• یکشنبه / ۳ مهر ۱۴۰۱ / ۱۱:۴۱
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1401070301094
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

عقلانیت و اخلاق پیامبر(ص)؛ هیچ‌گاه برای الگوگیری رنگ نمی‌بازد

عقلانیت و اخلاق پیامبر(ص)؛ هیچ‌گاه برای الگوگیری رنگ نمی‌بازد

ایسنا/خراسان جنوبی یک مدرس حوزه علمیه گفت: عقلانیت و اخلاق شاید مهم‌ترین ویژگی‌های زندگی پیامبر(ص) باشد که رنگ تغییر نمی‌پذیرد و می‌تواند در زندگی فعلی نیز الگو قرار گیرد.

حجت‌الاسلام سیدرضا هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اگر زندگی پر فراز و نشیب پیامبر(ص) را با هوشمندی بررسی کنیم، پیروزی‌های انسانی را خواهیم دید که هیچ چیز جز خداوندگار خود را نداشت.

وی با اشاره به مهم‌ترین ویژگی‌های پیامبر(ص)، افزود: باور به آن چه تبلیغ می‌کرد از جمله مهم‌ترین‌ها بود به گونه‌ای که پیامبر نسبت به آن چه برای مردم باز می‌گفت ذره‌ای تردید روا نمی‌داشت.

هاشمی ادامه داد: پذیرش همگانی؛ گام نخست در موفقیت مبلغ آن است تا کسانی که با او بناست طرف گفت و گو قرار گیرند او را بپذیرند. اگر این پذیرش و اقبال صورت نگیرد تلاش و کوشش فرد مبلغ همچون آب در هاونگ کوبیدن است که پیامبر(ص) برخوردار از این ویژگی بود.

وی تصریح کرد: زیبا و دلنشین سخن گفتن، پرهیز از پرگویی، ایمان و باور نزدیکان، صداقت، دلسوزی برای افراد، فروتنی و پرهیز از امتیازخواهی از مهم‌ترین ویژگی‌های ایشان بود که نظیری نداشت.

این مدرس حوزه علمیه یکی از ویژگی‌های اخلاقی پیامبر(ص) را پاک کردن نفس از رذائل اخلاقی دانست و اظهار کرد: امروز بسیاری از جنایت‌ها با نام اسلام انجام می‌شود، اما اسلام مبری از این جنایت‌هاست.

هاشمی با بیان اینکه متأسفانه صفات پیامبر اکرم(ص) در میان مسلمانان بسیار کمرنگ شده و مسلمانان کمتر به این صفات توجه دارند، افزود: برخی بر این باورند که روزگار دگرگون شده و نمی‌توان همچون گذشته زندگی و یا این رفتارها را تکرار کرد؛ مگر قرار است کسی به گذشته برگردد و همچون پیشینیان زندگی کنند، اما می‌توان کمی رفتار خود را تطبیق داد.

وی ادامه داد: نکته‌هایی در رابطه با رفتار اقتصادی، فرهنگی و اقتصادی پیامبر اسلام(ص) وجود دارد که باید به دقت مورد واشکافی و تحلیل قرار گیرد و حتی در آموزش‌های دانشگاهی و مدارس دیده شود.

هاشمی یادآور شد: در بین رفتارهای پیامبر(ص) آن چه در حوزه اخلاق رخ داده است، بدون درنگ و تأمل می‌تواند به صورت کامل الگو قرار گیرد چراکه حوزه اخلاق تنها عرصه‌ای است که فرهنگ، زبان و زمان و مکان نمی‌تواند در آن اثرگذار باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha