• شنبه / ۳۰ مهر ۱۴۰۱ / ۱۲:۲۵
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1401073016647
  • خبرنگار : 71424

وزیر آموزش و پرورش:

انجمن اولیاء و مربیان، بازوی مهم تربیت است/اهمیت رضایت خانواده‌ها در امور آموزشی و پرورشی

انجمن اولیاء و مربیان، بازوی مهم تربیت است/اهمیت رضایت خانواده‌ها در امور آموزشی و پرورشی

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه انجمن اولیاء و مربیان بازوی مهم تربیتی است و باید به همین دید به آن نگریست گفت: این در حالی است که در گذشته نقش انجمن‌های اولیاء و مربیان در حد یک نهاد نمایشی تقلیل یافته بود. باید این چرخش در راستای اسناد فرادستی انجام بگیرد و از نهادی این چنینی به یک نهاد تربیتی در راستای اهداف آموزشی و پرورشی تبدیل شود.

به گزارش ایسنا، یوسف نوری در نشستی که به مناسبت هفته پیوند اولیاء و مربیان در دفتر وزارتی آموزش و پرورش برگزار و از طریق شبکه شاد نیز به صورت مستقیم پخش شد، ضمن تقدیر از همراهی والدین با نظام آموزش‌وپرورش در دوران کرونا اظهار کرد: اولیای دانش‌آموزان در بازگشایی مدارس نیز با ما همراه بودند. از ۱۴ فروردین مدارس بازگشایی شدند و تابستان خوبی داشتیم و در نهایت سال تحصیلی جدید را با همراهی اولیاء تقریبا به خوبی به صورت حضوری آغاز کردیم. 

وی افزود: نگاه ما به انجمن اولیاء و مربیان بسیار مهم است. انجمن اولیاء یک بازوی مهم تربیتی است و باید به همین دید به آن نگریست. این در حالی است که در گذشته نقش انجمن‌های اولیاء و مربیان در حد یک نهاد نمایشی تقلیل یافته بود. باید این چرخش در راستای اسناد فرادستی انجام بگیرد و از نهادی این چنینی به یک نهاد تربیتی در راستای اهداف آموزشی و پرورشی تبدیل شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به فرارسیدن هفته پیوند اولیاء و مربیان، به "پیوند" در حوزه پزشکی اشاره و عنوان کرد: وقتی عضوی دچار نارسایی شدید است، باید پیوندی انجام شود تا بدن دوباره احیاء شود. در آموزش‌و پرورش نیز نهادی داریم که نیازمند پیوند است. با این پیوند میان مدرسه و اولیاء و مربیان، ثمره بیشتر و بهتری را شاهد خواهیم بود. 

نوری ادامه داد: از اولیاء می‌خواهیم در تربیت دانش‌آموزان در ساحت‌های تربیتی به ما کمک کنند تا شش ساحت را در وجود دانش‌آموزان پرورش دهیم.

وی با بیان اینکه اگر این کار مهم را انجام ندهیم به نتیجه نمی‌رسیم گفت: اینکه باید رضایت خانواده را در امور تربیتی و آموزشی داشته باشیم بسیار مهم است. در این جلسه یکی از حاضران این موضوع را مطرح کرد که باید "وزارت خانواده" داشته باشیم، خانواده بسیار مهم است. اقتصاد جوامع زمانی پیشرفت می‌کند که مبتنی بر نهادهای اصلی باشد که اصلی‌ترین نهاد، خانواده است.

نوری افزود: قبلا تحقیقات صاحبنظران نشان می‌داد که هر میزان ارتباط اولیاء با مدرسه بیشتر باشد، آن دانش‌آموز موفق تر است؛ حال این موفقیت از نگاه اولیا می‌خواهد آموزشی باشد یا پرورشی و یا هنری، تفاوتی نمی‌کند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: سندتحول بنیادین، مشارکت خانواده‌ها را هدف قرار داده است و دولت هم مشارکت مردمی را مهم می‌داند.

وی با بیان اینکه اگر مشارکت مردمی با خانواده‌ها در آموزش و پرورش محقق شد ما می‌توانیم مشارکت در سایر بخش‌های کشور را داشته باشیم عنوان کرد: مشارکت در مدرسه بدین معنا است که اولیا و مردم بتوانند از تخصص‌هایشان در مدرسه برای انجام امور مدرسه از جمله آموزش استفاده کنند و با توجه به این که آموزش و پرورش، آموزش عمومی را انجام می دهد، ضروری است که در حوزه‌های تخصصی از افراد توانمند خارج از مدرسه که می‌خواهند در امور مدرسه مشارکت داشته باشند استفاده شود.

وزیر آموزش و پرورش افزود: اولیا زمانی که فرزندان خود را به نزدیکان خود می‌سپارند در طول روز چندین بار آنها تماس تلفنی می‌گیرند، اما زمانی که فرزندانشان را به مدرسه می‌فرستند، این اتفاق نمی‌افتد و این موضوع نشان از اطمینانی دارد که اولیا نسبت به مدارس دارند و عزیزترین افراد خود را بدون هیچ نگرانی در اختیار مدرسه قرار می دهند، لذا باید از حضور و مشارکت اولیا در اداره امور مدارس استفاده کرد.

نوری با اشاره به اینکه حضرت امام خمینی(ره) مردم را در راس امور می دانستند اظهار کرد: ۹۲ هزار انجمن اولیا و مربیان در کشور و ۷۵۲ شورای انجمن اولیا و مربیان داریم که اگر از سرمایه های اجتماعی و مهارت ها و تخصص این افراد استفاده کنیم می توانیم بخش بزرگی از مشکلات را حل نماییم که البته در حال حاضر این موضوع اتفاق می‌افتد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha