• یکشنبه / ۱۷ مهر ۱۴۰۱ / ۱۲:۲۵
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401071708236
  • منبع : نمایندگی همدان

پست؛ تداعی خاطرات خوش

پست؛ تداعی خاطرات خوش

ایسنا/همدان «نامه‌رسان عزیز سلام امیدوارم که حالت خوب باشد و دنیا به کامت. اگر از احوالات اینجانب خواستار باشی ملالی نیست جز دوری شما که آن هم امیدوارم به زودی زود با دیدن روی ماهت برطرف شود.

خواستم برایت نامه‌ای بنویسم با نام خودت ببینم وقت داری بخوانی یا روی موتور مشغول توزیع نامه‌های دیگران هستی. خواستم ببینم اگر اسم خودت رو به جای گیرنده ببینی شگفت زده می شوی یا نه؟ خواستم نامه‌ای به پاس تشکر از تمام کسانی که چشم انتظار نامه‌هایشان هستند برایت بنویسم و بگویم خداقوت.

راستی چه می‌کنی با سرمای ۴۰ درجه روی موتور حال استخوان‌هایت خوب است؟ راستی چه می‌کنی با ریزگرد و گردوغبار حال ریه‌هایت خوب است؟ راستی چه می کنی روی موتور با دست‌انداز و چاله چوله‌های شهر، حال کمرت خوب است؟

راستی چه می‌کنی با غُرغُر گیرنده‌ای که نه آدرس دارد و نه پلاک! حال روحت خوب است؟ راستی چه می کنی با ..... ای بابا ولش کن دلخوش باش به چشمان منتظر مادری که وقتی کارت پایان خدمت پسرش را به او می دهی، انگار دنیا را در دستانش جا داده‌ای.

دلخوش باش به دعای خیر پیرمردی که وقتی گذرنامه‌اش را به او می دهی می‌گویید ان‌شاءلله کربلا دعات می‌کنم. دلخوش باش به لحظه اشتیاق جوانی که گواهینامه‌اش را به او می دهی و دلخوش باش به لحظه به لحظه‌های توزیع که پلی هستی از مبدأ تا مقصد به هر حال خسته نباشه و خداقوت.

ای نامه که می‌روی به سویش از جانب من ببوس رویش، از طرف یک پست‌چی.»

پست یادآور خاطرات خوب و خوشی برای هر ایرانی است به طوریکه هر کسی به نحوی از گذشته تا امروز با پست سروکار داشته است. خانواده‌هایی که با صدای زنگ خانه با شوق و ذوق به دنبال گرفتن نامه عزیزان خود از جبهه‌ها بودند و اعلام نتیجه سرنوشت‌سازترین آزمون جوانان در آن روزها از خاطرات خوش ایرانیان از پست است.  

به گزارش ایسنا، دهه ۶۰ تا ۷۰ جوانان پشت کنکوری خاطرات زیادی از آن روزهای خود دارند که از طریق پست دفترچه‌های کنکور را پر می‌کردند و بعد از کنکور نیز کارنامه را از طریق پست می‌گرفتند.

امروز اما پست برایمان رنگ و بوی دیگری از خاطرات را رقم می‌زند، اگر چه این روزها کسی نامه‌ای پست نمی‌کند یا نتیجه کنکورش را از طریق پست دریافت نمی‌کند اما خریدهای اینترنی و دریافت بسته‌های پر زرق و برق، دریافت کارت پایان خدمت و گواهینامه رانندگی همه از طریق پست صورت می‌گیرد که لذت خاص خود را برایمان دارد.

پست باید با تحولات جامعه جلو برود

مدیرکل پست استان همدان با بیان اینکه مهمترین کارکرد پست ایجاد ارتباط بین مردم و دولت است، گفت: پست یک سازمان خدمات‌رسان است که اگر خود را با تحولات جامعه هماهنگ نکند، خود به خود حذف می‌شود بنابراین اجباراً باید با تحولات جامعه جلو برود وگرنه حیاتی نخواهد داشت.

محمد امیدی در نشست "پست وتحولات آن" که در دفتر خبرگزاری ایسنا برگزار شد، اظهار کرد: خدمات واسطه‌ای بین دولت و مردم با هدف ایجاد شفافیت و کاهش فساد اداری، توسط پست انجام می‌شود به‌طوریکه هر چه مراجعه و ارتباط مردم با ادارات کمتر شود، فساد در سازمان ها نیز کمتر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه امروز مردم برای انجام امورات اداری اصلاً کارمندان دولت را نمی‌بینند، تصریح کرد: در حال حاضر مردم همدان برای انجام امور اسناد تک برگی خود، کارمندان ثبت اسناد را نمی‌بینند و فقط از طریق پست این کار را انجام می‌دهند و در طول نیم ساعت کارخود را تمام می‌کنند.

امیدی با بیان اینکه پست همدان با بیشتر ادارات در قالب‌های متفاوت تفاهم‌نامه دارد، خاطرنشان کرد: اگر می‌بینید اختلاف فاحشی بین سرانه ترافیکی کشورهای توسعه یافته با کشورهای کمتر توسعه یافته وجود دارد به این علت است که سازمان‌ها خدمات خود را به پست واگذار کردند.

متأسفانه خیلی از ادارات برای واگذاری خدمات خود به پست همچنان مقاومت دارند

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه متأسفانه خیلی از ادارات برای واگذاری خدمات خود به پست همچنان مقاومت دارند، بیان کرد: برخی از ادارات حاضر نیستند تصدی‌گری را به راحتی کنار بگذارند و اجبار به مراجعه حضوری دارند.

مدیرکل پست استان همدان اظهار کرد: پست یک سازمان خدمات‌رسان است که اگر خود را با تحولات جامعه هماهنگ نکند، خود به خود حذف می‌شود بنابراین اجباراً باید با تحولات جامعه جلو برود وگرنه حیاتی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه تا چند سال پیش پست در زمینه توزیع قبوض آب و برق و عوارض شهرداری و پاکت نامه فعالیت داشت، تصریح کرد: امروز تمام این اقدامات به‌طور صددرصد از بین رفته و اگر پست با تحولات جامعه هماهنگ نمی‌شد الان نمی‌توانست به حیات خود ادامه دهد. در حالیکه امروز نه تنها ترافیک پستی کاهش نیافته بلکه اضافه هم شده است.

امیدی با اشاره به اینکه امروز ترافیک پستی از قبض و پاکت به امانت و اسناد تغییر پیدا کرده است، یادآور شد: در راستای تحول مهمترین کارکرد پست این است که مکمل تجارت الکترونیک است به‌طوریکه اگر پست به کمک زنجیره تجارت الکترونیک نیاید به طور قطع و یقین مشاغل خُرد امکان ادامه ندارند.

وی ادامه داد: در حال حاضر بُعد فناوری به پست اضافه شده است به‌طوریکه باید سازوکاری را داشته باشیم که مردم در صورت خرید الکترونیک امکان پرداخت درب منزل نیز داشته باشند که تمام زیرساخت‌های ما در این زمینه وجود دارد و تمام باجه‌های قبول مرسولات ما به دستگاه پُز مجهز هستند.

امیدی با اشاره به پست هوشمند در همدان نیز گفت: از جمله مصادیق پست هوشمند بحث سورتینگ مرسولات پستی است به‌طوریکه در گذشته نیروی انسانی مرسولات را تجزیه می‌کرد اما امروز بارکدی طراحی شده که مقصد را مشخص می‌کند و به طور اتوماتیک در قفسه مقصد مورد نظر قرار می‌گیرد.

مدیرکل پست استان همدان با اشاره به احراز هویت نشانی در پست استان، خاطرنشان کرد: سیستمی طراحی شده که نشانی افراد به طور سیستمی به گوشی هوشمند نامه‌رسان‌ها ارسال می‌شود.

پست؛ تداعی خاطرات خوش

هنوز برخی از کدهای پستی با آدرس مطابقت ندارد

امیدی درباره اینکه هنوز برخی از کدهای پستی با آدرس مطابقت ندارد و نامه رسان‌ها از طریق آدرس مرسولات را تحویل می‌دهند نه کد پستی، با اشاره به اینکه کد پستی ۱۰ رقمی یک شماره منحصربفردی است که مربوط به یک مکان بوده و در کشور تکراری نیست، گفت: سیستم توزیع مرسولات پستی هوشمند شده اما هنوز به طور صددرصدی اتفاق نیفتاده است چراکه یکی از زیرساخت‌هایی که نیاز است، توزیع به طور کامل هوشمند شوند پروژه GNAF آدرس ملی ایرانیان است که ۲۸ دستگاه در آن دخیل هستند.

وی با بیان اینکه اگر توزیع هوشمند به طور کامل انجام شود نامه‌رسان به راحتی و در زمان کمی مرسولات را توزیع می‌کند، ادامه داد: برای توزیع هوشمند نیاز به هوشمندسازی آدرس ملی ایرانیان است که اگر این موضوع اتفاق بیفتد نامه‌رسان براساس کد پستی نقطه‌یابی می‌کند و آدرس را پیدا می‌کند که در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل پست استان همدان با تأکید بر اینکه استان همدان یکی از استان های موفق در پیشبرد پروژه GNAF است، اضافه کرد: این پروژه در هیچ‌جای کشور به طور کامل اجرایی نشده است.

وی با بیان هنوز آدرس شرکت‌های خدمات رسان، شهرداری و... با هم متفاوت است، افزود: برای داشتن نشان ملی ایرانیان نیاز است تمام ادارت و ارگان‌ها یک آدرس مشابه داشته باشند. پروژه GNAF در استان همدان پیشرفت قابل توجهی داشته به‌طوریکه تمام آدرس‌های استان را پارسل‌بندی کرده‌ایم.

امیدی با بیان اینکه پست خریدهای اینترنتی را ۲۴ ساعته توزیع می‌کند، گفت: خریدهای روزانه عنوان مرسوله را ندارند البته در سال‌های گذشته بحث پیک شهری را از طریق بخش خصوصی اجرایی کردیم اما صرفه اقتصادی نداشته است.

۴۷۵ صندوق پست در استان همدان وجود دارد

وی با اشاره به اینکه ۴۷۵ صندوق پست در استان همدان وجود دارد، تصریح کرد: تعداد صندوق‌های پستی به هیچ وجه کاهش نیافته و بیش از ۵۰ درصد از صندوق‌های ما در روستاهای بزرگ هستند.

این مقام مسئول با بیان اینکه ماهیچ وقت به عنوان رغیب به شرکت‌های موازی پست نگاه نمی‌کنیم، تأکید کرد: هر جا انحصار شکسته شده نتیجه آن ارتقاء کیفیت و کاهش هزینه بوده است. بازار پست انقدر گسترده است که پست شاید توانایی هندل کردن تمام آن را نداشته باشد.

امیدی با اشاره به اینکه در حال حاضر در استان همدان دو اپراتور مجوز ارسال مرسولات پستی دارند، خاطرنشان کرد: سازمان تنظیم مقررات رادیویی کشور وظیفه نظارت و مدیریت بر این اپراتورها را دارد.

رشد ۲۴ درصدی خرید و فروش‌های اینترنتی در همدان

وی با بیان اینکه خرید و فروش‌های اینترنتی در استان همدان در شش ماهه امسال نسبت به سال گذشته ۲۴ درصد رشد داشته است، اظهار کرد: صادره از استان ۵۱.۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته که نشان از رشد کسب و کارهای خرد و مشاغل خانگی است.

مدیرکل پست استان همدان تصریح کرد: در حال حاضر ۱۹۱ فروشگاه اینترنتی در استان وجود دارد که نسبت به دو سال گذشته رشد سه برابری داشته است.

وی با اشاره به اینکه تعرفه‌های پستی از سال ۹۸ تا ۱۴۰۱ ثابت بوده است، درباره افزایش تعرفه‌های پستی گفت: پست در مدت سه سال تعرفه ثابتی داشت در حالیکه پست یک شرکت درآمد هزینه است که هزینه‌هایش به صورت روزانه پرداخت می‌شود و هزینه‌های حمل و نقل در این مدت به طور قطع کمتر از ۴۰۰ تا ۵۰۰ درصد افزایش نداشته است.

تعرفه‌های افزایش یافته کمتر از ۴۰ درصد است

امیدی با تأکید بر اینکه در برخی موارد هزینه حمل و نقل یک مرسوله خیلی بیشتر از تعرفه آن است، بیان کرد: مجموع تعرفه‌های افزایش یافته کمتر از ۴۰ درصد بوده اما جوی که ایجاد شده به علت این بود که در سه سال گذشته افزایشی نداشته است.

مدیرکل پست استان همدان با بیان اینکه استان همدان در مجموع ۱۲۰ نامه‌رسان دارد، افزود: ۷۳ نامه رسان دولتی و ۴۵ نامه‌رسان خصوصی در پست همدان فعالیت دارند.

وی درباره آسیب به مرسولات پستی یادآور شد: مرسولات پستی تا سقف یک میلیون تومان بیمه عمومی می‌شوند اما مرسولات ارزشمند بیمه ارزش اظهار شده دارند که در صورت بروز آسیب به مرسولات غرامت داده می‌شود.

پست؛ تداعی خاطرات خوش

خاطرات تلخ و شیرین یک پستچی

یک نامه‌رسان نیز در این نشست با تأکید بر اینکه پستچی آخرین حلقه ارتباطی بین فرستنده و گیرنده است، گفت: لذتی که تحویل گذرنامه به پیرمردی که در انتظار رفتن به کربلاست یا جوانی که ذوق دریافت گواهینامه خود را دارد و دیدن دختر نوجوانی که با شادی برای دریافت خرید اینترنتی خود در را باز می‌کند، برای پستچی‌ها خوشایند است.

به گزارش ایسنا، حامد ترابی که کارگردان تئاتر نیز است، درباره چگونگی پستچی شدنش، اظهار کرد: من در یک خانواده پستچی قرار داشتم به همین علت این کار را دنبال کردم و در حال حاضر صبح‌ها به کار پست و بعدازظهرها به کار هنری می‌پردازم.

وی با بیان اینکه برخی از مرسولات بدون آدرس پست می‌شوند، افزود: مردم انتظار دارند بسته‌هایشان در کمترین زمان و به درستی به دستشان برسد در حالیکه آدرس درستی را بر روی مرسولاتشان نمی‌نویسند. روزی بسته‌ای به دستم رسید که روی آن آدرس از ورودی شهر نوشته شده بود تا کوچه دریافت کننده اما شماره پلاک نداشت و نوشته شده بود روبروی تیبای سفید رنگ!

ترابی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات پستچی‌ها این است که مردم انتظار دارند تا طبقات بالا بسته آنها را تحویل دهند، خاطرنشان کرد: در حالیکه براساس قانون پستچی فقط موظف است بسته را درب منزل تحویل دهد و اینکه به طبقات برود امنیت سایر بسته‌ها را به خطر می‌اندازد.

وی با بیان اینکه برخی از گیرنده‌ها مشکلات مربوط به خریدهای اینترنتی را از چشم پستچی‌ها می‌بینند، تصریح کرد: برخی گیرنده‌ها با نگاه خاص خود به پستچی‌ها می‌گوید این کالایی که برای ما آورده‌ای خوب نبوده در حالیکه پستچی فقط تحویل دهنده آن کالا بوده است.

ترابی درباره خاطرات شیرین خود در زمان تحویل خریدهای اینترنتی، گفت: ابراز رضایت از دارویی که پیرمردی خریداری کرده بود و من آن را تحویل دادم یکی از خاطرات شیرین بود به‌طوریکه هر بار مرا می‌بیند می‌گوید دارویم جواب داده است و خوب شدم.

این نامه‌رسان خاطرنشان کرد: روزی خانمی برای همسرش غوزبند طبی سفارش داده بود و من آن را تحویل دادم که آن شخص مرا آقای دکتر خطاب کرد و گفت همسرم کتفش در رفته است، می‌شود او را معاینه کنی!؟

ترابی با اشاره به اینکه تحویل احضاریه‌های دادگاه برای طلاق از خاطرات ناخوشایند برای پستچی‌هاست، بیان کرد: روزی یک احضاریه را برای پیرمردی بردم که مبلغ مهریه خانمش ۳۰ هزار تومان بوده و این پیرمرد یک تراول ۵۰ هزار تومانی به من داد و گفت من دادگاه نمی‌آیم این تراول را بگیر، مهریه را بده و بقیه اش را برای خودت بردار!

پستچی ساعت کاری ندارد

وی درباره سختی کار پستچی‌ها، بیان کرد: پستچی ساعت کاری ندارد و موظف است تمام مرسولات را در یک روز تحویل دهد. کار پستچی‌ها در زمستان بسیار سخت‌تر است و در تابستان نیز گرمای هوا و وجود ریزگردها و آلودگی هوا از سختی‌های کار پستچی‌هاست.

این نامه‌رسان تصریح کرد: پست همیشه خاطرات خوشایندی را برای مردم دارد و هنوز هم برخی تا پستچی را در خیابان می‌بینند می‌گویند برایمان نامه نیاورده‍ای؟ حتی همین نسل جدید هم با خریدهای اینترنتی با پست ارتباط دارند.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha