• سه‌شنبه / ۱۰ آبان ۱۴۰۱ / ۱۳:۵۷
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1401081006871
  • منبع : نمایندگی سمنان

رشد ۲برابری تولید پسته در دامغان

خرده‌مالکی و عدم نفوذ علم و تکنولوژی چالش پسته ایران

خرده‌مالکی و عدم نفوذ علم و تکنولوژی چالش پسته ایران

ایسنا/سمنان عضو هیئت مدیره پژوهشکده پسته ایران از رشد دو برابری تولید پسته در دامغان در قیاس با میانگین کشوری در سال های اخیر خبر داد.

 دکتر امیر حسین محمدی عضو هیئت مدیره  پژوهشکده پسته ایران ۱۰ آبان ماه در رویداد ملی پسته شو در سالن خوارزمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان با اعلام این خبر اظهار کرد: در مجموع در کشور ۵۳۴ هزار هکتار باغات پسته سطح زیر کشت داریم که ۴۲۰ هزار هکتار از این باغات بارور هستند.

وی با بیان اینکه در هر هکتار ۳ دهم نفر به صورت مستقیم و ۳ دهم نفر به صورت غیر مستقیم مشغول بکارند افزود: عملکرد باغ های پسته ایران در تولید این محصول ۱۱۶ کیلوگرم در هر هکتار است.

دکتر محمدی با اشاره به ارزآوری این محصول پرمشتری تصریح کرد: طی سال‌های اخیر از طریق محصول پسته ۱.۳میلیارد دلار ارز وارد کشور شده است .

عضو پژوهشکده پسته ایران ادامه داد : کشور ما در سال ۲۰۱۶ رتبه اولی بازار صادراتی پسته را در جهان از دست داده و در حال حاضر دارای رتبه دوم جهانی است.

وی اضافه کرد: استان‌های سمنان، یزد، خراسان جنوبی و کرمان مستعد تولید پسته در کشور هستند.

محمدی با بیان اینکه ما در توسعه سطح زیر کشت و حفظ باغات پسته با مشکل کم آبی مواجه هستیم افزود: بزرگترین و عمده ترین چالش پیش رو تولید پسته ایران عدم نفوذ علم و تکنولوژی به داخل باغات پسته است و همچنین خرده مالکی باغات پسته از دیگر مشکلات این صنعت کشاورزی است.

این فعال حوزه پسته گفت: یک باغدار پسته برای تامین معیشتی می بایست ۳ هکتار باغ داشته باشد .

عضو هیئت مدیره پژوهشکده پسته ایران افزود: تا سال ۲۰۲۲ بزرگترین تهدیدکننده باغات پسته استفاده از آب غرغابی بوده و ۸ هزار مترمکعب آب در باغات پسته کشور مصرف می شد.

وی با بیان اینکه آب مهمترین عوامل محدودکننده در تولید پسته است اظهار کرد:میانگین تولید پسته در باغ های دامغان در سال های اخیر بیش از دو برابر میانگین کشوری بوده است.

عضو هیئت مدیره پژوهشکده پسته ایران با اشاره به رویکرد علمی به پسته در کشور یادآوری کرد: درحال حاضر ۸۰ ایده با موضوع پسته به پژوهشکده ارسال شده است .

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha