• چهارشنبه / ۱۱ آبان ۱۴۰۱ / ۱۰:۱۸
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1401081107332

یک کارشناس مسائل سیاسی:

آمریکا در طرح تجزیه ایران شکست مفتضحانه‌ای می‌خورد

آمریکا در طرح تجزیه ایران شکست مفتضحانه‌ای می‌خورد

ایسنا/فارس یک مدرس در دانشگاههای آزاد فارس گفت: امروز آمریکا برای جلوگیری از شکل گیری ایران قوی به جنگ ترکیبی و شناختی روی آورده که این بار هم مثل گذشته با حضور مردم از طرح تجزیه سازی ایران با شکست مفتضحانه‌ای روبرو خواهد شد.

غلامرضا صفرپور در گفت‌وگو با ایسنا ضمن تبریک ۱۳ آبان و روز ملی استکبارستیزی و روز دانش آموز، به استراتژی آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران اشاره و بیان کرد: تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی پادشاهان حاکم بر کشور به سیاست موازنه مثبت و دادن امتیازات سیاسی- اقتصادی به قدرتهای بزرگ عصر تلاش داشتند امنیت ملی کشور را تامین کنند.

او ادامه داد: می‌توان گفت که امنیت ملی ایران تا قبل از انقلاب اسلامی متاثر از رقابت قدرتهای بزرگ بوده است. در یک زمانی با رقابت بین روس و انگلیس و در زمانی دیگر به ویژه در عصر پهلوی آمریکا و شوروی امنیت نسبی ایران تامین شده و بعد از کودتای ۲۸ مرداد ۳۲ با ورود آمریکا به صحنه سیاسی- اقتصادی ایران، شاه را بعنوان دولت دست نشانده تلقی می‌کرد و در دکترین دو ستونی آمریکا به حافظ منافع غرب و ژاندارم منطقه درآمد و شاه سرمست از این فرصت بدست آمده در راستای تامین منافع آمریکا عمل می‌کرد. 

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی و در پیش گرفتن سیاست «نه شرقی، نه غربی» و خروج ایران از پیمان سنتو و اردوگاه غرب یکی از ارکان و پایه‌های مهم دکترین دو ستونی آمریکا در منطقه فرو ریخت؛ ایرانی که یک روز به عنوان ژاندارم و حافظ منافع غرب در منطقه عمل می‌کرد به زعم آنان بعد از انقلاب اسلامی عامل تهدیدی برای منافع آمریکا در منطقه در آمد و مبارزه با ایران در سرلوحه سیاست خارجی آمریکا قرار گرفت.

به گفته صفرپور، آمریکا که نمی‌توانست نظاره گر نفوذ انقلاب اسلامی در میان ملل مسلمان منطقه غرب آسیا باشد و با توجه به تجربیاتی که از تحولات گذشته ایران از جمله؛ نهضت‌های مشروطیت و ملی شدن صنعت نفت داشت، سعی کرد با کنار آمدن با شخصیت‌های لیبرال و غرب گرا در دولت موقت، جمهوری اسلامی را از مسیر خود منحرف  واستحاله کند و منافع از دست رفته خود را از قبل دولت موقت در ایران و منطقه استراتژیک خلیج فارس تداوم ببخشد.

این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: با تسخیر سفارت خانه آمریکا که به کانون توطئه علیه نظام نوپای جمهوری اسلامی آمده بود و بوسیله دانشجویان پیرو خط امام که از سوی حضرت امام راحل به عنوان انقلاب دوم تلقی شد و متعاقب آن با سقوط دولت موقت آمریکا امید خود را در ایران برای انحراف و استحاله جمهوری اسلامی از دست داد.

مدرس دانشگاه‌های آزاد فارس همچنین با بیان اینکه آمریکا بعد از آن به بهانه آزاد سازی گروگانهای خود دست به سیاست قهرآمیز زد و حمله به طبس راه انداخت و در این توطئه نیز ناکام ماند، گفت: آمریکا با طراحی کودتای سیاست قهر نوژه و چراغ سبز نشان دادن به رژیم بعثی برای تهاجم به ایران روی آورد.

صفرپور ادامه داد: آمریکاییها در دهه نخست بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به تهدید سخت ونیمه سخت برای سرنگونی نظام روی آوردند که خوشبختانه با حضور مردم در صحنه و هدایتگری رهبری حضرت امام (ره) توطئه آنان یکی پس از دیگری خنثی شد.بعد از فروپاشی شوروی هم سرمست از پایان جنگ سرد، خود را در نظم نوین و کدخدایی جهان دید و با شعار «هر  که با ما نیست، علیه ماست»، به دنبال تحقق نظام تک قطبی بود و با تئوری‌های برخورد تمدنهای هانتینگتون و نظریه پایان تاریخ فوکو یاماها مبنی بر لیبرال دموکراسی، سیاستمداران کاخ سفید را وا داشت که این نظریه‌ها را عملیاتی کنند که شاهد وقایع ۱۱ سپتامبر بودیم.

او خاطرنشان کرد: آمریکاییها بعد از آن به بهانه مبارزه با تروریسم برای رهایی از کشورهای مخالف خود دو گزینه را در پیش گرفتند؛ نخست با تهدید سخت کشورهای افغانستان و عراق را اشغال کردند و دوم اینکه برای روسیه و کمونیسم زدایی به تهدید نرم در آسیای میانه و قفقاز رو ی آوردند و در چند کشور از جمله اوکراین، گرجستان و قرقیزستان به شیوه انقلاب مخملی و به صورت مسالمت آمیز و آن هم با عنوان تقلب در انتخابات حمایتهای رسانهای و مالی و بنیادهای همچون سوروس و... موفق شدند نیروی طرفدار خود را به کرسی قدرت بنشانند.

صفرپور اظهار کرد: آمریکایی‌ها به این فکر افتادند که با تهدید نرم آن هم به شیوه انقلاب مخملی با رنگی یا گلی که در کشورهای اوکراین و گرجستان و... توانسته بودند مهرههای خود را به قدرت برسانند در ایران نیز شانس خود را آزمایش کنند که خلق حماسه ۹ دی از سوی ملت فهیم ایران روبرو شدند و این توطئه هم همچون توطئه‌های دیگر نقش برآب شد.

این مدرس علوم سیاسی خاطرنشان کرد: امروز نیز برای جلوگیری از شکل گیری ایران قوی به جنگ ترکیبی و شناختی روی آورده که این بار هم مثل گذشته با حضور مردم از طرح تجزیه سازی ایران با شکست مفتضحانه‌ای روبرو خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha