• چهارشنبه / ۲۷ مهر ۱۴۰۱ / ۱۱:۲۱
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401072714909
  • منبع : نمایندگی همدان

امامزادگان «عین و غین» بناهای تاریخی غریب، در روستایی خالی از سکنه

امامزادگان «عین و غین» بناهای تاریخی غریب، در روستایی خالی از سکنه

ایسنا/همدان رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان فامنین با اشاره به اینکه امامزادگان «عین و غین» معروف به امامزاده «ازناو» هم‌دوره گنبد علویان تخمین زده شده است، گفت: این بنای ارزشمند در روستای ازناو که تنها چهار یا پنج خانوار دارد و به عبارتی خالی از سکنه است، قرار دارد.

حمیدرضا زارعی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بازدیدکنندگان این بنای تاریخی علاقمندان به تاریخ و باستان‌شناسی هستند و آنطور که باید مورد بازدید عموم قرار نمی‌گیرد، افزود: مسیر دسترسی به روستا و به تبع آن بناهای تاریخی مهمترین دلیل این مسئله است.

وی ادامه داد: خوشبختانه امامزادگان وضعیت خوبی دارند و عملیات مرمت، آسیب ‌شناسی، محوطه سازی و نجات بخشی آن انجام شده و اگر در مسیر اصلی یا داخل شهر قرار داشت، به طور قطع مورد بازدید بیشتری قرار می‌گرفت.

زارعی با اشاره به اینکه معرفی این دو بنای تاریخی ارزشمند در بروشورها و پوسترها انجام می‌شود، اضافه کرد: در فصل بهار به علت وضعیت مناسب جوی بازدیدکنندگان عبوری بیشتری از این بناها بازدید می‌کنند.

وی با بیان اینکه امامزادگان «عین و غین» از مهمترین آثار تاریخی استان همدان هستند، گفت: خالی از سکنه شدن روستای ازناو در جذب بازدیدکنندگان این بناهای تاریخی بی‌تأثیر نیست، با این وجود علاقمندان به تاریخ و دانشجویان رشته‌های مرتبط از بازدیدکنندگان امامزادگان هستند.

به گزارش ایسنا، روستای ازناو در ۴۴ کیلومتری شمال شرقی فامنین در بخش پیشخور واقع شده است. در فاصله ۳۰۰ متری جنوب روستا و بر روی تپه‌ای مشرف به آن دو امامزاده «عین و غین» با فاصله ۲۰ متری از یکدیگر قرار دارد. در اطراف این امامزاده‌ها گورستان قدیمی وجود دارد که سنگ قبرهایی با قدمت بیش از ۲۰۰ سال در آن دیده می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۷-۲۷ ۱۴:۳۳

این امامزاده در روستا وهن آباد نزدیک فرودگاه امام خمینی