• شنبه / ۱۶ مهر ۱۴۰۱ / ۰۹:۴۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401071607387
  • خبرنگار : 71129

زلنسکی: منظورم "تهدید اتمی پیشگیرانه" علیه روسیه نبود

زلنسکی: منظورم "تهدید اتمی پیشگیرانه" علیه روسیه نبود

زلنسکی تاکید کرد که اظهاراتش درباره حملات پیشگیرانه اتمی ناتو علیه روسیه با سوءتعبیر همراه شده است.

به گزارش ایسنا، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در مصاحبه‌ای با شبکه خبری بی.بی.سی گفت که منظور واقعیش "تلنگر پیشگیرانه" بوده که این شبکه خبری دولتی انگلیس آن را به تحریم‌ها ارجاع داده است.

زلنسکی به جان سیمسون از بی.بی.سی گفت: من گفتم که شما باید تنلگر پیشگیرانه انجام دهید نه حمله.

بی.بی.سی ضمن نقل قول از او به همراه فیلم مصاحبه، این تفسیر را نیز درج کرد که این عبارت "به تحریم‌ها اشاره دارد".

این بازتاب توضیحی از سوی سرگئی نیکوفوروف، سخنگوی زلنسکی بود پس از آنکه اظهارات اولیه رئیس جمهوری اوکراین در گفت‌وگو با موسسه "لوی" استرالیا علنی شد و خشم گسترده‌ای را برانگیخت.

بر اساس ترجمه اظهارات زلنسکی از زبان اوکراینی، وی گفته بود: ناتو چه باید انجام دهد؟ حذف احتمال استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای. یکبار دیگر همانطور که پیش از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ خواستم، از جامعه بین‌الملل می‌خواهم؛ حملات پیشگیرانه انجام دهد تا آنها بدانند اگر از چنین سلاحی استفاده کنند، چه اتفاقی می‌افتد.

عبارتی که او استفاده کرده بود به معنای واقعی کلمه به "حملات پیشگیرانه" ترجمه شد و واژه اصلی آن در زبان اوکراینی که " udary" است هم معنی "حمله" می‌دهد و هم "تلنگر".

اینکه آیا این واژه را می‌توان به "تحریم" نیز ترجمه کرد، نه زلنسکی و نه نیکوفوروف توضیحی برایش نداشتند.

زلنسکی به بی.بی.سی گفت: پس از آن ترجمه، روس‌ها کار خود را در پیش گرفتند که چقدر هم برای آنها مفید است و شروع به ترجمه مجدد آن به شکل‌های مختلف کردند.

وی همچنین مدعی شده بود که کرملین در حال آماده کردن مردم روسیه برای استفاده از تسلیحات اتمی است.

رئیس جمهوری اوکراین به زبان انگلیسی به خبرنگار بی.بی.سی گفت: آنها دارند جامعه خودشان را آماده می‌کنند. این خیلی خطرناک است. آنها آماده انجام این کار نیستند که از این سلاح استفاده کنند. اما دارند ارتباط برقرار می‌کنند. آنها نمی‌دانند آیا آنها از این سلاح استفاده می‌کنند یا خیر. فکر می‌کنم حتی صبحت کردن درباره این مساله هم خطرناک باشد.

تنها مقام روسی که بسیار درباره استفاده از سلاح اتمی صحبت کرده و پیشنهادش را داده رهبر منطقه خودمختار چچن رمضان قدیروف است. او بابت این صحبتش از سوی دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین مورد عتاب قرار گرفت چون پسکوف گفته بود درحالیکه روسای مناطق روسیه می‌توانند آزادانه عقاید خود را بیان کنند اما نمی‌توانند حتی در دوران‌های بحرانی و دشوار احساساتشان را آزادانه بیان کنند.

مسکو بارها و به صورت علنی متعهد شده که به موضع مشترک "پنج بزرگ" هسته‌ای ملحق شود مبنی بر اینکه هرگز نباید جنگ اتمی انجام شود. دکترین هسته‌ای روسیه استفاده از تسلیحات اتمی را فقط در دفاع از خود در برابر حمله با تسلیحات کشتار جمعی یا زمانی که بقای کشور به دلیل یک تهدید متعارف در خطر است، مجاز می‌داند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha