• سه‌شنبه / ۱۹ مهر ۱۴۰۱ / ۱۶:۴۳
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1401071910038
  • خبرنگار : 71214

رییس کل بانک مرکزی دستور داد

اضافه برداشت بدون ضابطه از بانک مرکزی، ممنوع

اضافه برداشت بدون ضابطه از بانک مرکزی، ممنوع

رییس کل بانک مرکزی گفت: بانک ها نباید بدون ضابطه اقدام به اضافه برداشت از بانک مرکزی و خلق پول در چرخه اقتصادی کنند، چراکه خلق پول و پرداخت سود بدون ایجاد ارزش واقعی منجر به ناترازی بانک ها و تهیه صورت های مالی غیرصحیح می‌شود.

به گزارش ایسنا، هفتمین جلسه کارشناسی و تخصصی رئیس کل بانک مرکزی با اقتصاددانان، اندیشمندان و صاحب نظران حوزه بانکداری با موضوع «چگونگی رفع شبهات ربوی از عملیات بانکداری» برگزار شد.

در این جلسه رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اهمیت رابطه بخش پولی و بخش واقعی اقتصاد در بحث بانکداری اسلامی گفت: ایجاد رابطه درست بین بخش پولی و بخش واقعی اقتصاد سبب می‌شود بانکداری اسلامی در عمل اجرایی شود، زیرا خلق ارزش بایستی از مسیر کار، تولید و فعالیت واقعی اقتصاد شکل بگیرد تا به سمت تحقق بانکداری اسلامی گام برداریم.

طبق اعلام بانک مرکزی، صالح آبادی با اشاره به اینکه بانکداری اسلامی فراتر از رابطه بانک و مشتریان است، افزود: اصلاح رابطه دولت و بانک مرکزی  جزئی از فرآیند اجرایی شدن بانکداری اسلامی است و دولت‌ها در این شرایط نمی‌توانند بدون خلق ارزش و ثروت از بانک مرکزی استقراض کنند، چرا که نتیجه آن ایجاد تورم در جامعه است که در گذشته شاهد آن بوده‌ایم، این موضوع در خصوص قوه قانونگذار و ایجاد توازن بین هزینه و درآمد و بحث تسهیلات تکلیفی در تصویب بودجه نیز صادق است و بدون پایبندی به این مسئله از بانکداری اسلامی دور می شویم.

رئیس کل بانک مرکزی رابطه بانک مرکزی و بانک ها را نیز بخشی از فرآیند حرکت به سمت بانکداری اسلامی برشمرد.

صالح آبادی همچنین با اشاره به اهمیت تناسب بین بخش پولی و بخش واقعی اقتصاد تصریح کرد: بانکداری اسلامی به دنبال ایجاد توازن واقعی بین این دو بخش است که نتیجه آن، رشد و توسعه اقتصادی کشور است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: تحقق بانکداری اسلامی انتظار قانون اساسی، مراجع، متدینین و جامعه از بانک مرکزی و شبکه بانکی است و باید در این مسیر حرکت کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۲۲:۴۹

سلام چرا بانکها وام ودیعه مسکن پرداخت نمیکنند دوماهه مدارک تحویل دادیم ولی خبری از پرداخت وام نیست میگویند بودجه نداریم این چه وضعیه بانک مرکزی ودولت چرا رسیدگی نمیکنید

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۲۲:۵۴

سلام مستاجران چندماهه معطل پرداخت وام ودیعه مسکن هستن بانکها میگویند بودجه نداریم بانک مرکزی لطفا رسیدگی کنند وپیگیر باشند مشکل بودجه را حل کنند ممنونیم