• سه‌شنبه / ۱۰ آبان ۱۴۰۱ / ۱۱:۲۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401081006649
  • خبرنگار : 50105

علت گرمایش شهری چیست؟

علت گرمایش شهری چیست؟

ایسنا/خراسان رضوی بر اساس نتایج یک مطالعه بین‌المللی جدید روی ۲۰۰۰ منطقه شهری، شهرها ۲۹ درصد سریع‌تر از مناطق روستایی گرم می‌شود. محققان اظهار می‌کنند سبز شدن شهر و افزایش سطح پوشش گیاهی مانند درختان و باغ‌های پشت‌ بام‌ها راهی موثر برای مقابله با این افزایش دماست.

به نقل از ویفروم، موج گرمای شدید امسال میلیون‌ها نفر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ در مجموع ۱.۹ میلیارد نفر در معرض فشار گرما قرار گیرند که این موضوع به شدت به ساکنان شهرها آسیب خواهد رساند.

شهر شوش در ایران در ماه آگوست دمای ۵۳.۶ درجه سانتیگراد را ثبت کرد که گرم‌ترین دمای تاریخ در آسیاست.

یک راه ساده که می‌توان به خنک‌سازی شهرها کمک کرد، فرآیندی است که به عنوان «سبزسازی شهری» شناخته می‌شود مبنی بر افزودن پوشش گیاهی مانند درختان، باغ‌های پشت‌ بام و دیگر فضاهای سبز به شهرها. این راه‌ حلی است که به‌ طور فزاینده باید تسریع شود.

امسال دمای جهانی در ژانویه تا سپتامبر ۰.۸۶ درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین قرن بیستم بود.

شهرها سریع‌تر از مناطق روستایی گرم می‌شود که این موضوع تا حدی به دلیل جزایر گرمایی شهری است؛ این مناطق مملو از بتن، جاده‌های آسفالته و سایر مصالح ساخته‌ شده توسط انسان است که همگی بیشتر از ویژگی‌های طبیعی گرما را جذب و آزاد می‌کند.

این گرم‌ شدن در کلان‌شهرها و شهرهایی با جمعیت بیش از ۱۰ میلیون نفر، با میانگین افزایش ۰.۶۹ درجه سانتیگراد در هر دهه در دمای روز اتفاق می‌افتد.

نتایج مطالعه کنونی نشان می‌دهد این افزایش دما در آسیا که در تعداد قابل‌ توجهی از کلان‌شهرها رخ داده است، بارزتر خواهد بود. در حال حاضر کمترین روند گرم شدن روز در اروپا و کمترین روند گرمای شب در اقیانوسیه است.

دانشمندان می‌گویند تغییرات آب‌وهوا بزرگترین عامل افزایش دما در ۹۰ درصد شهرهای مورد مطالعه است که به‌ طور متوسط ۰.۳ درجه سانتیگراد گرمایش در هر دهه را شامل می‌شود؛ با این حال گسترش شهری نیز در این امر نقش دارد.

تخمین زده می‌شود که در برخی از شهرهای چین و هند، دما بیش از ۰.۲۳ درجه سانتیگراد در هر دهه افزایش یابد.

این تحقیق نشان می‌دهد سبز شدن شهری به‌ طور متوسط ۰.۱۳ درجه سانتیگراد گرم شدن سطح در هر دهه در شهرهای اروپایی را جبران کرده و به نظر می‌رسد این اثر خنک‌کننده به ویژه در شب قابل‌ توجه باشد.

دانشمندان می‌گویند سبز شدن شهری به‌ عنوان راهبردی موثر برای کاهش گرمایش سطح شهری به حساب می‌آید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha