• دوشنبه / ۱۸ مهر ۱۴۰۱ / ۰۹:۴۶
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1401071808782
  • منبع : بانک مرکزی

بانک مرکزی اعلام کرد

بلوکه کردن بخشی از وام به عنوان وثیقه ممنوع است

بلوکه کردن بخشی از وام به عنوان وثیقه ممنوع است

طبق اعلام بانک مرکزی، اخذ هرگونه سپرده به عنوان وثیقه نقدی به هر عنوان، قبل یا بعد از اعطای تسهیلات توسط بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی ممنوع است.

به گزارش ایسنا، در بخشنامه بانک مرکزی آمده است: بر اساس مفاد بخشنامه ۲۳‏‏‏ اسفند ۱۴۰۰، اخذ هرگونه سپرده به عنوان وثیقه نقدی به هر عنوان، قبل یا بعد از اعطای تسهیلات توسط بانک‏‏‏‏ ها و موسسات اعتباری غیربانکی ممنوع است.

همچنین، چنانچه بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی در راستای بخشنامه نهم تیر ۱۳۹۹، قبل از اعطای تسهیلات و منوط به توافق قبلی، اقدام به اخذ وثیقه نقدی در قالب سپرده سرمایه‌گذاری مدت‌دار از تسهیلات‌گیرنده کنند، پرداخت سود علی‌الحساب به سپرده مذکور معادل نرخ سود متناظر با دوره زمانی آن سپرده مشابه سپرده‌هایی که وثیقه تسهیلات نیستند، الزامی است.  

گفتنی است؛ طبق گزارشات دریافتی، بررسی‌های به عمل آمده و شکایات ثبت شده در بانک مرکزی، حاکی از عدم رعایت بخشنامه‌های یادشده و تخلف از سوی برخی از بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی است که درصورت تداوم تخلف مذکور، موضوع مشمول اقدامات نظارتی و طرح در هیئت انتظامی بانک‌ها خواهد شد؛ از این‌رو مقتضی است به قید تسریع اقدامات لازم به منظور رعایت کامل ضوابط یادشده اتخاذ شود و بر حسن اجرای آن نظارت دقیق صورت گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۷-۱۸ ۱۰:۱۳

من نمی دانم چرا این قدر مبهم گفته است چطور تا حالا یادشان نبوده که امثل بانک ملی ده درصد وام را به عنوان وثیقه نگه می دارند حالا هم هیچ حکم قطعی و دستور مستقیم آزاد کردن وثیقه را نداده است عملا نشان می دهد که عزمی برای برخورد با این تخلف وجود ندارد

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۶ ۱۹:۲۱

سلام بنده هم 100میلیون وام گرفتم 16 میلیون بلوکه شد به بانک مرکزی شکایت کردم پاسخ دادند با توجه به تکمیل فرم درخواست تسهیلات و تعهدات در مورخ 1400/10/13با امضاء جنابعالی اعطا شده است .حسب بررسی بعمل آمده و مدارک موجود در پرونده اعتباری شعبه ،در فرم درخواست تسهیلات در بخش وثایق پیشنهادی با امضا جنابعالی در قبال اخذ سفته و توثیق ضمانت نامه تعهد پرداخت که قبل از اعطای تسهیلات صادرگردیده پیشنهاد شده است ..شعبه مذکور طی مصوبه اعتباری باهمین شرایط با اعطای تسهیلات مورد درخواست موافقت و اقدام نموده است .لذا قبول سفته و توثیق ضمانت نامه از شرایط مصوبه اعتباری بوده و هر دو بعنوان وثایق تسهیلات محسوب میشوند. .بدیهی است در صورت تسویه کامل بدهی حسب مقررات اقدام به آزاد سازی وثایق خواهد شد