• چهارشنبه / ۲۷ مهر ۱۴۰۱ / ۱۷:۴۸
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1401072715346
  • خبرنگار : 30165

رشد رتبه نوآوری ایران نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر و رفع موانع محیطی است

رشد رتبه نوآوری ایران نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر و رفع موانع محیطی است

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم با بیان اینکه رتبه نوآوری ایران در سطح جهان از رتبه ۷۰ در سال ۲۰۲۱ به رتبه ۵۳ در سال ۲۰۲۲ ارتقا یافته است، گفت: ارتقای بیشتر رتبه ایران از لحاظ نوآوری منوط به رفع موانع محیطی و قانونی و آشنایی بیشتر فناوران با بازار است.

به گزارش ایسنا، دکتر علی خیرالدین در پنجاه و هفتمین اجلاس معاونان پژوهشی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، پژوهش و فناوری اظهار کرد: مشکلات گوناگونی برای ارتقای جایگاه ایران از لحاظ نوآوری در سطح جهان وجود دارد؛ اما بیشترین بخش مشکلات در بخش نهادی و محیطی است که شامل حمایت‌های قانونی لازم مجوزهای کسب و کار و شرایط اقتصادی و همچنین عدم آشنایی فناوران و نوآوران با نظام بازار است.

خیرالدین تاکید کرد: فناوران و نوآوران باید با ویژگی‌های محیط بازار آشنایی کافی داشته باشند و به کشش و میزان تقاضایی که برای محصول فناورانه آنها وجود دارد، توجه کنند.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم گفت: در دانشگاه‌ها پایان‌نامه‌ها و رساله‌های خوبی در زمینه تبدیل دانش به محصول تجاری وجود دارد، ولی متاسفانه این فرایند تا تولید این محصول در شرکت‌های فناوری و ارائه به عنوان یک محصول به بازار طی نمی‌شود.

وی افزود: نظام دانشگاهی ما همچنان به مقالات علمی ارزش بیشتری می‌دهد و اعضای هیئت علمی که فعالیت‌های فناورانه و ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان را محور تلاش‌های علمی خود قرار داده‌اند، در نظام ارتقا و پیشرفت جایگاه شغلی مورد حمایت قرار نمی‌گیرند، بنابراین تشویق زیادی برای افزایش حضور اعضای هیات علمی مرتبط با بخش صنعت و نیازهای جامعه صورت نمی‌گیرد.

خیرالدین همچنین گفت: کمتر از ۱۰ درصد اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و بخش صنعت و سازمان‌ها قرارداد همکاری پژوهشی دارند که به نسبت اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها نسبت پایینی است و قطعاً باید این نسبت افزایش یابد.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم تاکید کرد: دانشگاه‌ها نیز در برنامه‌ها و سیاست‌های پژوهشی خود به  فعالیت‌های فناورانه اهمیت دهند و در جذب اعضای هیئت علمی به رزومه‌های فناورانه و سابقه فعالیت‌های دانش‌بنیان متقاضیان اهمیت دهند. همچنین اولویت‌های پژوهشی خود را با نیازهای فناورانه کشور ترکیب کرده و انجام آن را از اعضای هیات علمی درخواست کنند.

وی همچنین ادامه داد: وزارت علوم برای جبران عقب ماندگی‌های موجود در بخش فناوری برنامه‌های مختلفی را به اجرا در آورده و یا در حال اجرا دارد که اجرای طرح دستیار فناوری از جمله این طرح‌هاست که با استقبال زیاد دانشجویان مواجه شده است و در قالب این طرح دانشجویان در شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری حضور پیدا کرده و فعالیت می‌کنند و حقوق  مشخصی هم دریافت می‌کنند.

وی تکمیل زیست‌بوم فناوری کشور، توسعه مراکز رشد فناوری به‌ویژه با تاکید بر ایجاد پردیس‌های علم و فناوری را از جمله اقدامات دیگر معاونت فناوری وزارت علوم نام برد و گفت: ایجاد پردیس‌های علم و فناوری با مشارکت دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری مقدمه ایجاد پارک‌های علم و فناوری برای دانشگاه‌هاست و دانشگاه‌ها را برای ایجاد پارک‌های علم و فناوری آماده می‌کند.

خیرالدین با اشاره به حمایت وزارت علوم از ترویج کارآفرینی در دانشگاه‌ها گفت: در راستای ترویج کارآفرینی معاونت فناوری وزارت علوم به مبلغ 10 میلیون ریال از هر دانشجو برای طی آموزش‌های شغلی و مهارت‌های کارآفرینی حمایت مالی می‌کند و برنامه‌ای نیز برای حمایت از دانشجویان ماهر و مهارت‌های حرفه‌ای پیشرفته دارد که آن طرح با همکاری صندوق رفاه دانشجویان انجام می‌شود.

به نقل از وزارت علوم، معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم اعطای پایه‌های تشویقی به اعضای هیئت علمی که دارای فعالیت‌های فناورانه هستند را از جمله اقدامات جدید وزارت علوم دانست و گفت: برای انجام فعالیت‌های فناورانه مانند تاسیس شرکت‌های دانش بنیان و حل مشکلات جامعه در مجموع تا 10 پایه تشویقی به اعضای هیئت علمی دانشگاه اعطا می شود.

این مقام مسئول در پایان سخنان خود از معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها درخواست کرد: در اعطای گرنت پژوهشی به اعضای هیئت علمی به  فعالیت‌های فناورانه اعضای هیئت علمی نیز گرنت اعطا کنند تا شاهد رشد فعالیت‌های فناورانه میان اعضای هیئت علمی باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha