• چهارشنبه / ۴ آبان ۱۴۰۱ / ۰۸:۱۷
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401080402320
  • خبرنگار : 50037

«خاکشیر و زیره سبز» مناسب کشت در دیم‌زارهای فامنین

«خاکشیر و زیره سبز» مناسب کشت در دیم‌زارهای فامنین

ایسنا/همدان مدیر جهادکشاورزی شهرستان فامنین گفت: با توجه به مطالعات صورت گرفته توسط کمیته تخصصی استانی، دو گیاه خاکشیر و زیره سبز برای کشت در دیم‌زارهای استان همدان از جمله فامنین مناسب است.

منصور خزایی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: در صورت کاهش بارش ها در شهرستان، کشت این دو گیاه دارویی همراه با آبیاری تکمیلی برای دستیابی به عملکرد اقتصادی توسط کشاورزان شهرستان از نقش مؤثری برخوردار خواهد بود.

وی از برنامه ریزی برای افزایش سطح زیرکشت گیاهان دارویی در این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: با توجه به اجرای طرح جهش تولید و ابلاغ برنامه کشت گیاهان دارویی دیم در شهرستان شناسایی و ترویج کشت گیاهان دارویی در دست پیگیری است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان فامنین اضافه کرد: به منظور مصرف بهینه منابع آبی و اصلاح الگوی کشت، برنامه ریزی‌های لازم برای کشت گیاهان دارویی در اراضی کشاورزی و مزارع شهرستان انجام گرفته است.

وی با اشاره به کشت آزمایشی دو هکتار گیاه دارویی اسطوخودوس و یک هکتار گشنیز برای نخستین بار در شهرستان در اوایل سال جاری، گفت: طی سال های اخیر کشت گیاهان چند ساله نظیر زعفران به میزان ۱۳.۵ هکتار و گل محمدی به میزان ۶.۵ هکتار در شهرستان انجام شده و گیاهان یک ساله شامل سیاه‌دانه، زیره سبز، بابونه، گاوزبان، بادرنجبویه و کاسنی هر ساله در سطحی در حدود سه هکتار در شهرستان کشت می شود.

خزایی بیان کرد: بخشی از سطح زیرکشت زعفران شهرستان متعلق به زنان روستایی و در سطوح اندک خانگی بوده که با وجود سطح اندک به علت مشارکت زنان در فرآیند تولید، مشارکت اجتماعی و افزایش درآمد خانوار ارزشمند و قابل توجه است.

وی با اشاره به مورد توجه قرار گرفتن کشت گل محمدی در سال های اخیر در شهرستان فامنین مطرح کرد: در حال حاضر  این محصول به علت نبود صنایع تبدیلی لازم در این امر به صورت سنتی فرآوری می‌شود و با افزایش سطح زیرکشت، ایجاد واحدهای صنعتی فرآوری آن توجیه پذیر خواهد بود.

خزایی در ادامه یادآور شد: زیرساخت‌های لازم برای انجام آبیاری مدرن از طریق اجرای انواع سیستم‌های آبیاری نوین کشاورزی در بیش از ۹۰ درصد اراضی آبی شهرستان فراهم شده و امسال هم ۵۰۰ هکتار سیستم آبیاری نوین کشاورزی در دست مطالعه و اجراست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha