• یکشنبه / ۲۴ مهر ۱۴۰۱ / ۱۲:۴۱
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1401072412789
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

اولین جشنواره ملی زرشک خراسان جنوبی/ ۷۴

احیای آگروتوریسم با پررنگ کردن پژوهش‌های مربوط به زرشک

احیای آگروتوریسم با پررنگ کردن پژوهش‌های مربوط به زرشک

ایسنا/خراسان جنوبی مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: ایران جزء ۱۰ کشور برتر دارای جاذبه گردشگری و پنج کشور اول دارای تنوع گردشگری بوده که یکی از مهم‌ترین آن آگروتوریسم و یا گردشگری کشاورزی با تکیه بر محصولاتی چون زرشک است.

محسن پویان، امروز یکشنبه ۲۴ مهر در همایش علمی زرشک با بیان اینکه جشنواره زرشک از جنبه‌های مختلف بسیار ارزشمند است، اظهار کرد: خام فروشی امروزه در تجارت جهانی منسوخ شده و از این جهت برای صادرات زرشک باید به سمت تولید مکمل‌های غذایی برویم.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه در صورت فرآوری و بازاریابی می‌توانیم تولید محصول زرشک در خراسان جنوبی را به سه برابر افزایش دهیم، افزود: در مورد محصول زرشک می‌توانیم چند مکمل غذایی داشته باشیم و به سرمایه گذاران پیشنهاد دهیم.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه کار رسانه‌ای این جشنواره موجب پررنگ شدن مباحث مرتبط با این محصول استراتژیک شده است.

وی افزود: زرشک دانه دار از قبل از اسلام در کشور ما وجود داشته است؛ البته زرشک بی دانه با قدمت ۲۰۰ تا ۳۰۰ ساله یک محصول خاص و ویژه در خراسان جنوبی و روستای افین است.

رئیس کانون ملی هماهنگی دانش، صنعت و بازار زرشک و عناب با تأکید بر اینکه خام فروشی در تجارت جهانی اکنون منسوخ شده است، تصریح کرد: درختچه زرشک یک محصول خاص و استثنایی است چرا که از اجزای مختلف آن از برگ و ساقه می‌توانیم بهره بگیریم.

پویان با بیان اینکه از این جهت باید بر تولید مکمل‌ها تمرکز کنیم، افزود: برگ زرشک بعد از محصول زعفران می‌تواند شادی‌آور و ضد افسردگی باشد.

وی با بیان اینکه تهیه یک مکمل از برگ زرشک و زعفران می‌تواند برای شادی آوری بسیار مؤثر باشد، ادامه داد: طب ایرانی برای میوه زرشک فوایدی چون سلامت ریه‌ها، کاهش فشار خوبی، پیشگیری از پروستات و کاهش اوره خون ذکر کرده است.

پویان با بیان اینکه در خراسان جنوبی نیز گیاهانی خاص و درختانی کهن داریم که می‌تواند در کنار زرشک موجب رونق اکو توریسم شود، افزود: طبق تحقیقات انجام شده با مصرف روزی دو قاشق زرشک می‌توانیم تا حد مؤثری سلامت خود را تأمین کنیم که در این زمینه باید آگاهی بخشی به مردم داشته باشیم.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی تصریح کرد: می‌توان نتایج این تحقیقات را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار داد و امیدواریم در سال‌های آینده محتواهای علمی پس از جشنواره زرشک افزایش پیدا کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha