• شنبه / ۳۰ مهر ۱۴۰۱ / ۰۹:۱۵
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401073016381
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

یک فعال حوزه ساختمان مطرح کرد؛

ترجیح راحت فروشی بر کیفیت در صنعت کاشی و سرامیک

ترجیح راحت فروشی بر کیفیت در صنعت کاشی و سرامیک

ایسنا/اصفهان یک فعال حوزه ساختمان با انتقاد از ترجیح راحت فروشی بر کیفیت در صنعت کاشی و سرامیک کشور، گفت: اگر محدودیت‌های تجارت خارجی از سر راه صنعت کاشی و سرامیک برداشته شود می‌توانیم به‌طور کامل در این زمینه به خودکفایی برسیم.

یحیی آباده در حاشیه بیست و پنجمین نمایشگاه ساختمان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه ایران ششمین سازنده کاشی و سرامیک دنیا و پنجمین صادرکننده آن است، اظهار کرد: با توجه به پتانسیل‌های موجود این صنعت در کشور و استان، متأسفانه نتوانستیم در سطح جهانی به جایگاه واقعی خود برسیم و برندسازی مناسبی در این زمینه انجام نداده‌ایم.

وی افزود: اگرچه ایتالیا و اسپانیا در صنعت کاشی و سرامیک حرف اول را در دنیا می‌زنند و اکنون ترکیه نیز در همسایگی ما به این رقابت ورود خوبی داشته است اما باوجود کیفیت بالا و قیمت پایینی که ما در ارائه محصولات خود داریم، وجود تحریم‌ها و عدم قرار گرفتن ایران در جایگاه اصلی خود باعث شده که در رقابت بازارهای جهانی ناکام باشیم.

این فعال حوزه ساختمان با تأکید بر اینکه برای موفقیت و رشد صنعت کاشی و سرامیک کشور نیاز به تغییر نگرش وجود دارد، توضیح داد: از نظر مواد اولیه (به جز رنگ)، فناوری و وجود دستگاه‌های به‌روز، کیفیت بالا در تولید محصول و پیشینه تاریخی در زمینه تولید کاشی و سرامیک به ویژه در اصفهان، پتانسیل و توانمندی بسیار زیادی داریم که در صورت معرفی و حضور مناسب در بازارهای جهانی می‌تواند کاشی و سرامیک ایران را به جایگاه واقعی خود در جهان برساند، اما اکنون بیشترین صادرات کشور ما به کشورهای همسایه محدود شده است، به‌طوری‌که ۷۰ درصد آن به عراق فروخته می‌شود.

وی اضافه کرد: آنچه اکنون در صنعت کاشی و سرامیک داخل کشور ما رخ داده، ترجیح راحت فروشی بر کیفیت است، در واقع مسیر فروشی این محصولات در کشور برای تولیدکنندگان برتری کمیت بر کیفیت است و در این راستا شاهد عدم برندسازی و تبلیغات از سوی تولیدکنندگان هستیم.

آباده با اشاره به بهره‌گیری از طراحان جوان در خط تولید این هلدینگ ساختمانی، گفت: اگرچه در رشته‌های دانشگاهی کشور ما چیزی به نام طراحی کاشی وجود ندارد، اما خط تولید ما با استفاده از طراحان رشته‌های هنری و آموزش واحدهای صنعتی به آنان، خلاقیت را چاشنی سلیقه ایرانی کرده و به تولید و عرضه کالای خاص برای مشتریان مشغول است.

وی تأکید کرد: اگر محدودیت‌های تجارت خارجی از سر راه صنعت کاشی و سرامیک برداشته شود می‌توانیم به‌طور کامل در این زمینه به خودکفایی برسیم؛ اگرچه اکنون نیز راه زیادی را پیموده‌ایم و این امکان وجود دارد که با برگزاری نمایشگاه‌های صنعتی در شهرهایی همچون یزد و اصفهان، نسبت به ایجاد توریست صنعتی-گردشگری پرداخته و در این زمینه عملکرد بسیار موفقی داشته باشیم.

وی درباره استفاده از کاشی مرغوب در صنعت ساختمان‌سازی کشور، گفت: متأسفانه استاندارد دقیقی برای محصولات تولید شده وجود نداشته و هر کارخانه، محصول درجه یک تا پایین‌تر را اعلام می‌کند، اما در کارخانه‌های دیگر همین اعداد اعلام شده، اما کیفیت یکسان نیست؛ دلیل آن‌هم عدم نظارت صحیح و وجود استاندارد یکسان بر محصولات است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha