• سه‌شنبه / ۵ مهر ۱۴۰۱ / ۱۲:۰۶
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1401070501982

جرعه ای نورانی از زندگانی انسان کامل

جرعه ای نورانی از زندگانی انسان کامل

ایسنا/قم امام رضا فرمودند: راه قناعت را جز دو کس نپیماید: یا عبادت پیشه‌ای که خواهان اجر و مزد اخروی است یا بزرگواری که از مردمان فرو مایه دوری می‌کند.

آخرین روز ماه صفر، روز شهادت امام هشتم شیعیان یعنی امام رضا (ع) است، ایام شهادت ایشان بهانه‌ای است که درخصوص زندگی ایشان تامل بیشتری کنیم و آن حضرت را بیشتر بشناسیم.
امام رضا (ع) برای کوچک ترین مسائل زندگی هم کامل ترین راهکار را پیش می‌گرفت که امروز می‌توان آن الگو قرار داد و از علم و سیرت ایشان درس‌های بزرگی گرفت.
این امام بزرگوار به عالم آل محمد نیز شهرت دارد، اما مشهورترین لقب ایشان رضا به معنای خوشنودی است.
امام رضا (ع) تمام کمالات و فضایل اخلاقی انسانی را در بالاترین مرتبه دارد و دوستان و دشمنان نیز براب رفتار محبت آمیز ایشان به مدح و ستایش وی می‌پرداختند.
سبک زندگی اجتماعی و فردی آن حضرت در زمینه‌هایی مانند نحوه برخورد با مردم با رفتار حسنه و نیکو می‌تواند الگوی توحیدی خوبی برای مدیران جامعه اسلامی باشد؛ همچنین قناعت و استفاده درست از اموال عمومی در سیره امام معصوم است و امام رضا (ع) در این خصوص می‌فرماید قناعت باعث خویشتن داری و عزت و ارجمندی و آسوده شدن از زحمت زیاده خواهی بندگی در برابر دنیا پرستان است، راه قناعت را جز دو کس نپیماید: یا عبادت پیشه‌ای که خواهان اجر و مزد اخروی است یا بزرگواری که از مردمان فرو مایه دوری می‌کند.
پس از شهادت امام کاظم (ع) امامت حضرت رضا (ع) آغاز شد و ده سال از امامت ایشان با زمان هارون الرشید معاصر بود و به طور کلی ایشان به مدت ۲۰ سال امامت و رهبری شیعیان را برعهده داشت.
در برخی منابع تاریخی ذکر شده که مامون به امام رضا (ع) پیشنهاد داد که با دخترش ازدواج کند و امام نیز پیشنهادش را قبول کرد؛ به نظر می‌رسد که هدف مامون از این کار نزدیکی بیشتر به امام رضا و نفوذ به خانه ایشان بوده؛ به دنبال آن امام رضا (ع) پس از ۱۷ سال زندگی در مدینه و ارشاد مردم به سوی دین خدا، با حیله مامون عباسی عازم خراسان شد و پس از قبول اجباری ولایت عهدی مامون و گذشت سه سال در ۵۵ سالگی به دست مامون به شهادت رسید.
مشهورترین و قوی ترین نظریه در تاریخ شهادت آن حضرت روز جمعه آخرین روز ماه صفر سال ۲۰۳ هجری قمری است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha