• شنبه / ۲۳ مهر ۱۴۰۱ / ۱۵:۵۱
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1401072312263
  • خبرنگار : 50026

اولین جشنواره ملی زرشک خراسان جنوبی/ ۶۶

پل ارتباطی بین سرمایه گذاران و محققان گیاهان دارویی برقرار شود

پل ارتباطی بین سرمایه گذاران و محققان گیاهان دارویی برقرار شود

ایسنا/خراسان جنوبی مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: لازم است برای جذب سرمایه گذاران در زمینه فرآوری محصولات مزیت دار استان مانند زرشک شرایط تسهیل شود تا پژوهشگران دانش فنی خود را در اختیار بگذارند.

محسن پویان، امروز شنبه ۲۳ مهر در جشنواره زرشک در روستای هریوند سربیشه با اشاره به خواص زرشک خواستار تسهیل شرایط سرمایه گذاری برای فرآوری این محصول شد و گفت: حدود ۳۰۰ سال از عمر زرشک بدون دانه در استان می‌گذرد و این نوع محصولات می‌توانند پتانسیل‌هایی برای اشتغالزایی و ارزآوری به وجود آورند.

به گزارش ایسنا، وی بر ایجاد کارخانه فرآوری و تولید مکمل غذایی و دارویی این محصول تأکید و خواستار راه اندازی این مهم شد و افزود: اگر برگزاری این جشنواره در بعد فرااستانی باعث شود هر خانواده ایرانی در روز یک لیوان آب یا شربت زرشک استفاده کنند ۲۰ برابر تولید فعلی نیاز کشور خواهد بود.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به خواص ریشه، برگ، ساقه و میوه زرشک، گفت: درختچه زرشک شامل برگ، ساقه منشأ تولید مکمل و دارو هستند و امید است استانداری و مسئولان برای راه اندازی کارخانجات تولید مکمل دارویی و غذایی زرشک حمایت‌های لازم را انجام دهند.

پویان ادامه داد: ریشه زرشک در کاهش فشار خون، پاکسازی رگ‌ها، داروی ترک اعتیاد، تنظیم حرکات روده گوارشی مؤثر بوده و برگ آن نیز برای جلوگیری از زخم روده، سفت شدن لثه، استفاده از آن به عنوان دهان شویه تأثیر بسزایی دارد.

وی از زرشک به عنوان معدن طلا در استان نام برد و گفت: میوه زرشک نیز برای جلوگیری از کلسترول خون، جلوگیری از افزایش اوره خون، درمان زخم معده، سالک، تقویت کبد و جلوگیری از کبد چرب و سایر موارد مؤثر است.

پویان، خواستار ایجاد کارخانه فرآوری زرشک و تولید مکمل غذایی و دارویی، ساخت مکمل غذایی ضد پلاک های عروقی برای جلوگیری از سکته شد و یادآور شد: محققان استان حاضر هستند دانش فنی خود را به صورت رایگان در اختیار سرمایه گذاران قرار دهند چراکه در دنیا و ایران زرشک بدون دانه به صورت انحصاری در اختیار خراسان جنوبی قرار داشته و امید است این جشنواره بستری برای ارسال زرشک استان به دیگر نقاط کشور و دنیا باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha