• جمعه / ۸ مهر ۱۴۰۱ / ۲۳:۲۱
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401070803468
  • خبرنگار : 50416

آیین افتتاحیه دوازدهمین جشنواره شیره‌پزی در روستای مانیزان برگزار شد

آیین افتتاحیه دوازدهمین جشنواره شیره‌پزی در روستای مانیزان برگزار شد

ایسنا/همدان آیین افتتاحیه دوازدهمین دوره جشنواره شیره‌پزی ملایر عصر جمعه ۸ مهرماه به میزبانی مردمان خونگرم و یمهمان نواز روستای هدف گردشگری مانیزان و با حضور استاندار همدان، مسئولان استانی و شهرستانی و گردشگران برگزار شد.

آیین شیره پزی روستای مانیزان به عنوان رویدادی کهن در سال ۱۳۹۰ به عنوان یکی از میراث‌های ناملموس ایران ثبت شد. جشنواره شیره پزی تاکنون ۱۱ دوره در این روستا برگزار شده و امسال پس از دو سال وقفه در برگزاری، با استقبال قابل توجه گردشگران در روزهای هشتم، نهم و دهم مهرماه برگزار خواهد شد.

اجرای ساز و دهل محلی، حضور هنرمندان مطرح کشوری، اجرای موسیقی سنتی و برگزاری کارناوال شادی در روستا به منظور افتتاح یک کارگاه شیره پزی از بخش‌های متنوع این آیین افتتاحیه بود.

غرفه‌های سوغات محلی، صنایع دستی، شیره انگور، باسلوق، کشمش و دیگر مشتقات انگور از ابتدای روستا تا محل برگزاری جشنواره مملو از گردشگرانی بود که برای دیدن آیینی با قدمت بیش از ۷۰۰ سال، از شهر و دیار خود راهی مانیزان شده بودند تا کامشان را با شهد انگور شیرین کنند.

آیین افتتاحیه دوازدهمین جشنواره شیره‌پزی در روستای مانیزان برگزار شد

به گفته دهیار روستای مانیزان، این روستا از توابع بخش مرکزی شهرستان ملایر با جمعیتی حدود ۳۸۶ نفر است که در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی این شهرستان و در محور دره جوزان که نظام تولید انگور آن توسط سازمان فائو در سال ۹۷ ثبت جهانی شده، واقع شده است.

وحید همراهی بیان کرد: معمولاً هر خانواده یک کارگاه شیره پزی در خانه خود دارند و در مجموع حدود ۱۲۰ کارگاه شیره پزی در این روستا وجود دارد و هر ساله حدود ۱۰۰ تن شیره انگور به دستان زحمت کش و پینه بسته زنان و مردان سخت کوش این روستا تولید و به سراسر کشور عرضه می شود.

همراهی افزود: اهالی روستا برای پخت شیره تا اوایل پاییز صبر می کنند که انگورها خوب رسیده و شیرین شوند چراکه هر چه رسیده تر باشند شهد بیشتری دارند و شیره بیشتر و با کیفیت تری تولید می کنند.

به گفته وی، حدود ۳۳ غرفه طی این جشنواره برپاست که مشتقات انگور و صنایع دستی را عرضه می کنند. کم آبی و خشک شدن بخش بزرگی از باغات اهالی، مهاجرت جوانان روستا و بهسازی راه های روستا از مهمترین مشکلات این روستای هدف گردشگری است.

آیین افتتاحیه دوازدهمین جشنواره شیره‌پزی در روستای مانیزان برگزار شد

لبخند گرم زنان این روستا موقع استقبال از مهمانان، گرد خستگی و آفتاب سوختگی روزهای طاقت فرسای برداشت انگور که بر صورت شان نقش بسته را پوشانده است.

زنانی سخت‌کوش که صبورانه و با دستانی پینه بسته در کنار شعله های آتش دیگ های پر از آب گوارای انگور را هم می زنند تا سر نرود. در هر کوچه و پس کوچه ای، بخشی از حیاط باصفای اهالی روستا، کارگاه کوچکی شده و آتش داغ کوره این کارگاه ها، گرمایی عجیب به خانه و اهالی خانه بخشیده است.

معاون استاندار و فرماندار ویژه ملایر در این آیین اظهار کرد: هر صحنه و گوشه ای از ایران را که مورد توجه قرار دهیم، خداوند نعمت را در حوزه های مختلف کشاورزی، صنایع دستی، گردشگری و صنعت و معدن بر ما تمام کرده است.

سلمان اسماعیلی دو برند مبلمان منبت و انگور ملایر را دو یادگار تاریخی مردم این شهرستان و از ظرفیت های مهم اقتصادی و فرهنگی شهرستان دانست که ثبت جهانی شده و امروز بر آسمان ایران می درخشند و افزود: شهرستان ملایر جزء معدود شهرهایی است که دو برند جهانی دارد.

اسماعیلی ادامه داد: دولت سیزدهم علاوه بر توجه و اهتمام به توسعه ابعاد اقتصادی و ظرفیت های فرهنگی و اقتصادی شهرهای مختلف، بر ایجاد نشاط، شادابی و انسجام اجتماعی تاکید و اهتمام می ورزد.

وی جشنواره شیره پزی مانیزان را نماد توجه دولت سیزدهم بر نشاط اجتماعی و ابعاد فرهنگی دانست و گفت: با سیاست گذاری دولت سیزدهم، شاهد رشد و ارتقاء روزافزون اقتصادی و معیشتی مردم در ابعاد مختلف خواهیم بود.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه شهرستان ملایر را با دو برند جهانی در کل کشور بی نظیر دانست و تصریح کرد: امروز به حضور و استقبال بی نظیر مردم برای شرکت در این جشنواره افتخار می کنیم.

حجت الاسلام احد آزادیخواه پیشنهاد داد: جشن آیین شیره پزی به مدت یک هفته در تمام روستاهای دره جوزان برگزار شود و اهالی خونگرم این منطقه پذیرای بازدیدکنندگان باشند.

آزادیخواه ادامه داد: با افزایش تعداد روزهای جشنواره از یک روز به یک هفته، روستائیان و باغداران این دره جهانی بتوانند از تمام مراحل فروش انگور در باغ تا پخت شیره و باسلوق درآمد زایی داشته باشند.

وی با اشاره به برند جهانی مبلمان منبت ملایر خاطرنشان کرد: منبت ملایر در دنیا منبتی نمونه و ویژه بوده و شاه بیت تبلیغات تلویزیونی مبلمان منبت، جهان شهر ملایر است.

آیین افتتاحیه دوازدهمین جشنواره شیره‌پزی در روستای مانیزان برگزار شد

آیین افتتاحیه دوازدهمین جشنواره شیره‌پزی در روستای مانیزان برگزار شد

آیین افتتاحیه دوازدهمین جشنواره شیره‌پزی در روستای مانیزان برگزار شد

آیین افتتاحیه دوازدهمین جشنواره شیره‌پزی در روستای مانیزان برگزار شد

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha