• دوشنبه / ۲ آبان ۱۴۰۱ / ۱۱:۴۴
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401080201056
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

رئیس اتحادیه صنایع‌دستی استان اصفهان:

اگر مشکلات حل نشود، صنایع‌دستی زنده نمی‌مانَد

اگر مشکلات حل نشود، صنایع‌دستی زنده نمی‌مانَد

ایسنا/اصفهان رئیس اتحادیه صنایع‌دستی استان اصفهان با بیان اینکه هیچ بهبودی در وضعیت صنایع‌دستی ایجادنشده است، گفت: عدم توجه به بیمه هنرمندان صنایع‌دستی، اجرانشدن قانون حمایت از هنرمندان، افزایش تصدی‌گری دولت در حوزه‌های خرید و فروش صنایع‌دستی، بی‌توجهی به اصل ۱۴۲ قانون مالیاتی، عدم حمایت از صنایع کوچک و حذف‌نشدن پیمان ارزی در حوزه فرش و صنایع‌دستی، مسائلی است که اگر حل نشود صنایع‌دستی زنده نخواهدماند.

عباس شیردلی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه از زمان حضور وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور به اصفهان و علی‌رغم وعده‌های داده‌شده، هیچ تغییری در وضعیت صنایع‌دستی استان و کشور به‌وجود نیامده و این وعده‌ها محقق نشده است، اظهار کرد: بیمه هنرمندان صنایع‌دستی یکی از مباحث مطرح‌شده در حضور آقای ضرغامی بود، اما علی‌رغم اینکه گفته شد این موضوع را پیگیری می‌کنند، اما این‌طور نشد و تعداد اندکی که از قبل به‌عنوان سهمیه استان اصفهان برای بیمه قالیبافان تعیین‌شده بودند، همچنان در حال پرداخت بیمه خود با هزینه آزاد هستند، چراکه گفته‌اند دولت بودجه ندارد و این مورد اعتراض هنرمندان است. در حالی‌که یک‌میلیون و دویست هزار نفر در حوزه صنایع‌دستی فعال‌اند و فقط ۴۵ هزار نفر از آن‌ها بیمه هستند!

او افزود: موضوع دیگر که در حضور آقای ضرغامی مطرح شد، مسئله حذف پیمان ارزی برای صنایع‌دستی بود که از دو سال قبل که به حوزه فرش و صنایع‌دستی تحمیل شد، اما تاکنون در خصوص رفع این معضل نیز اقدامی انجام‌نشده و وقتی یک صادرکننده صنایع‌دستی می‌خواهد در این حوزه صادرات داشته باشد به او می‌گویند باید پیمان‌سپاری کرده و ارز آن را به ارز نیمایی برگرداند، درحالی‌که این موضوعی غیرقانونی است و تجارت B۲B در حوزه صنایع‌دستی را به صفر رسانده است.

رئیس اتحادیه صنایع‌دستی استان اصفهان به قانون حمایت از هنرمندان اشاره‌کرد و توضیح داد: این قانون در سال ۱۳۹۶ تصویب شد و قرار بود آیین‌نامه اجرایی آن را در مدت سه‌ماه بنویسند که متأسفانه معاونت صنایع‌دستی پیشین کشور این کار را حدود ۴ سال انجام نداد و ما اعتراض کردیم که این معاونت نمی‌تواند به این موضوع ورود کند، اما متأسفانه همچنان این قانون مسکوت باقی‌مانده است؛ درصورتی‌که بر اساس قانون حمایت از هنرمندان، تمام اختیارات اجرایی در حوزه خریدوفروش صنایع‌دستی به دست تشکل‌ها یعنی مردم یا هنرمندان خواهد بود، این در حالی است ‌که مسئولین با افزودن تصدی‌گری در دولت، نه‌تنها مسئولیت مجوز به تولیدکنندگان صنایع‌دستی را به عهده‌دارند، بلکه مسئولیت‌های حوزه فروش را نیز به عهده گرفته‌اند و به‌این‌ترتیب اتحادیه‌ها را باطل کرده‌اند!

شیردلی ادامه داد: این در حالی است که یک تشکل باید در دل خود هنرمندان یعنی در دل مردم به وجود بیاید، اما دولت، متولی‌گری بخش تولید و فروش را هم خودش انجام می‌دهد و نه‌تنها تصدی‌گری دولت کم نشد و اصل ۴۴ قانون اساسی در دولت اجرا نشده، بلکه تصدی‌گری‌ها هم بیشتر شد و دولت در حال حذف اتحادیه‌های مردم‌نهاد است.

او با اشاره به مسئله صادرات و با بیان اینکه ما با صادرات می‌توانیم صنایع‌دستی خود را زنده نگه‌داریم، گفت: در این حوزه نیز متأسفانه قانون صادرات اجرا نشد، پیمان ارزی برداشته نشده و تعرفه‌های بالایی برای صادرات وجود دارد و اگر این موارد اصلاح نشود، صنایع‌دستی با معضلات بسیار بیشتری روبه‌رو خواهد شد. باید قانون به‌روز شود و از کشورهای ترکیه و چین الگو بگیرند، چراکه آن‌ها بازارهای ما در زمینه صنایع‌دستی را تصاحب کرده و به آن ادامه می‌دهند.

شیردلی اضافه کرد: متأسفانه اصل ۱۴۲ قانون مالیاتی نیز اجرانشده و به شکل‌های مختلف از صنایع‌دستی مالیات گرفته می‌شود؛ ضمن اینکه بر اساس قانونی که در سال در سال ۱۳۰۱ تصویب شد نقره، طلا، جواهرآلات و سنگ‌های قیمتی پشتوانه پول مملکت است و صادرات آن‌ها باید با اجازه بانک مرکزی صورت بگیرد، درحالی‌که این موضوع باعث مختل شدن صادرات در این حوزه شده است. از سوی دیگر در کشورهای پیشرو در حوزه صنایع‌دستی، مواد اولیه در حوزه‌های مختلف این هنر، صنعت به‌صورت دست‌اول به تولیدکننده می‌رسد و به‌این‌ترتیب از صنایع کوچک حمایت می‌کنند، اما در ایران چنین نیست و از صنایع کوچک حمایت نمی‌شود و اگر این مشکلات مرتفع نشوند، صنایع‌دستی زنده نمی‌ماند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha