• یکشنبه / ۱ آبان ۱۴۰۱ / ۱۵:۰۵
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1401080100530
  • خبرنگار : 50444

استاندار خراسان شمالی از پیگیری ها در سفر به کشور ترکمنستان گفت؛

بازگشایی «بازارچه و گذر مرزی پرسه سو» در انتظار تشکیل کمیسیون مشترک ایران و ترکمنستان

بازگشایی «بازارچه و گذر مرزی پرسه سو» در انتظار تشکیل کمیسیون مشترک ایران و ترکمنستان

ایسنا/خراسان شمالی استاندار خراسان شمالی با اشاره به سفر خود به کشور ترکمنستان گفت: بازارچه و گذر مرزی خراسان شمالی با استان آخال کشور ترکمنستان در مسیر بازگشایی است.

محمدرضا حسین نژاد در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: پیگیری تفاهم‌نامه‌ای که با حضور رئیس جمهور کشورمان و کشور ترکمنستان با حضور بنده و استاندار آخال در تهران منعقد شده بود و همچنین بازگشایی گذر و بازارچه مرزی، از جمله اهداف انجام این سفر به کشور ترکمنستان بود.

وی افزود: از ابتدا، بازگشایی بازارچه و گذر مرزی را دنبال می‌کردم و رئیس جمهور کشورمان نیز بر این موضوع تاکید داشته است؛ چرا که علاوه بر موضوعات تجاری و اقتصادی، شهروندان مناطق مرزی ما و ترکمنستان با یکدیگر قرابت فرهنگی نیز دارند.

وی ادامه داد: اکنون به دلیل بسته بودن گذر مرزی بین استان ما و کشور ترکمنستان، مردم باید به جای طی کردن ۲۰ کیلومتر برای رسیدن به ترکمنستان، ۶۰۰ کیلومتر فاصله را طی کرده و از مرزهای سایر استان ها تردد کنند.

بازگشایی «بازارچه و گذر مرزی پرسه سو» در انتظار تشکیل کمیسیون مشترک ایران و ترکمنستان

ضرورت افزایش ارتباط بین ۲ استان

استاندار خراسان شمالی در خصوص ضرورت انجام این سفر نیز گفت: وزارت خارجه به بنده اعلام کرده بود که برای بازگشایی بازارچه و گذر مرزی باید ارتباط نزدیکی بین ۲ استاندار استان‌های خراسان شمالی و آخال به وجود بیاید تا این موضوع آماده طرح در کمیسیون مشترک ۲ کشور باشد.

وی بیان کرد: طی این سفر همچنین تفاهم نامه ها و موضوعات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... که بین ۲ استان مشترک است را دنبال و با رئیس اتاق بازرگانی این کشور نیز گفت و گو کردیم.

دعوت از استاندار آخال

حسین نژاد ادامه داد: پس از دیدار با استاندار آخال در ترکمنستان از وی برای سفر به خراسان شمالی دعوت کردیم و روز گذشته نیز دعوت نامه رسمی از سوی وزارت خارجه ارسال کردیم تا به خراسان شمالی سفر کند.

وی گفت: طرح شدن بازگشایی بازارچه و گذر مرزی بین این ۲ استان در کمیسیون مشترک، نیازمند مراودات و رفت و آمدهای اختصاصی بابت پیگیری این موضوع است تا شرایط برای طرح شدن این موضوع در کمیسیون مشترک مساعد شود.

وی افزود: در این سفر تعدادی از مدیران استانی و تولید کنندگان را نیز با خود همراه کردیم که به دنبال آن جلساتی مشترک برگزار شد و بازدیدهایی از مراکز تولیدی، صنعتی و... صورت گرفت که بازتاب بسیار گسترده ای در رسانه های آن کشور داشت.

بازگشایی «بازارچه و گذر مرزی پرسه سو» در انتظار تشکیل کمیسیون مشترک ایران و ترکمنستان

اسب ترکمن

استاندار خراسان شمالی به ظرفیت اسب ترکمن در خراسان شمالی نیز اشاره کرد و گفت: ترکمنستانی ها از اسب در بسیاری از اماکن به عنوان سمبل و یک نماد استفاده می کنند که نشان دهنده اهمیت اسب برای آن ها است؛ ما نیز تلاش داریم تا نمایشگاهی در این خصوص برگزار کرده و از همتای خود در آن استان برای بازدید و سایر موضوعات دعوت کنیم.

وی ادامه داد: قرابت های فرهنگی، اجتماعی، پتانسیل هایی همانند قالی بافی، اسب و... می تواند سبب تشکیل کمیسیون های مشترک بین دو استان شود تا مراودات بیشتری شکل بگیرد.

وی همچنین با بیان اینکه این سفر با کمترین هزینه انجام شد، تاکید کرد: برای صرفه جویی در هزینه ها، این سفر به صورت زمینی انجام شد تا بار مالی زیادی نداشته باشد و بیشتر به دنبال فرصت سازی با کمترین هزینه باشیم.

زیرساخت های گذر مرزی

استاندار خراسان شمالی همچنین گفت: از آنجایی که بازگشایی گذر و بازارچه مرزی نیاز به فراهم کردن زیرساخت‌های آن از سوی دو استان دارد، افزود: باید تمام تلاشمان را برای جذب اعتبارات لازم جهت بهبود زیرساخت های بین دو استان کنیم.

وی تاکید کرد: استاندار استان آخال در ترکمنستان کاملا موافق بازگشایی مرز و بازارچه بین دو استان است و حدودا ۳ ماه پس از سفری که با حضور وی به استان انجام شود، کمیسیون مشترک بین ۲ کشور برای بازارچه و گذر مرزی برگزار می شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha