• یکشنبه / ۲۴ مهر ۱۴۰۱ / ۰۸:۲۷
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 1401072312349
  • خبرنگار : 71342

تحلیل یک استاد علوم سیاسی

چرا شعارها رکیک شده است؟

چرا شعارها رکیک شده است؟
عکس تزیینی است

شعار، جزو لاینفک هر مطالبه جمعی یا حرکت اعتراض میدانی و مدنی است. در فرهنگ ما که با شعر و ادبیات آمیخته است، در مقاطع گوناگون دیده‌ایم که گروه‌های اجتماعی چگونه منویات خود را در کوتاهترین پیام اعلام کرده‌اند. در روزهای گذشته که شاهد خوادث و رویدادهایی در کشور بوده‌ایم،نکته‌ای تامل‌برانگیز وجود دارد؛ تفاوت ادبیات شعارهای این دوره با دوره‌های گذشته؛ به طوری که بعضی از این شعارها امکان بازتاب در هیچ رسانه‌ای را ندارند.

محمدرضا مرادی طادی، استاد علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی، معتقد است که تغییر پایگاه معترضان و نیز انباشت‌هایی از احساسات ناخوشایند، به سر دادن بعضی شعارها در اتفاقات اخیر منجر شده است.

او در یادداشت خود با عنوان «چرایی رکیک‌گوییِ سیاسی» که آن را در اختیار ایسنا قرار داده، درباره سر دادن بعضی شعارهای خارج از عرف در اتفاقات اخیر که مطرح شدن آنها بویژه در فضای دانشگاه قابل تامل است، نوشته:

«شعارها بخشی از حضور توده‌ها در خیابان، این معیادگاه همیشگی سوژه و سیاست هستند و نمی‌توان حضور مردم را بدون شعار تصور کرد. هر جامعه‌ای التهابات خاص خودش را دارد و اصولاً جوامع مانند خطوط الکتروکاردیوگرافی قلب که نبض‌های حیات را نمایش می‌دهند، با همین فراز و فرودها و التهابات و تحولات زنده بودن خودشان را نمایان می‌کنند. تصور جامعه‌ای که هرگز دچار التهاب و تحول نشود، محال است و این حُکم در مورد جامعۀ ایران نیز صادق است. پس باید بپذیریم که تحول و تغییر، ویژگی طبیعی هر جامعه‌ای است که گاه می‌تواند شکل اعتراض و شورش و دیگر اَشکال متفاوت حضور توده‌ای در خیابان و میادین به خود بگیرد و این حضور هم فارغ و عاری از شعارها نیست.

طی سه دهۀ گذشته جامعۀ ایرانی نیز دچار تحولات و التهابات خاص خودش شد و تجاربی همچون ۱۳۷۸و ۱۳۸۸ را کسب کرد. در آن تحولات ما شاهد حضور طبقات و اقشاری مشخص و معین بودیم که عُلقه‌های پایگاه اجتماعی‌شان و ادبیات و نظم گفتاری‌شان مشخص بود. برای مثال، در سال ۷۸ صرفاً جنبش دانشجویی فعال بوده و در سال ۸۸ مشخصاً طبقات متوسط شهری ظهور و بروز جنبشی داشته‌اند. در چنین فضاهایی شعارها از گونه‌ای «ادب سیاسی» بهره می‌برده‌اند که نه تنها بسیاری از مرزبندی‌های ایدئولوژیکی را رعایت می‌کرد، بلکه فارغ از هرگونه بی‌نزاکتی بوده است.

امّا دور دوم جنبش/شورش‌های اجتماعی در ایران که از حدود یک دهه بعدتر آغاز شد (از سال ۱۳۹۶ به بعد) از نظر شعارشناسی ویژگی بارزی پیدا کرد که سزوار توجه و تحلیل است: رکیک‌گویی و مستهجن شدن شعارها! این روزها در حالی ایران برخی از التهابات اجتماعی را تجربه می‌کند که شعارها دائم به سوی نوعی از رکاکت سیاسی متمایل می‌شوند و بعضاً چنان مستهجن که آدمی را شرم فرا می‌گیرد و این شرم و خجالت آنجا بیشتر می‌شود و بر شگفتی ناظران می‌افزاید که گاه از درون دانشگاه یا قشر نخبه و تحصیل کرده نیز شنیده می‌شود. چرا بعضی از شعارها چنین مستهجن شده‌اند؟

برای استهجانی که اکنون بر بعضی از شعارها حاکم شده فرضیه‌های مختلفی می‌توان ارایه کرد. خیلی ساده و تحقیرآمیز می‌توان گفت خُب بسیاری از این افراد اراذل و اوباش‌اند و ادب ندارند؛ یا به تئوری تقلیل‌گرای روانشناسی فرویدی متوسل شد و گفت این شعارها بیانی از عقده‌های فروخوردۀ جنسی است که اکنون سر باز کرده و مَحمل و توجیهی سیاسی پیدا کرده است؛ یا مواردی دیگر. امّا به نظر می‌رسد که مشخصاً دو علتِ جامعه‌شناختی و روانشناختی می‌تواند موجب سر دادن چنین شعارهای رکیکی بشود.

در سطح تبیین جامعه‌شناختی به این نکتۀ حایز اهمیت می‌توان اشاره کرد که از سال ۸۸ به بعد با زوال طبقۀ متوسط و فرسایش نهادهای مدنی، عموماً جامعه‌پذیری سیاسی به درستی انجام نشده و سوای از آن کم کم نیروهای حاشیه و دهک‌های فرودست برای مطالبات حداقلی و معیشتی وارد میدانِ سیاست شده‌اند. به تعبیری ملموس‌تر، می‌توان گفت پایگاه اجتماعیِ معترضانِ «رأی من کو؟» به پایگاه اجتماعی «نان من کو؟» تغییر کرده‌اند و بدیهی است هر چقدر نزاع از سطح «مدنی» به سطوح «طبیعی» نیل کند، بدیهی است که دوز خشونت چه در کردار و چه در گفتار افزایش پیدا می‌کند. سیاست محل حل و فصل منازعات مدنی است و باید با میدان‌داری نهادهای واسطه انجام شود، تقلیل آن به تنازعِ بقا، کنش سیاسی را خشن و زبان سیاست را تند و رکیک می‌کند.

در سطح تبیین روان شناختی می‌توان به موضوع «تراکم نفرت» اشاره کرد. شعارها در واقع بازتابی از مطالبات و تمنیّات سوژه‌های اعتراض و شورش‌اند. ولی وقتی ناخودآگاه معترضان از نفرت تلنبار شده است، فحش دادن و ناسزاگویی راهکاری می‌شود برای بیان نهایتِ انزجاری که فرد از شرایط خودش دارد. افراد و اقشار مختلفی که پایگاه اجتماعی خود را از دست داده‌اند، هیچ نماینده‌ای در سطوح مختلف قدرت سیاسی ندارند، شنیده نمی‌شوند، نادیده گرفته می‌شوند و دائماً حداقل مطالبات‌شان بی‌پاسخ می‌ماند، سوژه‌هایی آکنده از نفرت و خشم‌اند، که مثل همین دعواهای معمول میان دو نفر، می‌توانند ناگاه منفجر بشوند و چشم‌ها را ببندند و دهان را بگشایند و آنچه که نباید بگویند، بگویند.

لذا در مقام جمع‌بندی، مستهجن‌گویی را در بُعد جامعه‌شناختی ناشی از تغییر در پایگاه اجتماعی معترضان و حذف نهادهای مدنی واسط میان توده و قدرت از یک سو، و از سویی دیگر، در بُعد روان شناختی برآمده از تراکم نفرت می‌توان دانست. بدیهی است که این شعارها ناپسند و زشت و مذموم است و به هیچ عنوان نمی‌توان با هیچ تبیین و تفسیری آنها را توجیه کرد، ولی نکتۀ حایز اهمیت این است که: اساساً شعار و شورش معلول است باید علت‌های زایندۀ این شرایط را از بین بُرد. پس به فکر اصلاح راهبردها و رویکردهایی باشیم که این شرایط بحرانی را رقم زده است!»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۴ ۱۱:۴۵

وقتی حقیقت در جلو چشمانت لگد مال میشو د بوسیله عدهای دجال مفت خور و مزدورانش شدت قیام و خشونت هر روز بیشتر خواهد شد و نفرتها اشکار

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۶ ۰۵:۲۳

کدوم حقیقت؟ حقیقتی که از انبان شبکه های انگلیسی و آمریکایی بیرون میاد؟ کاش لااقل استقلال فکری داشتین

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۶ ۱۰:۰۶

اتفاقا مردم استقلال فکری دارندو خودشان فکر می‌کنند نه دروغ های شاخدار صدا و سیما و تزریقات فکری اینطرفی و اونطرفی و خیلی بیشتر از شما می‌فهمند.... کسی که استقلال فکری ندارد شما هستید که زیر شعار و تزریق فکر صدا و سیما تبدیل به روبات شدیدو هر دروغ شاخدار رو باور میکنید و هرکس باور نکنه باید کتک بخوره تا باور کنه.... شماها تو قوطی زندگی می‌کنید....

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۷ ۰۵:۴۲

جناب ایرانی متفکر! موتور استقلال فکری امثال شما همیشه با فرمان شبکه های خارجی به کار میفته! بارها شاهدش بودیم پس خودتو گول نزن نه استقلال فکری دارید نه توانایی تشخیص؛ چون با اینترنتی که شیر فلکه اش تو آمریکاست مثلا به دنیا وصل شدین به توهم فکر باز دچار شدین

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۴ ۱۱:۵۲

شمع و گل و پروانه بابا با ادب باشید دیگه خخخخ

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۶ ۰۱:۵۱

از دست تو

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۴ ۱۲:۰۴

فرهنگ ما نابود شد با اجرا نکردن قانون قانون ایران فقط فقط دنبال پول هست قانون اجرا نشد فقط برای بی پولها آدمهای فقیر

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۴ ۱۲:۰۷

یه تحلیل جالب،جامع و درست وعلمی. فقط کاش مسئولین هم اینوبخونن وشیوه عمل ورفتار وادبیاتشون رو تغییر بدن وگرنه وای به همه ما میشه بعدها

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۴ ۱۲:۰۸

اگر ریشه یابی شود معلوم میشود و معلوم است چون عقده ای بار اومدیم

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۴ ۱۲:۱۱

هر عملی یک عکس العملی داره.... چرا فشارها بر روی مردم بدبخت بیشتر و بیشتر شده است؟؟؟؟ و گوشها ناشناواتر و جیبهای اختلاصگران بزرگتر و بزرگتر و تعدادشان روز به روز بیشتر و بیشتر... جواب این سوالات اصلا سخت نیست اگر خودمون رو به خریت نزنیم.

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۶ ۰۶:۱۹

اختلاس در عربستان بیشتره ولی رتبه اش در شاخص فسادستیزی از ایران بهتره ! چرا چون دنیا یه جنگله با رسانه های جهت دار و اذهان مسخ شده اگه خودمون رو به خریت نزنیم

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۴ ۱۲:۱۲

چون جان ملت ب لبشان رسیده .چون دولت تا رنگ شورت من، دخالت میکنه اما براتورم و گرانی ..ن شعور ن تدبیری داره جز جیب خودشو پرررکنه .سوال دیگه ایی هست؟

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۷ ۰۵:۵۷

مگه تو با شورت میای بیرون که رنگش برای کسی مهم باشه؟!!!

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۱ ۱۵:۳۴

دوستان لطفا ادب رعایت فرمایید حرفهای زشت از درونی آلوده بیرون می تراود

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۴ ۱۲:۱۵

شعار دادن زشته اینجوری اصلا خوب نیست حیفه حرف های زشت زدن در شأن ملت های اروپا و کادناسا

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۴ ۱۲:۱۸

مشکل کشور ما فقط عدم تخصص و بی سوادی مسولان است. چگونه است که کشور ژاپن و کره جنوبی و غیره. هیچ ثروتی مثل نفت و گاز و معادن ندارند. و آنقدر پیشرفت کردند. ولی کشور ثروتمند ایران با اینهمه منابع نفت و گاز و معادن اینقدر از کشورهای پیشرفته دنیا عقب است. پس معلوم می شود که مسولان کشور و مدیران سواد و تخصص اداره کشور را ندارند و باید هر چه سریعتر مملکت به دست افراد نخبه و متخصص و وطن دوست داده شود

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۶ ۰۶:۲۶

بیخیال یه عده از ایرانیا تو ذهنشون جا افتاده که چون ایران معدن و نفت داره پس باید پولدار باشیم این تفکر که ناشی از تن پروری مفرط هست چه نسبتی داره با کار روزانه ۱۸ ساعته در ژاپن و کره؟

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۴ ۱۲:۲۶

هرسخن که از دهان بیرون میاد نشانه فرهنگ ،ادب وشعورهرفرداست

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۷ ۱۸:۰۵

عالی گفتی عزیز عین حفیقت

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۴ ۱۲:۳۱

دلیل این مسأله تغییر فرهنگ جامعه هست. حرفهایی که در زمانهای قبل خیلی زشت به نظر میومد الان خیلی راحت توسط به خصوص جوانها چه در فضای مجازی و چه در خود جامعه به زبون میاد. خوب مسلمه که وقتی موقع اعتراض هم میشه همون حرفها رو که در حالت عادی خیلی راحت به زبون میارن، توی شعارها استفاده کنن.

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۴ ۱۲:۳۶

خبرنگار باید بره بین دانشجویان وازشون بپرسن چرا به پلیسی که حافظ امنیت آنها فحاشی میکنن چرا همسو با شبکه های صهیونیستی علیه کشور خودشان شعار دادن تخریب کردن باید پاسخگو باشند وبا دانشجوی خاطی شدیدا برخورد و اخراج نماین .

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۶ ۱۰:۱۵

کسی که توی دوتا خط اینهمه تهدید وانگ میزنه واینقدر شهامت نداره که بانام کامل بیادصحبت کنه نه مثل برادران مختلص ازحروف ن ژ س ر ع غ استفاده کنه فکرکنم دهنش را ببنده بهتره

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۷ ۰۵:۵۵

حالا مثلا من با نام کامل اومدم منو میشناسی علیرضا؟

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۴ ۱۲:۵۱

جائی که خدا نباشه ،صدالبته شیطان هست و....

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۴ ۱۲:۵۸

سلام همه شون که شعار نمیدن بعقیه شون هم درست تربیت نشدن و بی تربیتن این ره که تو می روی.‌‌‌‌‌‌............‌‌‌ مسئول بی کفایت و دزد هم نمیخواهیم اختشاشگر و مزاحم آرامش مردم نمیخواهیم ما امنیت میخواهیم و ارزانی

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۴ ۱۳:۰۱

چرت است و پرت.

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۴ ۱۳:۰۷

پلیس و قاضی که دزدی میکنه،،، حامی دزد و کلاهبردار هست.. مکر به دزد جز دزد می شود چیز دیگری گفت..... به قاتل چیز دیگری می شود گفت... به مسی که معلوم نیست سر سفره کی بزرگ شده،،، جز حرام لقمه چه می توان گفت. به کسی که یا ترور می کند و یا قربانی ترور را در شیراز آزار می دهد،،، چه می توان گفت.... و فقط ادعا ی تو خالی دارند

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۷ ۰۶:۰۱

پس به گفته تو همه پلیس‌ها و قاضیها و فلان و بهمانها مورد داشتن و دارن؟!!!! این تفکر یعنی دیکتاتوری ریشه دار

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۴ ۱۳:۰۸

چقدر زیبا تجزیه و تحلیل کردین... ممنون

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۶ ۰۱:۴۲

دقیقا آفرین و درود به شرفت مثلا همین اعتراضات معلمها رو من یکسال تمام بود گوش میدادم و تعجب میکردم که چرا یه نفر گوش شنوا نداشتیم که بیاد بهشون بگه مشکلتون چیه

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۴ ۱۳:۱۳

چون شعارهای به حق شنیده نمیشه ، مردم ازشدت خشم فحاشی میکنند

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۱۹:۱۹

پسر خوب اولا بنده هم انتقادهایی دارم مثل بقیه ی مردم ولی این هم راهش نیست اکثر این اغتشاش گران همونایی ن که پول گرفتن یا مغفول شدند و یا هر چیز دیگه از لحاظ خانوادگی تربیت نشدند آیا باید این طور بیان فحاشی کنند ولی زن و بچه ی مردم؟ فدایی رهبرم

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۴ ۱۳:۱۴

چرا وقتی شما با مردم خوب رفتار نمی کنید، اونا با شما خوب رفتار کنن؟!!!!

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۴ ۱۳:۲۸

اینگونه تغییر در ادبیات مطالبه گری، صرفا به خاطر ورود افراد شرور و بی فرهنگ و حتی برخی سارقین و سابقه داران است

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۴ ۱۳:۵۱

دیگه مردم صبرشون تموم شده، وقتی سران کشور مردم رو مگس می‌خوانند وکلمه غلط کردن رو بکار میبرن، توقعی بیشتر ازین رو هم نداشته باشند. جواب های، هوی است

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۷ ۰۶:۰۴

ببین جناب بیت ای مگس عرصه سیمرغ .... که خوانده شد گوینده بیان کرد که منظور دشمنان ملت ایران هستن چرا اینقدر برهنه و تابلو دروغ میگی

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۴ ۱۳:۵۳

چرارکیک شده؟!چون اینهمه سال مردم کناراومدن بااین وضع ب امیدروزهای بهترولی نه تنهاروزبهتری نیومدک هرروزوحتی هرساعت بدوبدترشد!هیچکس صدای این مردمونشنید!پرایدازرده خارج شده وباقیمت خون پدرشون بهشون فروختن این یعنی زیرسوال بردن عزت این مردم نادیده گرفتنشون کشوری بااین همه ثروت سزاوارهمچین فقروفلاکتی نیست ب کشورای اطرافتون نگاه کنیدیکم خجالت بکشید

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۴ ۱۳:۵۴

از وقتی دروغ گویی ، اختلاس در جامعه به ظاهر اسلامی زیاد شد به مردم گفتن بورس خوبه مال مردم رو به راحتی نابود کردن وقتی هر کدوم آقازاده ها تکه ای از مملکت روکندن و بردن

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۴ ۱۴:۰۲

از وقتی حسن عباسی به دیگران فحش داد

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۴ ۱۴:۰۵

نوع شعارها فهم شعار دهندگان را میرساند

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۴ ۱۴:۰۸

کاملا صحیح است و علت آن ناکارامدی و خیانت و دروغ و ریا و ظلم و رشوه و طمع و بی وجدانی و نامردی مسولین نظام است که جامعه رو به این حال و روز انداخته و باعث نارضایتی مردم از گرانی و بیکاری شده

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۴ ۱۴:۱۶

اين سوال را از مامورين بسيار محترم بپرسيد

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۴ ۱۴:۳۷

با سلام. البته با بخشی از فرمایشات کارشناس موافقم ولی نکته کلیدی این هست که شما ابتذال رواج پیدا کرده و فساد اخلاقی نهادینه شده در مردم طی سالها اتفاق افتاده رو نمیبینین. درسته شخصی که عصبانی تر هست کلامش هم ممکنه بدتر باشه اما میزان اون به خطوط قرمز نهادینه شده در درون فرد بستگی خواهد داشت، مگر در انقلاب ۵۷ مردم بعضا عصانی و ناراحت نبودن و مگر به سمت مردم شلیک نمیشد و درست و غلط مگر بعضی از معترضین در کف خیابان از شاه با تمام وجود متنفر نبودن ولی شاهد همچین بی اخلاقی نبودیم. ..‌

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۴ ۱۴:۴۴

قشر متوسط خود به چند گروه تقسیم می‌شود و تنها گزیده ای از این قشر که در رفاه هستند تحت تاثیر تبلیغات کاذب غرب قرار گرفته اند و نیاز های سرکوب شده جنسی هم ندارند چون اونقدر آزادی در فساد مهیا شده که سفر های توریستی به ترکیه را نباید فراموش کرد که قشر مرفه و قشر متوسط را شامل میگردد

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۴ ۱۵:۳۶

15 دقیقه انتهایی برنامه شیوه شبکه چهار سیما مورخ شنبه 23 مهر 1401 را ببینید، پاسخ بسیار دقیقی به تیتر این خبر پیدا خواهید کرد.

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۴ ۱۵:۳۷

تحصیلات و نخبه بودن دلیل فحش ندادن نیست دلیل این حرفها بی منطقی و بی هویتی اغتشاشگران است در مقابل جمهوری اسلامی که بر پایه های منطق عقلانیت دین و حقیقت بنا شده است. شما هم با این حرفها میخواهید خودتون رو روتوش کنید منافقان آدم گرسنه دنبال نون می‌ره نه بی حیایی و رذالت

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۴ ۱۵:۳۸

من از اغتشاشگر متنفرم

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۴ ۱۵:۴۴

قدیم هر بچه ای که مورد ظلم و ستم قرار می‌گرفت و طرف مقابل با قساوت تمام کتکش میزد چون زورش نمی‌رسید شروع به فحاشی می‌کرد و قاعدتا کتک بیشتری هم می‌خورد!

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۴ ۱۵:۴۴

مسئولین ب مردم برسید آنوقت میبینید کی جرات داره بیاد بازی در بیاره حالا هم ک خون مردم بیگناه رو میریزند باید دستگیر بشن و ب سزای اعمالشون برسن

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۴ ۱۵:۵۲

امسال نتونستن تخریب اموال عمومی و خصوصی رو گردن معترضین بندازند حالا گیر اینه که چرا شعار ناموسی میدن به بسیجی ها !!!!!

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۶ ۰۷:۵۳

از نظر تو گردن اغتشاسگرا نیست وگرنه فیلماش موجوده تازه همین الانش یه عده تون میگید فحاشی کار خودشونه یه کم هماهنگ‌تر بابا

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۱ ۱۳:۵۳

شما که خوب فیلم میبینی ظاهرا فیلم تخریب اموال و ماشین های مردم توسط عوامل عزیز رو هم حتما باید دیده باشی!!!

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۴ ۱۶:۰۹

با نام و یاد پروردگار یکتا، به عنوان یک انسان مستقل که وابسته به هیچ جناحی نیست عرض میکنم... درباره ناآرامی های اخیر، جدای ادعای دخالت خارجی، که ادعای درستی به نظر میرسه، باید عنوان کرد ناآرامی های اخیر حاصل خشم فروخفته و تل انبار شده ی قشر متوسط و غیر وابسته به حکومت هست که از چندین سال پیش تحت تاثیر اخبار بعضا درست و نادرست واصله از فضای مجازی قرار گرفته بوده اند. درود بر شما

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۴ ۱۶:۴۹

آیا بی‌توجهی بحقوق مردم امری مودبانه است البته شخصا باناسزا گویی موافق نیستم.

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۴ ۱۶:۵۲

سلام.‌نظریه خوبی بود، ولی این را در نظر بگیرید که مسئله زن و حجاب. در این اعتراضات بیش از ده درصد نیست. نود درصد دیگر‌. کارمندان . کشاورزان. بازنشستگان. رانندگان. معلمان. سهامداران خورد بورس. کارگران.‌و ... هستند حالا یا خودشان یا فرزندانشان که علت آن چیزی جز وعده های مکرر و فقر و تنگ دستی است. ‌مردم هم الله و اکبر میگویم و هم جون شهدای عزیز کشورمان را ارج می نهیم و هم وطن پرست هستیم.‌ولی در کشور شهید پرور بوی از عدل علی نیست . به خون شهدای عزیزمان قسم تان میدهم به فکر مردم و کشور باشید البته فقط با عمل چرا که با این فرمان دین و عقاید مردم هم کمرنگ تر از این هم میشود.‌

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۴ ۱۷:۰۱

با سلام و تحیت احسنت و آفرین بر مقاله استاد بزرگوار سید عزیز آقای میرفتاح. مقاله شما پر بود از یادآوری های غرورآفرین ملی و اسلامی و یادآوری معضلات فرهنگی و بعضا حاکمیتی که طی این سالها منجر به رکود و بلاتکلیفی و سراسر بی مسؤلیتی از طرف نهادهای حاکمیتی کشور گردیده است. و به بیان ساده ترفراموش کردن مردم عزیز و مقاوم ایران و جوانان برومند آن است.و نتیجه معلوم است که چه شده!!! به خوبی اشاره کرده بودید به معضلات قبلی و کنونی کشور و نتایج خسارت بار آنها. از شما تشکر میکنم. آفرین آفرین آفرین احسنت احسنت احسنت رحمت بر پدر و مادر شما استاد بزرگوار. از خدای متعال برای شما و خانواده گرامیتان عافیت وسلامتی خواهانم. ولله الحمد

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۴ ۱۷:۱۲

چون پخمگان بر نخبگان مدیر شدن پس لایق بدترین الفاظ هستن کجای دنیا حقوق پخمه از نخبه بالاتره

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۴ ۱۷:۱۵

دقیقا این شعارها نشانه نفرت و انزجار از دورویی ها ، دروغ ها، چپاول ها و بی اعتنایی های سران بی درد ، به مردمیست که زیر بار فشارها آکنده از خشم و نفرت هستند.جایی برای ادب باقی خواهد ماند وقتی مسئولین سهل انگار و خودشیفته، در مقابل مشکلات مردم کر و کورند و راهی جز کوچه علی چپ،تکذیب و انکار نمی شناسند؟

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۷ ۰۶:۰۶

این شعارها با به آتش کشیدن وتخریب فیزیکی و جانی همراه بوده آدم عادی یه همچین کاری نمیکنه

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۴ ۱۷:۲۰

یعنی اینها که لخت میشن و بدنشون رو به همه نشان می‌دهند با شعار زن زندگی آزادی و فحش ناموسی می دهند و با حداقل حجاب مخالفت می کنند ،منظورشون اینه که نان من کو؟ابتذال اخلاقی را فریاد می کنند و شما برداشت اقتصادی می کنید؟ اینها آزادی اخلاقی را فریاد می کنند استاد.

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۴ ۱۷:۳۹

وقتی از تریبون‌های رسمی کشور، شاهد هتاکی های زشت افراد موسوم به اصولگرا و هوادار نظام به معترضین و دگر اندیشان هستیم، چه انتظاری از وصع فرهنگی جامعه داریم؟

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۴ ۱۷:۳۹

چون رفتار حکومت تند تر و خشن تر شده.چون گوشهای شنوا کر شده

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۴ ۱۷:۴۰

اینا می‌خواند حرص مسئولین و در بیارند

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۴ ۱۷:۴۸

۱۰۰۰ بار مرگ بر منافقان اخیر / درود بر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران .

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۴ ۱۸:۰۵

درسته شعار رکیک بده ولی از کار اون نیروی انتظامی وسط اون خیابون بدتر نیست واقعن زشت زشت بود کثافت

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۴ ۱۸:۱۳

خشم، همیشه نتیجه‌ی سرکوب خواسته‌ها است، وقتی چندین بار با آرامش و ادب درخواستت را بگویی ولی جواب درستی نشنوی، لاجرم دهانت به فحش گرایش پیدا خواهد کرد.

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۶ ۰۷:۴۸

فکر نکن خودت خواستی برات خواستن اون هم در شبکه های مسموم

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۴ ۱۸:۴۴

چرا قیمت مواد غذایی و کالاهای اساسی اینقدر گران و قیمت خودرو و مسکن سرسام آور گران شده است.

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۴ ۱۸:۵۴

وقتی صدای ملت شنیده نشود این یک جزاز شعارها وعملهاست

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۴ ۱۸:۵۷

نفرت انباشته

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۴ ۱۹:۲۰

حقیقت گویی برای شما رکیک گویی است اموال و بیت المال را به تاراج ببرند توقع دستمریضا دارند چه افکار نادانان ای

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۶ ۰۷:۵۸

حقیقت یعنی فحش ناموسی؟!!! حالیت هست چی میگی

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۴ ۱۹:۳۱

وقتی موسیقی رو ممنوع و جوانان ونوجوانان را در اختیار موسیقی رپ زیرزمینی قرار دادیم حتما نتیجه بهترازاین قابل تصور نیست ونخواهدبود؟!؟!؟!!!

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۴ ۲۰:۰۶

سلام علیکم کو گوش شنوا ؟

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۴ ۲۰:۰۷

کوبنده تکبیر

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۴ ۲۰:۰۸

شعارهادراین اغتشاشات رکیک بودچون بدنه اصلی اغتشاشگران اوباش بودندکه دنبال تحمیل بی عفتی درجامعه بودندنبایدانتظارعفت کلام ازاین افرادواهدافشان داشت

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۴ ۲۰:۲۳

چون گوش شنوایی نیست

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۴ ۲۰:۲۹

بسار صحیح ومعقول بود مطلب، ولی متاسفانه در میان کارگزاران نظام اسلامی ما گوش شنوایی نیست، ونتیجه این میشود که اکنون شاهد آن هستیم. امام علی:عبرتها فراوانند ولی عبرت گیرندگان اندک. ومتاسفانه در میان کارگزاران ما اصلا عبرت گیرنده ای نیست، وتمامی گوشها کر وچشمها نابیناست.

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۴ ۲۰:۴۵

نظر به ارقام نجومی اختلاس و فساد مالی شعارها نیز تند و تیز تر می‌شود

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۴ ۲۰:۵۹

به نظر من دلایل اصلی این شورش ها بستن فضای مجازی است چون فضای مجازی بخصوص واستاپ واینستا منبع درامدی واسه خیلی از مردم شده ومشغولیت بالای واسه خانواده ها ایجاد کرده. محدود کردن فضای مجازی باعث این اتفاقات شده است

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۰۰:۲۵

الان پایین شهری اصلا ساکت هستن برعکس گفتی

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۰۰:۲۷

جوابش خیلی سخته؟ چون مسئولین بجای پرداختن به فسادهای مالی واخلاقیشون دارن نسل کشی میکنن وگناه کبیره مرتکب میشن ومتوجه نیستن آب از سرچشمه گل آلوده. امیدوارم از حالت صمم بکم عمي در بیایید تا فهم لايرجعون نشدید

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۰۰:۳۳

عزیزان در هر صورت ادب از انسان خوب است. از انسان فهمیده و دانشگاهی ست. ادب را خدا دوست دارد

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۰۲:۰۳

با اجازه همگی دلیلش رو من فکر میکنم همین مقاله داره میگه، یعنی همین که در موردش جاهای مختلف صحبت میشه یعنی اونهایی که تو دانشگاه شعار رکیک دادن (انصافا من هم تعجب کردم) کم و بیش تونستن تو این هیاهو یک زمزمه ای ازشون شنیده بشه. خلاصه: نشنیدن باعث میشه

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۰۲:۰۶

چون شتر سواری علنی نمیشود تمام

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۰۳:۱۸

برای بیان نظرات ودیدگاهها چه جایی بهتر از صدای جمهور وسیمای جمهور که جمهور به معنای مردم است واگر مردم را درست راهنمایی کنند بهترین نتیجه گیری ازمطالبات وخواسته هایشانهمین صدا وسیمای جمهوری اسلامی است که امیدواریم با درایت بیشتر مسولین جهت دهی درستی در این مورد انجام شود

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۰۳:۵۲

اختلاف سطح زندگی وتفاوت تفکرات مردم ومسئولین موجب عدم درک مسئولین ازمردم شده واین عدم درک موجبات نار ضایتی بیشر مردم درطول زمان گشته.البته امام خمینی هشدار این فاصله را قبلا گوشزد کرده بود.رحمه الله علیه

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۰۴:۲۴

دکت گرم دکتر

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۰۶:۴۷

من بطور مشخص بخش آموزش و پرورش رو مقصر میدونم چون در میان معلمان افرادی ظهور پیدا کردند که از فرهنگ پایینی برخوردار بودند ولی متولیان آموزش و پرورش تلاشی برای بالا بردن سطح آگاهی این افراد نکرد

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۶ ۰۱:۵۰

حکمو که داده دیگه

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۰۷:۰۳

سلام شعارهایی که برعلیه ایران می دهند بی شخصیتی خودشونونشون میدن وای اگرسید علی حکم جهادم دهد

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۰۷:۱۲

ساده است چون حرف آدمیزاد حالیشون نیست

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۰۷:۳۵

وقتی مردم نمیبینین نمیشندین مجبور میشه فحش بده تا گوشهای کرتون بشنوه مطمعن باشید از این بدتر هم میشه اگر همین جوری با مردم بر خورد کنین

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۰۷:۵۴

متن رو نخوندم ولی سر فصلش که چرا شعار ها رکیک شده؟!خواستم بگم ،ایسنا جون،بیشترش اینه که اینا معترض نیستند اغتشاش گرند،خوشی زیادی ورم میاره،دلیل بعدیش هم رسانه ها ی مضحک وبی پایه و اساسی هستند که هی القا میکنند که کسی به حرف شما گوش نمیده،زن سهراب رو ببینید چه شیکه،چه زندگی لاکچری داره!چه دلبره!چه شیک پوشیده!به جوونا القا می‌کنه لختی یعنی شیکی!اونم چون نداره تا مثل افکار رسانه ها شیک باشه؛و از اونجایی که حقش رو خورده میدونه،وغربی که براش ساختید که وجود خارجی نداره،اینطوری حرف میزنه،#رسانه_های_شیطان_صفت

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۰۷:۵۶

هرچند فهمیدن اینکه چرا شعار ها رکیک شده بر هر کور و کرو لال و بیسواد کامل مشخص و عیان هست و گفتنش برا اطلاع مسئولینو مدیران هیچ ارزش ندارد برا ولی مردم از دست بی کفایتی و بی لیاقتی و دزدی و اختلاس و رانت و بی عدالتی و گرونیو تورم و دروغ گویی مسئولین و مدیران خسته شدند

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۰۸:۰۵

ی سری ادم شکم سیر راه می یان تو خیابان‌ها فکر کارگر بد بخت نیستند که آب تو آسیاب دشمن میریزن ودشمنان هم تحریم‌ها رو بیشتر میکنه

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۰۸:۰۸

خسته نباشید

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۰۸:۱۰

چه توجیه مسخره و مخاطب خر فرض کنی!

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۰۸:۲۹

آقا وقتی مسئولین رده بالا مملکت مردم رو مگس و کف نجاسات و هرزه و ... اونم توی تریبون صداو مینا و سیما خطاب میکنن... الان تو چی داری بگی چرا من به اونا گفتم مادر فلان و اونا نباید بگن خواهر فلان...

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۰۸:۳۴

به نظرمن ازین به بعدبرای استخدام یه سهمیه دیگه هم بایداضافه بشه به سایرسهمیه هاسهمیه معترضین یعنی اوناکه توی اعتراضات شرکت کردن بتونن راحتتره حقشان برسندشایدراضی بشن ودست ازاینهمه فحاشی وتوهین به جامعه بردارن

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۰۸:۳۶

تا زمانی شما مردم شریف ایران را شورشی می‌خوانید وقتی به هر شکل وارد میدان می‌شوند سرکوب میشند توقع دارید چکار کنند به کسانی که چند نفره به سر یک نفر می‌ریزند کتک می‌زنند چه بگند چرا به خواسته مردم را رسیدگی نمی‌کنید

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۰۸:۴۰

زیبا تخصصی و بسیار کارشناسانه

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۰۹:۰۸

اینا تربیت شده همین دوسه دهه اند درمدارسی با آموزش تخریب شده باشعارهای سراسرمرگ وبی نشاط وحس همکاری وعزاداری وگریه و... مشکلات مالی و..

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۰۹:۳۸

وقتی وکلای مردم تجمع مدنی راه میاندازندومعموران باگازاشکاورجوابشان رامیدهندچه توقعی داریدمردم بریدن شایدبرای اینچنین صحبتهادیرشده باشد

avatar

قوم باطل فکر و زبان و بیان و شعارش همه زشت و ناپسندی و شیطانی است اعتراض سالم و صحیح حق همه است اما اغتشاش و آشوب حربه دشمنان خبیث و عوامل کثیف آنهاست اللهم العنهم جمیعا

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۱۰:۰۳

متاسفم برای کسی که خود را استاد دانشگاه حکومت توتالیتر مذهبی می داند یک کلمه از حقوق مادی و معنوی معترضان نگفته یا نمی داند یا بز و ترسو است. که فقط ماله کشی یلد است.

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۱۰:۱۲

این شعارها عادی شد بخاطر اینه که مسؤلین کشور با همین ادبیات با مردم حرف می‌زنند مثِلا غلط می کنید یا غلط مکنندوو...

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۱۰:۲۷

چون گفتن شعار زن زندگی آزادی برای لخت شدن و هرزگیه مردمم شعار بهتری پیدا نکردن که حق مطلبو ادا کنه و کسی نتونه بگه برای چیز دیگه ایه

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۱۰:۴۴

چقدر بی ادب وبی تربیت ،تازه لوس هم هستن اصلا ما قهریم دیگه ارزش ها رو نمیدیم بهتون ازبس که اغتشاشگرید

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۱۰:۴۹

به نظرمن استاد کاملا درست میفرمایند برای ازبین بردن یک جامعه کافیست طبقه متوسط راحذف کنند طبقه متوسط که حذف شود فرهنگ وادب نیز رنگ میبارد دقیقا همان اتفاقی که افتاده است.

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۱۰:۵۰

بانظرشماموافقم👌تادیرترنشده زعمای قوم بایداحساس راکنارگذاشته وعقلای خودرادرون جامعه سوق داده وبدون برافروختن مطالبه جامعه رابررسی وعملکردحاکمان راعقلائیترنمایند🤛🤜⚘🙏

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۱۱:۰۰

چون خشم و نفرت از مرزهای قابل تحمل گذشته

avatar

اینها که شعار رکیک میدن ، دانشجو نیستن . اینها یا پرستوها هستند یا لباس شخصی ها و یقه دیپلماتها و عوامل ضد شورش و ضد اغتشاش که خود را بخشی از نیروی انتظامی و قوه قضائیه معرفی میکنند . عوامل حزب الله لبنان و حشد الشعبی هم که اکیداً توصیه شده صحبت نکنند !

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۱۱:۴۴

از کوزه همان برون .....

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۱۱:۴۸

فحاشی های نمایندگان مجلس به وزیر امور خارجه هم خیلی رکیک بودند مگه نه ؟

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۱۲:۱۴

این اغتشاش گرا رهبرشون کیه لابد از اون چاله می‌دونی هاست که ااین قدر بی ادبان وای به حال ما مردم اگر اینها حکومت کنند

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۱۲:۴۸

بدلیل عدم نظارت دولت بر کارکرد غلط و نادرست ادارات و بنگاه ها در برخورد ارباب رجوع بخصوص قشر جوان و سنگ قلاب کردن مردم از این اداره به اداره دیگر و نگاه از بالا به پایین در سازمان ها به مردم بخصوص قشر جوان کار را بجایی رسانده که جوان بدون تحلیل از اتفاقات محل اعتراض را بهترین فضا برای خالی کردن خود با ناسزا ها و فحش های رکیک به مسیولین می بیند. دولت باید فرهنگ برخورد با مردم را تغییر دهد

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۱۶:۰۶

تو خدا فکری به حال مسکن کنید این بنگاه بی وجدان و واسطه قیمت خونها را کی برد بالا مگه گارکر چقدر حقوق ماهی ۶ میلیون ولی باید ماهی ۵ میلیون کرایه بده چرا؟؟؟؟ از دولت عزیزو مجلس میخوام کاری کنید برای این قشر ضیعف قیمت رو برگردانید به سال های ۹۵ ممنون میسم به دیگه خسته شدیم کمر مون شکسن از گرونی

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۱۲:۴۸

این نوع حرف زدن رو جوانان مااز حکومتی ها یاد گرفتند آنجا که مسئولین کثیف پشت تریبون میگن اینا فاحشه هستند بایدم فحش رکیک بخوره

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۱۳:۱۶

تعابیر بعضی از مسئولان همچون "خس و خاشاک"و "علف هرز"و "اغتشاشگر"و "به درک" و "غلط میکند" و"فریب خورده"و " ایادی دشمن"و ... نیز تاثیر زیادی در تولید شعار های رکیک داشته است.بالاخره جواب های، هوی است .

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۱۳:۱۹

شعارهای رکیک نشانه خشم زیاداست بایدبه گفتگودعوت بشن

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۱۳:۲۴

وقتی صدا های ملایم و خیر خواهانه شنیده نمی شود ، چاره ای جز هنجار شکنی و شعار های رکیک نمی ماند ،

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۱۳:۳۵

ببینید که چه بلائی سر مردم آورده اند که اینگونه مردم عصبانی شعار میدهند

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۱۳:۴۹

سلام علت رکیک گویی چیست؟بنده با شما برسر حقی اختلاف دارم! شما به گفته محترمانه بی عکس العملی وپاسخی به درخواست نمیدهی؟ طرف صدایش بالاتر میرود؟ باز طرف مقابل پاسخی به خواسته حق یانا حق نمیدهد؟ خب شخص معترض وقتی جوان واحساساتی وسر خورده وبیکار وخانه بی همسر با صد مشکل .توقع دارید .در شعارش قرآن تلاوت کند؟؟؟؟؟

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۶ ۰۷:۵۷

دریدگی و فحشا حق نیست

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۱۴:۱۸

این همه محدودیت گداشتی یهو بگو نظر نده خوب چرا نظرتو باز گذاشتی بی جنبه

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۱۴:۴۴

سلام اینترنت و فضای مجازی و آپ های خارجی برای رؤسا و وزرای کشور فیلتر نشده ؟ به شعور مردم احترام بزارید و اگه فیلتر میکنید خودتون پست و استوری نذارید . ما که صدامون به جایی نمیرسه ، ایسنا صدای مردم باش و به مخاطبان اصلی پیام مردم رو برسون.

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۱۵:۱۳

خیلی علمی وبادلیل بررسی شده

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۱۵:۲۹

سلام اکثرا به دلیل گرانیها شاکی هستن و انصافا هم خسته شدیم ولی کسانی به سید فحش میدن ولدزنا هستن

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۱۶:۰۱

چون اکثر پدران شرمنده خانواده هستند

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۱۶:۰۵

چون حقوق یه کارگر فقط کفاف خرید یک مرغ رو بیشتر نمیده و اکثر پدرها شرمنده زن و بچه ها هستند.

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۱۶:۰۷

کل تحلیل غلط است .تحلیل مذکور نشان می دهد نگارنده از هرگونه دانش جامعه شناسی و روانشناسی فارغ است .

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۱۶:۱۴

چرا کسی از مرغ صحبت نمیکنه.بله مرغ ۸۵ تومان شده نکنه همه این اغتشاشات وآشوبها بخاطر مرغه..اول اینکه از ۱۰۰درصد ملت ۷۰ درصدشون بخاطر گرونی وفقر صداشون در میاد .۳۰درصدم دنبال آزادی .بیکاری .فقر.فساد بخاطر نداشتن پول وازدواج نکردن .ورشوه خواری دروغ مسئولین .خدارو شکر که خدا هست .

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۱۶:۲۰

خب سال ۵۷ هم بود ما اون موقع ها نمیشنیدیم

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۱۶:۳۸

همین چند هفته پیش شبکه چهار در برنامه شیوه دو کارشناس آوردند در مورد مشکلات مردم و اختلاس صحبت کردند یکی از کارشناسان گفتند چرا در این مملکت به ظاهر اسلامی یه نفر برای ده میلیون تومان باید ضامن چک سفته و هزاران کفت و زهر مار بیاره اما یک نفر دیگه هزار میلیارد میگیره بدون اینکه پس بده و اسمشم نمیارن آیا اینه حکومت اسلامی که دم میزنیم؟ فاصله طبقاتی چرا در این چند سال اخیر انقدر زیاده به قول حاج آقا دانشمند مشکل مملکت ما بی حجابی نیست مشکل اختلاس ها دروغ ها گرانی رانت و بی کفایتی مسولین نظام است باید این گند کاری مسولین را جمع کنیم

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۱۷:۲۸

چونزیربارگرانی ونداری فقرفرهنگی بی توجهی دولتمون جان دادیم اخرش هم شدیم امل استکبار

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۱۷:۴۸

الناس علی دین ملوکهم یک دلیل خیلی منطقی تر این جریان دارد و آن اینکه متاسفانه مسئولینی که در گذشته خود باید در مقام پاسخگو می بودند در جای مطالبه‌گر نشستند و برای فرار از پاسخگویی دیگران را آماج فحش و ناسزا و دروغ قرار دادند در حالیکه حق این نبود . مگر این کلمات از فحاشی های آن آقا بالاتر است به چه کسانی و به چه مسئولینی چه ناسزاها که نگفت جای دور نرویم علت در نزدیکی هاست. فعلاً چهار صباحی سرش را در زیر فلان پنهان کرده و فردا باز می نشیند در جای طلبکار و با صدای کلفت در همین حرف ها را بلغور کردن

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۱۸:۰۹

بچه که زورش به ظلم بزرگتر از خودش نرسه فوش میده

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۱۸:۱۶

چون ایسنا مجاز به ویرایش ادبی است چون هیچ شعاری و هیچ حرفی جواب نداده چون ماها رو به نون شب محتاج کردن چون توی روی خونواده شرمساریم با سی روز دوندگی توی ماه

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۱۸:۲۹

جواب بی ادبی و بی احترامی به مردم همینه!!! دلیل کاملا مشخصه نیاز به فکر کردن و گشتن به دنبال علت نیست.

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۶ ۰۵:۲۱

جواب بی ادبی الفاظ رکیکه؟ عجب منطقی؛ ببین حاج آقا وضعیت ایران بدتر از خیلی از کشورهای دنیا نیست اما اخبار منفی که درباره اش مخابره میشه صدها برابره این فضای ذهنی منفی که ازش میسازن ذهنها رو از تعقل دور میکنه

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۱۸:۴۲

وقتی صدای اعتراض رو خفه کنید باید صدای دشنام رو به جان بخرید

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۶ ۰۵:۱۶

نه عزیز وقتی صدای ماهواره و مجازی رو باز بذارید این اتفاق میفته نمونه اش، فیلم‌های آمریکایی یه خط در میون فحشه دقیقا همون فحشهایی که تو شعارها دادن

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۱۹:۵۱

از اون پلیسی که با زن معترض در میدان آرژانتین رفتار اسلامی کرده باید پرسید...

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۲۰:۲۴

چون اختلاس گرها فراوان شدن

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۲۰:۴۱

وقتی مسئول درجه اول مملکتی. مردمش رابه بورس دعوت میکنه ودرنتیجه آن ملت اکثرثروتشان پودرمیشه. درنتیجه مسئول محترم باید ملتش راحمایت کند نه آنکه.... بورس بورس بورس چه هاکردی برملتم ایران؟؟

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۲۰:۴۷

احسنت. اگر گوش شنوا باشد.

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۲۰:۵۴

طه بار نوشتم وسطش قطع کردند ولی بازم مینویسم و میگم که با عرض پوزش اگرچه مشکلاتی در کشور چه اقتصادی و چه فرهنگی که بعضا ریشه اونا یکطرف مسؤلین و از طرفی فشار و تهاجم فرهنگی دشمنان با کمک عوامل خود فروخته شون بوده و هست ، ولی اینکارها در شآن مردم ایران بخصوص قشر اکثریت فقیر و یا متوسط نیست بلکه کار همون رفاه طلبا و پول مفت بدست اورده ها و نوچه های دشمنان و پولداراست... و گرنه ملت ایران اصیل و متمدن و متحد و باغی ت و با اخلاق سوای از کمبودهایی که بعضا وجود داره در شرایط سخت همواره با اتحاد مواظب اصالت و تمدن و ناموس و کشور و نظام و انقلاب خود هستند و پیشانی دشمنان و نوکرای وطن فروششان ذا به خاک خواهند مالید چون دنیا تغییر کرده و ایران قدرتمند همیشه و بخصوص الان توانایهابی بیش از اینا داره پس دشمنان و نوچه هاشون به خودشون بیان که بدجور ضرر میکنند...‌‌باتشکر و پوزش

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۲۰:۵۹

در دهه های 80 و 90 مسئولین از فاش شدن زندگی اشرافی خود شرم و بیم داشتند ولی امروز در حالیکه مردم گرسنه هستند بستگان فلان مسئول در ترکیه خوشگذرانی می‌کنند و جناب مسئول با سری بالا شعار ایستادگی و مقاومت می‌دهد طبیعی است هرچه دهن کجی مسئولان به مردم بیشتر می‌شود واکنش مردم هم غلیظ‌تر و رکیک تر خواهد شد

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۲۱:۳۴

میدونی چراخیلی چراها داره وقتی من جوون مملکت ارزو یه پرایداشغال رو دارم وقتی منه جوون جلو زن وبچم شرمنده وقتی گرونی بهم فشاربیاره معلومه میزنم به سیم اخر بحث ما حجاب نیست ازحجاب واجبتر دردملت هست دردگرونی هست اینقد گیردادین حجاب کاش گیرداده بودین به گرونی به اختلاس های که شده و میشه جون ملت به لب شون رسیده شماگیردادین حجاب فعلا حجاب واسه ماملت نون واب نمیشه

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۲۱:۳۷

از بس مردم رفتار زشت از نیروی انتظامی دیدن

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۲۱:۳۹

اتفاقا از این هم باید رکیک تر شعار گفت این‌همه خشم و ظلم رو باید خشن فریاد زد

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۲۲:۰۷

بهترین نوع شعار ؛شعارهای رکیک و مستهجن.. اصل مطلب رو ادا میکنه قسنگگگگ

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۲۲:۲۲

سیب زمینی تومملکتی که خودش صفرتاصدش تولیدوکشت میکنه شده کیلویی ۱۸هزارتومن یعنی درعمل سیب زمینی وتخم مرغ هم ازسفره فقیرجمع شده وتوان خریدی باقی نمونده.انتظارداری مردم چی بگن.همه شرمنده خانوادشون کردین.گرانی سرسام اورشده.شمابفکرشعارمردم هستین.حجاب بهانه ای بودبرای اکثرملت ایران که بخاطرفقروفلاکت ازجوونشون بگذرن وبیان کف خیابان

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۲۲:۳۲

عالی گفتی گلم

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۲۳:۰۷

می دونی چرا شعارها شدت پیدا کرد و چرا رکیک شده دولت مردان و نظامیان ملت را کنار گذاشتن و فقط به فکر درو کردن پول به نفع خودش و خانواده اش همه میلیاردر شده اند این خصلت خوبی نیست برای حکمرانی این حالت چندین سال رواج پیدا کرد نتیجه اش این شعارهای رکیک و بدتر از ان چون مردم فراموش شدن

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۲۳:۱۰

باسلام واقعا آیا این توجیه درستی است که شعارهای عده قلیل دانشجوی بی ادب را به دانشجوهای این نسل سرایت بدهیم،آیا این ناشی از فضای فاسد مجازی نیست که این عده دائما درآن زندگی میکنند؟!

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۲۳:۲۶

هرچی دهن کجی مسئولان به مردم بیشتر میشه واکنش مردم هم غلیظ‌تر میشه توقع دارید کسیکه گرسنه است به نظامی که همسر مقام بلند پایش در ترکیه خوشگذرانی میکنه چی بگه؟ بگه خرید از ترکیه رو محکوم میکنیم

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۶ ۰۱:۵۴

اینا همونایی هستن که تو بچگی مرگ بر بهشون یاد دادین.یادتون نمیاد؟؟؟؟؟؟

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۶ ۰۲:۰۲

به درددل مردم گوش دهید مسکن گران اجاره سرسام اور موادغذایی بیدادمیکنه بیکاری ازهمه بدتر مگرشما یاخانوادتون خریدنمیکنن مگرشما توایران زندگی نمیکنین به فکرملت باشین همش شعارهای الکی حرفهای اضافه به فکرملت ایران وکشورایران باشین

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۶ ۰۲:۰۴

این شعارهای رکیک از جانب بخش کوچکی از جامعه و بخش کوچکی از مراکز فرهنگی و دانشجویی می آید. منتها چون خیلی زننده است اینطور به نظر میرسد که عمومی شده است.

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۶ ۰۲:۱۶

بعصی ازمسئولین ازهزارتادشمن خارجی بدترهستن حرفی میزنندکه خشم مردم بیشتربشه مشکلی که حل نمیکنن نفرت مردم هم بیشترمیشه اینها دشمنهای دوست نما وچاپلوس هستن خداکنه هرکس به این ملت ومملکت خیانت میکنه نسلش منقرض بشه انشااله

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۶ ۰۲:۴۶

کاش بجای زن زندگی ازادی شعاری حاکی ازگرونی وفقروبی عدالتی سرمیدادن خیلی بهتربودبرهنگی وبی عفتی شایسته ملت شریف ایران نیست.

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۶ ۰۳:۱۶

وقتی با گلوله و باتوم و فحش و تحقیر تجاوز با معترضان برخورد میکنن بدیهیه کم کم روش اعتراض مردم هم به همون سمت بره منتظر بدترش باشن

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۷ ۱۰:۳۸

از همون اولش با فحش رکیک و ناموسی و تخریب و آسیب زدن به جان و مال مردم شروع کردید قبل از هر برخوردی، و برای اینکه تنور آشوب داغ بمونه دروغ کشته سازی و غیره و غیره و غیره پخش کردن ولی تنور سرد شده!

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۶ ۰۴:۵۹

اینو میگن شعار: مسئولی که خونه ات شمال شهره ملت ایران دیگه با تو قهره ناز بشی که جیب مارو میزدی دزدی کنی میگم تو خیلی بدی بد بد بد

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۶ ۰۶:۳۲

خیلی چیزا تو این مملکت بی ارزش شده، یکیش همین ادب و احترامه، ادب نه تنها نیکو نیست بلکه سبب تحقیر از اطرافیان شده متاسفانه

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۶ ۰۶:۳۵

والا نمیدونم مردم دیگه واقعا زدن به سیم اخر

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۶ ۰۶:۴۰

بارفشارروانی برمردم عامل اصلی شعارهای رکیک است وقتی مردم این همه نجابت نشان می دهند وسالها فشار راتحمل می کنند واکنون اوج بی توجهی مسئولان نظام راوحتی مجوز اعتراض را درخود نمی بینندبار فشارروی اعصاب مردم افزایش می یابدوپیتانسیل مردم برای اعتراض چند برابر می شود‌‌

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۶ ۰۶:۵۱

حدود ۲۰ سال است بخش بزرگی از جامعه با مودبانه ترین و متمدنانه ترین شیوه اعتراض مدنی از طریق صندوق رای خواسته خود که تغییر در شیوه حکمرانی است را به ج ا گوشزد کرد این ساختار چون گوش شنوایی برای شنیدن حرف مودبانه ندارد و لحاجت میکند برای تغییر و با کله شقی به سان کودکان تخش مسیری بر خلاف خواست ملت میره لذا مواجه با این برخورد قهر آمیز وه تنها ابزار دست مردم هست میشه . این تحلیل فردگرایانه و تقلیل دادن مسایل ساختاری نظام سیاسی به ادب فردی هم نگاه روانشناسی است به موضوع و نه جامعه شناسی و عموما آدرس غلط دادن است. مشکل ساختار زبان نفهم است

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۶ ۰۷:۰۹

اگر جوانی را ببینیم که مثلا حرف رکیک را نثار مسوولین می کند نتیجه تربیت شما می باشد یک عمر به مردم دروغ گفتید و فربه شدید و مردم را لاغر و نحیف کردید کارد را به استخوان رساندید.

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۷ ۰۶:۱۲

اینایی که شعار میدادن تنها چیزی که نداشتن دغدغه معیشت بود مخصوصا اون شریفیها که فقط فکر اپلای هستن

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۶ ۰۷:۳۸

چون تقریبا چیزی برای از دست دادن ندارن

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۶ ۰۸:۱۲

من قبلا تو تلگرام عضو یه گروهی بودم که سر موعد فراخوان به فاصله ساعت به ساعت میریختیم نظرات مشخص تو سایتها می‌دادیم نظرات مشخص اینجا هم من رو یاد اون زمان انداخت البته من خودم رو کشیدم کنار فاصله فضای مجازی تا واقعیت زیاده ولی وقتی تمام زندگی ملت شده گوشی و اینترنت عقل در ضعیفترین حالت خودش قرار میگیره

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۶ ۰۸:۲۲

شعارها رکیک شده چون به موقع مشت محکم توی دهن اغتشاشگران یاوه گو زده نشد شعار رکیک شده چون با رفعت اسلامی با اغتشاشگران و اراذل و اوباش برخورد سد اگه ۵۰ تاشون اعدام بشن درس عبرت میشه برای بقیه بخصوص دهه ۸۰ که خیلی گستاخ شدند مرگ بر اغتشاشگران مرگ بر دشمنان اسلام مرگ بر بدحجابی مرگ بر دست نشاندگان امریکا جنایتکار و اسرائیل غاصب

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۶ ۰۸:۳۱

وقتی صدای اعتراض شنیده نشه به جای گفتگو و تفاهم معترض، سرکوب بشه خود به خود اعتراض خشونت آمیزتر و شعارها رکیک تر میشه همه معترضین، اغتشاشگر و آشوبگر نیستن ولی بعضا با رفتار پلیس اعتراض های آرام هم خشونت آمیز شده پلیس باید برای تامین امنیت حتی معترضان برنامه داشته باشه نه اینکه آنها را با گاز اشک آور و ساچمه و ... متفرق بکنه معترض ناچارا به خشونت و تخریب روی می آورد.

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۶ ۰۹:۴۴

فراموش نکنید ابتدا شعار رکیک نبود ناسزا نبود بعدا که گارد ویژه و پلیس خشونت فیزیکی وجنسی نسبت به مردم روا داشتند خشم مردم شعله ور شد و انها هم به شعارهای همراه با ناسزا روی اوردند.علتش برخود بد با مردم بازداشت شده و حمله های وحشیانه پلیس و حکومت هست

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۷ ۰۵:۵۴

خشونت جنسی؟ فضای مجازی همینه دیگه بی در و پیکر هر کی هر دروغی بخواد میبافه بدون ترس از تعقیب و قانون

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۶ ۱۱:۱۸

ادب و فرهنگ سران کشور ظاهر شد...قرار نیست همیشه مردم در مقابل بی ادبی مقامات ..ادب را رعایت کنند که...جواب های....هوی است...مقامات بی ادب...

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۷ ۰۵:۵۲

والا حرفها و جملات مشخص بوده ولی مغز شما نسبت به حقیقت قفل شده رو بی بی سی که از جملات مشخص و اشعار فارسی فحش برداشت میکنید البته براتون برداشت میکنن

avatar

بخدا قسم جنگ رفتم راهپیمایی ها رفتم همیشه پشت نظام بودم ولی الان بخاطر بلایی که رئیسی و وزیر اقتصاد سر بورس آوردن و مردم اندک سرمایشون نابود شد و اصلا به روی خودشون نمیارن که میلیونها نفر بخاک سیاه نشستند دلم میخواد هرچی فحش بلدم نثار کنم نه بیسوادم نه وطن فروش الانم پاش بیفته جونمو واسه وطنم میدم ولی این رسم مردونگی نیست که بدبختی مردمو ببینی و دم نزنی!

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۶ ۱۵:۳۵

دلیشل ساده تر از این حرفهاست ! علتش عادت فحاشی راحت و بدون دغدغه در فضای مجازی است ! جایی که ماسک به صورت داریم و بدون نگرانی فحاشی می کنیم ! حالا شده عادت روحی روانی!

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۷ ۰۸:۲۳

خداوند دوست نمی‌دارد که کسی به گفتار زشت صدا بلند کند مگر آن که ظلمی به او رسیده باشد، همانا که خدا شنوا و داناست. آیه 148 سوره نسا

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۸ ۱۱:۵۳

نکنه در این آشوبها کسانی که فحاشی ناموسی کردن میخواستن رضایت خدا رو جلب کنن؟؟!!

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۷ ۱۴:۲۴

این از مسخره ترین استدلال هاییه که این روزا میشنوم. یه بچه نوزادم بهتر از این میتونست از شما دفاع کنه

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۸ ۱۸:۵۱

وقتی صدای مردم شنیده نشه وقتی مشکلات مردم دیده نشه وقتی جونیت را تباه شده یک سیستم ببینی و وقتی به اجبار به چیزی تن بدی، وقتی تامین نیازهای اولیه زندگی مثل مسکن و خودرو و شغل و بیمه برات عذاب میشه فحش میدی رکیک تر از هر آنچه قبلا دادی. زن زندگی آزادی

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۸ ۲۳:۲۰

چون به اعتراضات توجهی نشده و مردم احساس می کنند تنها هستن

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۹ ۱۵:۳۳

چون دیگر مردم چیزی برای از دست دادن ندارند مرگ و زندگي براشون یکی شده خسته شدن از این همه تبعیضو دروغ زدن به سیم آخر

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۳۰ ۰۰:۴۲

علت یک چیز است و آن اینکه روحیه دینداری و نزاکت در قبال عدم آموزش صحیح نوجوانان و جوانان باعث بی حیایی، بدحجابی و بی حجابی و اینگونه رفتارها شده است..

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۱ ۲۱:۲۵

تو این سه سال که کرونا بود به لطف اینترنت فرهنگ به فنا رفت