• شنبه / ۳۰ مهر ۱۴۰۱ / ۱۶:۰۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401073016895
  • خبرنگار : 71661

سئول خون شهروندش را برای اجتناب از تنش با پیونگ‌یانگ نادیده گرفت؟

سئول خون شهروندش را برای اجتناب از تنش با پیونگ‌یانگ نادیده گرفت؟
لی دائه جون، مقام سابق شیلات کره‌ جنوبی

وزیر دفاع سابق و رئیس گارد ساحلی سابق کره‌جنوبی امروز (شنبه) به اتهام دست داشتن در مخفی کردن حقیقت و دست بردن در شرایط پیرامون قتل یک مقام شیلات کره‌جنوبی توسط کره شمالی در مرز دو کشور، بازداشت شدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، بازداشت این دو مقام کره جنوبی در حالی اتفاق افتاد که دولت محافظه‌کار یون سوک یول در حال گسترش تحقیقات درباره قتل مذکور در سال ۲۰۲۰ و یک حادثه مرزی دیگر در سال ۲۰۱۹ است که باعث شد دولت قبلی لیبرال این کشور به مماشات با پیونگ‌یانگ برای بهبود روابط متهم شود.

دادگاه ناحیه‌ای مرکزی سئول اعلام کرد که با درخواست دادستان‌ها برای بازداشت وزیر دفاع سابق «سو ووک» و «ژنرال کیم هونگ هی» رئیس سابق گارد ساحلی کره جنوبی موافقت کرده، زیرا از نظر او احتمال نابودی مدارک یا فرار آن‌ها وجود داشته است.

حزب لیبرال دموکرات که اپوزیسیون دولت فعلی است، مدعی است که این تحقیقات با هدف انتقام سیاسی از مون جائه این، رئیس‌جمهوری سابق این کشور به راه افتاده و دادستان‌ها در حال «دستکاری حقیقت» برای حمایت از «سرکوب سیاسی» یون سوک یول هستند.

این حزب همچنین از بازداشت امروز کیم یونگ نیز انتقاد کرد. کیم یونگ یکی از نزدیکان لی جائه میونگ، رهبر کنونی حزب لیبرال دموکرات است که به جمع‌آوری غیرقانونی بودجه برای کمک مالی به کارزار انتخاباتی وی متهم شده است.

سخنگوی حزب دموکرات با بیان این که این تحقیقات در نهایت لی جائه میونگ و مون جائه این را هدف خواهد گرفت، در بیانیه‌ای گفت: از آنجا که این تصمیم دادگاه است، به آن احترام می‌گذاریم. اما این مجوزها (برای بازداشت) به معنای قضاوت و رای نهایی نیستند. حقیقت نهایتاً در جلسات دادگاه روشن خواهد شد.

دادستان‌های دادگاه ناحیه‌ای مرکزی سئول در حال انجام تحقیقات درباره سو ووک و کیم هونگ-هی به اتهام سوءاستفاده از قدرت و جعل اسناد مربوط به حادثه ۲۰۲۰ هستند. این دادگاه اعلام کرد که سو ووک همچنین با اتهام از بین بردن مدارک مواجه است.

هفته گذشته هیئت ممیزی و بازرسی کره جنوبی با درخواست بازجویی از ۲۰ تن از جمله سو و کیم به اتهام مخفی کردن حقایق پرونده ۲۰۲۰، اعلام کرد که به این نتیجه رسیده که دولت مون جائه این پس از آنکه فهمیده لی دائه جون، یکی از مقامات شیلات کره جنوبی در نزدیکی مرز مورد مناقشه غربی این کشور با کره شمالی سرگردان شده، ‌هیچ تلاشی برای کمک به او نکرده‌ است.

پس از آنکه تایید شد لی دائه جون هدف اصابت گلوله سربازان کره شمالی قرار گرفته، مقامات وقت سئول سعی کردند ماجرا را طوری تعریف کنند که گویی او قصد داشته به دلیل بدهی‌هایش به قماربازان و مشکلات خانوادگی‌اش، به کره شمالی فرار کند. در آن زمان دولت سئول به عموم مردم این کشور گفت که این مرد قصد داشته به شکل غیرقانونی وارد آب‌های کره شمالی شود و هدف اصابت گلوله قرار گرفته، اما به گفته هیئت ممیزی و بازرسی کره جنوبی، شواهد نشان می‌دهد که او به هیچ وجه قصد انجام چنین کاری را نداشته است.

سو ووک (وزیر دفاع سابق) به این متهم شده که تحت فرمان دفتر امنیت ملی دولت مون جائه این، به یک مقام دستور داده تا حدود ۶۰ سند حاوی اطلاعات و گزارش‌ةای نظامی درباره این حادثه را پاک کند. این سازمان همچنین مدعی شد که رئیس سابق گارد ساحلی کره جنوبی نتایج یک شبیه‌سازی را دستکاری کرده تا بگوید مقام مذکور شیلات، قصد داشته وارد مرز کره شمالی شود و این اقدام پیونگ‌یانگ، طبیعی بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha