• یکشنبه / ۱۷ مهر ۱۴۰۱ / ۱۳:۰۱
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 1401071708292
  • خبرنگار : 71656

واقعیت ماجرای هک شدن شبکه‌های صداوسیما چیست؟ هک یا نفوذ؟

واقعیت ماجرای هک شدن شبکه‌های صداوسیما چیست؟ هک یا نفوذ؟

«صدا و سیما هک شد»؛ عنوانی که شاید این روزها با زیاد شدن حمله‌های هکری، برای خیلی‌ها چندان ناممکن به نظر نرسد اما برای برخی ابهام‌هایی داشته که نتیجه‌ی آن به این پرسش می‌انجامد: انگشت اتهام به سمت چه کسی یا چه کسانی است؟

با آغاز حرکات یک گروه هکری همزمان با اعتراض‌ها و ناآرامی‌ها بود که ماجرای هک شدن زیرساخت‌های اینترنتی نهادهای دولتی و حاکمیتی ایران مطرح شد. البته بعدا کارشناسان فنی اظهار کردند آنچه آن گروه هکری انجام می‌داد درواقع هک کردن سایت و دسترسی به محتوا و خروجی آن نبوده، بلکه ایجاد ترافیک کاذب برای اخلال در سرور پشتیبانی کننده و درنتیجه از دسترس خارج شدن سایت‌ها بوده است.

زمان زیادی از این اتفاق‌ها سپری نشده که شامگاه شنبه ۱۶ مهر ماه درحالی که تلویزیون در بخش خبری خود در حال پخش سخنانی از مقام معظم رهبری بود، به‌نام گروه دیگری که پیش‌تر نیز با ادعای هک کردن دوربین‌های زندان اوین، به انتشار فیلم‌هایی از برخی اتفاقات داخل زندان اقدام کرده بود، این‌بار تصاویر نامربوط و موهنی از قاب تلویزیون پخش شد. اتفاقی که علاوه بر آنکه توسط بسیاری از مردم دیده شد، توسط رسانه‌های ماهواره‌ای خارج از کشور نیز به‌شدت مورد توجه قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، با توجه به اینکه سازمان صدا و سیما پیش‌تر نیز شاهد اتفاق مشابهی از این دست بوده، پرسش‌هایی جدی درباره این اتفاق‌ها و تکرار آن پدید آمده که با توجه به سکوت مطلق مسؤولان و دست‌اندرکاران رسانه ملی تا ساعت‌ها پس از این رخداد، عملا به ابهام‌های جدی نزد عامه و اهالی رسانه انجامید؛ شرایطی که یک سوی آن نیز به شایعاتی درباره‌ از جنس "هک اینترنتی" نبودن این اتفاق‌ها ایجاد کرده است؛ چرا که برخی بر این باورند که با توجه به اینترنتی نبودن سیستم‌های صداوسیما و به‌نوعی ایزوله بودن آنها، عملا امکان نفوذ از طریق اینترنت وجود ندارد.

در همین راستا حسن نجفی سولاری که تا سال‌ ۱۳۸۶ به عنوان رییس مرکز تولید و فنی سیما در سازمان صدا و سیما مشغول بوده، می‌گوید: «کادر رسمی که به این مجموعه تعلق دارد، چطور ممکن است دست به چنین کاری بزند؟ فکر می‌کنم این اتفاق از جای دیگری رخ داده است. در زمان خود ما یک کارمند که می‌خواست وارد سازمان شود، از چند جا کنترل و گزینش می‌شد. بنابراین از افراد در داخل سیستم بعید است که این کار را انجام دهند».

او می‌افزاید: «اگر یادتان باشد، چند ماه پیش نیز از سران گروهک منافقین چیزهایی روی آنتن رفته بود و بعد ظاهرا مشخص شد که روی سیگنال ماهواره صدا و سیما رفته و ماهواره را از خارج از کشور یک لحظه هک کرده بودند. البته این موضوع را باید یک متخصص ماهواره دقیق شرح دهد. کل ماجرا را هم کارشناسان امنیتی باید بررسی کنند که آیا سازمان صدا و سیما الان ترکیب نیروی انسانی و ساختارش به نحوی است که افرادی دست به چنین اقدام‌هایی بزنند؟»

سولاری ادامه می‌دهد: «زمانی که من در سازمان بودم، افرادی که آنجا مشغول به فعالیت بودند، همه بچه‌هایی بودند که قبل و بعد از انقلاب مبارزر بودند و درگیر زندگی سازمان که می‌شدند، شب و روزشان را می‌گذاشتند و زحمت می‌کشیدند و همه‌ تعلق خاطرشان به مردم بود. خود من اوایل انقلاب چند شبانه روز خانه نمی‌رفتم و خب تعلقاتی داشتیم. نمی‌دانم ترکیب نیروی انسانی موجود صدا و سیما با این همه تغییرات که کرده آیا روال‌های گذشته را رعایت می‌کنند؟ آیا واقعا نیروها از انسان‌های توانا انتخاب می‌شوند که تعلق سازمانی داشته باشند؟»

با این اوصاف، چند پرسش باقی است که هر ذهن مخاطبی در انتظار دریافت پاسخ‌های آن‌ها می‌تواند باشد:

۱- اصل اتفاق از چه جنس بوده است؟ آیا به "هک" اینترنتی یا روش‌های مشابه مربوط است یا آنچه که به "نفوذ" تعبیر می‌شود؟

۲- با توجه به اینکه صدا و سیما به‌عنوان "رسانه ملی" توصیف می‌شود و با توجه به اینکه آنچه پخش شده، در نهایتِ خطوط قرمز قرار داشته است، علت تعلل در ارایه توضیح و یک عذرخواهی احتمالی یا بدیهی در چیست؟

۳- اگر این اتفاق برای رسانه‌ای داخلی غیر از صداوسیما - که قطعا از این حد از ضریب نفوذ عمومی هم برخوردار نیست - بیفتد، سطح و جنس برخورد با آن رسانه و کارکنانش چگونه خواهد بود؟

۴- آیا قرار است در آینده نیز شاهد وقوع چنین اتفاق‌هایی باشیم و این موضوع رفته رفته به امری طبیعی که هر چند وقت یک‌بار رخ می‌دهد، تبدیل شود؟

نجفی سولاری، از مدیران فنی پیشین سازمان صداوسیما، به ایسنا می‌گوید: «من به عنوان یک متخصص معتقدم که رسانه باید روایت اول را خودش انجام دهد تا جلوی شایعات هم گرفته شود».

انتهای پیام

 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۷-۱۷ ۱۳:۱۰

اگه به فرض صداوسیما زیر نظر اصلاح طلبان بود الان تا اعدام چند نفر هم پیش رفته بودن

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۱۷ ۱۳:۳۵

سلام و خداقوت لطفا پیام ما را به مسئولان برسانید تمام خیابان ها و کوچه ها را به دوربین مدار بسته مجهز کنید. در این آشوب ها بسیاری اموال مردم را به سرقت بردند.

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۱۷ ۱۶:۳۲

معدوی از کادر فنی به دلیل دریافت پول وخیانت خیلی راحت این کار را انجام می دهند شما درکارامنیتی دخالت نکن تا چرایی یش بهت ثابت شود. ۰

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۱۷ ۱۷:۱۲

دیشب همه دیدن بازم شما تکذیب کنید !

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۱۷ ۱۷:۱۵

به نام خداوند جان و خرد : این نوع هکها کار نفوذیهای داخل خود صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است که با اغتشاشگران براندازان نظام اسلامی هماهنگ هستند از جناح مخالف هستند که از تمامی راز رمز کدهای صدا و سیمای ایران اسلامی با خبرند ستون پنجم دشمن را در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران جستجو و دستگیر و رسوا و مجازات کیفری شأن کنید . التماس تفکر خردمندانه عادلانه خداپسندانه 🌴😔🤔🌴🙏🌴.

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۱۷ ۱۷:۳۸

صدا و سیمای ایران به بهایی ها توش نفوذ دارن نیازی به حک کردن نداره کار خودشون بوده

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۱۷ ۱۸:۲۳

این پدیده بجز نفوذ عامل دیگری ندارد. نفوذ در سازمان صدا و سیما کاری سخت تر از نفوذ در سرویس های امنیتی و اطلاعات نمیتواند باشد . بنابراین نباید شک کرد بلکه باید با log های سیستم های ویرایش اطلاعات در مجموعه سرور های صدا و سیما عوامل نفوذی را پیدا و سرکوب کرد . والسلام

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۱۷ ۲۰:۲۹

بعد رویای مدیریت جهانی دارند...زهی خیال باطل....

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۱۷ ۲۰:۵۵

حک کجا بود؟نفوذه

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۱۸ ۰۲:۰۰

ما باید مثل جنگ و دفاع نظامی در جنگ نرم هم قوی شویم و از مرحله دفاع به مرحله حمله در جنگ نرم حرکت کنیم. دفاعی: قطع کردن ارتش پاسخگو فیلم اموزنده اینترنت ملی کانال های ملی حمله: مقابله به مثل پاسخگویی به زبان های دیگر(فیلم، متن و ...) فیلم های اموزنده به زبان های دیگر تسلط برفضای مجازی

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۱۸ ۰۶:۴۸

صدا و سیما سقوط کرده بود

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۱۸ ۱۷:۲۲

همش دروغه جانم فدای رهبر

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۱۸ ۲۱:۳۲

در اثر موارد صدا وسیما همگام با تحولات غرب واروپا فیلم‌هایی را در جهت سیاست‌های غربی پخش می‌کند مثلا در همین جنگ روسیه واروپا صدا وسیما با شروع جنگ فیلمی از مقاومت مردم بلژیک وخانواده یک دکتر بلژیکی را از جنگ جهانی بر ضد آلمان به تشبیه از روسیه در جهت بحق بودن آنان پخش می‌کند با کمی دقت می‌توان به موارد بسیاری در این راستا برخورد ومشاهده کرد وپی برد که عوامل نفوذی در سازمان به آرامی تبلیغات بسیاری را برای نفوذ فرهنگ غربی در صدا وسیما دنبال می کنند

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۱۹ ۰۹:۴۶

مددی یا صاحب الزمان (عج)

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۱۹ ۱۰:۴۳

ممکن از داخل خود صدا و سیما خدای ا ناکرده باشه

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۴ ۰۱:۱۲

آیا سید محمد حسینی که بر علیه جمری اسلامی در رسانه های بیرون از ایران فعالیت میکند مجری صدا و سیما نبود؟ پس این فرد چطور توانسته بود از فیلترهای گزینشی عبور کند و استخدام صدا و سیما بشود؟