• یکشنبه / ۱ آبان ۱۴۰۱ / ۱۵:۵۰
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1401080100576
  • خبرنگار : 71573

در مراسم رونمایی «خانه‌دار مبارز» مطرح شد

میدان مبارزه، به‌غلط در حجاب تعریف شده است

میدان مبارزه، به‌غلط در حجاب تعریف شده است

نویسنده «خانه‌دار مبارز؛ خاطرات سیده‌اقدس حسینیان، از بانوان مبارز انقلاب»، می‌گوید: این روزها بیش از هر زمانی، صحبت از زن، حقوق زن و آزادی زن مطرح است و عده‌ای به‌زعم خویش در حال مبارزه هستند و به‌غلط این میدان مبارزه، در مسئله‌ حجاب تعریف شده است.

به گزارش ایسنا، مراسم رونمایی کتاب «خانه‌دار مبارز؛ خاطرات سیده‌اقدس حسینیان، از بانوان مبارز انقلاب» با حضور نادره شاملو، استاد دانشگاه، عفت ناظمی، امدادگر جنگ، زهرا احسن مقدم، محقق، مرضیه ذاکری نویسنده کتاب و جمعی از علاقه‌مندان در حسینیه هنر مشهد مقدس برگزار شد.

نادره شاملو، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی و فعال اجتماعی حوزه زنان در سخنانی  با بیان این‌که یکی از عمده‌ترین موتورهای حرکت جامعه اسلامی زنان بودند گفت: آن چیزی که باعث شده زنان در این مبارزات بتوانند نقش برجسته‌ای داشته باشند، اثرگذاری‌ای است که برای زن وجود دارد. زن‌ها نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند و نیم دیگر هم تحت تأثیر آن‌ها قرار دارند، چه از جهت تربیتی که فرزندان باشند و چه از جهت تأثیری که در نظام خانواده بر مرد خانواده دارند. در نتیجه اگر زنان یک جامعه حرکتی را رقم بزنند، آن جامعه در آن مسیر به سیر درست و اصولی خودش حرکت خواهد کرد.

 او با اشاره به نقش زنان در ماجرای نهضت تنباکو و تبعید آیت‌الله بهبهانی افزود: اگر به پیشینه نهضت‌هایی که در ایران صورت گرفته، نگاه کنیم، می‌بینیم نقشی که زنان ایفا کردند، یک نقش کاملاً کلیدی است و حضور زنان تا سال‌های قبل از انقلاب و مبارزه با طاغوت ادامه پیدا می‌کند و گاه آنان بستر اولیه و مقدمات حرکت‌ها را تشکیل می‌دهند.

این استاد دانشگاه در توضیح چرایی پیشقدم بودن زنان در حوادث تاریخ معاصر اظهار کرد: اگر به الگوهایی که در اسلام داریم نگاه کنید، آن وقت درک خواهید کرد که چرا این اتفاقات رقم خورده است؛ بعد از رحلت رسول اکرم(ص) و در ماجرای ظلمی که در جانشینی ایشان اتفاق می‌افتد، اولین شهیدی که تقدیم اسلام می‌شود حضرت زهرا سلام‌الله علی‌ها است. همه شنیده‌ایم که حضرت زینب(س) ادامه دهنده راه امام حسین(ع) بود ولی نیامده‌ایم دقیقاً بگوییم که حضرت زینب(س) چه کرده است. 

او با بیان این‌که خانم حسینیان و امثال او، الگوهای زنده زنان مسلمان هستند، تصریح کرد: این حرکت‌ها و نقش‌هایی که زنان از نهضت تنباکو گرفته تا نهضت مشروطه و بعد انقلاب اسلامی ایفا کردند، برگرفته از حرکت‌هایی است که از صدر اسلام شروع شده است، واقعیت جایگاه زن مسلمان این‌هاست. حرکت رو به رشد زمانی اتفاق می‌افتد که بر روی الگوی درستی واقع شده و در جهت و سمت درست باشد. آن چیزی که زنگ خطر را برای استکبار جهانی به صدا درآورده و تصمیم جدی گرفته است که زن مسلمان را از هویت اصلی‌اش جدا کند تا بتواند حرکت انقلاب را از ریشه تغییر جهت بدهد. وظیفه فعلی ما این است که با روشنگری و تبیین جایگاه واقعی زن در جامعه بتوانیم این هدف را خنثی کنیم. 

میدان مبارزه، به‌غلط در حجاب تعریف شده است

جوانان باید بدانند زنان ما چه‌کار کرده‌اند

در بخش دیگری از این برنامه، عفت ناظمی، از زنان مبارز انقلاب اسلامی در مشهد و امدادگر دفاع مقدس نیز در سخنانی بیان کرد: اگر ما عنوان زن مبارز و مسلمان را می‌بریم، خانم اقدس حسینیان نمونه‌ بارز آن است. افراد بسیار اندکی مانند او داریم که از سن ۱۳‌سالگی وارد مبارزات انقلاب شده‌ باشند. شما می‌دانید که نوجوان، چه تمایلات و خواسته‌هایی دارد؛ اصلاً مگر می‌شود نوجوان به سمت مبارزه بیاید؟ مگر می‌شود این نوجوان بینش را پیدا کند که موقعیت زمانی خودش را بشناسد و از همان نوجوانی تا اکنون، این‌چنین بتواند انقلاب و اسلام را حمایت کند.

او تصریح کرد: یک نقطه‌ی عطف مبارزاتی او این بود که حسینیان با شناخت جلو رفت؛ یعنی اگر در خانه‌های تیمی مبارزه می‌کرد، انحرافات فرقه‌ جنایتکار منافقین را که در حال حاضر هم دارد دنیا را به لجن می‌کشد، افشا می‌کرد، یعنی فقط علیه شاه مبارزه نمی‌کرد بلکه نفوذ و انحراف را شناسایی کرده و به مردم معرفی می‌کرد که نتوانند بیشتر جنایت کنند.

ناظمی ادامه داد: با خواندن کتاب خاطرات خانم حسینیان، ساعت‌ها گریه کردم؛ گریه‌ من به‌خاطر این بود که من هم پابه‌پای او در این اتفاقات بودم. مثلا درباره زلزله طبس که در کتاب آمده، چهل روز آنجا بودم. آنجا وضعیت بسیار ناجوری داشت. فرح و شاه با هلیکوپتر آمدند، مردم هجوم آوردند و هلیکوپتر نتوانست فرود بیاید و برگشت. مردم به سمت فرح تف می‌انداختند. می‌گفتند تو همان هستی که پارسال به اینجا آمدی، به تو گفتیم خانه‌های ما ریزش می‌کند و تو گفتی نه! این‌ها آثار باستانی است، باید همگی باشند و محفوظ بماند و این آثار باستانی بر سر ما آوار شد و ما همگی از بین رفتیم. آنجا مکانی بود که خانم حسینیان هم حضور داشتند، کسی از کفن کردن مردم طبس چیزی را به زبان نیاورد. خیلی مهم است که یک دختر در آن سن که همگی از مردگان و قیافه‌ بیمار وحشت دارند به غسالخانه برود و جان‌باختگان را غسل دهد؛ این خیلی مهم است که آیا الان نوجوان‌های ما این شهامت را دارند؟ 

ناظمی یادآور شد: خانم حسینیان در عین اینکه کیان خانواده را حفظ می‌کرد، دنبال سازندگی هم بود؛ انقلاب که پیروز شد، ننشست و بگوید دیگر اسارتمان تمام شد؛ به روستاهایی که کارکردن در آنجا سخت بود، رفت. منافقین در روستاها لانه کرده بودند ولی ایو با شناختی که داشت، اقداماتشان را خنثی می‌کرد.

این امدادگر دفاع مقدس افزود: وقتی جنگ شروع شد، همسر گرامی ایشان هربار که جبهه می‌رفت و برمی‌گشت، تکه‌پاره بود و هربار که نبود یکی از فرزندانشان به دنیا می‌آمد. خیلی سخت است که همسر زن نباشد و او چهار فرزند به دنیا آورد. ما واقعاً در جهان دنبال چه می‌گردیم؟ دنبال فمینیست‌ها می‌گردیم؟ دنبال کدام زن می‌گردیم؟ چنین زنی چگونه می‌تواند پیدا شود که لحظه‌به‌لحظه‌ زندگی‌اش را فدای اسلام و انقلاب کند؟ تمام این مسائل در تدین ایشان ریشه دارد. این‌گونه است که انسان به این مرحله از احترام می‌رسد که رهبر جامعه می‌شود؛ به نظرم، او رهبر جامعه‌ی زنان است. ان‌شاءالله کتاب‌ها از این دست به دست جوانان برسد و ببینند که زنان ما چه‌کار کرده‌اند؛ بفهمند که زن این‌ها هستند یا آن زنی که ویترین استعمار و استکبار را ترویج می‌کند.

میدان مبارزه، به‌غلط در حجاب تعریف شده است

روایتی از مبارزات زنانه در انقلاب اسلامی

مرضیه ذاکری، نویسنده کتاب «خانه‌دار مبارز» هم در سخنانی درباره کتاب گفت: این کتاب، روایتی از مبارزات زنانه و نقش زنان در جریان مبارزات انقلاب اسلامی است؛ ما به این روایت‌ها نیاز داریم. در دورانی که به تعبیر رهبر بزرگوارمان، جنگ روایت‌ها در جریان است و اگر ما روایت نکنیم، برای ما روایت خواهند کرد. خوب است که به تاریخ بازگردیم و پای صحبت زنانی مانند خانم حسینیان بنشینیم که اهل مبارزه بودند و از آن‌ها بپرسیم که تعریفشان از مبارزه چیست؟ برای چه مبارزه می‌کردند؟ چه اهداف و آرمانی را پیش رو داشتند؟ چه فراز و نشیب‌هایی طی کرده‌اند و چگونه در این موضوع و عرصه وارد عمل شدند.

ذاکری در ادامه همین موضوع اظهار کرد: این روزها بیش از هر زمانی، صحبت از زن، حقوق زن و آزادی زن مطرح هست و عده‌ای به‌زعم خویش در حال مبارزه هستند و به‌غلط این میدان مبارزه، در مسئله‌ حجاب تعریف شده است. شاید زمان آن باشد که ما پای صحبت زنانی مانند خانم حسینیان بنشینیم و امثال او که در دوره‌ای زندگی می‌کردند که حکومت، قید حجاب را از آن‌ها برداشته بود و زنان به‌ظاهر آزاد بودند ولی بازهم وارد فضاهایی شدند که درواقع مبارزه تعریف می‌شده است؛ پس هدف چه بوده است؟ یعنی چه انگیزه‌ای، چه هدف و مسئله‌ای باعث می‌شده است که امثال خانم حسینیان، زندگی راحت، آسوده و بی‌دغدغه‌ خود را رها کنند و در این مسیر پرخوف و خطر و پرچالشی که در جوّ خفقان آن زمان هم که ممکن بود برای آن‌ها تبعات زیادی داشته باشد، قدم بگذارند.

او اضافه کرد: دانستن این‌ها و انتقالش به نسلی که چیزی از تاریخ نمی‌داند، انقلاب را نمی‌شناسد و از این سیر مبارزاتی که آن را «مبارزات زنانه» می‌نامیم، چیزی نشنیده است، بسیار ارزشمند است و باید تشکر کرد از کسانی مانند خانم حسینیان که مجاهدت و مبارزه‌ای را که از سال‌ها قبل از انقلاب شروع کردند، با روایت و گفتن خاطراتشان، آن را ادامه دادند و کامل کردند. 

زهرا احسن‌مقدم، محقق این کتاب هم در سخنانی درباره روند آشنایی و پژوهش کار توضیح داد.

میدان مبارزه، به‌غلط در حجاب تعریف شده است

 «خانه‌دار مبارز» که تحقیق آن برعهده مرضیه ذاکری و زهرا احسن مقدم بوده و تدوین آن توسط مرضیه ذاکری صورت گرفته است، در ۲۴۸صفحه، شمارگان ۱۲۰۰جلد و با قیمت ۶۰هزار تومان توسط انتشارات «راه یار» منتشر شده است.

میدان مبارزه، به‌غلط در حجاب تعریف شده است

 انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha