• یکشنبه / ۲۴ مهر ۱۴۰۱ / ۲۰:۲۶
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1401072413130
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

اولین جشنواره ملی زرشک خراسان جنوبی/ ۷۶

حمایت ویژه معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور از طرح‌های مقابله با خشکسالی

حمایت ویژه معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور از طرح‌های مقابله با خشکسالی

ایسنا/خراسان جنوبی معاون دبیر کارگروه تخصصی توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: این ستاد از ایده‌ها و طرح‌هایی که در زمینه راهکارهای مصرف کمتر آب، راه‌های مقابله با خشکسالی، روش مقابله با خشکسالی و گیاهان مقاوم با خشکسالی و شوری آب ارائه شود، حمایت می‌کند.

علیرضا جوانمردی، امروز یکشنبه ۲۴ مهر در ارتباط تلفنی با همایش علمی زرشک که در دانشگاه بیرجند برگزار شد، اظهار کرد: کشور ایران در حال حاضر با شرایطی خشکسالی و افت کیفیت آب روبرو است و تمامی این گزینه‌ها بر میزان برداشت از واحد سطح و افزایش بیماری‌های گیاهی تاثیرگذارند.

به گزارش ایسنا، وی با تاکید بر کنترل این عوامل و تولید محصولات باکیفیت با بهره گیری از دستاوردهای جشنواره ملی زرشک، افزود: در مورد حمایت از  کشت گیاهان هالوفیت و توسعه آبیاری زیر سطحی نیز دو شرکت دانش بنیان در این زمینه با ما  همکاری می‌کنند و  روش‌هایی نیز پیشنهاد کرده‌اند که آمادگی داریم از توان دانشگاه بیرجند نیز استفاده کنیم.

وی به ارائه طرح ایجاد مرکز به نژادی گیاهی توسط یکی از اساتید دانشگاه بیرجند نیز اشاره کرد و افزود: این طرح در دست بررسی است و مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

جوانمردی همچنین برای پیگیری اعتبارات برای گسترش تحقیقات لازم در حوزه گیاهان شورپسند متناسب با اقلیم خراسان جنوبی قول مساعد داد.

حمایت از رویدادهای مسأله محور

سیدسعیدرضا احمدی‌زاده، رئیس بنیاد ملی نخبگان خراسان جنوبی نیز با تاکید بر حمایت از رویدادهای مسأله محور، گفت: از دانشجویان مستعد با ۳۲ نوع تسهیلات حمایت می‌شود.

وی افزود: در جشنواره ملی زرشک حمایت از رویداد کارآفرینی انجام شده و لازم است رویدادهای متعدد برنامه‌ریزی شده شود از منتخبین حمایت‌های لازم صورت خواهد گرفت.

مهدی، جهانی رئیس پردیس کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه بیرجند نیز گفت: در بخش کمیته علمی با همکاری معاونت پژوهشی کارگاه آموزشی تولید زرشک ارگانیک برای دانشجویان برگزار خواهد شد. 

وی ادامه داد: مشکل سال آوری زرشک، تکثیر عناب و بهره وری پایین زعفران و مشکل دانه سفیدی در محصول انار وجود دارد که امیدواریم حاصل این جشنواره ارزشمند به اقتصاد خانوار کشاورز خراسان جنوبی کمک کننده باشد.

زمینه‌های بهره‌وری بیشتر از زرشک

همچنین در ادامه این مراسم،  کارگاه علمی تولید زرشک ارگانیک توسط یکی از اعضای کمیته علمی همایش برگزار شد. دقیقی، عضو کمیته علمی جشنواره ملی زرشک با بیان اینکه  ۳۸ هزار خانوار استان درگیر محصول زرشک هستند، گفت: در مورد جایگاه اقتصادی زرشک دو مبحث بسیار مهم وجود دارد که یکی ارزش افزوده آن است.

وی افزود: به ازای هر متر مکعب آب مصرفی با توجه به خشکسالی‌های استان در مورد زرشک  ۲۷ هزارو ۹۰۰ تومان، در مورد  عناب ۲۲ هزار تومان و در مورد  پسته ۲۱ هزار  تومان عاید کشاورز می‌شود که این اعداد و ارقام  بر اساس ۲۰ الی ۳۰ آیتم تعیین شده است.

وی ادامه داد: میزان سرانه زمین به ازای هر خانوار در بخش کشاورزی بسیار مهم است که اعداد گویای خرده مالکی شدید در منطقه خراسان جنوبی است؛ این خرده مالکی تا حدودی می‌تواند کارگشا باشد.

دقیقی با بیان اینکه از خرده مالکی با یک مدیریت صحیح می‌توانیم به عنوان فرصت استفاده کنیم، تصریح کرد: با توجه به ویژگی شوری آب، خاک و شرایط آب و هوا وارد بیست و یکمین سال خشکسالی استان شده‌ایم و زرشک توانسته در چنین شرایطی جایگاه خود را حفظ کند.

وی یادآور شد: اقتصاد بسیاری از خانوارهای استان از محصول زرشک تامین می‌شود و صادرات آن نیز بستگی به شناخت بیشتر این گیاه و معرفی آن به کشور و جهان دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha