• چهارشنبه / ۲۷ مهر ۱۴۰۱ / ۱۶:۱۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401072715285
  • خبرنگار : 71610

بایدن جلوگیری از توسعه روابط شرکت‌های آمریکا با عربستان را بررسی می‌کند

بایدن جلوگیری از توسعه روابط شرکت‌های آمریکا با عربستان را بررسی می‌کند

به دنبال شکل گیری بحران در روابط آمریکا و عربستان سعودی در پی تصمیم اخیر اوپک پلاس مبنی بر کاهش تولید نفت و مطرح شدن گزینه بازنگری در روابط میان دو طرف، اینبار مقامات آمریکا از بررسی گزینه جلوگیری از توسعه روابط تجاری شرکت‌های آمریکایی با ریاض توسط دولت کشورشان پرده برداشتند.

به گزارش ایسنا، شبکه خبری "ان‌بی‌سی" به نقل از مقامات آمریکایی اعلام کرد که دولت جو بایدن، رئیس جمهوری این کشور، در واکنش به مشارکت عربستان سعودی در تصمیم "اوپک +" برای کاهش تولید نفت، در حال بررسی موضوع بازداشتن شرکت‌ها از گسترش روابط تجاری خود با عربستان است.

این مقامات که حاضر به افشای نامشان نشده‌اند، گفتند: دولت بایدن هیچ مقامی را به همایش سالانه ابتکار سرمایه‌گذاری آینده" موسوم به داووس صحرا که هفته آینده در ریاض برگزار می‌شود، اعزام نخواهد کرد.

مقامات آمریکایی تصریح کردند که هیچ تصمیمی برای پیشبرد این کار اتخاذ نشده است و این اقدام فقط یکی از گزینه‌های مورد بررسی است و اکنون برای تحت تأثیر قرار دادن تجار آمریکایی برای عدم حضور آنها در کنفرانس سال جاری "خیلی دیر" شده است.

طبق گفته مقامات مذکور، بایدن در حال حاضر در حال بررسی چگونگی پاسخ به تصمیم کاهش تولید نفت به نحوی است که برخی از اهداف اساسی آمریکا در خاورمیانه را تضعیف نکند.

با این حال یک مقام ارشد دولت آمریکا مدعی شده است که تصمیم برای شرکت نکردن در این مجمع "پیش از اعلام تصمیم اوپک +" گرفته شده بود.

سه‌شنبه ریچارد آتیاس، مدیر اجرایی"طرح آینده سرمایه گذاری" که طرف برگزارکننده کنفرانس سالانه اقتصادی "داووس صحرا" است، اعلام کرد: ما نمی‌خواهیم این کنفرانس سیاسی شود برای همین بسیاری از مسئولان سیاسی را به آن دعوت نمی‌کنیم. من فهمیده‌ام که هر وقت رهبران سیاسی را به این نشست دعوت می‌کنیم توجه رسانه‌ها به دستورکارهای سیاسی جلب می‌شود.

آتیاس درباره حضور آمریکا در این کنفرانس گفت: ما هیچ مسئول دولتی آمریکایی را به این نشست دعوت نکرده‌ایم.

این کنفرانس سه روزه ۲۵ اکتبر در ریاض آغاز می‌شود. مرکز "طرح آینده سرمایه‌گذاری" که آتیاس ریاست آن را برعهده دارد به صورت رسمی با دولت عربستان مرتبط نیست اما کنفرانس سالانه در ریاض با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان مرتبط است.

عربستان طی روزهای اخیر اتهامات آمریکا درباره جانبداری از روسیه در بحران اوکراین از طریق کاهش تولید نفت برای بالا بردن قیمت‌ها را رد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha