• دوشنبه / ۱۱ مهر ۱۴۰۱ / ۱۴:۵۸
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1401071105312
  • خبرنگار : 71381

بسته اخبار سیاسی ۱۱ مهر

مواضع رهبری درباره ناآرامی‌ها/روایت یک دانشجو از اتفاقات "دانشگاه شریف"

مواضع رهبری درباره ناآرامی‌ها/روایت یک دانشجو از اتفاقات "دانشگاه شریف"

ناآرامی های اخیر در کشور و موضع رهبری/ حق اعتراض؛ الزامات و بسترها/ نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه و... از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می‌آید.

به گزارش ایسنا، مواضع صریح رهبر انقلاب درباره‌ی حوادث و ناآرامی های اخیر در کشور در پی فوت مهسا امینی در صدر اخبار پربازدید امروز قرار گرفت.

مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاههای نیروهای مسلح صبح امروز با حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا در دانشگاه افسری و تربیت پلیس امام حسن علیه‌السلام برگزار شد و ایشان در این مراسم از پشت پرده حوادث اخیر و ظلم به ملت ایران روایت هایی را بیان کردند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی دربخشی از بیاناتشان تاکید کردند: دختر جوانی درگذشت که دل ما هم سوخت اما واکنشِ به این حادثه که بدون تحقیق و بدون اینکه امر مسلّمی وجود داشته باشد، عده‌ای بیایند خیابان‌ها را ناامن کنند، قرآن آتش بزنند، حجاب از سر زن محجبه بکشند، مسجد و حسینیه و خودروی مردم را به آتش بکشند، یک واکنش عادی و طبیعی نبود.

مقام معظم رهبری با تأکید بر اینکه این حوادث طراحی امریکا، رژیم صهیونیستی و دنباله‌روهای آنها است، افزودند: امریکا فقط مخالف جمهوری اسلامی نیست و با ایران قوی و مستقل نیز مخالف است، آنها به دنبال ایران دوران پهلوی هستند که همچون گاو شیرده مطیع اوامر آنها بود.

همچنین در توضیح اخبار منتشر شده در خصوص حضور خانواده امینی در جلسه کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها، علی حدادی گفت: تاکنون کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها دوبار از خانواده خانم "مهسا امینی" دعوت کرده تا در جلسه کمیسیون حضور یابند اما خانواده امینی به جلسه کمیسیون نیامدند و به ما اعلام کردند که وکیل گرفته اند.

امجد امینی پدر مرحومه مهسا امینی هم ضمن تکذیب برخی اظهارات منتسب به وی با عنوان «رییس جمهور از خانواده ما دلجویی نکرده است» گفت که رییس جمهوری در تماس با من، ضمن «تسلیت و همدردی و دلجویی از خانواده ما» تاکید کرد که «دستور پیگیری سریع پرونده» را صادر کرده است.

اتفاقات شب گذشته دانشگاه شریف هم از دیگر موضوعات مورد توجه مخاطبان بود که دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه شریف با روایتی از این اتفاقات از نحوه مواجهه نیروهای امنیتی با دانشجویان انتقاد کرد.

امیرعباس جعفری با اشاره به اینکه دیشب تجمع مقابل دانشکده کامپیوتر دانشگاه شروع شد و سپس جمعیت به سمت سردر دانشگاه حرکت کردند و چون قول‌های داده شده به دانشجویان درباره آزاد شدن برخی دانشجویان هنوز عملی نشده بود، دانشجویان تندتر از تجمعات قبلی شعار می‌دادند، حتی شعارهای رکیکی هم به مسئولان نظام دادند، ادامه داد: هنگام خارج شدن دانشجویان از دانشگاه در سردر دانشگاه و پارکینگ درگیری‌هایی رخ داد، نیروهای امنیتی از قبل لیدرهای اعتراضی را نشان کرده بودند و آماده دستگیری بودند، اما هنگامی که دانشجویان از پارکینگ قصد خروج داشتند درگیری رخ داد، گاز اشک‌آور شلیک شد و براساس آنچه من شنیدم تیرهای پینت‌بال هم شلیک شد و وقتی حراست مانع می‌شود که دانشجویان توسط نیروهای امنیتی دستگیر می‌شوند، آن نیروها با حراست برخورد می‌کنند. این اتفاقات ادامه داشت تا وزیر علوم آقای زلفی گل وارد دانشگاه شده و با نیروهای امنیتی صحبت می‌کند پس از آن مسیر خروج دانشجویان باز شده و دانشجویان با ون و اتوبوس‌هایی که از سوی دانشگاه تهیه شده بود به خوابگاه رفتند و عده‌ای هم از دانشگاه خودشان خارج شده و مشکلی پیش نیامد.

در پی اتفاقات دیشب در دانشگاه صنعتی شریف، مالک شریعتی نیاسر هم می گوید: اینکه در دانشگاه شعارهای رکیک سر داده شود و تجمع دانشجویی به ابتذال کشیده شود برای دانشگاه مایه سرافکندگی و شرمساری است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ادبیات ناپسندیده در فرهنگ ایرانی و اسلامی جایی ندارد. اگر هم چنین اتفاقی افتاد و افرادی توانستند در دانشگاه نفوذ کنند یا اینکه عده‌ای از سر نادانی و غفلت این کار را انجام دادند، آنچه که باید مراقبت شود این است که افرادی که این توهین ها را می شنوند باید سعه صدر داشته باشند.

این روزها پس از اعتراضاتی که با ماجرای مهسا امینی شروع شد، دوباره موضوع حق قانونی اعتراض، الزامات و بسترهای لازم برای تحقق آن به خصوص پس از تبدیل شدن برخی اعتراضات به آشوب و ناامنی، داغ شده است. موضوعی که رئیس‌جمهور هم به آن اشاره کرد و گفت: یک وقت اعتراض، نقد و سخن مخالفی وجود دارد که هیچ اشکالی ندارد و باید شنیده شود و شنیدن آن به اصلاح امور کمک می‌کند. چه اشکالی دارد که برای گفتگو، نقد و حتی اعتراض مراکزی اختصاص پیدا کند؟ این امر در قانون اساسی هم جایگاه دارد.

ضرورت پذیرش اعتراض های قانونی و ایجاد بسترهای آن نیز از موضوعات مورد تاکید علی اصغر خانی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بود که می گوید: اعتراض حق قانونی مردم است و دولت وظیفه دارد مطالبات مردم را بشنود و تا جای ممکن در جهت تحقق آن گام بردارد اما مردم نیز باید آگاه باشند تا دشمن از مطالبات آنها سواستفاده نکند.

در نشست شورای عالی قوه قضاییه هم حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ایگفت: اگر اعتراض با فحاشی، آتش زدن اموال مردم، ایجاد ناامنی و کشتار مردم همراه شد، دیگر اعتراض نیست و با چنین رفتارهایی هنجارشکنانه‌ای برخورد جدی خواهد شد. بدیهی است که هیچ قوه عاقله‌ای و هیچ نظامی در دنیا، آن را تحمل نمی‌کند.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به ابلاغ بخشنامه دادستان کل کشور درباره نحوه رسیدگی به پرونده‌ متهمان اغتشاشات اخیر، گفت: پرونده افراد دستگیرشده در اغتشاشات اخیر بویژه آن دسته از افرادی که مبادرت به آتش زدن اموال عمومی و مردمی کردند و در قتل و مجروح کردن افراد مباشرت و معاونت داشتند، هرچه زودتر در دادسراها تکمیل گردد و به دادگاه ارسال شود؛ مقامات قضایی در محاکم و دادگاه‌های ذیربط نیز به محض وصول پرونده دستگیرشدگان اغتشاشات اخیر، سریعاً در راستای رسیدگی به آنها اقدام کنند.

دیگر اخبار مرتبط را می توانید در لینک های زیر دنبال کنید.

تاکید وزارت کشور و دولت به نهادینه کردن حق اعتراض

دانشگاه جای ارائه راه‌حل‌های منطقی است/ تلاش می‌کنم روند آزادی دانشجویان تسریع شود

احتمال ورود کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به موضوع دانشجویان بازداشتی

تهدید امنیت مردم را تحمل نمی‌کنیم/ پرونده دستگیرشده‌ها سریعتر تکمیل شود

مجلس برای ساماندهی تجمعات اقدام کند/ مکان‌هایی برای شنیده شدن اعتراضات مشخص شود

با هوشمندی مردم و نیروهای امنیتی طرح دشمنان علیه ایران شکست خورد

عامل به آتش کشیدن اتوبوس در ساوه دستگیر شد

***

در نشست خبری امروز سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران سوالاتی درباره تحریم ها و روند مذاکرات مطرح شد که ناصر کنعانی در پاسخ به این سوالات با ابراز تاسف از اینکه در طرف مقابل شاهد وجود اراده سیاسی لازم نیستیم، افزود: از یک سو شاهد ارسال پیام‌های مختلف از طریق واسطه‌های مختلف هستیم و از سوی دیگر شاهد اعمال تحریم‌ها و  این رفتار  قطعا سازنده  نیست و نشان می‌دهد دولت آمریکا دچار دوگانگی است و هنوز نتوانسته مسیر مورد نیاز خودش را در روند مذاکرات پیدا کند.

وی تصریح  کرد : تحریم‌های آمریکا را رد می‌کنیم و در تعارض با ارسال پیام‌ها از طریق واسطه‌ها می‌دانیم و  امیدوارم شاهد اصلاح رفتار دولت آمریکا و روی آوردن این کشور  به یک رفتار سازنده باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha