• چهارشنبه / ۲۰ مهر ۱۴۰۱ / ۲۰:۳۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1401072010854
  • خبرنگار : 71021

تفسیر ضرغامی از امر به معروف پس از تذکر نمایندگان مجلس

تفسیر ضرغامی از امر به معروف پس از تذکر نمایندگان مجلس

عزت‌الله ضرغامی پس از تذکر تعدادی از نمایندگان در صحن مجلس به توئیت او درباره عملکرد ستاد امر به معروف و نهی از منکر، برداشت‌ها از مواضعش را «ناقص» خواند و با بیان این‌که جملاتش «کنایه و مطایبه» و «کاملا روشن و قابل درک است»، گفت: وظیفه می‌دانم در مقابل فتنه‌ها و کژی‌ها با روش خاص خودم در فضای مجازی نقش‌آفرینی مؤثر داشته باشم.

به گزارش ایسنا، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که مواضع اخیرش درباره عملکرد ستاد امر به معروف و نهی از منکر با انتشار پیامی در توئیتر، حاشیه‌ساز شد و انتقاد و تذکر تعدادی از نمایندگان مجلس را برانگیخت، این‌بار یادداشت کوتاهی را در فضای مجازی منتشر کرده و به تفسیر مواضع‌اش درباره امر به معروف و نهی از منکر پرداخته است.

ضرغامی در این یادداشت نوشته است:
«دوستان دلسوز خودم،
امر به معروف و نهی از منکر از ضروریات دین است که در توییت قبلی‌ام با جمله: "امر به معروف و نهی از منکر وظیفه‌ای همگانی است"، بر اهمیت، ضرورت و فراگیری این اصل مهم تاکید کرده‌ام.

مقاله "واجب فراموش شده" در باب اهمیت این اصل مهم که قبلاً نوشته‌ام، در صفحه اینستاگرام و کانال تلگرامی ام منتشر شده است.

معتقدم این وظیفه اگر براساس نگاه حکیمانه شهید مطهری و با رعایت همه اصول و ضوابط مکتبی صورت گیرد، بسیاری از مشکلات جامعه اصلاح خواهد شد.

متاسفانه برخی از دوستان بدون توجه به صراحت من در توییت اول، صرفا براساس جمله کنایه و مطایبه توییت دوم که کاملا روشن و قابل درک است، برداشت ناقصی از موضوع داشته‌اند که قابل احترام است.

وظیفه می‌دانم  در مقابل فتنه‌ها و کژی‌ها با روش خاص خودم در فضای مجازی نقش‌آفرینی مؤثر داشته باشم.

و دین خود را به انقلاب و مردم ادا کنم.

از همه دوستای که با دلسوزی و محبت نقطه نظرات خود را به من منتقل کردند، تشکر می‌کنم.»

وزیر کابینه دولت سیزدهم، پایان این یادداشت را به بخشی از مصاحبه رادیویی‌اش که سوم مردادماه سال ۱۳۹۷ انجام شده، ارجاع داده است که گفته بود: «انقلاب به امر به معروف و نهی از منکر زنده است که اگر [این مهم]   تعطیل شود، چیزی از اسلام باقی نمی‌ماند و لازمه آن، نظارت عمومی و آزادی برای سخن گفتن است. اگر فضای مجازی وجود نداشت، نه آزادی به درستی تبیین می‌شد تا جلوی اشکالات گرفته شود و نه نظارت عمومی آنطور که شاهد آن هستیم، بر کشورمان حاکم می‌بود و هر دو این سطوح را با برکت فضای مجازی در اختیار داریم.»

ضرغامی اخیرا در توییتی نوشته است: «مدتی پیش در مورد ستاد امر به معروف توییتی زدم و مورد گله قرار گرفتم که چرا این نهاد مقدس را تضعیف می‌کنم؟ امروز که ظاهرا همه‌یِ آن دوستان به همین نتیجه‌ رسیده‌اند، می‌گم: "باباجون مردم اگر نخوان امر به معروف بشن باید کیو ببینن؟ "»

این مواضع وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اما منجر به تذکر تعدادی از نمایندگان در صحن مجلس شد، طوری که برخی از آن طرح استیضاح ضرغامی را دوباره به میان کشیدند؛ عباس مقتدایی ـ‌ نماینده اصفهان و نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ـ گفت: استیضاح وزیر میراث فرهنگی را مدتهاست رقم زده‌ایم؛ آقای وزیر میراث فرهنگی به جای طرح حرف‌هایی که در حیطه کاری‌اش نیست باید کار کند؛ از هیئت رئیسه تقاضا دارم این موضوع را پیگیری کند.

حسن نوروزی ـ سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ـ‌ نیز در تذکری به ضرغامی گفت: آقای وزیر شما یکی از شخصیت‌های برجسته هستید؛ باید بدانید که اصل ۸ قانون اساسی درباره امر به معروف و نهی از منکر است پس شما باید پرچمدار امر به معروف و نهی از منکر باشید؛ منتها اگر نمی‌خواهید امر به معروف و نهی از منکر را ببینید ذهن خود را تغییر داده و خود را چهره انقلابی معرفی نکنید.

نوروزی همچنین درباره سایت وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، گفت: نام پایگاه خبری میراث آریا به پایگاه خبری ایران اسلامی تغییر کند چون این نام ما را به یاد آریامهر می‌اندازد.

محمدتقی نقدعلی ـ نماینده خمینی شهر و عضو فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی ـ‌ که چندی پیش همین وزارتخانه در پی درخواست این نماینده با خیابان‌کشی در بافت تاریخی خمینی شهر موافقت کرده بود، در تذکری به توئیت اخیر ضرغامی گفت: ما در قدیم کفترباز داشیم که خیلی هم به کفتربازی علاقه داشتند؛ امروز هم عده‌ای توییت باز داریم که نمونه‌های آن را در دولت قبل دیدیم و متاسفانه در دولت فعلی هم شاهد نمونه‌هایی از آن هستیم. این افراد به جای رسیدگی به امورات وزارت‌خانه تحت امرشان، شب و روز در حال توییت بازی هستند. اخیرا یکی از وزرا توییتی منتشر کرده که در آن یکی از ضروریات دین را به شکل التزامی زیر سوال برده است.  

نقدعلی خطاب به رییس‌جمهور بیان کرد: آقای رییس‌جمهور به این وزیر بگویید که به حوزه کاری خودش همچون میراث فرهنگی رسیدگی کند نه اینکه شب و روز مشغول توییت بازی باشد آن هم توییت‌های که مربوط به حوزه کاری خودش نیست.
 
این نماینده مجلس همچنین با استفاده از این عبارت که «چون قافیه تنگ آید، شاعر به جفنگ آید» گفت: با این وضعیت کم کم به «جوک و جفنگ» می‌افتید و شروع به خاطره تعریف کردن می‌کنید! سه سال دیگر زمان انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم است پس برخی از آقایان این کارها را انجام ندهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۰ ۲۲:۳۵

اگر توییتر فیلتره پس چرا اینا دارن؟ فیلترشکنشون چیه؟

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۰ ۲۲:۴۵

سلام اقای ضرغامی خیلی مردی

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۰ ۲۲:۵۰

ضرغامی با این کارها میخواهد خودش را آدم خوبه جلوه دهد و احتمالا برای انتخابات ۱۴۰۴ کاندید شود. این کارها بسیار مبتدیانه هست و همه مردم هم میفهمند.

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۰ ۲۲:۵۵

غلط کرده که در چند قسمت حرف زده. اگر کسی قسمتهای اول را ندید و به اعتبار وزیر بودنش و این حرف اخیر اقدامی کرد که دوووود داشت، دووودش به چشم ما میرود نه آقای زرغام🤔

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۰ ۲۳:۰۶

متاسفانه برداشت بسیاری از مسئولان تندرو امر به معروف را فقط برخورد با تار مو، جوراب نازک و یا نوع شلوار و مانتو بانوان فهیم و باشعور کشور میدانند، خیلی راحت در این کشور می‌توانند اختلاس کنند ، دزدی های بزرگ کنند ، از رانت برای منافع شخصی شان استفاده نمایند ، و هزار و یک کار دیگر که تخلف محسوب نمی‌شود و نیاز به معروف و نهی از منکر ندارد ، یکنفر هم که واقعیات را می‌گوید مثل زمان جاهلیت با وی برخورد می‌کنند، امروز واقعیات کشور را با تحقیر و نادیده گرفتن نمی‌توان، صورت مسئله را پاک کرد.

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۰ ۲۳:۰۹

چه جالب نمایندگان محترم اینقدر به مسائل حجاب حساس هستند وجلو هر کسی ضد حجاب حرف بزنه می ایستد آیا در مورد اختلاس های انجام شده مثل فولاد که 92 هزار میلیارد تومان بوداینقدر حساس هستند این پول مال ملت بود و به راحتی ماست مالی شد چه جوابی دارند که مطمئن هستم که صدایی از کسی در نمی‌آید

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۰ ۲۳:۲۲

ببخشید علمای اعظم امر به معروف و نهی از منکر مختص حجاب است؟ امام حسین برای حجاب اقدام به امر به معروف کرد؟ یک مورد از صدر اسلام بیاورید که برای حجاب ایم امر مهم و ضروری دین اجرا شده باشد. اتفاقا ما مصرا خواستار امر به معروف و نهی از منکر مسئولان و رهبران کشور هستیم.

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۰ ۲۳:۴۰

اختلاس. و تبعیض. و فقر .و ...... مردم ایران را یاد چه چیزی می اندازد،؟؟؟؟

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۰ ۲۳:۴۲

خداراشکر که گذز زمان عوامل غیرخودی را آشکارمی کند

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۰ ۲۳:۴۹

وای خدای من مملکت چگونه در تفسیر به رای و خودکامگی فرو رفته مسوولان مملکت ما را ببین چگونه علامه کلمات و دنبال خرده گیری رفته اند عجب مسائل کلان چگونه و به تفکر چه کسانی حل میشود

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۱ ۰۰:۰۳

خوشبحالش که دسترسی به توییتر و فضای مجازی داره، ما که نداریم. دانلود فیلتر شکن هم که حرامه.

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۱ ۰۰:۱۶

دارد خودش را برای ریاست جمهوری آماده میکند. ولی نمیداند عمر دست خداست. کسانیکه از کشتی انقلاب پیاده شوند هلاک میشوند و ظهور هم نزدیک نزدیک است. پس لطفا کمی تأمل. اللهم عجل لولیک الفرج. لبیک یا مهدی. لبیک یا خامنه‌ای.

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۱ ۰۰:۳۰

خب بیچاره راست میگه تمام صنعت گردشگری کله پا شد همه تورهای گردشکری لغو شده هست

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۱ ۰۰:۵۸

این نمایندگان بجای حساسیت به روسری یه کم به فکر معیشت مردم باشند با ماهی ۵۰ میلیون حقوق بازهم گله مند هستند نتیجه اش می شود این دیگه مردم دستان را خوانند که فقط به فکر جیب خودتان هستید

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۱ ۰۱:۱۵

جالب تراز امر به معروف و نهی از منکر این هست که انترنت ضرغامی همه پیام رسان هاش کار می کند مال اکثر مردم کار نمی کند این یعنی چه بدرد می خورد

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۱ ۰۱:۲۷

آقای ضرغامی حرف خود زده است ولی اکثره مردم کشور با حرفهای شما مخالفند

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۱ ۰۱:۴۶

ای کاش نمایندگان مردم به جای ایراد تراشی به گفته های دیگران به فکر رفع مشکلات مردم وپیگیری به حق خواسته های مردم بودند،آقایان مدعی چندسال است که طرح شفافیت آرا نمایندگان روی میزتان مانده؟تا کنون پیگیر چند پرونده فسا اقتصادی بوده اید که امروز به امربه معروف رسیده اید؟کمی دست به خود زحمت دهید،سال آینده انتخابات مجلس پیش روست.

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۱ ۰۲:۰۶

این آقا یه ذره عجله داره. از الان داره برا دوره بعدی ریاست جمهوری تبلیغات (در واقع دلبری) میکنه. باید تاسف خورد... امیدوارم آقای رئیس جمهور در مورد انتخاب ایشون تجدید نظر اساسی کنن.

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۱ ۰۴:۳۹

احسنت نمایندگان محترم.

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۱ ۰۶:۲۳

آقای وازیر که مقالاتتون در توییتر و اینستاگرام و تلگرام منتشر می کنید ، شما از چه نت ی استفاده میکنید، اینا برای ما فیلترن زمان ریاست صداسیما که همیشه سیاه پوش بود آدم غمش می‌گرفت

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۱ ۰۶:۴۶

اگه حقوق و مزایا رو از مجلس بردارید این مملکت درست میشه،اونوقت مشخص میشه کی صداقت تو کارش هست دلسوز مردمه

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۱ ۰۷:۳۷

آخه سیر به پیاز میگه بو میدی!!! ۹۹ درصد مسئولین اگر معروف ها رو درست انجام میدادند الان وضع اقتصاد این نبود .

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۱ ۰۹:۵۵

نمایندگان مجلس قبل از امر به معروف ونهی ازمنکر اول خودشون تو زندگی شخصی عملا معروف انجام بدن ومنکر روترک کنن بعد ستاد تشکیل بدن و مردم رو امر ونهی کنن کالای خارجی و سفر خارجی و تو ماه رمضان برای مردم منکر و برای خودشون معروفه لباس خارجی و سکونت در خارج و ماشین خارجی و زندگی لاکچری برای مردم منکر وبرای خودشون معروف به مصداق ضرب المثل مرگ خوبه اما برای همسایه

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۱ ۱۴:۱۱

با چهار تا تذکر ذات واقعی اش را نشان داد...

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۱ ۱۷:۳۸

واقعا آقای احمدی نژاد درست گفتن که عده‌ای ضد انقلاب در دولت نفوذ کردن و خودشونو انقلابی معرفی میکنن و باعث رنجش مردم از نظام و دین مقدس اسلام شده‌اند چه بسا هدفشون نفاق و اختلاف افکنی در میان مردم و مسئولان است که خیلی خوب انجامش دادن هر کسی مخالفشون حرفی بزنه اونو ضد انقلاب و ضد خدا معرفی میکنن.

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۱ ۱۸:۵۹

امر معروف فقط برای حجاب برای اختلاس دزدی و هزاران گند کاری نیست خودتم که توییت بازی کارنداری اول خودت وامر به معروف کن بعد؟

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۱ ۱۹:۲۸

جناب مهندس عزت‌الله ضرغامی / پیرو « ولایت فقیه » رنگ عوض نمی کند . شما چرا .

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۱ ۲۱:۲۲

آقای ضرغامی همه فن حریف : بهتر و صحیح آن است که هرکس در حیطه مسعولیت و وظیفه خود عمل کند و خارج از محدوده وظایف خود وارد نشود و موجب هزینه بیشتر برای کشور و مردم نشود .

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۱ ۲۲:۰۰

بعد از ۴۳ سال امر بمعروف ونهی از منکر شاهد اختلاسهای ۹۱ هزار ميلياردي هستیم وجالب اینکه هیچکدام تحت پیگرد جدی قضایی قرار نمیگیرن وپست های کلیدی هم میگیرن

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۲ ۰۲:۱۴

مسولین ما که دنبال اختلاس هستن اکثرا تو ادارات هم فاکتور یک تومنی ده تومن رد میکنند میره حالا یکمم مردم آزاد بزارن چیزی از اختلاسشون کم میشه نه اونا به پولشون میرسن

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۲ ۰۶:۵۰

خوب خط وربط کارهاراچیدندتااینجابرسیم ترسی که شهیدمطهری ومرحوم طالقانی داشتنددعواسرتارموی زنی شد والبته بهانه شدازاینهمه قانون شکنی وقانونگریزی وهیچ برخوردقاطعی هم با دولتمردان فاسد نشدکه نشد

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۲ ۰۷:۳۵

نماینده مجلس اگر اعتقاد داری حرفت صحیح است و پایگاه مردمی داری رای خود را علنی کنی شما پیگاه مردمی ندارید

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۲ ۰۸:۵۲

نمایندگان ده درصدی شماها هم سرتون به کار خودتون باشه وزیر حرف دل ملتو زده شماها هم به فکر سلامت جامعه ازجمله معیشت بیکاری جوانان محیط زیست وصدها مورد دیگر باشید یادتون باشه یک سال دیگه انتخابات مجلس قراره باشه اگه مثل دفعه قبل ده درصدیا گزینشی نباشه

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۲ ۱۳:۳۰

یه جمله درست توسط یک وزیر اونم با مطالعه از کتابی که این جمله درش گفته شده یعنی نهج البلاغه استاد مطهری که من باب عدم دزدی از بیت المال در بلاد اسلامی به مالک فرمکرون برو ببین امر به معروف و نهی از منکر انجام می شود به اصطلاح امروزی برو ببین اختلاس و رانت و دزدی از بیت المال صورت نگیرد ولی اینجا مجلسیان ۵۰۰ رایی که بی سکاد و ناکارامد هستن بهشون برخورد که چرا اقای وزیر این حرف رو زده علی که نگفت برو مالک ببین روسری سر مردم هست یانه برین کمی مزالعه کنید خوب بداتون اقای ذرغامی ممنون از توییت با معنی سما

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۳ ۱۵:۳۳

ضرغامی خیلی مرده