• سه‌شنبه / ۱۲ مهر ۱۴۰۱ / ۱۲:۱۳
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401071205769
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

معاون اداره کل آموزش و پرورش اصفهان:

دریافت هزینه‌های جانبی در مهدهای کودک غیرقانونی است

دریافت هزینه‌های جانبی در مهدهای کودک غیرقانونی است

ایسنا/اصفهان معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان هرگونه دریافت هزینه‌های جانبی غیر مصوب آیین‌نامه و دستورالعمل‌های آموزش و پرورش را غیرقانونی دانست و گفت: تیم‌های نظارت بر مراکز پیش‌دبستانی و مهدکودک‌ها بر تمام امور و فعالیت‌های مراکز نظارت دارند و با تخلفات به‌شدت برخورد می‌شود.

وجیهه فاضل در گفت‌وگو با ایسنا، پیش‌دبستانی را یکی از حساس‌ترین مراحل زندگی کودکان دانست و گفت: در این مرحله یادگیری کودکان عمیق‌تر، سریع‌تر و آسان‌تر انجام می‌شود، توانایی‌های کودکان با توجه به ساحت‌های شش‌گانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ارتقاء می‌یابد و پایه‌های اصلی شخصیت آن‌ها شکل می‌گیرد.

وی افزود: آموزش‌های پیش از دوران دبستان با توجه به راهکار ۱-۵ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یعنی تعمیم دوره پیش ‌دبستانی به‌ویژه در مناطق محروم و نیازمند در حد امکان با مشارکت بخش غیردولتی با تأکید بر آموزش‌های قرآنی و تربیت‌بدنی و اجتماعی موجب تقویت و رشد همه‌جانبه کودک می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه اهمیت و قابلیت دوران کودکی به‌خصوص دوران پیش از دبستان در رشد همه‌جانبه شناختی، عاطفی، رفتاری و شکل‌گیری شخصیت کودکان و تأثیرپذیری آن‌ها از محیط خانواده، اجتماع و فضاهای تربیتی واقعیتی پذیرفته شده است، گفت: آنچه در دوران کودکی فراگرفته می‌شود مانند نقش روی سنگ ماندگار خواهد بود. کودکان در این دوران می‌آموزند چطور نگاه کنند، چطور بشنوند، ارتباط برقرار کنند و در فعالیت‌ها مشارکت داشته باشند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۳۱ مهدکودک در استان اصفهان فعالیت می‌کنند، افزود: از این تعداد ۳۳۲ مهدکودک در شهر اصفهان است. تعداد مراکز پیش‌دبستانی استان نیز هزار و ۱۲۸ مرکز است.

فاضل اعلام کرد: با توجه به اینکه در سال‌های گذشته نهادها و ارگان‌های غیر از آموزش و پرورش نسبت به صدور مجوز و راه‌اندازی مهد و پیش‌دبستانی اقدام کردند، تعداد مراکز و مهدهای کودک متناسب با جمعیت و نیاز مناطق است و حتی در بعضی محدوده‌ها و مراکز شهری بیشتر از نیاز جمعیت وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر شهریه مهدهای کودک و مراکز پیش‌دبستانی از طرف وزارت ابلاغ نشده و به‌صورت علی‌الحساب طبق شهریه سال گذشته دریافت می‌شود، گفت: نوآموزان مناطق محروم روستایی و حاشیه شهرها و دو زبانه از طریق آموزش و پرورش حمایت می‌شوند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان با تأکید بر اینکه هرگونه دریافت هزینه‌های جانبی غیر مصوب آیین‌نامه و دستورالعمل‌های آموزش و پرورش غیرقانونی است، گفت: تیم‌های نظارت بر مراکز پیش‌دبستانی و مهدکودک‌ها بر تمام امور و فعالیت‌های مراکز نظارت دارند و با تخلفات به‌شدت برخورد می‌شود.

وی در مورد تدابیر پیش‌بینی شده برای استفاده از مهدکودک برای اقشار آسیب‌پذیر جامعه و خانواده‌های کم برخوردار، گفت: نوآموزانی که در مناطق محروم و روستایی و حاشیه شهرها به‌خصوص در مناطق دو زبانه سکونت دارند و اولیای آن‌ها به دلیل عدم توان پرداخت شهریه و یا نبود مرکز پیش‌دبستانی در نزدیکی محل سکونت، از ثبت‌نام فرزندان خود ممانعت می‌کنند، با حمایت‌های مالی دولت تحت آموزش‌های لازم قرار می‌گیرند.

فاضل با اشاره به اینکه با توجه به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، مدیریت یکپارچه این دوره به آموزش و پرورش واگذار شده، تصریح کرد: در این راستا سال گذشته سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در وزارت آموزش و پرورش تأسیس شد. این سازمان آموزش کودکان را از بدو تولد تا قبل از ورود به پایه اول عهده‌دار شده و اکنون در حال شکل‌گیری است.

وی ادامه داد: از اقدامات اولیه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک می‌توان به ابلاغ دستورالعمل‌های انتقال مهدهای کودک تحت پوشش سازمان بهزیستی، تشکیل کمیته‌های انتقال در استان‌ها و همچنین صدور کد ویژه جهت مهدهای کودک اشاره کرد و نظارت بر تمامی مهدها و مراکز تحت پوشش از سوی اداره کل آموزش و پرورش انجام می‌شود و محتواهای آموزشی مورد استفاده از سوی آموزش و پرورش در اختیار تمامی مراکز قرار گرفته است، همچنین یکپارچگی آموزش مربیان و مدیران در دست اقدام است.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان در خصوص نحوه نظارت آموزش و پرورش بر آموزش در مراکز پیش‌دبستانی نیز گفت: یکی از وظایف مهم و از اولویت‌های برنامه‌های آموزش و پرورش نظارت مستمر بر مسائل آموزشی و پرورشی مراکز تحت پوشش است. کمیته‌های شورای نظارت و کیفیت ‌بخشی به آموزش در مناطق و نواحی استان اصفهان، متشکل از کارشناسی آموزش و کارشناسی مشارکت‌ها، سرگروه‌های آموزشی و نیروهای توانمند و متخصص به‌صورت مستمر در طول سال تحصیلی از فعالیت‌های مراکز پیش‌دبستانی‌ها بازدید به عمل آورده و در جلسات ماهیانه مسائل این مراکز مطرح و مشکلات و بهبود عملکرد مراکز پیگیری می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha