• سه‌شنبه / ۱۰ آبان ۱۴۰۱ / ۰۴:۳۰
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1401080906184
  • خبرنگار : 71290

یک کارشناس مسائل غرب آسیا مطرح کرد

ادامه بن‌بست سیاسی در لبنان؛ معضلی امنیتی برای کل منطقه

ادامه بن‌بست سیاسی در لبنان؛ معضلی امنیتی برای کل منطقه

یک کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان این که اگر بن‌بست سیاسی در لبنان استمرار یابد چشم‌انداز روشنی در آینده نزدیک وجود ندارد، اظهار داشت: دولت لبنان با بی سامانی و بی‌ثباتی در تعیین اجزای سه گانه حاکمیت سیاسی این کشور مواجه است.

علی اصغر زارعی در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از تحولات اخیر لبنان و این که میشل عون به عنوان رئیس جمهور فرمان پذیرش استعفای دولت موقت به ریاست نجیب میقاتی را امضا کرد، گفت: انتظار می رفت بعد از سه چهار جلسه اعضای پارلمان لبنان به اتفاق نظر در تعیین نخست وزیر دست یابند اما این جلسات به شکست انجامید و لبنان هم از نظر اقتصادی و هم سیاسی در یک وضعیت  نا به سامان به سر می برد. 

وی تصریح کرد: دولت لبنان با بی سامانی و بی ثباتی در تعیین اجزای سه گانه حاکمیت سیاسی این کشور مواجه است، اکنون نیز میشل عون به عنوان رئیس جمهور قانونی دوره‌اش تمام شده و رئیس‌جمهور جدید باید از میان مسیحیان مارونی انتخاب شود، از طرف دیگر میقاتی نتوانست دولت را تشکیل داده و به نوعی استعفا کرد. بنابراین خلاء قدرت در لبنان به وضوح قابل مشاهده است. 

این کارشناس مسائل غرب آسیا همچنین بیان کرد: همچنین در مورد پارلمان نبیه بری هم از شیعیان است اما نتوانست اتفاق آرا را در پارلمان لبنان برای رسیدن به یک اجماع کسب کند، در نتیجه شاهد عدم اجماع در حاکمیت سیاسی لبنان هستیم. 

زارعی ادامه داد: لبنان شرایط سیاسی، امنیتی و اقتصادی خاصی را تجربه می کند، از یک سو با کمبود سوخت و انرژی مواجه است ضمن این که مسائل اقتصادی، گرانی و فشارهای خارجی و تحریم ها از ناحیه آمریکا و برخی از کشورهای منطقه به ویژه عربستان سعودی نیز عوامل تشدید کننده این شرایط هستند. 

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که بن بست سیاسی در لبنان استمرار یابد چشم انداز روشنی در آینده نزدیک وجود ندارد و این مسائل پیچیده تر می شود و لبنان به یک معضل امنیتی برای کل منطقه تبدیل خواهد شد. در نتیجه باید هر چه سریع تر حاکمیت سیاسی به اجماع برسد و حتی اگر لازم باشد با برگزاری انتخابات پارلمان جدیدی را انتخاب کنند. 

این کارشناس مسائل غرب آسیا درباره تحرکات و مداخلات رژیم صهیونیستی در مسائل  لبنان هم گفت: دولت لبنان رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی شناسد، موفقیتی که اخیرا دولت و ملت لبنان در تعیین مرزهای دریایی، منابع گازی و سواحل دریایی لبنان به دست آوردند دستاورد بزرگی است. همچنین فاکتورهای قدرت خوبی در لبنان وجود دارند از جمله حضور قدرتمند حزب الله لبنان که یک بازدارنده قوی است که هر گونه اقدامی از  ناحیه صهیونیست‌ها را خنثی می‌کند. 

زارعی تاکید کرد: مشکلات اقتصادی و فشارهایی که امروز متوجه لبنان است به بخش زیادی از  کشورهای اروپایی، فرانسه، آمریکا و عربستان سعودی بر می‌گردد که شرایط را پیچیده‌تر می‌کند اما ملت و دولت لبنان و همچنین حزب‌الله در جغرافیای سیاسی این کشور یک بازدارنده و اقدام خوبی در برابر هرگونه تلاش از سوی صهیونیست ها هستند. 

انتهای  پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha