• چهارشنبه / ۱۱ آبان ۱۴۰۱ / ۰۷:۱۰
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1401081007095
  • خبرنگار : 71626

آشنایی با زبان‌ها و لهجه‌های ایرانی/۱۰

تنها زبانی که بر همۀ لهجه‌های ایرانی تأثیری گذاشته

تنها زبانی که بر همۀ لهجه‌های ایرانی تأثیری گذاشته

از میان زبان‌های جدید ایرانی، فارسی، تنها زبانی‌ست که ادبیات وسیع و طراز اول به‌وجود آورده و نیز در همۀ لهجه‌های ایرانی تأثیری عمیق داشته است.

به گزارش ایسنا، زبان‌ها و لهجه‌های شاخۀ جنوبی از دستۀ غربی بدین قرارند: فارسی دری که اهم زبان‌ها و لهجه‌های ایرانی و زبان رسمی و ادبی ایران بوده است، دنبالۀ فارسی میانه (پهلوی) و فارسی باستان است و از زبان قوم پارس سرچشمه می‌گیرد. 

آغاز زبان فارسی دری را باید از نخستین آثاری که پس از اسلام به این زبان به‌وجود آمده محسوب داشت. تحول مهم اجتماعی و سیاسی و مذهبی که با نفوذ اسلام در ایران حاصل شد، در زبان رسمی ایران مؤثر شد. زبانی که پس از اسلام به خط عربی (به‌جای خط پهلوی) ضبط شد و قدیمی‌ترین نمونه‌های آن را در اشعار حنظلۀ بادغیسی و محمد وصیف سیستانی و شهید و رودکی می‌یابیم، تغییر اساسی نیافته است. 

زبان فارسی در قواعد دستوری دنبالۀ فارسی میانه است و با آن تفاوت چندانی ندارد (از جمله تفاوت‌های معدودی که دارد این است که در فارسی کنونی ماضی افعال متعدی نیز مانند افعال لازم صرف می‌شود، مثلاً: نوشتم، نوشتی، نوشت... مانند: آمدم، آمدی، آمد... و حال آنکه در فارسی میانه اولی به‌وسیلۀ ضمایر ملکی و دومی با مضارع فعل بودن صرف می‌شود.) اما از حیث لغات و کیفیات صوتی این دو زبان را می‌توان ممتاز از یکدیگر شمرد. 

از حیث لغات، زبان فارسی مواد بسیار از سایر زبان‌های ایرانی و غیرایرانی مانند پارتی (شهر، فرشته، فرزانه، شاهپور و غیره) و سغدی یا زبان‌های نزدیک به آن و ترکی و مغولی و چینی قرض گرفته است و اخیراً عده‌ای از کلمات مردم مغرب‌زمین نیز وارد فارسی شده است. (اسکناس، دیکته، بانک، ماشین، آدرس و غیره)

از طرفی کلمات و افعال اصیل ایرانی بسیاری در زبان فارسی به‌جا نمانده و یا از بعضی فقط مشتقاتی در فارسی باقی است. 

اما لغات عربی که قسمت عمدۀ لغات اداری و سیاسی و علمی و فرهنگی فارسی متداول را فراهم می‌کند. هرچند بسیاری از این لغات در صورت و معنی و تلفظ با اصل عربی تفاوت یافته و صورت ایرانی به‌خود گرفته است. 

زبان فارسی از میان زبان‌های جدید ایرانی تنها زبانی است که ادبیات وسیع و طراز اول به‌وجود آورده و نیز در همۀ لهجه‌های ایرانی تأثیری عمیق کرده و در بسیاری از نواحی به‌خصوص نواحی شرقی ایران، جایگیر لهجه‌ها و زبان‌های دیگر ایرانی شده است. 

فارسی تاجیکی نیز که در تاجیکستان شوروی رایج بوده است، همچنین فارسی افغانی، هر دو اصلاً همان فارسی دری‌اند و در نوع ادبی تفاوت آن‌ها با فارسی متداول ایران زیاد نیست. ولی لهجه‌های تاجیکی و لهجه‌های فارسی افغانی چنانکه در محاوره به کار می‌رود با فارسی ایران امروز تفاوت‌های متعدد دارد، به‌خصوص در قواعد صوتی و حقاً باید صورت محاوره‌ای آن‌ها را لهجه‌هایی از زبان فارسی شمرد. در تاجیکستان نخست خط لاتین و سپس خط روسی برای نوشتن اختیار شد. (خط عربی هم گاه به‌کار می‌رفت) امروز همان زبان محاوره است که در تاجیکستان اعتبار ادبی یافته و در آثار مکتوب هم به کار می‌رود. این معنی تاجیکی را از زبان‌ ادبی فارسی به‌تدریج دورتر کرده است. به‌عکس صورت کتابی فارسی افغانی از فارسی کتابی ایران چندان دور نیست. 

لهجه‌های یهودیان ایران و یهودیان سمرقند و بخارا نیز اصولاً از متفرعات فارسی است که با عده‌ای از لغات عبری آمیخته است، ولی بعضی تفاوت‌ها و بخصوص تفاوت‌های صوتی و حفظ بعضی صور قدیمی، به آن‌ها صورت لهجۀ فرعی می‌دهد. 

سایر لهجه‌های جنوبی عبارتند از لری، بختیاری، لکی و فروع آن‌ها (که همه را می‌توان تحت عنوان کلی «لری» ذکر کرد) و دزفولی و لهجه‌های فارس از جمله لاری و بندری (درمیناب) و لهجه‌های میان فارس و لوچستان در شمرق میناب که در آن‌ها دو دسته لهجۀ عمده می‌توان تشخیص داد: یکی لهجه‌های پیزگی و دیگر لهجه‌های غیر آن و لهجۀ کومزاری در شبه جزیرۀ عمان که با فارسی و لری رابطۀ نزدیک دارد. 

لهجه‌های ایرانی کنونی در مرحلۀ واحدی از تحول نیستند. بعضی مانند فارسی و لری و کردی و تاکستانی در تحول بیشتر رفتند و نسبت به صورت قدیم خود ساده‌تر شده‌اند. مثلاً در فارسی از تعریف اسامی و تشخیص جنس و به کار بردن صیغه تثنیه اثری نمانده و از دستگاه مفصل افعال قدیم نیز صورت‌های معدودی باقی مانده و عدۀ پیشوندها و پسوندهای رایج قدیم نیز تقلید کلی یافته و برای ادای این‌گونه معانی وسایل تازه از قیبل به‌کار بردن حروف اضافه و ساختن افعال مرکب معمول شده است. 

بعضی دیگر از لهجه‌ها مانند آسی و پشتو و بلوچی برعکس محافظه‌کارترند و نزدیکی آن‌ها به صورت قدیم‌تر زبان‌های ایرانی بیشتر است. 

تعریف اسامی در غالب لهجه‌های دستۀ غربی از میان رفته، اما در بعضی اثری از آن به‌جاست. مثلاً در کردی هنوز حالت فاعلی و غیرفاعلی (متمم) دو صورت جداگانه دارد. در بلوچی علاوه‌بر این دو حالت اضافی نیز صورت جداگانه دارد. 

در سمنانی نیز دو حالت اصلی موجود است در تاکستانی نیز اثری از تصریف اسامی در بعضی موارد باقی‌مانده. در طاشی و خلخالی حالت فاعلی از غیر آن عموماً ممتاز است. در هرزنی تصریف اسامی صورت کامل‌تری دارد، هرچند خواتیم اسامی دنبالۀ خواتیم قدیم نیست بلکه از نو درست شده. 

منبع: «زبان‌ها و لهجه‌های ایرانی» نوشتۀ احسان یارشاطر (دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، سال پنجم، مهر و دی ۱۳۳۶، شماره ۱ و ۲ (پیاپی ۱۷ و ۱۸))

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۱ ۱۲:۳۹

کوردی زبان است بی شعور بی‌ سواد

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۲ ۲۲:۵۳

ناراحت نشو باشعور

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۳ ۰۹:۴۶

آنکس که نداند و نداند که بداند در جهل مرکب ابدالدهر بماند

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۳ ۱۵:۰۶

شما مگه زبان شناسی؟؟؟کسی که تاریخ و زبان شناسی خوانده باید درباره ی زبان و گویش صحبت کنه نه مردم عوام

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۵ ۰۲:۳۷

اولا کردی ..نه کوردی..بعدشم ...

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۵ ۲۲:۴۳

حمید جان، صحیحش این است آنکس که نداند و نداند که نداند در جهل‌ مرکب ابدالدهر بماند

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۷ ۲۱:۱۹

کردی،یا بقول کردها(کوردی)زیرشاخه زبان فارسیست،به تعبیری کردی طبق تقسیم بندی یونسکو،جزو لهجه های زیرین فارسیست!

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۲ ۱۳:۰۶

اگر کلمات عربی را از زبان فارسی حذف کنیم چیزی از این زبان باقی نخواهد ماند اما زبانهای کوردی و ترکی چنین نیستند و خزانه لغات آنها بسیار وسیع تر از فارسی است . شما در این متن کوتاه یازده کلمه عربی را مشاهده خواهید کرد

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۵ ۱۸:۴۴

اما زبان ترکی ادبیات گسترده ی زبان فارسی را ندارد.شاعران بزرگی چون رودکی،فردوسی،خیام،نظامی گنجوی،مولانا،سعدی و حافظ آثارشان را به این زبان نوشته اند.البته هر زبانی ویژگی های خاص خودش را دارد.

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۵ ۱۹:۳۰

جون عمت؟

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۵ ۲۰:۴۱

احسنت

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۵ ۲۱:۴۱

خودت به تنهایی فهمیدی یا اردوغان و الهام خانوم ببخشید الهام آقا در گوشی بهت گفته شیطون

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۵ ۲۱:۵۱

کدخدا زبانشناس استاد فیلسوف همه چیزدان این را بدان تمام واژگان زبان تازیان به هفتصد واژه نمیرسد و بعد این هفتصد واژه که در دستگاه واژه سازی عربی میشوند چند هزار واژه که همریشه هستند و تازیان تمام واژگانی که پیوندی با فرهنگ و شهریگری و دانش می باشند رو از ایرانیان گرفتند انگار یادت رفته که تمام زبانشناسان نامی جهان می گویند اگر واژگان فارسی رو از زبان عربی جدا کنند عرب می ماند و شترش.خجالت بکش

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۶ ۱۰:۱۳

کلمات عربی از فارسی گرفته شده

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۶ ۲۱:۱۶

زبان ترکی! واژه هم داره ترکی گویش است نه زبان چون الفبا ندارن دایره واژگان رو خوب اومدی واژگان فارسی از ترکی حذف بشه کلا هیچ واژه ای ندارد که هیچ ادبیات پیشکش

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۷ ۱۸:۴۴

شما خولین یا خودتون و زدین به اون راه تو همین ویکی پدیا سرچ کنین میگه فارسی ریشه اش از زبان سانسکریت هست به گفته ابوریحان بیرونی زبان فارسی زبان علم نیس فقط شعر و شاعری باهاش قشنگ میشه برای همین شاعر های زیادی داره که البت بین این شاعراش تعداد محدودی شعر خوش عیار دارن...ضمنا ترکی سومین ریشه زبان پرگویشور دنیاست ترکی خالص از هیچ زبانی الگو نگرفته... ترکی بین زبان شناسان به خورشید زبان ها معروفه الفبای قدیمی هم داره... الفبای فارسی هم از عربی ناشی شده دیگه هیچ وقت ترکی و فارسی رو مقایسه نکن میخندن بهت...

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۹ ۰۹:۳۰

شما حتما یه سر به استان فارس و شهرستانهای اطرافش بزن تا ببیی فارسی حرف زدن اصیل یعنی چی فارسی حرف زدن اصلی این نیست که تا حالا دیدی

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۲ ۱۳:۳۴

البته با فشار

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۲ ۱۳:۴۸

زبان هرزندی که در روستای هرزند مرند آذربایجان چند خاندانی صحبت میکردند و حالا آنها هم کوچ کرده و دیگر کسی به زبان هرزندی حرف نمیزند، البته با سر و صدایی که احمد کسروی در مورد کشف زبان هرزندی کرد بعدا معلوم شد این زبان همان زبان تالشی است که توسط مهاجرین تالش اول به کرینگان بعد هم به هرزند کوچ کرده بودند .

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۷ ۱۰:۴۲

واقعا که دروغ کاش ازبین مردم ایران میرفت تا همه معایب اصلاح می شد.

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۲ ۱۳:۵۷

رضاخان ملعون پیغمبر دروغگویان چنان دروغگویی را در این مملکت رایج کرد که قباحت دروغ متنها از بین رفته بلکه یک امتیاز هم شده با اینکه در قرآن کریم بزرگترین گناه کبیره دروغ است. منظور اینکه در کجای ایران زبانی به نام زبان هرزندی داریم ؟ آنکه احمد کسروی دروغگو برای خوشایند رضاخان گفته دروغ محض است ،چون زبان هرزندی در اصل همان زبان تالشی است که با کوچ چند خانواده تالشی به روستای کرینگان و از آنجا هم به روستای هرزند در ۱۶۰ سال اخیر رخ داده والان هم به طور کلی منسوخ شده و فراموش گردیده. یعنی کسی در هرزند به این زبان ( تالشی) صحبت نمی‌کند. دروغ نگید.

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۲ ۱۵:۰۲

ترکی و عربی زبان نصف ملت ایران میباشد نه لهجه در ضمن فارسی به مدد دولت بعد از پهلوی تا این حد رشد داشته در ثانی کردی خود زبانی ریشه دار تر از فارسی میباشد و تاجیکی در تاریخ همان فارسی می باشد

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۶ ۰۲:۲۱

کمی از تعصبات بیجا دست بر دارید .وعقلانیت پیشه کنید .من تعصب هییچ زبان ومرامی راندارم .فقط میخواهم بگویم فردوسی در شاهنامه این زبان شیرین و ...را از میان کدام زبانها و به دستور چه کسی بکار برده که تا ابد جاودانه است

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۲ ۱۶:۴۵

با فرار مانوی و مزدکی مذهبها و افراد ناراضی از شاهان ایران به شبه جزیره عربستان و ترویج زبان و خط ایرانی و داستانهای اساطیر ایرانی در آن سرزمین عربهای بدوی را داری خط و حروف کرد و بعد از سلطه اسلام فرهنگ دیوانی فارسی به مدت پانصد سال در بین حکومت خلفای را یک بودند و اصطلاحات دیوانی در انبار میرفتم عربها حکومتی نداشتند که این اصطلاحات را بدانند اینها همه از ایران به آنجا انتقال یافته است

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۵ ۰۲:۳۳

دقیقااااا..کاملا درسته

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۵ ۱۲:۲۲

بارک الله به استعداد درخشانتان . اگر مثلا ایرانی ها که در اصل ایرانی وجود نداشت و خط را ایرانیان به عربیستان بردند .لطف بفرمائید این خطی مثلا ایرانی ایجاد کردن اون خط چه شد .چند کتاب در دنیا وجود دارد که به آن خط نوشته شده باشد .پس چرا دقیقا ۵۵ درصد زبان فارسی غربی است .

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۷ ۱۹:۴۷

نه فقط حکومت بلکه کتاب آسمانی هم دارن برو تحقیق کن عزیزم قبل ازاینکه نظر بدی!!!

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۲ ۲۱:۲۴

بله کوردی زبان است

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۶ ۰۷:۱۳

کوردی یک زبان کامل واز گویش های لری؛ لکی، کلهوری. ایلامی. سورانی هورامی و...شکل گرفته یا رو بی سواد لکی که اظهره شمسه که جزو کوردی است جزو لری آورده ...اصلا زبان فارسی زاییده کوردی( مادی) است ...

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۳ ۰۰:۱۹

وقتیکه زور شمشیر باشد که من باید فارسی یاد بگیرم و با زبان فارسی صحبت کنم یقینا تاثیر عمیقی بر فراموشی زبان مادری‌ام خواهد گذاشت خدا ازتون نگذره

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۵ ۰۲:۳۴

زبان مادری همه ما همین زبان ایرانیه فعلیه نه گویش محلی ...

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۵ ۱۹:۳۶

لازم به ذکر است آقای عزیز توی ایران تنها زبان فقط فقط زبان ترکی است بقیه گویش ولحظه است حتی خود فارسی

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۳ ۰۸:۳۵

سلام به نظر شما زبان آذری و کوردی و ترکمنی و بلوچی و عربی لهجه است؟باچه استدلالی همچین حرفی میزنی؟آقای باسواد لهجه به اصفهانی و یزدی و کرمانی میگن که فارسی هستن ولی در مقایسه با فارسی تهرانی لهجه دارند

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۶ ۱۷:۰۸

آذری نه ترکی

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۷ ۲۱:۰۴

افرین

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۳ ۰۹:۵۵

با سلام نظر شما درست است لیکن وقتی زبان فارسی زبان رسمی کشور باشد این اتفاق طبیعی است و گرنه زبان ترکی از نظر غنا بسیار بالاتر از فارسی است.

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۳ ۱۰:۰۰

زبان فارسی خودش لهجه محسوب میشه

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۶ ۰۶:۲۸

اگه اینطوره شما زبان بسته هستید

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۳ ۱۱:۱۹

زبان لری یکی از زبانهای قدیمی و زبانهاییست که خود فارسی هم برگرفته از این زبانه . زبان لری از سرشاخه هایی مثاله لری بختیاری لکی مینجایی و حتی خود کومزاری هم که اشاره کردین برگرفته از زبان غنی لری هستش . خوب تاریخ رو که بخونیم و مطالعه کنیم مردم ایران بااصالت ترین زبان و قومیت رو میشه در عیلامیان اشاره کرد که برگرفته از قوم لر هستش .

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۵ ۱۸:۳۹

زبان فارسی و لری هر دو لهجه ای از زبان پارسی میانه هستند.

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۶ ۱۳:۰۸

درود کمزاری زیر شاخه زبان اچمی که ساکن لار لارستان ،بندرعباس و... است

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۳ ۱۳:۳۳

نویسنده دشمنی عجیبی با لهجها و زبانهای ایران عزیزمون داره و این رو بیان نکرده که در کشور ما غیر از زبان فارسی سایر زبانها بی توجهی شده و بهشون پرداخته نمیشه طوری که باوجود چندین زبان در کشور ما مردم محلی رو وادار به یاد گرفتن زبان فارسی کردن

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۳ ۲۳:۵۵

تو نویسنده معلوم هست هیچ علمی در مورد زبان نداری،از کی تا بحال پدر کوچکتر از پسر شده است،زبان فارسی هیچ زبان قدرتمندی نیست،از کی تابحال زبان زیر مجومه لهجه شده،شمایی که زبان لکی یا همان زبان پهلوی یا زبان اوستایی زیرمجموعه لهجه لری شده بعد زیرمجموعه پسر خودش فارسی شده،زبان لکی که بازمانده زبان باستان هست غنی ترین زبان دنیا و پرقدرت ترین زبان دنیا با بیش از ۳۵هزار واژه زیر مجومعه زبان فارسی با۱۰هزارواژه یا زیر مجموعه یه لهجه از زبان شده،هر کی میخواد درمورد زبان باستان یا همان زبان انسانهای اولیه تحقیق کنه بره درمورد زبان لکی تحقیق کنه تا بفهمه زبان مشترک یا پدر شاید بگم اکثر زبانهای دنیا هست تحقیق کنه،که حتی زبانهای چین و ژاپنی اززبان لکی بهره برده

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۵ ۲۲:۱۹

دوست ارجمند بله درست می فرمایید زبان لکی همان زبان اوستایی هست اما نباید به عنوان یک لک که ریشه چند هزارساله در این سرزمین دارید و هزاران سال نیاکان شما تا خودتان از این سرزمین پاسداری کردید چنین به زبان فارسی بتازیید.اگر نویسنده چیزی گفت که خلاف تاریخ و حقیقت و راستی بود بر شما و بر بنده به عنوان یک لک بایسته هست وی را به اشتباه خود روشن کنیم.دوست گرامی و ارجمندم شما از تبار کاسی ها و کریم خان زند و امیرکبیر هستید پس مانند نیاکان کاسی و لک خود پاسدار این سرزمین اوستایی و اهورایی باشیم چون ما به جایی نیاکانمان زندگی میکنیم و خون لک در رگانمان جریان دارد و پاسداران چند هزارساله این کهن سرزمین آریایی هستیم.باسپاس از همتبار لکم

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۴ ۰۱:۲۴

فارس نام قوم است نه زبان ،دری نام زبان است و اگر بخواهیم درست بنویسیم باید بنویسیم فارس های دری گوی

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۴ ۲۱:۴۹

قدیمی ترین زبان باستانی زبان سمنانی میباشد

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۶ ۰۷:۱۸

زبان فارسی زبان رسمی و تنها زبان این کشور بوده و هست و خواهد بود

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۴ ۰۱:۴۰

شما وقتی بزور زبان فارسی رو به همه‌ی مردم تحمیل میکنید خوب معلومه تاثیر می‌زاره رو بقیه زبانها اگر الان زبان انگلیسی بلد بودم همه‌ی کشورهای پیشرفته می‌تونستم برم ولی الان با زبان فارسی کجا برم؟ افغانستان خوبه

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۴ ۰۴:۰۴

متاسفانه متن کاملا غیر علمی است و بعنوان یک دکتر در حوزه فرهنگ میتوانم بگویم کاملا همراستا با سیاست‌های پان ایرانیستی شوونیست فارس محور بوده که فارس بالاتر بوده و بقیه لهجه فارس هستند که تماما تفکرات القایی فاشیستی دوره رضاشاه است....کوردی خود زبان اصیلی است و چون زبان است دارای لهجه ها و گویشهای متعددی است که بعضی از آن ها آنقدر سخت هستند که برای دیگر‌کوردها سخت هست و برای فارس زبان اصلا قابل فهم نیست. این زبان است که لهجه دارد و لهجه نمی‌تواند دوباره لهجه داشته باشد...زبان کوردی مادر زبان پارسی است و پارسی از از زبان مادی یا کوردی مشتق شده است همانگونه که نخستین شاه پارس که کوروش کبیر است از دامن مادر کورد خود یعنی ماندانا زاده شده است....متاسفم که اینگونه بدون توجه به مسائل تاریخی و علمی مطالب مینویسید.

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۵ ۰۲:۳۷

همینه که هست ناراحتی برو

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۶ ۱۰:۲۸

کوروش سیستانی بوده از کجاست درآوردی کرد بوده هی بدون مدرک ورورمیکنی

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۶ ۱۲:۰۶

دکتتر برو مطالعه کن

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۷ ۱۴:۰۳

شرمنده درسته ایرانی های باستان قبل از آریایی ها توی سیستان بوده اند ولی کوروش آریایی بوده

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۴ ۰۹:۱۱

هرسین

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۴ ۲۰:۱۱

ازحوادث ایران چ خبر

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۴ ۲۱:۳۵

اگر علم جغرافیا را قبول داشته باشیم قدیمیترین تمدن و قدیمیترین ساکنان منطقه و یکجا نشینی از هلال خصیب یعنی غرب ایران و شمال عراق و جنوب شرق ترکیه (کردستان) شروع شد حالا این بیچاره ها زبانشان شده لهجه و زبان بیابان نشینها شدند زبان عجبببببب

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۴ ۲۱:۴۷

قدیم ترین زبان ایران باستانی زبان سمنانی میباشد

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۴ ۲۳:۰۳

یکی از دوستان می گفت در اوایل انقلاب در دانشگاه تهران اعلامیه ای نصب کرده بودند که روی آن نوشته بود (استفاده از کلمات اجنبی ممنوع) جالب است که هر چهار کلمه ای که در جمله به کار برده بود همگی عربی هستند و عین همین کلمه در عربی استفاده می شود. استفاده در فارسی و عربی استفاده کلمات در فارسی و عربی کلمات اجنبی در فارسی و عربی اجنبی ممنوع در فارسی و عربی همون ممنوع است. درست آن این بود که میبایست به پارسی می نوشت(از به کار بردن واژه های بیگانه خوداری نمایید)

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۱۲ ۰۵:۱۸

عربی نیستند و هیچ عربی ازین واژه ها استفاده نمی کند و ترکیب جمله هم عربی نیست . بماند که قسمتی از عربی را فقط ایرانیان استفاده کرده اند و مختص زبانی فارسی است . مهم تر : وامگیری لغات باعث رشد و بالندگی می شود . مانند انگلیسی . اکثر لغات و بن افعال عربی از زبان دیگری وام گرفته شده که فارسی نیز از همان زبان وام گرفته است و به اشتباه آن واژه ها را عربی فرض می کنیم و با تعصب احمقانه ای در پی حذف آن ها خود را آلوده هزار ن نژادپرستی و ملی گرایی متحجر و عرب ستیزی و پان پارسیم می کنیم . اندکی بفکرید اندکی بیاندیشید اندمی هم بانصافید

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۴ ۲۳:۴۱

حالا برا وراجی کردن دروغ گفتن کلاه سرهم گذاشتن و فخر فروشی ما ایرانیا سر هم چه فرقی داره کرد وترک ولر عرب بلوچ هممون یکی هستیم

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۵ ۰۲:۳۱

زبان پارسی یا همون ایرانی زبانیست که تاثیر فراوانی روی زبانهای عربی و ترکی مغولی گذاشته.. الفبای اعراب مال ایرانیاس و سیبویه همدانی الفبا برای عربها تنظیم کرده اونا هستن که گ چ پ ژ ندارن بعد زبان ما از اونا قرض گرفته ؟!!!!...

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۵ ۰۷:۱۲

با سلام. اولا اینکه عرض کنم که هر مطلب نوشتاری به صورت کتاب یا بررسی محوری نشانه از درستی آن نیست و خیلی از اسناد و کتاب های درست شده بعد از مدتی دچار تحول و بررسی درستی قرار می گیرند اینکه کوردی یک لهجه ی ایرانی است بسیار ناشیانه صورت گرفته، و لهجه ی لری که از نظر شباهت ریشه ای کاملا برگرفته از زبان کوردیست هم خطایی دوباره در بیان درست مطلب. کسی که به طور درست و اصولی ریشه ی زبان شناختی را بداند و در تاریخ سیر کند جدا از هر قدرت و امتیازی که می تواند غصب شده باشد می داند که مادر زبان های ایرانی کوردی است و زمانی زبان امروزی فارسی نوین بخشی از لهجه های کوردی بوده. شاید برای خیلی از افراد ناباورانه باشد اما حقیقت مطلب همین است و روزی این بر همگان ثابت خواهد شد.

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۵ ۲۲:۱۱

در تمام کشورها مانند انگلیس فرانسه اسپانیا یک یکی از گویش های زبان را به عنوان زبان معیار و ملی بر می‌گزینند و ما ایرانیان هم گویش فارسی را به عنوان زبان ملی برگزیدیم و تاریخ نشان داده که تمام ایرانیان در این هزاروچهارصد سال این گویش فارسی رو از بدخشان تا کردستان همه به عنوان گویش معیار پذیرفته اند ماند تاریخ طبری که نویسنده اش مازنی بود اما تاریخش را به زبان فارسی معیار نوشت یا سعدی و حافظ که زبانی مانند زبان لارستانی داشتند و ....دوستان ما همه و همه ایرانی هستیم و همه یک قوم و یک ریشه و یک تباریم و از کرد و پشتون و بلوچ آذری و آرانی و لر اوستی و تاجیک همه یک قوم هستیم که گویش هایمان ریشه در زبان اوستایی و پهلوی دارد و یک قوم هستیم چون تاریخ مشترک و آیین و فرهنگ و اسطوره‌های مشترک داریم.دوستان تا صد سال پیش همه خود را قوم ایرانی می دانستیم اما کمونیست ها برای تجزیه ایران قومگرایی کاذب را در بین ما رواج دادند.پس نگذاریم که کسی قوم گرایی را در ایران رواج دهد و همه و همه خود را قوم ایرانی بدانیم

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۷ ۲۱:۴۷

آفرین حرف حق

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۵ ۱۴:۰۴

باسلام زبان فارسی زبان رسمی کشور هست وبرهمه لازم هست که یاد بگیرند و زبان شیرینی هم هست اما کشور مان زبان گویشهای مختلفی دارد که نشان از فرهنگ و تمدن این سرزمین می باشد یکی ازاین گویشها که نگارنده این متن اشاره نکرده زبان بشکردی یا همان بشاگردی هست که در جنوب شرق هرمزگان وجنوب کرمان وشرق سیستان رایج هست ویکی از زبان های کهن ایران زمین میباشد

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۵ ۱۵:۲۲

تا زمانی که این تعصب قومی از خود دور نکنیم و خود را فقط ایرانی بدانیم نه فارس و ترک و لر و.......همیشه درجا خواهیم زد

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۵ ۱۵:۲۷

فارسی یا پارسی ترین زبان، زبان کرمانیها وشیرازیها با غلظتی میانه می باشد زبان پارسی اصیل درمیانه کشور وجود دارد.

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۵ ۱۸:۰۷

کوردی لهجه هست نه زبان لکی زبانه

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۵ ۱۶:۳۸

اون دسته که میگن با مجبوریم زبان فارسی یاد بگیریم. خوب اگه هر کسی به زبان خودش حرف بزنه که سنگ رو سنگ بند نمیشه. اگه من گیلک با زبان خودم حرف بزنم چجوری با یک بلوچ که اونم به زبون خودش حرف میزنه ارتباط برقرار کنم ها؟یکم عقل داشته باشین. در ضمن یک چیز دیگه تازگیا قومگرا هه ترکیب شدن انگار پانترک و پانعرب و پانکرد همه پشت هم در میان. طرف میگه نصف ایران ترکی و عربی صحبت میکنن بعد میگه زبان کوردی خیلی غنیه. در ضمن اگه نصف ایران ترکی و عربی صحبت میکنه پس نصف دیگه چی صحبت میکنن؟ یکی از خاصیت پان ها اینه که اصلا فقط خودشونو میکنن با دشمناشون(حالا یا پان های دیگه یا فارسها) و بقیه اقوام رو فراموش میکنن.

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۷ ۰۳:۵۰

شما میشه لطف بفرمایید معنی پان را بفرمایید ما هم بدونیم

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۵ ۱۶:۴۲

کاملا درسته،،، زبان پارسی بهترین زبان ایرانی هست

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۵ ۱۷:۰۹

اولا فارسی و فارسی دری اصلا زبان تکلم به حساب نمی آیند چون از ترکی، عربی و سانسکریت گرفته شده و از خود چیزی برای عرضه ندارد دوما زبانی ب نام پهلوی یا فارسی باستان وجود نداشت و نداره عده‌ای بیسواد دارن با افکار مردم بازی میکنن

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۶ ۱۱:۳۷

اثار باستانی ترکان تو صحراهای مغولستان اینکه که ارمگاه کوروش یهودی ها ساختن هم دروغی که پانترکای مغولی زبان رواج دادن این سخن هیچ دانشگاه و مرکز علمی در جهان قبول ندار ترکا قومی بیابانگرد بودن که بعد اسلام توسط خلفای عباسی به قدرت رسیدن

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۵ ۱۹:۱۱

با احترام به همه انسانها لطفا اگر تاریخ واقعی را کسی میداند حرف بزند چون این تاریخهایی که در ایران بهتون یاد دادن همگی غیر علمی ومستند هس مقبره کوروش ساخته رضا خان پهلوی هس که به دستور قدرت انگلیس ویهودیان (ایلومیناتیهای ان زمان) اجرا شده وگند سازه های ان که عمری کمتر از ۱۲۰ سال دارد در امده ایران در واقع ساخته تورکها هس که در هر چهار گوشه ایران اثارش دیده میشه وزبان فارسی امروزی اصلا وجود خارجی نداشته

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۵ ۲۰:۱۰

با عرض سلام و ادب و احترام در یک مملکت وقتی حرف از تمدن میشه تمامی اقوام شریکن و هر کس در قوم خودش سرو و تاج سرست و زبان خودش هم برا خودش عزیزه یعنی لزومی نداره شما یک زبان رو که زبان درباری و اینهمه هزینه میشه برا حفظ و اشاعش اینهمه برتر ببینی چه دولت و چه شما قلم نویسان اگه صاحب تمدن هستین امکان بدین برا هر زبانی در ایران به اندازه زبان فارسی سرمایه و بودجه گذاشته بشه یعنی بشین مثل کشورهایی که با دولت واحد و چندین زبان رسمی .... اونوقت خود برتر ببینی رو به خودتون اجازه بدین بعد در کشوری که مردمش دارای زبانهای مختلف هستن لزومی نداره اینهمه تعریف از خود داشته باشین و بقیه رو کوچک و نادیده بگیرین این نشانه ضعف و قسور یک زبانه.

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۵ ۲۰:۴۳

در این مقطع زمانی هدف نویسنده این مقاله قابل بحث هست؟ فارسی زبان رسمی کشور هست . و زبان های غیر رسمی متعددی وجود دارد که قابل احترام هستند . زبان های عربی و ترکی زبان های قدرتمند تر از فارسی هستند که بدیهی هستند . این دلیل نیست که زبانی که رسمی هست برتر از سایر زبانهاست.

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۵ ۲۱:۴۵

لعنت بر پان‌ترکیسم چون اصالت ندارن. و استاد جعل و تحریف تاریخ هستن. همانطور که پدرشان آتاتورک ریشه اصالت ترکی نداشت و یهودی بود و پدرشان شد و گفت جعل تاریخ برای ما ترکها چون ریشه و هویت درستی نداریم به اندازه ی تاریخ واقعی اهمیت دارد

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۵ ۲۱:۵۳

زبان فارسی بالای 250000 عمر کرده

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۵ ۲۱:۵۸

فروپاشی نظام آنگلوساکسونی در ایالات متحده آمریکا و انگلیس

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۵ ۲۱:۵۹

لهجه نه زبان

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۵ ۲۲:۱۳

چرا از تاثیر ترکی در ادبیات و لهجه فارسی نمیگید

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۵ ۲۳:۱۲

آفرین براین زبانشناسان!!!!

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۵ ۲۳:۵۷

به فکر زبان‌هایی باشیم که در معرض خطر انقراض زبانی هستند . مثل زبان ترکی آذربایجانی که بعنوان یک ایرانی موظف هستیم با تدریس این زبان در مدارس مناطق ترک نشین در جهت بقا و حفظ آن کوشش کنیم.

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۶ ۰۰:۱۴

تاثیر زبان تورکی و زبان عربی بر فارسی صدها برابر بیشتر لز تاثیر زبان تاجیکی بر زبانهای تورکی و عربی است حال اگر تحمیل زبان تلحیکی در جغرافیای ایران را هم در نظر بگیریم فقط تاسف و پانفارسیزم را میتوان مشاهده کرد

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۶ ۰۰:۳۲

خدایا چقدر تعصبات قومی تو این مملکت موج میزنه؟؟؟بابا حالا ی چیزی نوشته همتون شدین کارشناس زبان؟؟؟ تا وقتی که تعصبات بیجا و قومگرایی تو ایران باشه فقط عقب گرد و درجا نصيب این گربه ملوسه، ،،، زبان ایران با حافظ و سعدی و فردوسی و مولانا میشناسند در همه دنیا.،،،حالا شما بفرمایید زبان این بزرگان سخن چه زبانیه؟؟؟؟لطفا بهم احترام بزاریم

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۶ ۰۶:۵۶

زبان پارسی فعلی عصاره تمام زبانهای اقوام ایرانیه و دارای ادبیات وزین ستونهای مثل فردوسی و حافظ و سعدی داره زمانی بزرگترین افتخار سلاطین عثمانی سرودن شعر پارسی بود نمونه سلطان سلیمان قانونی معروفترین سلطان عثمانی پس دلیلی برای دشمنی با این زبان کهن وجود نداره.

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۶ ۰۷:۳۳

همین میگم و بس که فارسی هم جز لهجه های ایران زبان رسمی ایران نیست مثل بقیه لهجه و گویش ها

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۶ ۰۸:۲۲

وقتی به گفت وشنودلر افعان یاتاجیک ها گوش میدهم چقدراصیل وشیرین است

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۶ ۰۸:۲۹

ترکی هنر است فارسی شکراست کردی لری عربی دیگر زبان هاعشق من است زبان زبان مادری است من اگر ترک یا فارس کرد یا هستم هنر نکردم مادرم بهم اموخته انسانیت من حرف اول میزند

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۶ ۰۸:۴۹

لکی ربانی هست که تمام زبان های جهان کلماتی ازلکی را در درون خود دارند

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۶ ۰۸:۵۰

نویسنده این کتاب زبانها و لحجه های ایرانی همین آقای احسان یار شاطر فکر نمیکنم زبان کردی و لکی رو لحجه خطاب کرده باشه فارسی و کردی و لکی که یک‌ریشه دارند و ترکی و عربی که انشعاباتی هم پیدا کرده اند در ایران زبان محسوب میشوند و سایر گویش ها ی ایران لحجه هستند

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۶ ۰۸:۵۲

عکس مربوط به کوه پارک مشهد است یادش بخیر روزی که برای اولین بار پرچم رو بالا بردیم

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۶ ۰۸:۵۶

البته ناگفته نماند که به دلیل وجود زبانهای متعدد در ایران بسیاری از کلمات از زبانهای مختلف در گویش های مردم جای گرفته مثلا خیلی از کلمات فارسی در زبان ترکی و خیلی از کلمات عربی در زبان فارسی و بالعکس و در زبان کوردی و ... هم دیده میشود که دلیل اصلی آن جامعیت واحد ایرانی است و ربطی به سایرعوامل ندارد مثل این همه لغات انگلیسی که در گویش های عامیانه به کار کرفته میشود

avatar

چقد پانترک ریخته اینجا همشون هم دروغگو و جاعل تاریخ یادشون رفته اگه از زبان ترکی کلمات فارسی و عربی بگیریم چیزی جز...از ترکی نمی مونه کل ایران دارن با شما دشمن میشن

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۷ ۱۹:۲۱

منظورتون از کل ایران حدود 40 میلیون غیر ترکها هستند؟

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۶ ۱۲:۰۵

عجب ! چقدر آدم مغرور وجود داره که با دو روز گوشی دست گرفتن و آشنایی با اینترنت همه استاد شدند و نظر می دهند ، استاد سخن فردوسی است که در دوره حکومت ترکان غزنوی حماسه سراید اگه چهار بیت از شعرهای فردوسی را بعنوان یک ایرانی خونده بودی می فهمیدی که فارسی عشق است

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۶ ۱۳:۴۴

زبان لری بختیاری بویراحمدی یکی اززبان های اصلی پارسی ایران است

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۶ ۱۳:۵۲

هر زبان و لهجه ی وهرگویشی برای مردمش چه کرد باشه چه عرب چه فارس وچه ترک وچه بلوچ برای مردمش شیرینه بهش افتخار می‌کنه چه فرقی می‌کنه زبان فارسی از چه لهجه ها گویش های سرچشمه گرفته

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۶ ۱۴:۵۵

لطفا بیخود سر یک موضوع فرعی جر و بحث نکنید چونکه الان یکسری از دشمنان داخلی خوشحال میشند انسانیت و شرف مهمتر از زبان و گویش هستند

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۶ ۱۵:۴۵

والا رستم و سهراب فرودسی همشون تورک بودن،فارسها اومدن همچیو از تورکها گرفتن،هرکول و ارسطو هم تورک بودن،یونانیها و ایرانیها تاریخ و تمدن بزرگ تورکها رو بنام خودشون زدن،چطور دوران باستان فقط ایران و یونان بود،چرا در تاریخ باستان اسمی از تورکها نیست این خودش نشون میده که دو کشور یونان و ایران تاریخ و تمدن تورکهارو دزدیدن

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۶ ۱۶:۲۵

چرت گفته اند. زبان لری بسیار غنی و ریشه زبان فارسی فعلی است. زبان لری شامل گویش های لرستانی و بختیاری و لکی و بویراحمدی و ممسنی و...می شود.

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۶ ۲۳:۰۶

زبان فارسی زبان اصیل ایرانی است بقیه فرعی ویا لهجه اند ایرانی را به زبان فارسی پی شناسند نه کردی ترکی ولری وعربی و...

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۷ ۱۶:۲۵

لکی مادرتمام زبانهای دنیاست اگه نمیدونی بدون

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۶ ۱۹:۵۴

زبان تاتی اصیل ترین است بروید مطالعه کنید راستی من مادرم ترک است ولی عاشق ایرانم متاسفم برای وطن فروشان بی غیرت پان ترک

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۷ ۱۲:۲۹

اگه تورکها نبودن الان باید عربی حرف میزدی

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۶ ۲۰:۲۲

سلام همه زبانها در جهان ، سرمایه معنوی بشریت هست هیچ زبان و قومی بر دیگری برتری ندارد رسالت انسانی انسانها صیانت و حراست از تمام زبان‌هاست ایران همچون گلستان با رنگ های متنوع دارای تنوع زبانی و قومی است که این نقطه قوت هست آنهائیکه سعی می‌کنند ایران را تنها سرزمین قوم پارس و زبان فارسی قلمداد کنند تنگ نظر و ضد ایران و عامل تجزیه طلبی هستند

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۶ ۲۲:۰۱

تا حرف از قند پارسی میشه، یه سری ترکها جبهه میگیرن، با حرف مفت نمیشه یه زبان رو تخریب کرد،،،غیر از زبان فارسی، زبان دیگه ای اگه حرف برای گفتن داشته باشه کردیه،،، چون بقول ناصررزازی این دو زبان پسر عمو هستن در طول هزاران سال دوش به دوش هم جلو امدن،، چهل هزار گارد جاویدان کوروش کبیر کورد بودن و این نشانه اصالته این دوزبانه،

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۹ ۰۶:۳۶

♦️بله شما درست میگی زبان کُردی اصیل ترین زبانه قوم کُرد اصیل ترین قومه ، ترکها همه چیزو بزور میخوان مال خودشون کنن و بدزدن بیشتر پادشاهان کُرد بوده کوروش کبیر کُرد بوده

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۶ ۲۲:۱۲

از قدیم گفتن ترکی هنری لوری شکره فارسی گوز خره

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۶ ۲۲:۲۴

ضمن عرض سلام خدمت سروران گرامی تمامی زبان ها و لهجه های موجود در جهان مانند خود ما که ابتدا نبودیم و بعد موجود گشتیم جزو خلقت خداوند محسوب می شوند و اکتسابی هستند نه قائل بذات یعنی باید باشند تا ما آنها را یاد بگیریم الّذی علّم بالقلم علّم الانسان ما لم یعلم

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۶ ۲۲:۲۵

در این مقاله نسبت به یکی از اصیلترین و کهنترین گویش های ایرانی که دارای سی هزار واژه ی گفتاری است و در کتاب چند جلدی " فرهنگ واژه های لک زبانان " گرد آوری شده و گویش بیشتر مردمان استانهای کرمانشاه و لرستان و ایلام و همدان است ، کم لطفی شده است.به صورت منطقه ای در چند استان شمالی تا بغداد و مدائن عراق؛ در استانهای قزوین و خراسان شماالی و سلماس ، در بین طوایف شیخ بزینی ترکیه ، رواج کامل دارد. این زبان در ایران و عراق ثبت ملی شده است و در قانون اساسی عراق به رسمیت شناخته شده ...مقاله ، سطحی نگر است.

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۶ ۲۳:۰۰

زبان سیستانی به فارسی نزدیک است چون یعقوب لیث سیستانی گویش عربی را ممنوع کرد مثلا به جای صبح میگویند پگاه. بجای مریض میگویند ناخوش

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۷ ۰۳:۵۹

سلام به شما توصیه میکنم در باره زبان ــ لکی ــ هم مطالعه دفیقی داشته باشید تا نواقصات آین مطلب را متوجه شوید شما از زبان و ادلیات بسیار غنی ـــ لکی ـــ غافل بودید موفق باشید

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۷ ۰۴:۳۰

سلام به اطلاع میرسانم که زبان و ادبیات ــ لکی ــ زبانی مستقل و گویا است

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۷ ۱۰:۴۱

آقای نویسنده اصلا همون لهجه ها وگویی ها دراصل فارسی بوده اند زبان فارسی یه زبان متکثر با واژه ای گوناگون برای هر مصداق بوده که البته فردوسی با سرایش شاهنامه آنها را به شکل امروزی ارائه داد .بسی رنج بردم دراین سال سی عجم زنده کردم بدین پارسی .بدین پارسی یعنی به این شکل فارسی یعنی همه اون زبان ها هم فارسی بوده ولی برای یکسان سازی من همه آنها را به این شکل درآوردم .پس کردی .گیلک بلوچی مازنی .گرجی .ارمنی .خراسانی پشتو .هراتی لکی .لری .بهبهانی. تاتی وووووهمه فارسی بوده اند متاسفانه این اظهارنظر ها ی نادرست مثل این مقاله مردمان ایران را به نوعی با فارسی بیگانه فرض کنند که خیلی بداست

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۷ ۱۰:۵۴

با سلام دوستانیکه کلی اعتراض کرده بودن و بعضی ها از روی تعصب نظر نوشته بودن یکبار دیگه با دقت متن برکرفته از مقاله یکی از اساتید زبانشناسی دانشگاه تهران بررسی بفرمایند تا متوجه بشن موضوع چیه و بی اخترامی به قوم یا گویش یا زبان دیگر در ایران نیست. شادکام باشید

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۷ ۱۱:۱۶

تعداد افعال فارسی: ۵ هزار تعداد افعال ترکی: ۲۵ هزار جدا شد خسته شد پاره شد تیره شد در فارسی همه این ها اسم هستند نه فعل... در حالیکه در ترکی همه اینها فعل هستند به ترتیب: آیریلدی:جدا شد یورولدو:خسته شد آرالاندی:پاره شد قارالدی:تیره شد از‌کدوم زبان حرف میزنید اخه؟ این که فعل های خود را با پسوند های 'کردن' و 'شدن' می سازد و حدود نصف کلماتش عربی است؟ خود همین جمله آخر من از ۴ کلمه ۳تاش عربیه حدود،نصف،کلمات

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۷ ۱۷:۳۵

کجا فارسی ۵ هزارتا فعل داره !!؟ یه سر به مقاله ، فارسی زبان عقیم در سایت بی بی سی فارسی بزنین ، نوشته فارسی ۲۰۰ تا بیشتر فعل نداره ، در ضمن دایره لغات فارسی طبق تحقیقات دهه هشتاد در مراجع روزنامه نگاری ،همه لغات ترکیبی ۷۰۰ تا لغت روز مره بیشتر نیست

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۷ ۱۳:۴۸

فارسی مگر زبان است،فارسی حتی لهجه هم نیست.

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۷ ۱۷:۱۸

چند وقت پیش غاری که پیداشدنشانه قدمت وغنی بودن لک لر کردونشانه زبان خیلی ازپادشاهان ایران مثل زمان مادها پادشاهان پارسی هستش درضمن ایرانداری گویش مخلتف پس چه خوب یکزبان مشترک واسه رابطه داریم آنهم فارسی

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۷ ۱۷:۲۲

چند نقطه ساده در مورد زبان ها که اکثر ایرانی ها نمیدونن ، اولا زبان فارسی درست مثل کردی لری گیلکی بلوچی و... صرفا یک گویش از خانواده زبانهای ایرانی هست و البته که زبان فارسی با وجود فصاحت و لطافت ادبی از نظر اصالت و ساختار. ناقص ترین زبان ایرانی هست ، همچنین این زبان ربطی به پارسی باستان نداره ، پارسی باستان یک گویش از سانسکریت بود در صورتی که فارسی امروزی بیشتر عربی و سامی هست تا هندی و سانسکریت (هرانچند که لغات عربی و ترکی رو از فارسی حذف کنیم هرچی میمونه عمدتا از زبان هندی هست ،اما خب اکثریت مطلق لغات عربی و ترکی هست و هندی شاید بیست درصد بیشتر نباشه. همچنین زبان های ترکی و عربی زبان های اتنیکی هستن و نه صرفا یک گویش،که این مورد مهم رو خیلی ها در ایران نمیدونن ، مثلاً اگه از ترکی مثال بزنم ، زبان ترکی سی و دو گویش داره و هر گویشش چندین لهجه دارن ، زبان ترکی در تقسیمات کوچک تر به زبان های قبچاقی ،زبان های اوغوزی ،زبان های جغتایی ،زبان های کارامنلی ،زبان های کارلوکی و ... تقسیم میشه و از این بین اگه به ترکهای ایران اشاره کنیم ، ترکهای ایران اکثراً دارای زبان اوغوزی هستن خوده زبان های اوغوزی به سه شاخه غربی جنوبی و شرقی تقسیم میشن ، مثلاً زبان های ترکمنی ،قشقایی آذری استانبولی همه اوغوزی هستن و از این بین مثلاً آذری ، در بخش اوغوز غربی هست حالا خوده همین آذرب به کلی لهجه تقسیم میشه ، مثل افشاری ،بیاتی ،بایندری ،شاهسونی ،بیچاقچی ، سونگوری و ... که همین ها هم بر اساس منطقه باز هم تقسیم میشن ، مثلا ترکهای زنجان با همدان و بخش های ترک نشین استان کردستان نزدیک به هم هستن ، شهر های اردبیل به هم نزدیک لهجه تبریز با لهجه قره داغ جداست و ... در مجموع زبان آذری یک گویش از زبان های اوغوزی هست که در شاخه های بزرگتر به خانواده زبان های ترکتبار میرسه (البته زبان های ترکتبار با وجود اینکه پهناور ترین جغرافیای یک زبان بصورت زبان بومی رو دارن ، از حق نگذریم که این زبان ها همگی نزدیک به هم هستن و توانایی درک مطلب دارن ،ولو اینکه زبان های ایرانی با وجود جغرافیای بسیار کوچک تر توانایی درک مطلب مناسبی باهم ندارن ) در مورد تاریخچه و الفبا هم همینو بس که زبان فارسی هیچگاه الفبا نداشته و الفبای عربی رو امروز استفاده می‌کنه ، زبان های ترکی رو هم اگه دو باره مثال بزنم الانم عمدتا

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۷ ۱۷:۲۴

در مورد تاریخچه و الفبا هم همینو بس که زبان فارسی هیچگاه الفبا نداشته و الفبای عربی رو امروز استفاده می‌کنه ، زبان های ترکی رو هم اگه دو باره مثال بزنم الانم عمدتا به الفبای لاتین اصلاح شده برای ترکی استفاده میکنن ،اما مسئله اینجاست که زبان فارسی هیچگاه در تاریخ هم الفبا نداشته ، اما زبان ترکی چندین الفبا داشته ، از الفبای اویغوری تا الفبای اورخون و الفبای هونیک در ضمن یه عده بیسواد میان میوه الفبای گوک ترک اقتباس شده از سغدیان ایرانی و ریشه آرامی داره !!! خدمت این عزیزان هم عرض کنم که الفبای گوک ترک کلا مثل الفبای هون از دسته الفبای رونیک هست و نه آرامی . در ثانی آثار ترکان باستان نوشته های چند هزار ساله به نوعی الفبای رونی اثر دارن ،اگه سغدی ها الفبای اورخون رو به گوک ترکها انتقال دادن پ چرا خودشون به این الفبا اثر ندارن ، که اونم گفتم که این مغلطه بی اساس هم از همون جایی که الفبایی که از نوع رونی هست رو به آرامی نسبت میدن خودش زایه هست ، همچنین کسی به اشتباه میوفته الفبای آرامی هم ربطی به اقوام ایرانی نداره ،کلا اقوام ایرانی الفبا نداشتن کل تلاششونم اینه که داشته های دیگر اتنیک ها از جمله ترک و عرب رو یا انکار کنن و اما و اگر بیارن توش تا مخاطب گمراه بشه یا مثلاً بیان دروغی در حد گینس ثبت کنند مثل این که الفبای ایرانی به عرب ها رسیده ، و گویا الفبای امروزی تو ایران بوده بعد رفته گردش و یه دور ،عربستانو گشته دوباره برگشته ایران ! حالا بماند که خورده اعراب چند صد سال قبل از اسلام هم کلی ادیب و شاعر سرشناس داشتن

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۷ ۱۸:۳۷

حدود ۳۰ ملیون تعداد فارسی زبانان یا همان هندی گویان = کل جمعیت کشور - گویشوران کردی و ترکی و عربی حضرت مولانا در رباعی شماره ۱۱۸۶ خود میفرمایند : بیگانه مگیرید مرا زین کویم در کوی شما خانهٔ خود می‌جویم دشمن نیم ارچند که دشمن رویم اصلم ترکست اگرچه هندی گویم

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۷ ۱۸:۵۹

ایاواقعازبان بلوچی لحجه هستش زبان بلوچی وکوردی زبان اصیل باستان سندایران هستندکه نهایت چنددرصداین دوزبان وام داردیگه زبان هاهستندودرحالیکه تمام زبانهاازهم وام گرفته اندیعنی زبان همه بایدانسانیت باشه

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۷ ۲۱:۳۱

دقیقا لهجه هستند،آنقدر واضح است که نیاز به توضیح نیس!!!۸۵٪لهجه کردی وبلوچی وام گرفته از زبان فارسیست،!! اینکه دیگه نیاز به بحث ندارد.مثل اینکه می‌پرسی خورشید نور دارد؟گرما چطور؟!پر واضح است که این دو بلوچی وکردی لهجه هستند برمنکرش لعنت

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۷ ۲۲:۵۰

واقعا چقدر زبان شناس و لهجه شناس متخصص تو این کشور داریم و خبر نداشتیم همشونم اومدن اینجا کامنت گذاشتن! ایکاش فقط یاد میگرفتیم قرار نیست ما در همه مسائلی که تو اینترنت میخونیم اظهار نظر تخصصی کنیم. بهتره این موارد رو واگذار کنیم به اساتید و محققان زبان شناس دنیا و از نظرات اونها بهره ببریم.

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۷ ۲۳:۲۶

سلام زبان مادری کورش کبیر تاتی بوده لطفا در مورد زبان تاتی که در خلخال صحبت میکنید مطلبی بنوسید متشکرم

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۹ ۰۵:۵۹

تاتی دیگه چیه دیگه اینم میخواید ترک قلمداد کنید میخواید به زور ترک کنید کوروش کبیر کُرد بوده اینم میخواید بدزدید بگید ترک بوده تو تاریخم میخواد جعل و دزدی کنید ؟

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۸ ۰۰:۵۸

زبان فقط ابودانی ترکیبی از عربی وفارسی بابا ول کنید همه فرزند ادمیم وبس

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۸ ۱۱:۳۶

حالا همه جوگیر شدن بگن زبون خودشون بهتره....یکی گفته ترکی گویشه نه زبان!!!! احتمالا ترکیه و بقیه هم گویشی از بان ما هستن.چقدر جو گیر میشوید آخه....یه کم بدون تعصب مطلب رو بخونید.اگر البته خودشونم بدون سوگیری نوشته باشن

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۸ ۱۲:۰۵

طبیعی است که در هر کشوری زبان ها و گویش های مختلفی وجود داشته باشد .حتی در کشور های تک زبان مانند انگلستان هم‌گویش های مختلفی از زبان انگلیسی در نقا ط مختلف برقرار است و هیچ دلیلی ندارد که صاحبان این گویش ها بجان هم بیفتند . من یک ایرانی ترک زبان اهل یکی از روستاهای زنجان هستم .حتی در ترکی هم ما گویش های مختلفی داریم . در ترکی زنجانی واژگان بسیاری وجود دارد که با ترکی تبریزی و ارومیه و اردبیل متفاوت است . مانند ایق قابو= کفش و کوپک = سگ و کَوَر = تره و ... اختلاف این واژگان دلیلی برای گلاویز شدن زنجانی ها با تبریزی ها نیست (هرچند تفرقه افکنان و در راس آن ها انگلستان چنین می خواهند) . فارسی هم زبان مردم تهران نیست . زبان مردم تهران فقط گویشی از فارسی است . مانند مردم خراسان یا بروجرد که گویش های مختلفی از زبان فارسی را دارند . منظور از فارسی ، همان زبان نوشتارو کتابی آثار ادبی است . انصاف دهید اگر این زبان مشترک نبود من زنجانی چطور می توانستم در این صفحه با تو که کرد یا لر هستی ارتباط برقرار کنم؟ بزرگان ما نیز چنین بودند . کسی شهریار را مجبور نکرده بودکه شعر فارسی هم بگوید . ولی او شعر فارسی هم بسیار گفت . کسی هم در رابطه با فارسی بودن یا ترکی بودن اشعار او موضع نگرفت . حتی شعر حیدر بابای او که به زبان ترکی است ، بیشتر از همه اشعار او در تلویزیون ایران پخش شده است . در هند صدها زبان مختلف وجود دارد . ولی دلیل ندارد که هند را صد تکه کرده و هر قسمت کشور مستقلی شده و زبان‌مخصوص خود را داشته باشد . پاکستان هم که به دلیل تفرقه افکنی کشور های بیگانه از هند جدا شده ، تبدیل به آرمانشهر نشده و مردمش هم به خوشبختی نرسیده اند .‌ هیچ زبانی هم خالص نیست و اصولا خالص بودن زبان مزیت به حساب نمی آید . مگر پیش کسانی که اهل تعصب بیجا باشند . در زبان‌انگلیسی و آلمانی و فرانسه واژگان‌مشترک بسیاری وجود دارند . هرگز یک انگلیسی و آلمانی با هم بخاطر اینکه فلان واژه در اصل انگلیسی است یا آلمانی بحث نمی کنند .

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۸ ۱۲:۵۶

ایران معجون است معجونی بی نظیر در عالم هستی، ساخته دست ایزد یکتا معجونی در اوج زیبایی و لذت که طعم و رنگ آن هیچ وقت تکراری نیست معجونی از فارس و ترک و لر و کرد و عرب و ... عشق است ایران و ایرانی دوستت دارم با تمام تلخی ها و شیرینی هایت جانم فدای ایران که کشور امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف است

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۸ ۱۴:۰۹

همه زبانهای اقوام ایرانی مختص خود ان قوم است این حقی است که باید به همه اقوام داده شود زبان عرب مختص قوم عرب،زبان فارس مختص قوم فارس،زبان ترک مختص قوم ترک ،زبان لرمختص قوم لر،زبان کردمختص قوم کرد

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۸ ۱۶:۱۷

لک زبانم . اهل لرستانم ..عاشق ایرانم . من نیز همچون نیاکانم .ارش کمانم داد..رستم توانم داد ..مادرزبانم داد ..ماهمه ازیک خانواده ایم ...این زبانهاراکنارهم بگذاریم همه قشنگی خودرادارن .......اول مرغ بوده یا اول تخم مرغ ....؟

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۸ ۱۷:۱۱

فارسی متعلق به افغانستان است و ربطی به ایران نداره حتی الان هم میبینید که افغانیا میان فارس ها در واقع از افغانستان به ایران امدن

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۸ ۱۷:۱۴

هموطنان عزیزم من به قربان زادگاه شما که تکه ای از قلب من به نام‌ایران است! همه شما فدائیان وطن خود هستید، دلتون شاد وستون سلامت....من عاشق همه شما هستم!

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۸ ۱۸:۴۲

لری لکی .لری مبینجایی. لری ثلاثی. لری بختیاری . لری جنوبی . لری بویراحمدی

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۸ ۲۲:۰۲

لکی یک زبان مستقل است که با بیش از سی‌هزار واژه به عنوان کهن‌ترین و با اصالت‌ترین و غنی‌ترین زبان‌های ایرانی ثبت ملی شده است - قوم لک قومی مستقل است تمام گویش‌های حوزه‌ی زاکرس وابسته و گویش‌هائی از زبان غنی و کهن لکی هستند - زنده باد لکستان زنده باد ایران عزیز و زنده باد ایل سرافراز و با فرهنگ حسنوند

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۸ ۲۲:۱۷

پارسها پارتها مادها ایلامیان بین النهرین توران همه از یک زبان استفاده میکردند ولی هرکدام لهجه خاص خودشونا داشتن به مرور این واژگان جدید وغلظت لهجه باعث شد ما فکر کنیم صاحب یک زبانیم ولی در اصل همه ما سومر زبانیم اعراب هم سامی زبانن

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۸ ۲۲:۲۴

همه اقوام ایران زمین اصيل و قابل احترامند همه اقوام ایران زمین وطنشان را دوست دارند به جز یک جریانی خاص در قوم فارس که معتقد است ایران فقط به اونا تعلق دارد بقیه اگر حقشان را مطالبه کنند میشند تجزیه طلب و پان. اساسا در ایران فقط یک پان هست اونم پان فارس هست بقیه فقط دنبال حقوق تضییع شده خود هستند. در ایران باید ادبیات همه اقوام در محلات خودش تدریس شود و هر یک از آنان بایستی مانند زبان فارسی فرهنگستان داشته باشند تنها در این صورت است که اتحاد واقعی شکل می گیرد. زبان انگلیسی هم زبان مشترک ایران اعلام شود. بنده بعنوان یک تورک احترام خالص خود را به همه اقوام ایرانی اعلام میدارم.

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۲۳ ۲۱:۲۶

اسم ایرانم بزاریم بیرمنگام چطوره

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۹ ۰۰:۱۷

اگرنمیدانی بدان تمام ریشه های عربی فارسیه کی قالباشو نوشته احمدبن سیبویه شیرازی کی نقطه وزیروزبر گذاشته یزید فارسی وخلیل ایرانی کی اولین بار عربی صحبت کرده؟ یعرب یمنی که استانی ایرانی بود پس درواقع عربی رو ایرانیان ساختند مثل زامنهوف که اسپرانتو ساخت ولی اونجا گرفت اینجا ول کردند

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۹ ۰۷:۴۱

این تعصبات بی حاصل رارهاکنید هرزبانی ارزش خاص خودش روداره زبان ونژادومذهب برای برتری جویی نیست انسان باشیم انسان

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۹ ۰۸:۳۵

سلام ببخشید شما هنوز نمیدونید زبان های مردمت چیه اونوقت اظهار نظر میکنید. لکی لهجه ست یا زبانه یکم تحقیق کنید بعد مطلب ارائه کنید

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۹ ۰۹:۴۵

اصلا زبان فارسی بدترین زبان هست و فارسها هم بدترین انسان روی کره زمین شما ها که آنقدر خوب و اصیل هستین و زبان و قوم و نژادتون از همه بهتر هست پس چرا الان اینجا دارین فارسی مینویسیم خودتون ؟!!!مگر ما فارسها بد نیستیم مگر بدترین زبان فارسی نیست پس شما تو سایت خبری فارسی دارین چکار میکنین؟؟؟تشریف ببرین تو سایتهای خبری کشورهای محبوبتون