• دوشنبه / ۱۸ مهر ۱۴۰۱ / ۱۱:۱۷
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1401071808909
  • خبرنگار : 71541

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری:

تحریم‌ها همچنان پابرجاست، اما صنعت هوایی ایران مقاوم‌ شده‌ است

تحریم‌ها همچنان پابرجاست، اما صنعت هوایی ایران مقاوم‌ شده‌ است

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: تحریم‌های صنعت هوایی همچنان وجود دارد و بعضا تشدید می‌شود، اما استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها و به اشتراک گذاشتن توانمندی‌ها، ما را نسبت به تحریم‌ها بسیار مقاوم کرده است.

به گزارش ایسنا، محمد محمدی‌بخش در نشست خبری سازمان هواپیمایی با بیان اینکه هیچ کدام از عوامل محدودکننده ما در صنعت هوایی کاسته نشده، گفت: تحریم‌ها همچنان وجود دارد و بعضا با توجه به موضوعات پیش‌آمده در داخل یا خارج از کشور، تشدید می‌شود. کما اینکه هنوز اروپا نه تنها هیچ اقدام اثربخشی در حوزه تحریم‌ها انجام نداده، بلکه به شدت آن اضافه کرده است و ما با این موضوع دست به گریبانیم.

وی با تاکید بر اهمیت موضوع نیروی انسانی ماهر و کارآمد در صنعت هوایی اظهار کرد: ارتقای سطح سازمان هواپیمایی به عنوان نهادی که بتواند قدرت داشته باشد و در حوزه تولید، طراحی ‌و ساخت فعالیت‌هایی را انجام دهد حائز اهمیت است و ما از ظرفیت‌های موجود حداکثر استفاده را می‌کنیم. استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها و خود مجموعه صنعت هوانوردی و همچنین به اشتراک گذاشتن نقاط توانمندی‌ شرکت‌های هواپیمایی، آورده‌ای برای ما داشت که ما را نسبت به تحریم‌ها بسیار مقاوم کرده است.

۲۰۸۴ پرواز اربعین در دو هفته انجام شد 

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه با توجه به کاهش کرونا و درخواست بالای سفر، پیش‌بینی ما این بود که سال متفاوتی داشته باشیم، افزود: از این رو چند اقدام را در دستور کار قرار دادیم. یکی بحث قیمت بود که با بررسی‌های کارشناسی قیمت را تعیین کرده و در مدت زمان مشخص‌شده دو هفته‌ای به آن پایبند بودیم. موضوع دیگر افزایش ظرفیت فرودگاه‌ها بود که ما از ۲۱ فرودگاه ایران به مقصد نجف و بغداد پرواز داشتیم، همچنین با توجه به حجم مسافر، ترمینال سلام را راه‌اندازی کردیم تا بتوانیم عملیات اعزام و ورود مسافر را در شان جمهوری اسلامی انجام دهیم.

محمدی‌بخش با اشاره به آمار پروازهای اربعین بیان کرد: ما به صورت معمول مجوز ۱۲۰ پرواز هفتگی به عراق را داریم که ۹۰  درصد پروازها از نجف انجام می‌شود. در ایام اربعین ابتدا مقرر شد ۲۵۰ پرواز هفتگی انجام شود، که ما درخواست افزایش این تعداد را داشتیم تا جایی که در بازه زمانی دو هفته تا ۳۰ شهریورماه، ۲۰۸۴ پرواز انجام شد و مجموع مسافران ورودی و خروجی در این مدت، ۲۵۷ هزار و ۸۷ نفر بود.

وی‌ ادامه داد: با وجود این فرودگاه نجف ظرفیت نداشت که پرواز بیشتری اضافه کنیم. رعایت ایمنی با توجه به تعداد پروازها، خط قرمز ماست و تلاش داشتیم هیچ کار غیرایمنی صورت نگیرد و همچنین در ۱۰ روز آخر تابستان هم اوج کار صنعت هوانوردی بود در کنار پروازهای داخلی و خارجی که ما تلاش کردیم در عین حال به واسطه اطلاع‌رسانی‌های انجام‌شده و هماهنگی با وزارت اطلاعات و شرکت‌های هواپیمایی، کمترین دغدغه را درباره حضور مردم داشتیم.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه سازمان هواپیمایی توجه ویژه‌ای به نواقص صنعت هوایی در سال‌های گذشته داشته، افزود: تمرکز  روی این نواقص جزو برنامه‌های ما بوده که سطح عملیاتی خود را بالا ببریم. از این رو در بازدید نمایندگان ایکائو (سازمان جهانی هواپیمایی) وضعیت صنعت هوایی ایران مورد بررسی قرار گرفت. بحث ایمنی نکته حائر اهمیتی است و گزارش‌ها هم در سطح سازمان جهانی هوانوردی ایکائو در این زمینه مطرح بوده است.

محمدی‌بخش ادامه داد: اجلاس ۴۱ ایکائو به دلیل کرونا عقب افتاده بود، به‌تازگی برای انتخاب شورا و هیات‌رئیسه شورا برگزار شد و ما برنامه ۲۰ ساله صنعت هوانوردی را ارائه دادیم که به‌عنوان یک الگو ارائه شد. همچنین بعد از ۱۰ سال تیم فوق حرفه‌ای از ایکائو با اشراف اطلاعاتی کامل برای برنامه ممیزی نظارت بر ایمنی صنعت هوانوردی ایران وارد کشور شدند. نمراتی که بعد بررسی‌ها در ایمنی صنعت هوایی گرفتیم در سطح سازمان جهانی ایکائو مطرح و بسیار مورد توجه این سازمان جهانی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه آمریکا نه‌تنها اقدام مثبتی برای رفع تحریم‌ها انجام نداد، بلکه در ماه‌های اخیر تحریم جدید و محدودیت در سوخت‌رسانی را اضافه کرده است، افزود: در حوزه آموزشی و ارسال قطعات نیز هنوز با تحریم صنعت هوایی دست به گریبانیم که شکایت آن را به ایکائو داشتیم و به آنها گفتیم در حالی از ما بالاترین استانداردهای صنعت را می‌خواهید، که به‌دلیل تحریم اجازه ورود قطعات و تجهیزات هوانوردی را به ما نمی‌دهید.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: ازاین رو اعلام شد این موضوع در جلسه شورای ایکائو مطرح می‌شود. مطالبه جدی سازمان هواپیمایی ایران از ایکائو این است که نباید سیاسی رفتار کند و برای ورود قطعات و نوسازی به ایران رفتار سیاسی داشته باشد، بلکه باید مستقل از تحریم آمریکا برای ورود قطعات، ایران را حمایت کنند.

۱۷۵ فروند ناوگان فعال داریم

محمدی‌بخش درباره ناوگان فعال در ایران بیان کرد: تعداد ناوگان فعال در سال گذشته ۹۸ فروند بود که امروز به ۱۷۵ فروند رسیده است و شامل هواپیمای مسافری، بیزینس‌جت و باری می‌شود. اظهارات مبنی‌بر کاهش هواپیماهای فعال به ١١۵ فروند هواپیما مربوط به بخش مسافری و هواپیماهای رجیسترشده بود؛ با وجود این، با توجه به جمعیت ۸۵ میلیون و وسعت کشور، نیاز فعلی ما ۵۵۰ فروند هواپیمای فعال است که برای تامین آن از طریق خرید هواپیماهای نو، کارکرده و تولید داخل اقدام خواهیم کرد.

وی با تاکید بر فشار تحریم و عدم امکان خرید قطعات نو گفت: عمده نقص و کمبود ما در صنعت در حوزه تامین هواپیماست، البته با نهضت تعمیر قطعات و موتور و به چرخه برگشتن هواپیماها و ورود هواپیماهای دست‌دوم زیر ٢٠ سال، به این عدد رسیده‌ایم. در این مدت در تعمیر ارابه‌های فرود و تعمیر موتور هواپیما به یک جهشی دست پیدا کردیم و با کمک مجموعه‌های دانش‌بنیان در این زمینه به ما کمک کردند تا با سرعت بالا تعداد هواپیماهای قابل توجهی را به سر خط بیاوریم.

اولین هواپیمای مسافری ایرانی سه سال دیگر وارد ناوگان می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت طراحی و تولید هواپیماهای ۷۲ و ۱۵۰ نفره مسافری، هواپیماهای ۱۲ و ۱۷ نفره ایرتاکسی توضیح داد: دولت سیزدهم در تولید هواپیما سه وزارتخانه راه و شهرسازی، صنعت و معدن و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را به صورت کنسرسیومی سه‌جانبه مامور کرده است تا طراحی، تولید و ساخت هواپیمای ایرانی انجام شود و البته تامین منابع مالی و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان بر عهده وزارت صمت و تولید بر عهده وزارت دفاع است و پیش‌بینی می‌کنم تا ۳۶ ماه آینده اولین هواپیمای مسافری ایرانی وارد ناوگان هوایی شود.

محمدی‌بخش گفت: ما به کارکرد هواپیماهای کوچک و ایرتاکسی در اقتصاد هوانوردی به عنوان یک هدف زودبازده توجه می‌کنیم. در حوزه ایرتاکسی نیز راه برون‌رفت از مشکلات را گسترش هوانوردی منطقه‌ای می‌دانیم که در آینده نزدیک موضوع نهایی می‌شود.  در تولید هواپیماهای بومی که اولویت دولت است مواردی در دستور کار قرار داده‌ایم. مهم‌ترین موضوع این است که سرریز دانش کارخانه هواپیماسازی به بقیه بخش‌ها محقق شود.

هواپیماهای ایرباس و بویینگ در ایران تعمیر می‌شود

وی با تایید ادعای تعمیر هواپیماهای روسی در ایران، بیان کرد: ما به سطحی از تخصص در تعمیرات هواپیما رسیده‌ایم که نه تنها هواپیمای روسیه بلکه قطعات هواپیماهای غربی ایرباس و بویینگ بعضی از کشورهای منطقه را در ایران تعمیر می‌کنیم، در همین راستا بود که در چند روز اخیر آمریکایی‌ها سه فروند بوئینگ ۷۴۷ ما را تحریم کردند. البته اینکه در تعمیرات توانمند هستیم به معنای تامین همه نیازها در حوزه تعمیر و نگهداری نیست.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره وضعیت ترخیص قطعات هواپیما از گمرک توضیح داد: با مسئولیت‌پذیری گمرک جمهوری اسلامی ایران فعلا ترخیص قطعات هواپیما در حال انجام است. در این باره مشکل آئین‌نامه‌ای داشتیم که تا دو هفته آینده و با ابلاغ دولت این مشکل رفع خواهد شد.

وی درباره تعرفه پروازهای ایرانی بیان کرد: از آذرماه پارسال که به‌طور متوسط قیمت بلیت این پروازها ۱۵ درصد افزایش یافت، تاکنون افزایش قیمت نداشته‌ایم. به تازگی انجمن شرکت‌های هواپیمایی و شرکت‌های هواپیمایی تقاضایی برای بررسی دوباره قیمت‌های بلیت در پروازهای داخلی داشتند که این پیشنهاد در شورای عالی هواپیمایی بررسی خواهد شد و به محض تأیید نرخ‌ها در سایت سازمان هواپیمایی و انجمن شرکت‌های هواپیمایی اطلاع‌رسانی می‌شود.

گزارش تاییدشده‌ای از تیراندازی به هواپیما نداریم

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره موضوعات مطرح شده درباره بمب‌گذاری و تیراندازی در هواپیمای متعلق به ایران توضیح داد: هیچ گزارش تاییدشده‌ای از تیراندازی و بمب‌گذاری در هواپیماهای ایران نداشته‌ایم. این را به عنوان رییس کمیته امنیت هوایی کشور اعلام می‌کنم، که اگر ادعایی هست، باید اعلام شود تا بررسی کنیم. در پرواز تهران-چین هواپیمایی ماهان مداخلات غیرقانونی شناسایی و موضوع بلافاصله بررسی شد و با اعلام اینکه این موضوع صحت ندارد، خلبان به مسیر خود ادامه داد.  

محمدی‌بخش خاطرنشان کرد: تایید یا تکذیب موضوعات در صنعت هوایی را از مراجع و مبادی رسمی سوال کنید، نمی‌دانم برخی با چه مبنایی اظهارنظر می‌کنند؛ اما این اظهارات نباید محلی از اعراب داشته باشد.  دستگاه اصلی درباره پاسخگویی به حوادث صنعت هوایی، رییس سازمان هواپیمایی است و با توجه به اختیارات در تمام بخش‌های هوایی اظهارنظر می‌کند.

وی درباره امنیت آسمان عبور ایران و درخواست کشورهای مختلف برای خروج اتباع خارجی از کشور گفت: تایید ممیزان ایکائو از میزان ایمنی و امنیت صنعت هوانوردی در ایران شاهدی بر ادعای برقراری امنیت و رعایت استانداردهای جهانی در ایران است و اتحادیه اروپا نیز طی نامه‌ای رسمی فضای ایران را برای عبور پروازهای بین‌المللی اَمن اعلام کرده؛  اکنون روزانه هزار پرواز عبوری از فضای ایران انجام می‌شود و  طی پیشنهادی که به ستاد کل نیروهای مسلح داده‌ایم و آنها نیز موافقت کردند به زودی تعداد این مسیرهای هوایی فضای کشور افزایش می‌یابد.

آیین‌نامه جدید حقوق مسافر به‌زودی ابلاغ می‌شود

رییس سازمان هواپیمایی کشوری درباره تدوین آیین‌نامه جدید حقوق مسافر اظهار کرد: آیین‌نامه حقوق مسافر دو ماه پیش مصوب و دیدگاه‌های مختلف اخذ و به دستگاه‌های زیرمجموعه ابلاغ شد تا موارد حقوقی و فنی آن مورد بررسی قرار گیرد. در هفته جاری قرار است نظر نهایی بعد از اجماع اعلام و آیین‌نامه جدید حقوق مسافر تا چند روز آینده رونمایی شود.

محمدی‌بخش همچنین با اشاره به برگزاری اجلاس ترانزیتی بین ایران و آسیای میانه گفت: دو هفته بعد از اجلاس سران در شانگهای، این اجلاس را در تهران، طی دو روز گذشته برگزار شد. پروازهای ما به باکو، ایروان، تاشکند، سمرقند، مسکو، عشق‌آباد و سن‌پترزبورگ در اجلاس اخیرمان مورد گفت‌وگو و توجه جدی قرار گرفت و نقطه اتصال همه این کشورها جمهوری اسلامی ایران است؛

وی ادامه داد: ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم در حوزه بار و مسافر هوایی همچنین در موضوع اقتصاد صنعت افزایش ظرفیت داشته باشیم و این طبق اهداف اجلاس اکو و اجلاس شانگهای است. ظرفیت بار و مسافر ایران در این اجلاس اعلام شد و تا چهار ماه آینده در روابط با این کشورها مسیرهای جدید هوایی تاسیس خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۷-۱۸ ۱۳:۰۴

وقتی میشه تعامل کرد چه نیازی به مقاومته ؟!!!!!