• یکشنبه / ۱۰ مهر ۱۴۰۱ / ۱۰:۰۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401071004249
  • خبرنگار : 71516

الکاظمی مجددا خواهان توافق ملی گروه‌های سیاسی شد

الکاظمی مجددا خواهان توافق ملی گروه‌های سیاسی شد

نخست وزیر عراق مجددا گروه‌های سیاسی این کشور را به تسریع در برگزاری مذاکرات ملی و رسیدن به توافق دعوت کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه شفق نیوز، مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در نشست شورای امنیت ملی در کابینه گفت: در سالروز انتفاضه اکتبر، ملت ما برای بزرگداشت این مناسبت به خیابان‌ها آمده‌ و خواسته‌های خود را بیان کردند. وظیفه تمام گروه‌های سیاسی است که با جدیت به این خواسته‌ها گوش بدهند و به نقش ملی خود در قبال آن عمل کنند. دولت خواسته‌ها را مطابق اختیارات خود اجرا می‌کند که از جمله آن فرستادن زخمی‌شدگان به خارج برای معالجه و پرداخت هزینه معالجه و پیگرد افرادی است که در کشته شدن معترضان نقش دارند.

وی گفت: من از نیروهای امنیتی که به وظایف خود در تعامل با معترضان عمل می‌کنند و از معترضانی که تظاهرات مسالمت‌آمیز انجام می‌دهند و همکاری‌شان با نیروهای امنیتی قدردانی و تأکید می‌کنم که تظاهرات یک حق قانونی است. ما از کمیته‌های امنیتی در استان‌ها می‌خواهیم وضعیت امنیتی را به طور کامل پیگیری کنند و به حفظ حقوق بشر و حق تظاهرات مسالمت‌آمیز پایبند باشند. همچنین از نهادهای امنیتی و خدماتی می‌خواهیم موانع امنیتی ایجاد شده را بردارند تا روند زندگی شهروندان در تمام مناطق بغداد و سایر استان‌ها به حالت عادی بازگردد. من مجددا گروه‌های سیاسی را به تسریع در برگزاری مذاکرات ملی و رسیدن به توافق‌های ملی دعوت می‌کنم.

الکاظمی گفت: من به رهبران گروه‌های سیاسی می‌گویم که من به خاطر نزاع سیاسی شما فشار زیادی را متحمل شده‌ام و شاهد تلاش‌ها برای استفاده از فرصت علیه منافع کشور بوده‌ام. نیروهای امنیتی ما نیز متحمل فشارهای سنگینی شده‌اند. مسئولیت آن‌ها حمایت از جان مردم و دفاع از امنیت و قانون است نه اینکه هزینه نزاع‌ها و چالش‌های سیاسی را بپردازند. ما باید به خاطر مردم فداکاری کنیم. کشور به یک دولت باثبات نیاز دارد که پروژه‌های بازسازی و خدمات را اجرا کند.

در این راستا دو منبع پزشکی و امنیتی اعلام کردند که بیش از ۱۵۰ معترض و افسر و نیروی امنیتی در سومین سالروز اعتراضات اکتبر در بغداد و بصره به خاطر گاز اشک‌آور و شلیک گلوله پلاستیکی زخمی شدند. به گفته یک منبع عراقی نیروهای امنیتی به طور کامل کنترل پل‌های الجمهوریه، السنک و میادین التحریر و الخلانی و الطیران در بغداد را در دست گرفتند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha