• پنجشنبه / ۵ آبان ۱۴۰۱ / ۰۹:۲۴
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1401080503066
  • خبرنگار : 71541

هزینه راه‌اندازی ریل رشت-آستارا ۳ برابر شد

هزینه راه‌اندازی ریل رشت-آستارا ۳ برابر شد

در حالی که مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در سال ۱۳۹۹ اعلام کرده بود تکمیل پروژه ریلی رشت- آستارا ۶۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه می‌خواهد، اکنون با گذشت دو سال، این عدد به ۲۲ هزار میلیارد تومان رسیده و در انتظار پاسخ روسیه به سرمایه‌گذاری در این زمینه است.

به گزارش ایسنا، راه‌آهن رشت- آستارا یک پروژه کلیدی و راهبردی است که شبکه ریلی کشور را تکمیل می‌کند و می‌تواند عواید زیادی از طریق ترانزیتی برای آینده ایران داشته باشد. این خط ریلی ۱۶۴ کیلومتر طول دارد که حلقه مفقوده کریدور شمال به جنوب است و در صورت تکمیل، ایران را به ریل آذربایجان، روسیه و اروپای شرقی متصل می‌کند و تحول بزرگی در حمل و نقل کالا در کل دنیا به‌ویژه ارتباط خلیج فارس با روسیه، آسیای میانه و اروپا ایجاد خواهد کرد.

خیرالله خادمی -مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور- مردادماه سال ۱۳۹۹ درباره‌ی پروژه تکمیل کریدور ریلی شمال به جنوب و حلقه مفقوده آن گفته بود:‌ محدوده بارانداز ریلی آستارا تا رشت حدود ۱۶۵ کیلومتر طول دارد که نزدیک به ۶۰۰۰ میلیارد تومان برای آن در سال گذشته برآورد اعتبار صورت گرفته است که حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان آن به تملک اراضی و حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان به اجرای پروژه اختصاص دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی همان زمان اعلام کرد سالانه حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان البته بدون احتساب میزان تورم و افزایش قیمت در سنوات آتی برای اجرای این پروژه تصویب شده است؛ هرچند نمی‌توان تامین آن را به‌صورت کامل از منابع داخلی متصور بود و قطعا باید بخشی از این منابع به‌صورت فاینانس و سرمایه‌گذاری تامین شود و به همین دلیل هم موضوع احتمال سرمایه‌گذاری از سوی روس‌ها مطرح شده بود.

البته درباره منابع سرمایه‌گذاری برای این پروژه، رستم قاسمی -وزیر راه‌ و شهرسازی- با اشاره به اهمیت تکمیل کریدور شمال به جنوب و راه‌آهن رشت-آستارا اظهار کرده بود: حتی اگر ساختمان وزارت راه و شهرسازی را بفروشیم باید برای تکمیل این ۱۶۰ کیلومتر هزینه کنیم اما بودجه وزارت راه و شهرسازی حتی کفاف اتمام این پروژه را هم نمی‌دهد.

اکنون با گذشت دو سال، خادمی‌ با اشاره به سرمایه‌گذاری سنگین این حوزه می‌گوید: یکی از گره‌های این پروژه تملک اراضی مسیر است چرا که سرتاسر این پروژه زمین‌های کشاورزی ارزشمند وجود دارد و به ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تملک این اراضی نیاز است. علاوه بر این ۲۰ هزار میلیارد تومان هم برای احداث پروژه مورد نیاز است که برای تامین آن باید از منابع داخلی و خارجی استفاده کنیم و مجموع هزینه‌های این پروژه ۲۲ هزار میلیارد تومان می‌شود.

همچنین عباس خطیبی -معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور- به‌تازگی با اشاره به احتمال تکمیل پروژه راه‌آهن رشت-آستارا با تامین منابع مالی از سوی روسیه به ایسنا گفت: تخمین ما این است که حدود ۸۰۰ میلیون یورو برای احداث این پروژه هزینه نیاز است و مدت سه تا حداکثر چهار ساله را هم برای تکمیل آن پیش‌بینی کرده‌ایم.

هرچند خادمی می‌گوید که با وجود هزینه ۸۰۰ میلیون یورویی تکمیل راه‌آهن، معطل روسیه نمی‌مانیم و همزمان در حال پیگیری تامین اعتبار از سایر منابع هستیم؛ با وجود این، معطل ماندن این پروژه در دو سال گذشته، اعتبار لازم برای تکمیلش را از ۶۰۰۰ به ۲۲ هزار میلیارد رسانده و باید دید روسیه پس از گذشت دو ماه، تمایل به همکاری خود را اعلام می‌کند یا وزارت راه و شهرسازی تصمیم دیگری برای تامین منابع این پروژه می‌گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۵ ۲۲:۱۶

این مسیر هیچ توجیه اقتصادی ندارد بهترین مسیر ارتباط آستارا از طریق حیران به اردبیل است با توجه به اینکه مسیر میانه به اردبیل در حال احداث می باشد‌ .