• یکشنبه / ۱۰ مهر ۱۴۰۱ / ۱۵:۲۱
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1401071004647
  • خبرنگار : 71461

اسماعیلی: امامزاده‌ها مهمترین شبکه ارتباط دینی ما هستند

اسماعیلی: امامزاده‌ها مهمترین شبکه ارتباط دینی ما هستند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر حوزه وقف و امور خیریه به عنوان یک سنت مهم اسلامی در همه بخش‌ها گسترش پیدا کرده است، اظهار کرد: تنوع و گسترشی که وقف و امور خیریه پیدا کرده نسبت به سال های قبل به ویژه قبل از انقلاب توسعه خوبی را داشته و دلیل آن نیز پیوندی است که حوزه وقف با حاکمیت و دولت اسلامی داشته است. موضوع وقف بیش از سایر حوزه‌ها توانسته این ارتباط را با حاکمیت حفظ کند. امروز حضور اوقاف در حوزه‌های متنوع اقتصادی، دانش بنیان و فناوری‌های نوین طلیعه های تحقق تفکری است که ما با استفاده از نرم افزارهای فرهنگی در غرب به آن رسیده‌ایم.

به گزارش ایسنا، محمد مهدی اسماعیلی، ظهر امروز در همایش یاوران وحی و افتتاح نمایشگاه دستاوردهای نهاد وقف که در امامزاده صالح برگزار شد، تاکید کرد: یکی از مهمترین ویژگی‌های بقاع متبرکه و حوزه وقف قرار دادن تمام سلیقه‌های فرهنگی و فکری در یک جا است و این موضوع نیز نشات گرفته از ارادتی است که مردم به صاحبان بقاع متبرکه دارند. 

اسماعیلی یادآور شد: موضوع بقاع متبرکه که محور موضوع وقف و اوقاف است از چنین قدرت انسجام آفرینی‌ای برخوردار می‌باشد. در واقع ما شاید هیچ جایی به اندازه این بخش نمی‌توانیم ارتباط عمیق و گسترده‌ای با بخش‌های مختلف جامعه برقرار کنیم.

وی با بیان اینکه امامزاده واجب التعظیم یعنی امامزاده صالح (ع) در این نقطه شهر منشأ وحدت و همگرایی است، افزود: همه ما با همه تفاوت‌هایی که با یکدیگر داریم، معتقد هستیم که این اماکن محل آرامش است. همین امامزاده واجب التعظیم یکی از هزاران بقعه و امامزاده‌ای است که در سراسر کشور وجود دارد و این نقطه آرامش را می‌توانیم در همه بقاع متبرکه و امامزادگان در سراسر کشور مشاهده کنیم که این خود یکی از برکات جامعه دینی ما به شمار می رود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: امامزاده‌ها مهمترین شبکه ارتباط دینی ما هستند که توان ایجاد همگرایی در بین آحاد مختلف جامعه را دارند. امامزادگان در طول تاریخ تفکر دینی و اسلامی مبدا وحدت آفرینی است. در همین خصوص رهبر معظم انقلاب بیان فرمودند «امامزاده ها باید قطب‌های فرهنگی شوند». 

اسماعیلی ابراز کرد: بر اساس این محورها می‌توانیم بسیاری از پیام های اصیل دینی را از طریق همین بقاع متبرکه به جامعه برسانیم. امروز جامعه ایرانی در حال رشد و نمو است و کشور ما به برکت حاکمیت دین و وجود رهبر معظم انقلاب که همانند یک معمار و باغبان این مزرعه انقلاب اسلامی را به کانون تحولات مهم منطقه تبدیل کرده است و حوزه قدرت آفرین در سراسر منطقه به شمار می رویم. 

وی با بیان اینکه ایران به عنوان لنگرگاه ثبات در منطقه از آن یاد می‌شود، گفت: همین امنیت موجود طمع مخالفان را بیشتر کرده است و دشمنان درصدد اخلال در این نظام هستند. 

عضو شورای هنر اظهار کرد: امروز با نوع نگاه و مدیریت سازمان اوقاف این موضوع بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. تمام امامزادگان ما در کنار کارکرد عادی به حوزه کوثر فرهنگی تبدیل شده‌اند. 

اسماعیلی ادامه داد: بسیاری در این مجموعه ها کارهای فرهنگی، آموزشی و تربیتی انجام می دهند و مطالبه رهبر معظم انقلاب نیز امروز بخش زیادیش از همین مسیر محقق شده است. 

وی خاطرنشان کرد: امروز در برخی شهرها وقفی بودن زمین محل مناقشه است و بسیاری از مردم دوست دارند این مسایل حل شود و دولت و در ذیل آن سازمان اوقاف و امور خیریه خود را پیشتاز حل مشکلات می داند، به همین منظور رییس جمهور نیز کارگروهی را در این خصوص تشکیل داده تا با حفظ همه خط قرمزهای قانونی و شرعی کارها به درستی انجام شود. حتما به نیت واقف باید عمل شده و در عین حال مسایل شرعی نیز حفظ شود. این موضوع در دولت در حوزه وقف با محوریت سازمان اوقاف در حال پی گیری است. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: بیش از 70 درصد مدارس ما را خیرین ساختند؛ از همین رو پیوند گسترده بین حاکمیت دینی و خیرین منشا برکات زیادی شده است؛ به همین منظور از زحمات سازمان اوقاف و امور خیریه در تکریم این خیرین بسیار سپاسگزارم.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha