• دوشنبه / ۹ آبان ۱۴۰۱ / ۱۱:۲۱
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1401080905817
  • خبرنگار : 50491

پزشکان همچنان فراری از مالیات/ رنج بیماران دوچندان شد

پزشکان همچنان فراری از مالیات/ رنج بیماران دوچندان شد

ایسنا/گلستان متأسفانه با وجود همه تدابیر اندیشیده‌شده، فعالان دانه‌درشتی که به فرار مالیاتی دست می‌زنند از تور مالیات عبور کرده و فعالان خرد گرفتار می‌شوند و در این بین داستان فرار مالیاتی برخی از پزشکان که علاوه‌بر قانون‌گریزی، رنج بیماران را دوچندان می‌کنند همچنان پرتکرار است.

داستان تکراری فرار مالیاتی پزشکان و عدم ارائه دستگاه کارتخوان در برخی از مطب‌ها، مرا در یک روز بارانی به یک مطب و مرکز سونوگرافی شلوغ و پررفت و آمد در گرگان کشاند، ابتدا وارد مطب سونوگرافی می‌شوم از تعداد افرادی که از نبود جا روی پاهای خود تکیه زدند مشخص است که آمار مراجعان زیاد است در بین مراجعه‌کنندگان افراد مختلف به چشم می‌خورند از خانم باردار تا پیرمرد مسن؛ موقع پرداخت حق ویزیت که می‌شود منشی درخواست پول نقد می‌کند هر کسی که پول نقد ندارد باید از طبقه چهارم این مجتمع پزشکی به نزدیک‌ترین شعب بانکی مراجعه کند و یا از طریق نرم افزارهای موبایلی انتقال وجه را انجام دهد حال فرقی هم ندارد خانم باردار باشد یا فرد کهنسال.

در سالن انتظار مطب با یکی از بیماران سر صحبت را باز می‌کنم، با گله‌مندی تمام می‌گوید، آخر بعد از کارمندان دولت کدام قشر هستند که به‌موقع مالیات پرداخت کنند؟ من امروز به علت شکستگی دست به پزشک مراجعه کردم اما به دلیل استفاده نکردن این پزشک از کارت‌خوان، مجبور شدم همسرم را در این بارش رگباری باران به نزدیک‌ترین عابربانک بفرستم تا حق ویزیت را به کارت پزشکم واریز کنم البته حتی صاحب حساب هم فرد دیگری بود، این کار پزشکان نهایت بی‌انصافی است.

همزمان که با این آقا صحبت می‌کنم خانم دیگری هم به جمع ما اضافه می‌شود و ضمن گله‌مندی از امتناع پزشکان در استفاده از دستگاه کارت‌خوان، بیان می‌کند؛ البته تنها پزشکان نیستند که از پرداخت مالیات طفره می‌روند اگر سری به فروشگاه‌های لوازم خانگی بزنید، می‌بینید که فروشنده‌های این بخش هم از مردم می‌خواهند هزینه خرید لوازم خانگی را از روش دیگر غیر از کارتخوان پرداخت کنند حتی گاهی اوقات شماره‌حساب هم به نام فرد دیگری است.

متأسفانه «نبود دستگاه کارتخوان» و یا خرابی آن، یکی از شگردها و ترفندهای پزشکان است که موجب نارضایتی مردم شده و متأسفانه مردمی که به دلیل مشکلات جسمی و بیماری به مطب مراجعه کرده به خاطر فراری بودن برخی از پزشکان از مالیات مجبورند رنج بیشتری به جان بخرند و باوجود کسالت جسمی برای گرفتن پول نقد به شعب بانکی مراجعه کرده و یا در بهترین شرایط، منشی مطب به آنها «شماره کارت» داده تا با استفاده از نرم‌افزارهای بانکی، وجه را واریز کنند.

با وجود آنکه سازمان امور مالیاتی برای الزام مؤدیان به پرداخت مالیات تدابیر مختلفی اندیشیده اما کارشناسان اعتقاد دارند با وجود پایه‌های جدید مالیاتی همچنان فعالان دانه‌درشتی که به فرار مالیاتی دست می‌زنند از تور مالیات عبور می‌کنند و فعالان خرد که بعضاً آگاهی کافی از قواعد مالیاتی ندارند گرفتار می‌شوند.

افراد فراری از مالیات به مراجع قضایی معرفی شوند

البته مدیرکل امور مالیاتی گلستان، پزشکان را یکی از بهترین مؤدیان مالیاتی دانست و اظهار کرد: بیشتر پزشکان تابع قوانین و مقررات هستند و تکالیف قانونی خود را انجام می‌دهند که ما از آنها تشکر می‌کنیم اما تعداد معدودی از پزشکان فرار مالیاتی دارند و از دستگاه کارتخوان استفاده نمی‌کنند.

قربان حاجی‌مشهدی در گفتگو با خبرنگار ایسنا گفت: همکاران ما در مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی این گروه از مؤدیان را شناسایی کرده و قطعاً در موقع حسابرسی مالیاتی با برخورد قاطع اداره امور مالیاتی مواجه خواهند شد.

وی معتقد است؛ سازمان امور مالیاتی نهادی نیست که بتواند با افرادی که فرار مالیاتی دارند برخورد قانونی کند؛ در واقع امور مالیاتی نمی‌تواند دفاتر پزشکان را پلمپ کند اما جلسات متعددی با حضور دستگاه‌های نظارتی استان گلستان  اعم از دادستانی، دادگستری و سازمان بازرسی تشکیل شده و یک کارگروه نیز شکل گرفته تا افراد فراری از مالیات شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شوند.

مدیرکل امور مالیاتی گلستان با بیان اینکه تاکنون چند نفر از پزشکان متخلف شناسایی شدند و پس از احضار به مراجع قضایی در حال پاسخگویی هستند، گفت: در قانون بودجه از سال ۹۸ سال ۱۴۰۱  به پزشکان  و وکلا و برخی از صنوف تکلیف شده که از دستگاه‌های پذیرنده بانکی استفاده کنند اما متأسفانه در قانون ضمانت اجرایی لازم برای افراد دارای فرار مالیاتی پیش بینی نشده اما دادستان می‌تواند به عنوان مدعی‌العموم در این حوزه ورود کند.

حاجی مشهدی تأکید کرد: خوشبختانه در حال حاضر بهترین و بیشترین مالیات توسط پزشکان و داروخانه‌داران پرداخت می‌شود و تنها تعداد محدودی از پزشکان به دلیل منافع شخصی حاضر به استفاده از دستگاه کارتخوان نیستند که امیدوارم راهکار قانونی برای مقابله با این معضل انجام شود.

وی به مالیات خودابرازی و خوداظهاری سازمان امور مالیاتی اشاره کرد و گفت: در سال جاری ۲۰ درصد از مؤدیان مالیاتی راستی‌آزمایی شده و پرونده‌های آنها موردبررسی قرار می‌گیرد، تاکنون افرادی که فرار مالیاتی دارند به عنوان افراد پرریسک شناسایی شده و پرونده‌های آنها به‌طور ویژه در کارگروه‌های تخصصی در حال بررسی است.

با وجود اهمیت ویژه‌ای که پرداخت مالیات در پیشرفت و آبادانی کشور دارد هنوز فرهنگ مالیات آنطور که باید در کشورمان جا نیفتاده و اداره کل امور مالیاتی نیز ابزار قانونی برای مقابله با افرادی که فرار مالیاتی دارند را در اختیار نداشته و تنها می‌تواند مالیات قانونی را از این افراد مطالبه کرده و پرونده مالیاتی آنها را با حساسیت ویژه‌تری بررسی کند.

 واریز وجه به حساب شخص دیگر زحمت بیهوده است

مدیرکل امور مالیاتی گلستان متذکر شد: تمامی حساب‌های بانکی مؤدیان اعم از حساب‌های پس‌انداز و جاری و حساب‌های وابسته به دستگاه پوز در سازمان امور مالیاتی موجود است اگر مؤدی با فرار مالیاتی شناسایی شود علاوه‌بر دریافت حق‌وحقوق دولت، جریمه کتمان درآمد نیز از فرد موردنظر اخذ شده و به مراجع قضایی معرفی خواهد شد.

وی از مردم خواست گزارش‌های فرار مالیاتی در هر صنف را به سامانه ۱۵۲۶ گزارش کنند و تأکید کرد: افرادی که در صنوف مختلف اقدام به فرار مالیاتی می‌کنند و از مردم می‌خواهند هزینه خرید را در قالب دیگری به حساب آنها یا دیگران واریز کنند صرفاً خود و دیگران را به‌زحمت می‌اندازند چراکه حساب بانکی این افراد، افراد وابسته و تحت تکلف و همچنین افراد شاغل در آن صنف بررسی می‌شود و راه‌های فرار مالیاتی مسدود خواهد شد.

رئیس سازمان نظام پزشکی گلستان نیز در این باره اظهار کرد: اکثریت پزشکان در مطب خود دستگاه کارتخوان دارند و درصد کوچکی که دستگاه پوز ندارند مرتکب تخلف شده و اگر مردم و نظارت بر درآمد دانشگاه علوم پزشکی استان این مسئله را گزارش کند اقدامات قانونی انجام خواهد شد.

نظام پزشکی گلستان با ۲ نفر نیرو توان سرکشی از همه مطب‌ها را ندارد

دکتر جعفر طبرسا در گفتگو با خبرنگاران، از نبود نیروی انسانی کافی در سازمان نظام پزشکی گلستان گلایه کرد و گفت: نظام پزشکی استان تنها دو نفر پرسنل دارد و با این تعداد نیرو توان سرکشی از تمامی مطب‌ها را نداریم.

مدیرکل امور مالیاتی گلستان هم اعلام کرده که علی‌رغم مکاتبات متعدد، رئیس سازمان نظام پزشکی پاسخگوی ایشان نبوده و مراجعه ایشان به رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم بی‌نتیجه مانده و دکتر گل فیروزی خود را از این مسئله مبرا دانست و اعلام کرده فرار مالیاتی ارتباطی به وی ندارد!

البته رئیس سازمان نظام پزشکی استان گلستان نیز ترجیح داد در موضع دفاع از پزشکان فراری از مالیات بایستد و بیان کند؛ شرایط فعلی پزشکان و کمبود تعرفه‌ای که وجود دارد ما را به‌شدت دلگیر کرده و حتی برخی از پزشکان را وادار به مهاجرت کرده به همین دلیل بارها خواستار ضرورت اصلاح تعرفه‌های پزشکان شدیم.

دفاع رئیس سازمان نظام پزشکی گلستان از پزشکان فراری از مالیات در حالی است که بسیاری از اقشار ضعیف‌تر جامعه با وجود همه مشکلات اقتصادی و معیشتی نسبت به پرداخت مالیات اهتمام می‌ورزند و البته پزشکان هم که روزی با استفاده از بیت‌المال تحصیل کرده و امروز در جایگاه پزشک ایستادند باید 

طبرسا با بیان اینکه پزشکان از افراد خوش‌حساب هستند اما گاهی اوقات با پزشکان نامهربانی می‌شود، تأکید کرد: هیچ کاری بدون تعامل، با اجبار و توهین اجرایی نمی‌شود اگر سازمان امور مالیاتی مدعی هستند که عده‌ای از پزشکان دستگاه پوز ندارند باید لیست این افراد را به سازمان نظام پزشکی اعلام کنند حال آنکه تاکنون چنین لیستی برای ما ارسال نشده و معمولاً لیست این پزشکان به مراجع قانونی اعم از دادستانی و دادگستری ارسال می‌شود که این برخوردهای زننده موجب گله‌مندی و ناامیدی پزشکان می‌شود.

به گزارش ایسنا، با وجود نقش مؤثر مالیات در پیشرفت و آبادانی کشور و تأثیر آن در کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی اما متأسفانه نه‌تنها فرهنگ مالیات در کشورمان جا نیفتاده بلکه راه‌های فرار مالیاتی نیز گسترده‌اند.

در پرداخت مالیات پزشکان فارغ از اینکه این مسئله یک تکلیف قانونی است یک موضوع انسانی و در راستای رفاه حال شهروندان هم است و انسانیت ایجاب می‌کند پزشکان با اهتمام به این تکلیف قانونی، رنج بیماران را دوچندان نکنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha