• شنبه / ۲۳ مهر ۱۴۰۱ / ۱۲:۵۵
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1401072312081
  • خبرنگار : 50175

یک مسئول خبر داد:

ثبت‌نام بیش از ۴ هزار دانشجو در دانشگاه علمی و کاربردی لرستان

 ثبت‌نام بیش از ۴ هزار دانشجو در دانشگاه علمی و کاربردی لرستان

ایسنا/لرستان رئیس دانشگاه علمی و کاربردی لرستان گفت: امسال بیش از ۴ هزار دانشجو در دانشگاه علمی و کاربردی استان ثبت‌نام کرده‌اند.

محمدرضا جعفری در آیین استقبال از دانشجویان جدید مراکز آموزش علمی کاربردی، جهاددانشگاهی، فرهنگ و هنر، فرماندهی نیروی انتظامی و یخچال‌سازی خرم‌آباد که امروز در سالن اجتماعات این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه علمی کاربردی لرستان یکی از رویش‌های انقلاب بوده که آغاز فعالیت این دانشگاه در لرستان سال ۷۵ بوده است.

وی تصریح کرد: این دانشگاه در حوزه عدالت آموزشی از جنس مهارتی تاکنون نقش بسزایی در توسعه استان داشته و در حال حاضر با جمعیتی بالغ‌بر ۷ هزار دانشجو و ۹۵۰ مدرس در مقاطع کاردانی حرفه‌ای، کاردانی فنی، کارشناسی حرفه‌ای و مهندسی فناوری در ۳۰۱ کد رشته در چهار بخش صنعت، کشاورزی، مدیریت و خدمات اجتماعی و فرهنگ و هنر در سطح ۱۵ مرکز آموزش علمی و کاربردی در حال تربیت فرزانه‌ترین فرزندان این مرزوبوم است.

رئیس دانشگاه علمی و کاربردی لرستان خاطرنشان کرد: هدف از تشکیل دانشگاه علمی و کاربردی تربیت تکنسین نیروی ماهر و متخصص و کارآفرین بود یعنی افرادی که بتوانند در زمان کوتاه مشکلات بزرگ را پاسخگو باشند و نیازهای بازار کار را برطرف کنند.

جعفری اضافه کرد: در مقطع کاردانی مهرماه ۱۴۰۱، دو هزار ۳۲۹ نفر و در مقطع کارشناسی یک هزار و ۷۶۷ نفر ثبت‌نام کرده که در مجموعه ۴۰۹۷ پذیرش دانشجو داشته که نسبت به سال قبل در مقطع کاردانی ۲۷ درصد رشد و در مقطع کارشناسی ۴۲ درصد رشد داشته که در حال ثبت‌نام هستند.

وی بیان کرد: این نشان‌دهنده تغییر نگاه و تمایل و توجه جامعه به آموزش‌های مهارتی است و جامعه ما به این باور رسیده که برنامه‌های مهارتی هستند که باعث ایجاد اشتغال و کارآفرینی می‌شوند.

رئیس دانشگاه علمی و کاربردی لرستان ادامه داد: البته بخشی از این رشد ناشی از تغییر سیاست‌های دانشگاه در مدیریت جدید است از جمله بازنگری در برنامه‌های درسی موجود دانشگاه ۱۰۴ برنامه بازنگری در برنامه‌های درسی موجود دانشگاه صورت گرفته و در راستای ایجاد برنامه‌های جدید، ۱۲۵ برنامه درسی جدید در دانشگاه در سال جاری داشته که متناسب با نیاز بازار کار ضرورت‌هایی، شغلی آینده، توجه به سند آمایش، ظرفیت و پتانسیل‌های هر منطقه و هر شهرستان بود.

جعفری با بیان اینکه مردم به این باور رسیده‌اند که باید فرزندان خود را به سمت آموزش‌های مهارتی سوق دهند، افزود: در حال حاضر دانشگاه‌ها را بر اساساً رویکردها و ساختار اجرایی به ۵ نسل تقسیم‌بندی می‌کنند.

وی اضافه کرد: نسل اول دانشگاه‌های بودند که صرفاً آموزش محور بوده و نسل دوم ضمن حفظ اهمیت آموزش بر پژوهش هم تأکید می‌کنند.

رئیس دانشگاه علمی و کاربردی لرستان بیان کرد: نسل سوم دانشگاه‌های نوآور و فناوری هستند و در پی تربیت کارآفرینان هستند به‌نوعی دانشگاه علمی کاربردی دانشگاهی از جنس دانشگاه‌های نسل سوم هست.

جعفری ادامه داد: دانشگاه نسل چهارم دانشگاهی هستند که جامعه انتظار دارد علاوه بر پرداختن به مأموریت‌های سه نسل بتوانم اثرات خود را با رویکرد ارتقا سطح اقتصادی اجتماعی و رشد فرهنگی نشان دهند یعنی در واقع دانشگاه‌های نسل چهارم طوری طراحی شده‌اند که بر محیط پیرامون خود اثر مثبت داشته و جامعه را متحول کنند.

وی اظهار کرد: دانشنامه علمی کاربردی از جنس نسل سوم بوده و ما باید سعی کنیم به نسل چهارم تبدیل کنیم یعنی بایستی بر جامعه اثرگذار باشیم.

رئیس دانشگاه علمی و کاربردی لرستان تصریح کرد: دانشگاه‌های نسل پنجم نیز تمدن ساز و مکتب ساز هستند یکی از برنامه‌های اصلی ما در دانشگاه علمی و کاربردی در دوره جدید تکمیل و تقویت زیست‌بوم فناوری در دانشگاه است که ما این کار را از طریق برگزاری رویدادهای استارتاپ تقاضامحور در نظر داشته که این اتفاق بیفتد.

جعفری خاطرنشان کرد: برای ایجاد مرکز نوآوری و کارآفرینی، ایجاد مراکز رشد و کلینیک‌های مشاوره، اشتغال و توسعه کارآفرینی در دانشگاه برنامه‌ریزی شده و در سال جاری این اتفاقات در دانشگاه خواهد افتاد.

وی اضافه کرد: یکی از برنامه‌های اصلی ما در سال جاری خانه‌های خلاق در واحد استانی با همکاری پارک علم و فناوری در سطح استان است.

رئیس دانشگاه علمی و کاربردی لرستان بیان کرد: توسعه شتاب‌دهنده تخصصی و تجاری‌سازی محصولات فناورانه و ایجاد اشتغال نیز یکی از برنامه‌های جدی در حوزه پژوهش فناوری و نوآوری در دانشگاه علمی کاربردی است.

جعفری ادامه داد: در حوزه آموزش در راستای ارتقا کیفیت و تدوین برنامه‌های درسی متناسب با نیاز بازار کار و اشتغال در حوزه برنامه‌ریزی درسی و آموزش‌های کوتاه‌مدت رویکرد نیازافرینی را در این حوزه‌ها در پیش گرفته‌ایم و در حال حاضر سیاست دانشگاه توسعه پایدار به همراه توسعه کیفی است.

وی عنوان کرد: به دنبال ایجاد و گسترش مراکز علمی کاربردی در دانشگاه هستیم ولی شرط این است که ضمانت شغل داشته باشد دنبال تأسیس مرکزی هستیم که هر کس می‌خواهد متولی این مرکز شود باید حتماً تضمین شغل را به دنبال داشته باشد.

رئیس دانشگاه علمی و کاربردی لرستان اظهار کرد: در حوزه آموزش تکریم ارباب‌رجوع حفظ حرمت دانشجویان به همراه آموزش‌های شغل محور را از اولویت‌های دانشگاه می‌دانیم که اصلاح روند و تسهیل دانشگاه در بخش عظیمی از قوانین و مقررات آموزشی در حال پیگیری این مهم هستیم که در واقع به دنبال چابک سازی ارائه خدمات آموزشی در دانشگاه هستیم.

جعفری تصریح کرد: در حوزه فرهنگی و دانشجویی در دانشگاه به دنبال ارتقا خودباوری دانشجویان از طریق ترویج فرهنگ مهارت‌آموزی اشتغال و کارآفرینی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: دانشجو موفق دارای ویژگی‌های است که اولین ویژگی دانشجو موفق ایمان، تقوا، تهذیب نفس، رفتار شایسته است.

رئیس دانشگاه علمی و کاربردی لرستان اضافه کرد: دانشجو موفق باید دارای تلاش، تحرک و نشاط علمی باشد و با صلابت و استواری در مقابل تهاجمات فرهنگی و فکری بیگانگان باشد.

جعفری بیان کرد: دانشجو باید سریع و مقاوم در برابر انحرافات و کج‌روی‌ها باشد و رعایت حجاب و عفاف را در دانشگاه و جامعه داشته باشد و همکاری با انجمن‌های علمی، تشکل‌های علمی، امور فرهنگی و ... را در دستور کار قرار دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha