• چهارشنبه / ۱۱ آبان ۱۴۰۱ / ۰۹:۴۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401081107292
  • خبرنگار : 71129

بولسونارو بدون اذعان به شکست، روند انتقال قدرت در برزیل را مجاز کرد

بولسونارو بدون اذعان به شکست، روند انتقال قدرت در برزیل را مجاز کرد

ژائیر بولسونارو در نخستین اظهارات علنی خود پس از ناکامی در انتخابات روز یکشنبه برزیل، شکست خود را نپذیرفت و گفت، اعتراضات حامیانش نتیجه "خشم و احساس بی‌عدالتی" نسبت به این رای‌گیری بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، بولسونارو درباره نتایج انتخابات روز یکشنبه زیاد صحبت نکرد و رئیس دفتر کارمندانش را مسئول آغاز روند انتقال با نمایندگان لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهوری منتخب برزیل تعیین کرد.

دیوان عالی برزیل نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد، با توجه به اینکه بولسونارو رئیس دفتر کارمندانش را مسئول گفت‌وگو با تیم انتقال لولا داسیلوا اعلام کرده، به منزله آن است که او نتایج انتخابات را به رسمیت می‌شناسد.

بولسونارو در دیدار روز سه‌شنبه خود با قضات دیوان عالی برزیل، به وضوح اذعان داشت که لولا داسیلوا پیروز انتخابات است.

ژائیر بولسونارو که یک ملی‌گرای راست‌گراست، بیش از ۴۴ ساعت طول کشید تا درباره انتخابات اظهارنظر کند و این واکنش دیرهنگام نگرانی‌هایی را ایجاد کرد که او به دنبال ایجاد شک و تردید در مورد نتیجه رای‌گیری است.

در میانه سکوت او، حامیانش راه‌های اصلی را در اعتراض به شکست در انتخابات ریاست جمهوری مسدود کرده و برخی نیز خواستار کودتای نظامی به منظور متوقف کردن داسیلوا برای بازگشت به قدرت شدند.

گروه‌های صنعتی برزیل اعلام کردند که مسدودسازی راه‌های اصلی باعث ایجاد اختلال در توزیع سوخت، صادرات غلات به بنادر اصلی و تامین کالاها برای سوپرمارکت‌ها شد.

بولسونارو همچنین در سخنرانی خود خطاب به ملت برزیل به شوخی خطاب به خبرنگاران گفت که دلشان برای او تنگ می‌شود و از آنهایی که به او رای دادند، تشکر کرد و در ادامه افزود: من مطیع قانون اساسی هستم که بر اساس آن، اول ژانویه ۲۰۲۳ روند انتقال صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد، جنبش‌های کنونی مردمی در کشور نتیجه خشم و حسی از بی‌عدالتی درباره روند رای‌گیری است. معترضان باید از تخریب اموال عمومی یا ایجاد اخلال در حق رفت و آمد اجتناب کنند اما به آنها نگفت که به خانه‌هایشان بازگردند.

در این میان، "آندره سزار" یک تحلیلگر ریسک سیاسی گفت: بولسونارو مانع درگیری و خشم مردم نشده است. او در حالی با حامیان سرسختش صحبت کرده که به انتقاد از افرادی که راه‌های اصلی را مسدود کردند، نپرداخت. او حامیان افراطی خود را بسیج نگه می‌دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha