• دوشنبه / ۲ آبان ۱۴۰۱ / ۱۱:۵۶
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1401080201073
  • خبرنگار : 71641

نگاهی به شرایط بانک‌ها برای پرداخت وام های خرد(۲)

شرط «بانک صادرات» برای پرداخت وام

شرط «بانک صادرات» برای پرداخت وام

در شرایطی که مسئولان بانکی می‌گویند برای پرداخت تسهیلات خرد، شرط بررسی میانگین یا معدل مانده حساب نداریم، مشاهدات میدانی از برخی شعب بانک صادرات در روند پرداخت تسهیلات بیانگر این است که متقاضیان حداقل باید دو ماه سپرده بگذارند تا بتوانند ۱۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان بسته به میانگین آن سپرده، وام بگیرند.

به گزارش ایسنا، در پی ممنوعیت بلوکه کردن بخشی از مبلغ وام و همچنین سپرده گذاری بدون سود برای دریافت تسهیلات، عملکرد بانک‌ها در این راستا و رعایت این بخشنامه مورد بررسی قرار گرفته که دراین گزارش به طور نمونه شرایط وام دهی از سوی بانک صادرات و چگونگی برخورد این بانک با بخشنامه مربوطه رصد شده است.

بر اساس مشاهدات میدانی از برخی شعب بانک صادرات، این بانک برای پرداخت تسهیلات خرد، مبلغی از وام را بلوکه نمی کند. اما پرداخت وام مشروط به سپرده گذاری است که این سپرده برای حداقل مدت دو ماه باید نزد بانک باشد، البته به آن سود تعلق می گیرد و متقاضی زمان دریافت وام می تواند سپرده خود را پس بگیرد؛ لذا این شرایط خارج از بخشنامه اخیر بانک مرکزی نیست. اما در مجموع مسئولان بانکی تاکید دارند که برای پرداخت تسهیلات خرد، شرط بررسی میانگین یا معدل مانده حساب نباید داشته باشیم.

طبق بررسی میدانی از برخی شعب بانک صادرات، این بانک سه طرح برای پرداخت تسهیلات به مشتریان خود دارد که شامل طرح‌های میثاق، صدر و سنا می‌شود.

طرح صدر به دو صورت است که در طرح «صدر ۱» با سپرده سرمایه‌گذاری یکساله، نرخ سود علی‌الحساب ۱۶ درصد و حداقل مبلغ برای افتتاح حساب ۵۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود و شرایط لازم برای وام‌دهی از طریق طرح «صدر ۲» با سپرده‌گذاری دو ساله، نرخ سود علی‌الحساب ۱۸ درصد و حداقل مبلغ برای افتتاح حساب ۱۰۰ میلیون تومان است.

علاوه بر این، پرداخت تسهیلات از طریق طرح «میثاق» بانک صادرات بدین صورت است که برای اشخاص حقیقی امکان دریافت تسهیلات با نرخ ۹ درصد، ۹۰ درصد معادل موجودی تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان با اقساط ۳۶ ماهه وجود دارد.

اشخاص حقوقی نیز برای دریافت وام از طریق طرح «میثاق» می‌توانند با نرخ هفت درصد به میزان ۲۰۰ درصد معدل موجودی با اقساط ۲۴ ماهه وام بگیرند.

البته مشاهدات از برخی شعب بانک صادرات بیانگر این است که در حال حاضر فقط طرح سنا برای پرداخت وام اجرا می‌شود.

طرح «سنا» که فعلا در اغلب شعب این بانک اجرا می شود، اینگونه است که نرخ سود تسهیلات از این محل ۱۰ تا ۱۸ درصد و اقساط آن ۱۸ تا ۶۰ ماهه است که پرداخت تسهیلات بعد از دو ماه سپرده‌گذاری تا ۱۰۰ درصد معدل موجودی انجام می‌شود.

در جزئیات این طرح آمده است که یکی از مزیت‌های آن نسبت به سپرده‌های سرمایه‌گذاری ماه شمار این است که نحوه محاسبه میانگین موجودی و کسب امتیاز دریافت تسهیلات در این طرح به‌صورت روزشمار بوده و مشتری امکان واریز و برداشت و انجام امور روزانه مالی خود را خواهد داشت.

از سوی دیگر، حداقل مبلغ جهت افتتاح سپرده کوتاه مدت سنا ۱۰۰ هزار تومان است که حداقل معدل میانگین جهت محاسبه امتیاز دریافت تسهیلات ۱۰ میلیون تومان است و امکان واریز و برداشت از حساب میسر خواهد بود.

مبنای دوره سپرده‌گذاری برای بهره‌مندی از امتیاز تسهیلات، حداقل دو ماه خواهد بود که بعد از طی کردن حداقل مدت ماندگاری (دو ماه) معادل ۱۰۰ میانگین موجودی، تسهیلات قابل پرداخت است.

در این زمینه، یکی از کارمندان شعب بانک صادرات می‌گوید که در طرح سنا، دو ماه سپرده در بانک می ماند و بعد از این مدت متقاضی به میزان آورده خود وام می گیرد؛ به طور مثال اگر ۲۰۰ میلیون تومان طی دو ماه سپرده شود، پس از این مدت متقاضی می تواند سپرده خود را برداشت و معادل ۲۰۰ میلیون تومان نیز از بانک وام بگیرد.

البته میزان پرداخت سود به این سپرده ۹.۵ درصد است اما میزان پرداخت سود به سپرده های دیگر ۱۸ درصد است.

نکته مهم در این زمینه این است که حداقل مبلغ تسهیلات قابل پرداخت از این محل ۱۰ میلیون تومان و حداکثر ۲۰۰ میلیون تومان است که دوره بازپرداخت اقساط و ضرایب پرداخت تسهیلات به شرح جدول زیر است:

شرط «بانک صادرات» برای پرداخت وام

بنابراین، بانک صادرات در شرایطی بر اساس میانگین حساب، وام می‌دهد که مسئولان بانکی می‌گویند برای پرداخت تسهیلات خرد، شرط بررسی میانگین یا معدل مانده حساب نداریم و بانک‌ها نباید این کار را انجام دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۳ ۰۰:۵۰

بانک صادرات برای وام خرد که نیاز به ضامن نبود ،درخواست ضامن و چک و سفته هم میکند ،من هشت ماه دقیق در نوبت دریافت یک وام بودم ،اونم نه وامی که پول نقد بهت بدن بلکه کارت اعتباری دادن برای خرید کالای ایرانی و ۳۵ میلیون هم سود کشیدن

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۳ ۱۷:۳۷

بانک ملی هم میگه میانگین شش ماه حساب می خواد بنظرم می خوان بفهمن کسی که نیاز به وام نداره و فقط برای خرید کالا می خواد ، کارت اعتباری بدن به کسی که گرفتاره و آه نداره با ناله سودا کنه ، وام نمی دن ، ریسک نمی کنن

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۳ ۰۵:۰۷

سلام خسته نباشی خسته شودم متاهل هستم حساب من بانک ملت هست خواستم ماشین بخریم باش کار کنیم سه تا بچه مدرسه داریم ماشین کوییک معمولی

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۳ ۰۵:۳۵

سلام بهترنیست بجای دوضامن کارمندیک ضامن کارمندودومین ضامن غیرکارمندباشد

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۳ ۰۷:۵۷

نشناخته وبدون اطلاع همینطوری تیتر میزنید ومطلب میگید...از شما بعیده.... بانکها سپرده مسدود نکنند ،هرکی وام میخواد میانگین هم نداشته باشه .منابع رو از کجا بیارند؟

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۲۸ ۲۱:۵۴

هیچی بیارن بدنش به کارمندای بانک با سود کم، انگار بانک از ارث و میراث پدر متصدیای بانکه!

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۳ ۰۹:۳۱

من اگه ده میلون بزارم وام چندمیدن اقساطش ماهی چنده

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۳ ۱۹:۳۵

بله درست میگی من اگرپول داشته باشم دیگه وام میخوام چکار این وام برای من نیست چون من با بیست میلیون وام میتونم ازشرمندگی خانواده ام دربیام ولی اینا این وام راهم به من نمی دهند فقط اینا اعصاب منو وووووو خراب میکنند

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۳ ۱۰:۱۱

این خبروام همش دروغه.نمیدونم چرا الکی وقت مردم میگیرید تا این خبرهای. بخونن. اصلا هیچ بانکی وام نمیده.بعدشم کسی که پول داره که توحسابش بخوابه نیازی به وام شما نداره.

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۲۰ ۱۰:۰۱

همش دروغه -دو ماه دنبال کار وامم بودم- سه تا ضامن کارمند رسمی بردم - من سه ماهه منتظر واریز وامم هستم . صادرات وام نمیده دروغ میگه ---

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۳ ۱۰:۲۱

سلام وقت بخیر مدت یکماه هست که وام بنده اوکی شده تمام کارمزدها را بانک از حسابم کسر کرده ولی هنوز کارت اعتباری را تحویل نداده اند میگویند جلوی وام را گرفتند. حالا شما بگویید که بانکها وام میدهند..ولی وامهای میلیاردی را سریعا پرداخت میکنند.

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۳ ۱۱:۳۷

بانک صادرات بدترین و ناله ترین بانک ایران است که با پول بازنشسته های بدبخت فرهنگی سودهای کلان می برد ولی ریالی برای بازنشستگان فرهنگی ارزش قائل نمیشود

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۳ ۱۲:۲۸

بانک صادرات شعبه مرکزی ایذه ازبدودستورریاست جمهوری .ماراسرکارگذاشته هرماه به بهانه ای ازپرداخت وام امتناع می کند،معدل حساب راشرط لازم گذاشته بااینکه حقوق بازنشستگی ازهمان بانک دریافت میکنیم وسعی کردیم باتلاش مقداری درحساب بگذاریم متاسفانه جزوعده چیزی حاصل نشد،البته افرادی باروشی ساده تروام گرفته اند

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۳ ۱۲:۳۵

بانک صادرات صداش از جای گرم درمیاد مردم ندارند نمیخواد بفهمه که ملت گرفتارند حقوقشون جواب کرایه خونه ومخارجشون رو نمیده که سپرده گذاری کنند ۵ ملیون حقوق ۴ ملیون کرایه خونه ۱ تومن خرج مخارج خیلی بانک صادرات باید بی‌شعور باشه که چنین شرطی برای پرداخت وام بگذاره الهی خودتون درچنین شرایطی قرار بگیرید تادرد امثال ما رو بفهمید شکم سیر از گرسنه خبرنداره سواره از پیاده .

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۳ ۱۵:۳۷

همه بانکها روی معدل حساب وام میدهند میدونند که کسی موجودی زیاد در بانک نداره معدل حساب شرط گذاشته

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۳ ۱۵:۵۷

یکی از بدترین بانک ها از لحاظ ارائه خدمات به مشتری بانک صادرات هست،،

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۳ ۱۳:۱۸

بهتره بانکها و از جمله بانک صادرات نسبت به پرداخت وام ازدواج که نیاز ضروری زوجهای جوان هست ، اقدام کند. چرا باید یک زوج جوان برای تشکیل زندگی ۶ ماه تو نوبت وام ازدواج بمانند؟

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۳ ۱۴:۲۴

چهار ماه است حقوق بگیر بانک صادرات بازنشته ام مدارکم دادم ۵۰ ملیون قرار کارت اعتباری بدن هنوز هیچ خبری نشده هردفع رفتم میگن اعتبار نداریم

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۴ ۰۸:۵۳

آره دقیقا منم وام درآمده گفتن برج سه سال بد تعلق میگیره بهتون

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۳ ۱۴:۳۱

بنده ۴ماه هست که مدارک وام فرزند آوردی را داده ام.ولی هرروز بنده رو میپیچونن.یه بار میگن اعتبار نداریم.یه بار میگن ال و بل.اصلا کسی هم پاسخگو نیست.

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۳ ۱۵:۱۸

همشون دروغ میگن بانک رفا بانکیه که من از اون حقوق میگیرم برای ۱۵ میلیون وام میگوید باید میانگین حساب داشته باشی

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۳ ۱۶:۴۴

وام برای بازنشستگان کشوری مدارک کامل کردیم می گو یند جلو وام ها را بسته اند برا ی ۵۰ میلیون ۷۰ میلیون سفته کسر از حقوق ۶۵ میلیونی وبک ضامن

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۳ ۱۸:۲۴

سلام جدیدابعضی ازبانکها برای پرداخت وام ارض امن می خواهند که درسامانه ثنادادگستری بیاد ثبت نام کرده باشد سود18درصدواین همه دردسر پرداخت وام بیشتربنفع بانک هست تامشتری

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۳ ۱۹:۴۵

سلام بنده کارمند بازنشسته آموزش وپرورش هستم واز بانک صادرات مشهد شعبه چهارراه گاز حقوق می گیرم وحدت 6 ماه است مبلغ هفتاد میلیون پول در حساب گردش دارم ولی هنوز وام برآیم نداده وفور کنم نمی دهند خیلی اذیت میکنند باتشکر اسمعیل دهقان

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۳ ۲۱:۲۶

باسلام با یکی از شعبات بانک صادرات مدت سی سال است و دسته چک دارم بدون برگشتی ولی الان که باید بانک به درد من بخوره ۱۰۰ میلیون تومان وام می خوام به من نمیده همه جای دنیا کمک دست مردم بانک ها ولی اینجا فقط برای کسانی است که سرمایه دارن و سلام

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۳ ۲۳:۱۱

اینکه میگن طرح بلوکه شدن از وام ممنوع شده کاملا دروغه تو همین هفته یک میلیارد پول ریختم تو بانک شهر سه روز بعد 700 میبیون وام گرفتم 85 میلیونش رو بلوکه کردن ماهی 25 میبیون هم باید قسط بدم

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۴ ۰۰:۵۷

سلام خداوکیلی خودتون هم با این شرایط وام می گیرید وام های میلیاردی به مردم عادی که می رسید ۵۰ ملیون ۳ تا ضامن

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۴ ۰۲:۰۵

بانک صادرات شعبه مرکزی طالقانی کرج یکی از بدترین، بی عاطفه ترین و دروغگو ترین بانکها میباشد و خیلی بد با بازنشسته برای یک وام برخورد میکنند. همه مدارک کامل بود ولی از بانک بیرونم کردند.

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۴ ۰۲:۳۵

بانک صادرات بامعدل حساب وام میدهد درقالب کارت اعتباری وحداقل اززمان درخواست تا واریز وام سه ماه طول میکشد باهزاربربختی ۲۰میلیون .

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۴ ۰۷:۴۴

سلام حین کرونایک وام صدمیلیونی به دادن ۱۵میلیون آن دربانک بلوکه شده ۸۵میلیون داده ۱۵۰میگیره حساب کنید چنددرصد۲سال ماهیانه ۲۶۰۰پرداخت کردم فعلا سودوام دادم اصل وام ۴دیگه تمام میشود این است بانک صادرات

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۴ ۱۱:۱۸

من دوماه تو بانک صادرات پرونده ۵۰ میلیونی وام تنظیم کردم وضامن هم امضا کرده ولی رییس بانک میگه دستور دادن فعلا به هیچکس وام ندین این چه جور مشتری مداری هستش

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۹ ۱۱:۱۶

ازمرداد ماه پرونده تشکیل دادم برای وام ازدواج هنوز که هنوزه بهم پرداخت نکردن درصورتی که بانک های دیگه نهایتا تا یک ماه یا کمتر بعدازتشکیل پرونده وام ودادن واقعا بانک افتضاحی هست بانک صادرات ای کاش تو این بانک ثبت نام نمیکردم

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۴ ۲۲:۱۸

سلام این بانک من بیش از دو ماهه مدارک وام ازدواج را تحویل هنوز میگه وام‌ها تعطیلند پرداخته ده روزه جوکه پس بریم سپرده گذاری کنیم شاید سریعتر گرفتیم

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۷ ۲۱:۳۱

وام میخام ولی شرایط ضامن کارمند ندارم حالا چه کار کنم

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۹ ۰۶:۲۱

سلام بنده بازنشسته فرهنگی حقوق بانک صادرات میگیرم برای حل مشکلاتم درخواست پنجاه تومن وام کردم رییس محترم بانک گفتن وام بدون سپرده نمیدهیم. خوب ما اگر پول داشته باشیم که سپرده بذاریم تا وام بگیریم چه کاریه ازهمون پول استفاده میکنیم. چرا نباید وام بدهند کجا مشکباتمان را حل کنیم؟

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۰ ۰۰:۰۴

سلام من رفتم بانک صادرات شعبه نی ریز فارس۲۰۰میلیون وام میخواستم بهم گفتن باید میانگین داشته باشی الان نزدیک به سه ماه۴۰۰میلیون پول گذاشتم داخل حساب حالا رفتم برای وام میگه بخشنامه جدید نیومده لطفاً پیگیری شرایط را خیلی سخت میگیرن

avatar
۱۴۰۲-۰۴-۱۱ ۱۹:۰۰

من 10ملیون وام تعطیلات ازبانگ صادرات درخواست کردم یک ماه داره به من میگه امروز فردا امروز فردا میگن کد به من نمی‌دن تا ماپرداخت کنیم این هم از حرکات ما وبانگ