• سه‌شنبه / ۱۰ آبان ۱۴۰۱ / ۰۷:۴۰
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1401081006376
  • خبرنگار : 50568

به دلیل بی‌آبی؛

۲ سال است روستاهای شرق جاده اهواز – آبادان کشت نمی‌کنند

۲ سال است روستاهای شرق جاده اهواز – آبادان کشت نمی‌کنند

ایسنا/خوزستان مدیر جهاد کشاورزی کارون با اشاره به روستاهای شرق جاده اهواز – آبادان گفت: آب مصرفی این روستاها در سال‌های گذشته از طریق کانال آب کانون‌های ریزگرد تامین می‌شد و میزان اراضی آن‌ها حدود ۸ هزار هکتار بود اما حدود ۲ سال است که به دلیل مشکلاتی که برای پمپ‌های طرح ریزگرد ایجاد شده است مزارع این روستاها دچار خسارت شدند و کشتی در آن‌ها صورت نمی‌گیرد.

جبار حمادی در گفت و گو با ایسنا در خصوص کشت محصولات پاییزه در شهرستان اظهار کرد: کشت محصولات پاییزه از آبان ماه آغاز شده است و تا اواخر آذرماه ادامه دارد.

وی افزود: طرح الگویی گندم ۱۶ هزار هکتار است اما کشت واقعی گندم که در قالب کشت پاییزه امسال انجام می‌شود ۲۰ هزار هکتار خواهد بود.

حمادی تصریح کرد: همچنین امسال ۳ هزار هکتار کلزا، ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار جو، یک هزار هکتار باقلا و یک هزار و ۲۰۰ هکتار کشت علوفه ای در شهرستان خواهیم داشت.

مدیر جهاد کشاورزی کارون با بیان اینکه عملیات کشت محصولات پاییزه در شهرستان در حال انجام است، تصریح کرد: در حال حاضر کشت محصولات پاییزه آغاز و کاشت بذر انجام شده و همچنین در بعضی مزرعه‌ها آبیاری اول و دوم نیز انجام شده است.

وی عنوان کرد: تاکنون یک هزار و۵۰۰ هکتار کلزا و حدود ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار گندم کشت شده است. سطح زیر کشت محصولات پاییزه در سال گذشته ۲۰ هزار هکتار بود و میزان خرید حدود ۴۰ هزار تن بوده است اما در سال جاری شرایط تغییر کرده است و وضعیت کشت و برداشت به شرایط جوی، وضعیت اقتصادی کشاورزان و نهاده‌های کشاورزی بستگی دارد.

حمادی با اشاره به اینکه مشکلی در تامین آب محصولات وجود ندارد، افزود: آب مورد نیاز محصولات پاییزه شهرستان از رودخانه کارون تامین می‌شود و تنها روستاهای شرق جاده اهواز - آبادان که از تاسیسات آبیاری استفاده می‌کردند به دلیل فرسوده بودن این تاسیسات امکان تامین آب برای برخی از آن‌ها وجود ندارد.

وی افزود: آب مصرفی این روستاها در سال‌های گذشته از طریق کانال آب کانون‌های ریزگرد تامین می‌شد و میزان اراضی آن‌ها حدود ۸ هزار هکتار بود اما حدود ۲ سال است که به دلیل مشکلاتی که برای پمپ‌های طرح ریزگرد ایجاد شده است مزرعه‌های این روستاها دچار خسارت شدند و کشتی در آن‌ها صورت نمی‌گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی کارون در خصوص زمان برداشت محصولات پاییزه عنوان کرد: برداشت این محصولات از فروردین ماه آغاز می‌شود و تا خردادماه ادامه دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha