• پنجشنبه / ۵ آبان ۱۴۰۱ / ۱۱:۳۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401080503187
  • خبرنگار : 30147

شایسته‌سالاری یا بومی بودن ملاک انتخاب مدیران برای شهرستان‌ها؟

شایسته‌سالاری یا بومی بودن ملاک انتخاب مدیران برای شهرستان‌ها؟

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس توسعه ملاک بومی یا غیربومی برای انتصاب مدیران را نوعی سطحی‌نگری دانست.

مهدی نایه‌در در گفت و گو با ایسنا گفت: برای به‌کارگیری افراد در یک سازمان ابتدا باید شایسته‌سالاری، تخصص، تجربه و دانش مدنظر قرار گیرد، البته چون نوع درخواست‌هایی که مردم از مدیران بومی و غیربومی دارند متفاوت است و از سویی چون هنوز به این سطح نرسیده‌ایم که بین جایگاه سازمانی و غیرسازمانی تفاوت باید قائل شویم، می‌طلبد مدیران برخی سازمان‌ها غیربومی باشند.

وی با اظهار تأسف از اینکه رزومه سازی به یک اصل تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: رزومه‏‌سازی برای افراد مختلف که هیچ تخصصی ندارند را با به‌کارگیری در سمت‌های مختلف یکی از آسیب‌های جدی دامن‏‌گیر مدیریت کشور دانست.

این کارشناس توسعه تصریح کرد: متأسفانه بعضاً به پست‌های مدیریتی در شهرستان‌ها، به عنوانی برای پرکردن رزومه نگاه می‌شود، هرچند شایسته‌سالاری همیشه یکی از شعارهای دولت‌ها بوده، اما در عمل به این موضوع توجهی نشده و به پست‌های مدیریتی نگاه غنیمتی می‌شود.

وی با بیان اینکه تغییر برای بهبود انجام نمی‌شود؛ بلکه تغییر، برای تغییر انجام می‌گیرد، بعضاً در دولت‌ها شاهد تغییراتی به بهانه کادرسازی هستیم، مدیران نورچشمی در کشور داریم که هر سال یک پست می‌گیرند و برای رزومه‌سازی در پستی حتی ۹ ماه تا یک‌سال هم نبوده‌اند.

نایه‌در عنوان کرد: متأسفانه بعضاً مسائلی غیر از تخصص، تجربه، شایستگی و داشتن برنامه در انتصابات حائز اهمیت است.

این کار‏شناس توسعه، ملاک بومی یا غیربومی برای انتصاب مدیران را نوعی سطحی‌نگری دانست و گفت: زمانی می‌توان از مدیران بومی و غیربومی صحبت کرد که دو مدیر در مرحله اول به لحاظ تخصص و تجربه دارای شرایط برابری باشند.

وی شایسته‌سالاری را بر بومی و غیربومی بودن مقدم دانست و خاطرنشان کرد: هرگاه دو نفر از شایستگی لازم و برابر برخوردار بودند سپس می‌توان متناسب با نوع سازمان و ویژگی‌های شهرستان موضوع بومی و غیربومی بودن را مطرح نمود.

نایه‌‏در در پاسخ به این سؤال که چه اتفاقی باید بیفتد تا شاهد به‌کارگیری افرادی شایسته در سازمان‌ها و ادارات مختلف باشیم، گفت: وقتی تکنوکرات بودن را به عنوان ویژگی منفی جلوه می‌دهند خیلی نباید در به‌کارگیری افراد شایسته امیدوار بود.

این کارشناس توسعه تصریح کرد: اگرچه هر سازمان در به‌کارگیری افراد آئین نامه‌های خاص خود را دارد اما اصلاً به آن توجهی نمی‌شود و ضرر این بی‌توجهی را علاوه بر خود سازمان، مردم و جامعه متحمل می‌شوند.

وی افزود: بدون شک وقتی فردی ناکارآمد در سیستم اداری به‌کارگیری شود علاوه بر اینکه سیستم روزبه‌روز فشل‌تر می‌شود، نمی‌تواند تولید رضایتمندی کند و دائم بر نارضایتی‌ها افزوده می‌شود.

نایه‌‏در با اظهار تأسف از غلبه نگاه غنیمتی به پست‌های مدیریتی بیان کرد: چون تعهد اجتماعی کاهش‌یافته، بیشتر منافع شخصی و قبیله‌ای مدنظر قرار دارد، به پست‌های مدیریتی به چشم غنیمت نگاه می‌کنیم و رزومه‌سازی جای خدمت را گرفته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha