• جمعه / ۲۲ مهر ۱۴۰۱ / ۰۵:۵۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401072211387
  • خبرنگار : 50399

تولیت آستان قدس رضوی:

دعوت مردم به دین باید بر اساس منطق و گفت‌وگو باشد

دعوت مردم به دین باید بر اساس منطق و گفت‌وگو باشد

ایسنا/خراسان رضوی تولیت آستان قدس رضوی گفت: امام علی(ع) وقتی می‌خواستند عده‌ای را برای گسترش دین اسلام به یمن بفرستند به آن‌ها فرمودند که با بصیرت، منطق و گفت‌وگو مردم را دعوت به دین کنند.

آیت‌الله احمد مروی شامگاه گذشته ۲۱ مهر ماه، در همایش آیین شکرانه خدمت که در سالن همایش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: کاری که در دهه آخر صفر انجام دادید را کوچک نبینید. در قرآن آمده است که پیامبر(ص) هیچ پاداشی در مقابل رنج و زحمتشان نمی‌خواهند الا «مودت فی القربی». در جای دیگر قرآن گفته شده که این مودت مورد نیاز ائمه نیست و نیاز ما محسوب می‌شود. ائمه هیچ نیاز و احتیاجی ندارند و حرم امام رضا(ع) اگر زائری داشته یا نداشته باشد مقام امام تغییری نمی‌کند. 

وی افزود: ما به مودت، ارادت و انس ورزیدن به اهل بیت پیامبر(ص) نیاز داریم. همه این‌ها به این دلیل است که نیاز داریم به ائمه وصل شویم تا به سوی کمال برویم و سعادتمند شویم. این همه توصیه به زیارت و ثواب زیارت دلیلش احتیاج ما به پیوند با اولیا الهی است. اگر ارتباطمان قطع شود خاموش می‌شویم. ائمه مرکز نور، هدایت و سعادت هستند. ما باید با آن‌ها پیوند داشته باشیم که عاقبت به خیر شویم و به سعادت برسیم. 

تولیت آستان قدس رضوی عنوان کرد: امام صادق(ع) در مورد ائمه اطهار می‌فرمایند «ائمه اطهار برای مردم حیات و زندگی در تاریکی روشنایی هستند». کسی که دنبال زندگی انسانی، حیات واقعی و سلوک انسانی است باید بداند که ائمه منشاء تمام این‌ها هستند. اگر این ستاره‌های درخشان را از آسمان زندگی‌مان حذف کنیم زندگی‌مان تاریکی محض است. در روشنایی است که انسان می‌تواند مسیر را تشخیص دهد و به مقصد برسد. 

وی تصریح کرد: این گفته‌ها نشانه ای از اهمیت کار خدمتگزاران به زائران امام رضا(ع) است. شما در هر بخشی که برای زیارت مطلوب تلاش می‌کنید، در ثواب مردم شریک هستید. زمانی که فردی در حرم حال خوب یا معرفت پیدا می‌کند، خادمان زائران نیز در این خیر سهیم می‌شوند.

مروی بیان کرد: امام علی(ع) وقتی می‌خواستند عده‌ای را برای گسترش دین اسلام به یمن بفرستند به آن‌ها فرمودند که با بصیرت، منطق و گفت‌وگو مردم را دعوت کنند. پیامبر(ص) به حضرت علی(ع) گفتند، «اگر یک نفر به دست تو هدایت شود پاداش این عمل تو از هر آنچه خورشید بر آن می‌تابد بیشتر است». این یعنی اگر همه دنیا را در یک کفه بگذاریم سبک‌تر از هر عملی است که موجب هدایت کسی شود. اینجا برکت و رحمت امام رضا(ع) شامل همه می‌شود.

وی تصریح کرد: بنابراین قدر بدانید و از حضرت رضا(ع) تشکر کنید که به ما توفیق خدمت عنایت کردند و خودمان را مدیون ایشان بدانیم که شایستگی خدمت به مهمانانشان را به ما عطا کردند. تشکر اصلی و حقیقی که در دنیا و آخرت به دردمان می‌خورد؛ تشکری است که امام رضا(ع) از شما انجام می‌دهد. مگر می‌شود کسی به این خاندان محبت کند و ائمه(ع) نادیده‌اش بگیرند؟ این خاندان، خاندان عطوفت و بزرگواری هستند. اگر نتوانیم امکانات مناسبی فراهم کنیم در روحیه زائر تاثیر منفی گذاشته و اقبال مردم را به زیارت کم می‌کنیم. 

وی ادامه داد: دهه پایانی صفر پدیده کم نظیری بود که همدلی‌ها، همکاری‌ها و هم‌افزایی‌های بسیاری در این ایام صورت گرفت. یکی از اتفاقات جدید امسال نیز پای کار آمدن مردم مشهد و در اختیار قرار دادن خانه‌هایشان به زائران بود.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha