• یکشنبه / ۱ آبان ۱۴۰۱ / ۱۰:۳۲
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1401080100187
  • خبرنگار : 71641

نگاهی به شرایط بانک‌ها برای پرداخت وام های خرد(۱)

چگونه می‌توان از «بانک ملت» وام گرفت؟

چگونه می‌توان از «بانک ملت» وام گرفت؟

در پی ممنوعیت بلوکه کردن بخشی از مبلغ وام و همچنین سپرده گذاری بدون سود برای دریافت تسهیلات، عملکرد بانک‌ها در این راستا و رعایت این بخشنامه مورد بررسی قرار گرفته که دراین گزارش به طور نمونه شرایط وام دهی از سوی بانک ملت و چگونگی برخورد این بانک با بخشنامه مربوطه رصد شده است.

به گزارش ایسنا، گرفتن وام از شبکه بانکی هفت خوان رستمی است که شرایط و ضوابط متفاوتی در هر یک از بانک‌ها دارد. این در حالی است که در راستای دستور رئیس جمهور مبنی بر آسان کردن روند پرداخت تسهیلات خرد به مردم، پرداخت تسهیلات خرد در نظام بانکی باید مبتنی بر اعتبارسنجی و متنوع سازی وثایق باشد که بدین منظور بانک مرکزی هم بخشنامه‌ای به بانک‌ها ابلاغ کرده که در آن نزدیک به ۱۵ وثیقه قابل قبول از جمله سیم‌کارت، سهام عدالت و ... برای یک وام تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان اعلام شده است.

در این بین، بررسی میدانی از برخی شعب بانک ملت نشان می‌دهد که می‌توان از این بانک در صورت داشتن رتبه اعتباری A  و B بدون ضامن ۵۰ میلیون تومان وام گرفت و برای گرفتن وام تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان نیز بسته به میزان پوشش حقوق دریافتی متقاضی ضامن درخواست می‌شود.

مشاهدات بیانگر این است که برای دریافت وام از این بانک در صورت داشتن حساب باید از شعبه رمز اینترنتی گرفت و اطلاعات بیمه و فیش حقوقی را وارد فرابانک کرد. این سامانه با توجه به این اطلاعات و پوشش دادن فیش حقوقی متقاضی تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان با اخذ یک تا دو ضامن وام می‌دهد. البته این بانک مبلغی در ازای پرداخت وام بلوکه نمی‌کند و برای پرداخت وام نیز حتما نباید سپرده‌گذاری کرد.

بنابراین، متقاضیان وام خرد از بانک ملت باید به سامانه هوشمند فرابانک ملت مراجعه کنند که می‌توانند از این سامانه تسهیلات زیر را دریافت کنند:

۱. تسهیلات بدون ضامن ویژه مشتریان با رتبه اعتباری A
۲. تسهیلات برای رتبه‌های اعتباری A ،B ، C و فاقد رتبه با معرفی ضامن‏
۳. تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج معرفی شدگان سایت بانک مرکزی
۴.  تسهیلات جهت خرید از فروشگاه‌های شرکای تجاری طرف قرارداد بانک(شاپ کارت، حامی کارت)
۵. تسهیلات ویژه حقوق بگیران از بانک ملت (کارکنان، بازنشستگان و مستمری بگیران بخش‌های دولتی، عمومی و خصوصی)

در این زمینه، بانک‌ها پس از استعلام معوقات بانکی با کد ملی مشتریان خود، از رتبه اعتباری آن‌ها مطلع می‌شوند. شرکت‌ها و موسسه‌هایی اقدام به اعتبارسنجی کلیه افراد حقیقی و حقوقی می‌کنند تا رتبه اعتباری بین ۰ تا ۹۰۰ را برای آن‌ها با توجه به عملکرد بانکی خود در نظر بگیرند و هر چقدر رتبه اعتباری افراد حقیقی و حقوقی به عدد ۹۰۰ نزدیک باشد، به جهت اختصار عدد A را روی اسم آن افراد حک می‌کنند و هر چقدر رتبه اعتباری افراد پایین باشد، علامت‌های ( رتبه اعتباری ) B، C و... به افراد کم‌تر خوش‌حساب داده می‌شود که پس از استعلام معوقات بانکی با کد ملی، بانک‌ها متوجه پیشینه و کارنامه منفی آن‌ها در بازپرداخت اقساط و بدهی‌های خویش به نظام بانکی می‌شوند.

علاوه بر این، تسهیلات جهت خرید از فروشگاه‌های تجاری طرف قرارداد بانک (شاپ کارت و حامی کارت) نیز اینگونه است که می‌توان با افتتاح حساب در بانک ملت تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات در قالب کارت اعتباری دریافت و از فروشگاه‌های طرف قرارداد با بانک خرید کرد.

همچنین، حقوق‌بگیران از بانک ملت می‌توانند با بارگذاری فیش حقوقی خود در فرابانک ملت و بررسی رتبه اعتباری و اینکه فیش حقوقی آن‌ها چقدر از مبلغ وام را پوشش می‌دهد، ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان وام بگیرند.

البته، میزان وام دریافتی از بانک ملت در روش‌های ذکر شده بسته به رتبه اعتباری و فیش حقوقی متقاضیان تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان متغیر است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۱ ۱۰:۳۶

تا وام بدهند پدر آدم را درمی‌آوردند, توصیه ام این است که از این بانک کسی وام نگیرد.

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۱ ۱۰:۵۹

اصلا مگه بانک ها و بخصوص بانک ملت وام می دهد؟ بیش از دو ماهه هر موقع مراجعه میکنم میگن به دستور دولت جلوی پرداخت وام های خرد گرفته شده.

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۱ ۱۱:۰۵

عملا برای حقوق بگیر ها هست ، تا فهمیدن کارم آزاده و حقوق بگیر نیستم ، مثل یه تیکه چیز از بانک بدرقه ام کردن ، انگار که دزدم ! حتی لحن صحبت کردنشون هم عوض شد، خیلی عجیبه واقعا ،.

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۰۶ ۲۲:۰۴

سلام.چه.وامی میدهند آخه.همش.کاغذبازیه.بجای.هفت خان 100خان را باید طی نمود آنهم مال مایه دارهاهست وفقی ها هم تماشاچی اگرهم وامی بدهند به اسم 18درصد هست سر از 180درصد وماهانه وسالایانه تمام میشود

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۱۹ ۱۲:۳۰

با سلام هروقت مراجعه میکنیم بانک ملت می‌گویند جلوی وام‌ها را بسته اند پس مردم چکار کنند؟

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۱۱ ۱۳:۲۲

وام میخوام بگیرم خیلی اذیتم

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۱۴ ۱۲:۴۵

. برای دریافت 80 میلیون تو فرابانک رفاه دوتا ضامن می خواست .حدود 20 تا کارمند رسمی با حقوق بالا معرفی کردیم هر دفعه هم هشت هزار تومن بابت استعلام ضامن کسر میکرد و بعدشم هیچ کدومو قبول نکرد..

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۲۰ ۰۹:۱۳

من هم خواستم وام بگیرم یعنب سازمان نظام مهندسی معفغی کرد گفت برید فرابانک خلاصه که میری تسهیلات انتخاب میکین و میرسی به غول ضامن شاید باورتون نشه بیشتر از 15 نفر ضامان رسمی با مستمری بگیر با حقوق بالای 20 میلیون و توان ضمانت بالا بین 5 تا 10 میلیون معرفی کردم که رتیه اعتباری اسن ضامن ها B بود و توان ضمانت هم خودشون محاسبه می کرد و این توان در اندازه وام من بود خلاضه بلرای هرکدوم هم 8000 تومن اعتبارسنجی و 2000 تومان تاییدیه کد پستی وارد میکردم اما هیچ کدوم و قرابانک قبول نکرد این چه مسخره بازی بانک ملت دراورده