• دوشنبه / ۲ آبان ۱۴۰۱ / ۰۷:۵۵
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1401080200783
  • خبرنگار : 50180

معاون جهاد کشاورزی کرمانشاه:

نهاده‌های مورد نیاز کشت پاییزه در کرمانشاه تامین است

نهاده‌های مورد نیاز کشت پاییزه در کرمانشاه تامین است

ایسنا/کرمانشاه معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: نهاده‌های مورد نیاز کشت پاییزه در استان تامین شده است.

 فرهاد شریفی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به تدارک نهاده‌های مورد نیاز کشت پاییزه در استان، گفت: نهاده‌های مورد نیاز کشت پاییزه شامل بذر، کود و سم به وفور در استان موجود است و به هر اندازه که کشاورزان لازم داشته باشند در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

شریفی با اشاره به تهیه 41 هزار تن بذر گواهی شده در استان برای کشت پاییزه گندم، گفت: در سنوات نرمال نیاز استان به بذر برای کشت پاییزه بین 30 تا 35 هزار تن است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه اشاره‌ای هم به افزایش قیمت کودهای فسفاته و ازته در بازار داشت و تصریح کرد: این افزایش قیمت اقبال کشاورزان به تهیه این کودها را اندکی کم کرده، در حالیکه کشاورزان برای عملکرد مطلوب مزارع خود حتما باید با مشورت کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی از این کودها به حد نیاز استفاده کنند.

شریفی در ادامه با اشاره به پیش‌بینی‌های هواشناسی در مورد تاخیر در بارندگی‌های پاییزه در سال زراعی جاری، گفت: در حالی که در سنوات نرمال معمولا در بازه زمانی بین 15 تا 20 آبان بارندگی موثر یا به اصطلاح محلی "پَله" در استان اتفاق می‌افتد، امسال بارندگی موثر را احتمالا در آذر ماه خواهیم داشت.

شریفی  اضافه کرد: در سال زراعی گذشته هم بارندگی موثر را تا 23 آبان در استان نداشتیم.

وی در ادامه از کشاورزان خواست برای دستیابی به عملکرد بهتر در مزارع اصول فنی کاشت از جمله استفاده از بذر گواهی شده و کودهای مورد نیاز و ... را رعایت کرده و توصیه های فنی کارشناسان جهاد کشاورزی را بکار گیرند.

وی در ادامه اشاره‌ای هم به برنامه استان برای کشت 392 هزار هکتاری گندم در سال زراعی جاری داشت و گفت: 92 هزار هکتار از این سطح به کشت گندم آبی و 300 هزار هکتار دیگر به کشت گندم دیم اختصاص پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: تاکنون 90 هزار هکتار گندم دیم و 1500 کتار گندم آبی در استان کشت شده است.

شریفی با بیان اینکه تاکنون 1960 هکتار کلزا هم در مناطق معتدل و سرد استان کشت شده، گفت: کشت کلزا در مناطق گرمسیر استان تا 15 آبان ادامه خواهد داشت.

 وی ادامه داد: امسال همچنین 1230 هکتار چغندر پاییزه در اراضی استان کرمانشاه کشت شده است. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha