• شنبه / ۷ آبان ۱۴۰۱ / ۱۱:۳۲
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401080704318
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

پدر «دوستداران اصفهان» به دیار باقی شتافت

پدر «دوستداران اصفهان» به دیار باقی شتافت

ایسنا/اصفهان سیروس شفقی، اصفهان‌شناس، بنیان‌گذار گروه جغرافیای دانشگاه اصفهان و انجمن دوستداران اصفهان، بامداد ششم آبان در حال مطالعه و پژوهش که عمری را در آن طی کرده بود، به علت ایست قلبی درگذشت.

شاهین سپنتا، نویسنده، پژوهشگر و عضو انجمن دوستداران اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تأیید این خبر، اظهار کرد: سیروس شفقی یکی از چهره‌های شاخص اصفهان‌پژوهی در دوارن معاصر بود که اگرچه زادگاهشان اصفهان نبود، اما به واسطه دوران تحصیل و تدریس در دانشگاه اصفهان، علاقه وافری به این شهر پیدا کرد و آثار ارزشمندی درباره جغرافیا و بازار اصفهان تألیف کرد که همچنان به‌عنوان آثاری مرجع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او ادامه داد: پایه‌گذاری گروه جغرافیای دانشگاه اصفهان، انجمن جغرافیدانان اصفهان و انجمن دوستداران اصفهان، برگ‌های درخشان زندگی و فعالیت ایشان است.

عضو انجمن دوستداران اصفهان، گفت: ایشان در این انجمن تأکید وافری بر امر پژوهش داشتند و چون خود سوابق طولانی در امر پژوهش داشتند، در موضع‌گیری‌ها، بیانیه‌ها و کنش‌های انجمن بر روش علمی و استفاده از مستندات علمی توجه داشتند.

سپنتا با بیان اینکه برخی انجمن‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد در موضع‌گیری پیرامون موضوعات مختلف، احساسی عمل می‌کنند، ادامه داد: مرحوم شفقی با آوردن نگاه علمی به انجمن تلاش داشتند که مواضع انجمن در مسائل مختلف بر بنیان علمی استوار و همراه با راهکار و دیدگاه کارشناسی باشد و این نکته بسیار ارزشمندی بود.

این نویسنده و پژوهشگر افزود: طی مدت ریاست ایشان، انجمن سعی بر توجه به شیوه علمی داشت و ماحصل آن همایش‌های این انجمن بود که سالیانه به مناسبت روز اصفهان برگزار و در آن از سخنرانان مختلف و چهره‌های علمی و دانشگاهی برای سخنرانی، تحلیل و ارائه راهکار علمی پیرامون مسائل مختلف شهری دعوت می‌شد.

عضو انجمن دوستداران اصفهان، گفت: این تأثیرگذاری یک چهره دانشگاهی در یک سازمان مردم‌نهاد بود که توانست آن را به یک قطب پژوهشی و علمی تبدیل کرده و کنش انجمن را به سمت‌وسوی کنش‌های علمی و تخصصی سوق بدهد تا به‌عنوان راهنما در تصمیم‌گیری‌ها مورد اعتماد و توجه باشد.

به گزارش ایسنا، سیروس شفقی، یکم تیر سال ۱۳۱۲ در ارومیه متولد شد. وی پس از تحصیلات مقدماتی، دوران دبیرستان را در تبریز گذراند و سپس موفق به  اخذ لیسانس در رشته تاریخ و جغرافیا و علوم تربیتی با احتراز رتبه اول در دانشگاه تبریز شد در سال ۱۳۳۸ به منظور ادامه تحصیل و اخذ درجه دکتری عازم آلمان شد و تحصیلات عالی را در دانشگاه کلن با استفاده از بورس تحصیلی آن دانشگاه در رشته جغرافیا با تخصص جغرافیای شهری به پایان رساند، پس از اخذ درجه دکتری در سال ۱۳۴۴ برای تدریس دروس نقشه‌کشی و کوچ نشینی در دانشگاه کلن دعوت و به عنوان استادیار علمی و رسمی مشغول به کار شد. دکتر شفقی از آذرماه ۱۳۴۵ به دانشگاه اصفهان منتقل و به استخدام دانشگاه اصفهان درآمد و گروه جغرافیای دانشگاه اصفهان را بنیان نهاد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha