• یکشنبه / ۱۷ مهر ۱۴۰۱ / ۱۶:۰۹
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1401071708504
  • خبرنگار : 71381

بسته اخبار سیاسی ۱۷ مهر

حداقل حقوق کارکنان دولت/واکنش ترامپ به ناآرامی‌های ایران/آسیب‌ها در پی آشوب‌ها

حداقل حقوق کارکنان دولت/واکنش ترامپ به ناآرامی‌های ایران/آسیب‌ها در پی آشوب‌ها

متناسب سازی حقوق بازنشستگان و کارکنان دولت/تاثیر ناآرامی های اخیر در کشور بر کسب و کارها و سیاست خارجی و... از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می‌آید.

به گزارش ایسنا، دو فوریت لایحه متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکریدر جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در شرایطی با دو فوریت لایحه متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری موافقت کردند که مخالفان، پیشنهاد دولت برای افزایش حقوق کارکنان را متناسب با تورم ندانسته و موافقان، این لایحه را الزامی برای شرایط تورمی فعلی بیان کردند.

بابک افقهی معاون سازمان برنامه و بودجه هم در توضیح جزییات مربوط به این لایحه گفت: در صورت تصویب این لایحه افزایش حقوق ها به صورت پلکانی خواهد بود به نحوی که حقوق کسانی که پایین‌تر است افزایش بیشتری پیدا می‌کند، رویه ای که منجر به عدالت بیشتر در پرداخت حقوق کارکنان می شود.

به گفته حجت الاسلام محمدرضا میرتاج الدینی  عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در صورت تصویب بدون تغییر لایحه متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری، یک میلیون تومان به حداقل حقوق کارمندان دولت اضافه شده و حداقل حقوق دریافتی از ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان افزایش پیدا می کند.

در ادامه ناآرامی های کشور در پی فوت مهسا امینی،  مجتبی توانگر نماینده مردم تهران با بیان اینکه محدودیت‌های ایجاد شده در حوزه اینترنت به دلیل اغتشاش‌های اخیر است، افزود: محدودیت‌های اعمال شده باید موقتی باشد و هر تصمیمی در آینده اتخاذ می شود باید با نگاه دقیق کارشناسی به کسب و کارهای مجازی و زیرساخت‌های لازم باشد که معیشت مردم دچار آسیب و احتمالا نارضایتی نشود.

همچنین شیوا قاسمی پور نماینده مردم مریوان خطاب به اعضای دولت تاکید کرد: با تدبیر  و برنامه ریزی دقیق مشکلات انباشته اقتصادی کشور را برطرف کنید، زیرا حل و فصل معادلات و مسائل معیشتی مردم چاره ساز بسیاری از مشکلات امنیتی، روانی و اجتماعی است. برای پایان یافتن همیشگی ناآرامی‌ها بیش از هرچیز درصدد ریشه کن ساختن عوامل نارضایتی برآیید و مطمئن باشید که انکار این واقعیت هیچ کمکی نخواهد کرد.

نقش مجلس در فراهم آوردن فضای قانونی برای استفاده مردم از حق اعتراض نیز موضوعی بود که حجت الاسلام حسن نوروزی در پاسخ به آن گفت: رسانه‌ها، دانشگاه‌ها و مساجد مکان هایی هستند که در آن فضا برای بیان اظهار نظر موافق و مخالف و سخنرانی وجود دارد.

نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلسبا بیان این‌که «اگر الان کسی بخواهد اعتراضش را بیان کند و نظرش را بگوید می‌تواند از روزنامه‌ها، صداوسیما و رادیو استفاده کند»، اظهار کرد: آزادی‌هایی که در ایران وجود دارد، در هیچ جای جهان وجود ندارد. همه چیز برای بیان اعتراض وجود دارد.

دیگر اخبار مرتبط را می توانید در لینک های زیر بخوانید.

همه مسئولیم بسترهای امن و پرسرعت فضای مجازی را مهیا کنیم

فرانسوی‌ها برای ایجاد آشوب جاسوس به کشور اعزام کردند

اعتراض روی چشم نظام جای دارد

دشمن به نام "آزادی" به دنبال "اسارت و بردگی زنان" است

میدان‌دار آشوب‌ها نان و نمک مردم و این انقلاب را خورده‌اند

راه نجات و پیشرفت کشور بازگشت و عمل به شعارهای اولیه انقلاب است

***

دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا که با خروج از برجام و سیاست "فشار حداکثری" دشواری‌هایی را برای مردم کشورمان ایجاد کرده است، در میان هوادارانش خطاب به مردم ایران مدعی شد: ما با شماییم و همیشه با شما خواهیم بود.

همچنین مهدی مطهرنیا استاد دانشگاه با اشاره به مواضع اخیر آمریکا درباره تحولات سیاسی داخلی ایران و تشدید فشارها و تحریم‌ها به این بهانه و تاثیر این روند بر مذاکرات هسته‌ای  معتقد است که تحولات اخیر به موضع ما در سیاست خارجی آسیب می‌زند و می گوید: برای حفظ فضای مذاکرات هسته‌ای و جلوگیری از آسیب هرچه بیشتر آن، نیاز داریم تا هر چه بیشتر به عرصه سیاست داخلی توجه شود، همه کشورها قدرت خود در عرصه سیاست خارجی را متکی بر اتحاد و انسجام ملی در عرصه داخلی قرار می‌دهند.

دیاکو حسینی پژوهشگر ارشد مسائل استراتژیک هم با اعتقاد به این که هنوز برجام بهترین گزینه برای رفع تحریم‌ها علیه ایران است، تاکید کرد: تحریم‌هایی که آمریکا مجددا وضع کند جنبه نمادین دارد اما همان‌ها هم می‌تواند منجر به بدبینی در روند مذاکرات شود و حسن نیت لازم را مخدوش کند.

در پی درگذشت دو خواهر حسین مرعشی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی طی روزهای اخیر، سید حسن خمینی، محمدرضا عارف و اسحاق جهانگیری در پیام هایی جداگانه به وی تسلیت گفتند.

* گزارش کامل ایسنا از جلسه علنی نوبت صبح امروز (یک شنبه) هفدهم مهر ماه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی را می توانید اینجا بخوانید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۷-۱۸ ۱۷:۰۹

ترامپ کیه همراهی کنه سگ زرد