار، دیوان، قطعات شعر، شعر تربیتی نیز سروده شود.

وی با اشاره به اینکه در بسیاری از مصرع‌ و بیت شاعران بزرگ، نکات تربیتی، حکمت، تقوا، قدرت بازدارندگی و... به‌خوبی نشان داده شده است، گفت: پیشنهاد می‌شود، صاحب‌نظران و انجمن‌های شعر در استان، جشنواره یا مسابقه‌ای در حوزه شعر تربیتی برگزار کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان بیان کرد: رسالت و کارکرد شعر در ادبیات معاصر، کمرنگ شده و لازم است این رسالت تربیتی قدرت‌مند شعر و ادب را برگردانند و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در مسیر این بازگرداندن آمادگی دارد که حمایت‌های لازم در برگزاری جشنواره‌ها، چاپ کتاب‌ و یا اطلاع‌رسانی‌ها را انجام دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha