• سه‌شنبه / ۳ آبان ۱۴۰۱ / ۰۹:۵۸
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1401080301603
  • خبرنگار : 30057

در گفت‌وگو با ایسنا اعلام شد

تولید نانوپانسمان جراحی‌های ارتوپدی با قابلیت قطع خونریزی در مدت ۳۰ ثانیه

تولید نانوپانسمان جراحی‌های ارتوپدی با قابلیت قطع خونریزی در مدت ۳۰ ثانیه

محققان یکی از شرکت‌های فناور با استفاده از نوعی پپتید خاص و نانو ذرات، به تولید پانسمانی دست یافتند که قادر به جلوگیری از خونریزی در جراحی استخوان و فک و صورت در مدت ۳۰ ثانیه است.

کیهان مهدی‌زاده از محققان این طرح در گفت‌وگو با ایسنا، محصول تولید شده در این شرکت را پانسمانی برای جلوگیری از خونریزی در جراحی‌های استخوان دانست و گفت: در حال حاضر در جراحی‌های استخوان، از پانسمان‌های خمیر و یا موم مانند برای بند آوردن خون استفاده می‌شود.

وی اضافه کرد: این نوع پانسمان خمیرمانند روی محل برش قرار می‌گیرد که جدا کردن آن از بافت استخوان دشوار است و موجب عفونت می‌شود، ولی پانسمانی که ما به تولید رساندیم حدود ۲۰ تا ۳۰ ثانیه، تا ۹۰ درصد خونریزی استخوان را کاهش می‌دهد.

مهدی‌زاده، برداشت آسان از محل برش را از دیگر مزایای این پانسمان نام برد و خاطر نشان کرد: این پانسمان ایجاد عفونت نمی‌کند.

این محقق مواد به کاربرده شده در این پانسمان را زیست‌سازگار دانست و یادآور شد: در این پانسمان یکسری نانو ذره و پپتیدی را که به صورت نانو فایبر به تولید رسیده است، به کار بردیم. این مواد بستری را فراهم می‌کنند که گلبول‌های قرمز و پلاکت‌ها به آن متصل شوند و به راحتی موجب انعقاد خون و جلوگیری از خونریزی می‌شوند.

مهدی‌زاده ادامه داد: نانو ذره استفاده شده در این محصول، نانو ذرات طلا و پپتید خاصی که ما در آزمایشگاه به تولید رساندیم، به کار برده شده است.

به گفته وی این نوع پانسمان‌ها در جراحی‌های استخوان، جمجمه و یا جراحی‌های باز قلب و جراحی فک و صورت قابل استفاده است.

مهدی‌زاده با بیان اینکه این محصول نمونه خارجی ندارد، اضافه کرد: ساختار نانویی به کاربرده شده در این پانسمان موجب تسریع در انعقاد خون و کاهش التهاب محل جراحی خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: تولید این محصول در فاز اول کارآزمایی‌های بالینی است و در ماه آینده وارد فاز تولید صنعتی خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha