• سه‌شنبه / ۱۲ مهر ۱۴۰۱ / ۱۴:۴۵
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401071205948
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

هزینه ماهیانه ۱۰ میلیون تومانی نگهداری هر سالمند در مراکز شبانه‌روزی

هزینه ماهیانه ۱۰ میلیون تومانی نگهداری هر سالمند در مراکز شبانه‌روزی

ایسنا/اصفهان کارشناس مسئول مراکز توان‌بخشی شبانه‌روزی اداره کل بهزیستی استان اصفهان هزینه نگهداری هر سالمند در مراکز شبانه‌روزی را در هر ماه حدود ۱۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: سازمان بهزیستی برای نگهداری هر سالمند در این مراکز شهریه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی در نظر گرفته که ۲ میلیون تومان یارانه و ۷۰۰ هزار تومان سهم مشارکت خانواده است.

عادل بهمنی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به فعالیت ۳۰ مرکز شبانه‌روزی سالمندان در استان اصفهان، اظهار کرد: بین ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ سالمند به‌صورت متغیر در این مراکز نگهداری می‌شوند. همچنین ۱۹ مرکز ویزیت در منزل سالمندان داریم که هر ماه بین ۹۰۰ تا هزار ویزیت سالمندان در منزل را انجام می‌دهند و یارانه آن را سازمان بهزیستی پرداخت می‌کند.

وی با بیان اینکه یارانه مراکز شبانه‌روزی سالمندان ۲ میلیون تومان و یارانه مراکز ویزیت در منزل ۵۰۰ هزار تومان است، گفت: هزینه نگهداری هر سالمند در مرکز در ماه حدود ۱۰ میلیون تومان است که با یارانه بهزیستی فاصله زیادی دارد. شهریه‌ای که سازمان بهزیستی در نظر گرفته ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است که از این میزان ۲ میلیون تومان یارانه و ۷۰۰ هزار تومان سهم مشارکت خانواده است که عموماً داده نمی‌شود.

کارشناس مسئول مراکز توان‌بخشی شبانه‌روزی اداره کل بهزیستی استان افزود: مراکز سالمندان موارد آزاد هم دارند که در حد ۴ تا ۵ میلیون تومان از آن‌ها دریافت می‌کنند، ولی به‌طورکلی برآورد هزینه‌ای که ما و سازمان بهزیستی کشور انجام دادیم روی ۱۰ میلیون تومان بود. فاصله هزینه‌ها و دریافتی‌ها در این مراکز باعث کاهش کیفیت خدمات می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیشتر مراکز شبانه‌روزی نگهداری از سالمندان خیریه‌ای هستند مثل صادقیه، گفت: بااین‌وجود بیشتر مراکز از پس هزینه‌ها برنمی‌آیند، چون هزینه‌ها واقعاً سنگین شده است، به‌ویژه امسال با افزایش حقوق کارگران و قیمت اقلام مختلف، وضعیت بدتر از قبل شده است. از طرف دیگر سازمان هنوز شهریه جدید را اعلام نکرده و شهریه‌های دریافتی بر مبنای سال گذشته است.

بهمنی با تأکید بر نظارت بهزیستی بر مراکز شبانه‌روزی نگهداری از سالمندان، تصریح کرد: ما نظارت‌های خودمان را داریم و تا جایی که امکان دارد و مقدور باشد با مراکز در ارتباط هستیم تا دستورالعمل‌ها را رعایت کنند، مراکز هم تا جایی که امکان دارد رعایت می‌کنند، اما شاید به استانداردهای خاصی که مدنظر است نرسیم، با این‌وجود تلاش می‌شود خانواده‌ها و سالمندان راضی باشند.

وی با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی کشور از ۶ سال قبل توسعه مراکز تجمعی به‌ویژه در حوزه سالمندان را ممنوع کرده، توضیح داد: ما نمی‌خواهیم به سمت داشتن خانه سالمندان برویم، چون سالمند را از خانواده جدا می‌کند و به خانواده‌ این اطمینان را می‌دهد که سالمند را از کانون خانواده جدا کند. ما نمی‌خواهیم این فرهنگ در جامعه ترویج شود و توسعه‌این مراکز اصلاً سیاست خوبی نیست.

کارشناس مسئول مراکز توان‌بخشی شبانه‌روزی اداره کل بهزیستی استان با اشاره به اینکه فعلاً توسعه مراکز شبانه‌روزی ممنوع شده تا خانواده‌ها موظف باشند سالمندان خود را نگه دارند، افزود: اما به‌هرحال تعدادی از سالمندان مجهول‌الهویه، بی‌سرپرست و بلامکان هستند یا خانواده‌ای ندارند. این سالمندان در اولویت نگهداری در مراکز شبانه‌روزی هستند، ولی تا جایی که امکان داشته باشد سالمندانی که خانواده دارند را رد می‌کنیم تا در محیط خانواده باشند.

وی با بیان اینکه هرچه تعداد مراکز تجمعی کمتر باشد مجبوریم سالمندان کمتری را بپذیریم، افزود: به‌این‌ترتیب سالمندان بیشتری در خانواده نگهداری می‌شوند. از طرف دیگر ویزیت در منزل را داریم که تیم‌های ویزیت در منزل به خانه سالمندان می‌روند و هر سالمند را ویزیت می‌کنند تا در خانه بماند و نیازی نباشد در خانه سالمندان ایزوله شود.

بهمنی با اشاره به فعالیت ۱۹ مرکز ویزیت در منزل سالمندان  در سطح استان و ارائه خدمات به حدود هزار سالمند، اظهار کرد: خدمات ویزیت در منزل شامل ویزیت پزشک، پرستار، روانشناس و در صورت نیاز فیزیوتراپ به‌صورت ماهیانه است. بیشتر این مراکز در شهر اصفهان هستند و از آن‌ها استقبال خوبی می‌شود.

وی ادامه داد: به‌غیراز ویزیت در منزل که سعی می‌کنیم بیشتر سالمندان را به سمت آن هدایت کنیم، ۵ مرکز روزانه سالمندان هم داریم که معمولاً سالمندان را صبح تا ظهر و یا تا عصر نگهداری و برای آن‌ها برنامه‌های آموزشی و تفریحی و سرگرمی اجرا می‌کنند، اما بعد از آن به منزل برمی‌گردند.

کارشناس مسئول مراکز توان‌بخشی شبانه‌روزی اداره کل بهزیستی استان یکی از بهترین اقداماتی که می‌توان انجام داد را توسعه مراکز روزانه سالمندان دانست و گفت: متأسفانه استقبال زیادی از این مراکز نمی‌شود؛ یعنی هم کسانی که قرار است مرکز را تأسیس کنند خیلی استقبال نمی‌کنند و هم مردم. البته اگر تعداد مراکز زیاد شود و سازمان بهزیستی هم تبلیغات کند استقبال بیشتر می‌شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه توسعه‌ای که در چند سال اخیر در مراکز شبانه‌روزی نگهداری از سالمندان داشته‌ایم در توسعه مراکز روزانه نداشته‌ایم، خاطرنشان کرد: علت اصلی این است که متقاضیان تأسیس این مراکز مراجعه نمی‌کنند و علاقه‌مندی در این زمینه وجود نداشته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha