• دوشنبه / ۱۸ مهر ۱۴۰۱ / ۱۸:۱۴
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1401071809312
  • خبرنگار : 50046

یک مسئول خبر داد:

صفر شدن کانون بیماری تب برفکی در خراسان شمالی طی امسال

صفر شدن کانون بیماری تب برفکی در خراسان شمالی طی امسال

ایسنا/خراسان شمالی مدیر مبارزه با بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی از صفر شدن کانون بیماری اختصاصی دامی تب برفکی در این استان طی امسال خبر داد.

دکتر حسن قاسمی فرد در نشست خبری اظهار کرد: طی سال گذشته ۴ کانون و سال ۹۹ نیز ۱۴۱ کانون بیماری تب برفکی مشاهده شد که این تعداد طی ۶ ماه نخست امسال صفر شده است.

وی همچنین از مهار و کنترل ۲ بیماری اختصاصی و استراتژیک دامی آبله در گوسفند و بز و همچنین طاعون نشخوارکنندگان کوچک طی امسال خبر داد.

دکتر قاسمی فرد گفت: طی ۶ ماه نخست امسال ۲ میلیون و ۲۸۵ هزار راس دام تحت پوشش واکسیناسیون بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک قرار گرفته است که ۸۹ درصد دام های استان را شامل می شود.

وی افزود: البته قرار بر این است تا سال ۲۰۳۰ بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در دنیا ریشه کن شود که دامپزشکی واکسیناسیون ۳ سال پیاپی دام ها را در دستور کار خود در کشور قرار داده که دو سال از اجرای این طرح می گذرد و سال آینده نیز امر واکسیناسیون انجام می شود و بعد از آن امر مراقبت در دستور کار قرار می گیرد.

این مقام مسئول ادامه داد: علاوه بر آن طی امسال حدود ۵۱ هزار راس گاو و گوساله و ۵۶۰ هزار راس دام سبک تحت پوشش واکسیناسیون بیماری اختصاصی تب برفکی قرار گرفته است.

وی به واکسیناسیون بیماری هاری نیز اشاره کرد و گفت: طی سال گذشته ۱۲ هزار و ۹۵۰ و طی امسال ۱۵ هزار و ۴۷۶ قلاده سگ در این استان علیه بیماری هاری واکسینه شده است.

مدیر مبارزه با بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی تاکید کرد: دامپزشکی متولی واکسیناسیون سگ های ولگرد نیست.

وی ادامه داد: ارزیابی های بعد از واکسیناسیون بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک اجرا و در این ارتباط خونگیری انجام شده است و نشان داده شده که کیفیت واکسیناسیون مطلوب بوده و در جلوگیری از بروز بیماری ها مطلوب عمل کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha