• چهارشنبه / ۱۱ آبان ۱۴۰۱ / ۱۱:۱۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401081107411
  • خبرنگار : 71477

آمریکا، چین را به مقاومت در برابر آغاز مذاکرات اتمی متهم کرد

آمریکا، چین را به مقاومت در برابر آغاز مذاکرات اتمی متهم کرد

پس از آنکه رئیس جمهوری چین ماه گذشته اشاره کرد که پکن بازدارندگی استراتژیکی خود را تقویت می‌کند، مقامات ارشد آمریکا تاکید کردند، به رغم بحران موشکی ۶۰ سال پیش کوبا و درس‌هایی که از آن گرفته شده، پکن هیچ علاقه‌ای به مذاکره برای کاهش خطراتی که تسلیحات اتمی به وجود آورده‌اند، نشان نداده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، پنتاگون می‌گوید که چین در حال توسعه گسترده نیروهای اتمی‌اش است و تا سال ۲۰۳۰ یک هزار کلاهک اتمی خواهد داشت و پکن مدت‌هاست که در برابر مذاکرات کنترل تسلیحاتی با پکن مقاومت کرده و تاکید دارد که آمریکا در حال حاضر زرادخانه بسیار بزرگ‌تری دارد.

الکساندرا بل، معاون دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحاتی، راستی‌آزمایی و انطباق در شورای آتلانتیک گفت: به‌رغم تلاش‌های آمریکا، واشنگتن و پکن همچنان گفت‌وگوها در مورد این موضوع را آغاز نکرده‌اند.

وی افزود: به عنوان نخستین گام، دوست داریم با چینی‌ها درباره دکترین‌های یکدیگر، درباره بحران ارتباط و بحران مدیریت گفت‌وگو کنیم. واشنگتن دهه‌ها با روسیه چنین گفت‌وگوهایی داشت.

الکساندرا بل تصریح کرد: اما ما با پکن هنوز به این نقطه نرسیده‌ایم. بنابراین باید پیش از آغاز این گفت‌وگو، کارهایی از سوی هر دو طرف انجام شوند.

وی با اشاره به رویدادهای سال ۱۹۶۲ میلادی یعنی هنگامی که آمریکا و شوروی به خاطر حضور موشک‌های شوروی در کوبا به یک جنگ اتمی نزدیک شده بودند، گفت: ما در حال حاضر در شصتمین سالروز بحران موشکی کوبا هستیم. لازم نیست که این بحران را تکرار کنیم تا متوجه شویم که باید برای گفت‌وگو با یکدیگر به پای میز مذاکره بیاییم.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا سال گذشته پس از گفت‌وگوی تلفنی شی جینپینگ، رئیس جمهور چین و جو بایدن، همتای آمریکایی‌اش گفته بود، این دو رهبر با آغاز مذاکرات درباره ثبات استراتژیک موافقت کردند.

اما شی جینپینگ در جریان کنگره حزب کمونیست در اکتبر سال جاری میلادی اشاره کرد که پکن بازدارندگی استراتژیک خود را تقویت خواهد کرد؛ عبارتی که غالبا برای توصیف تسلیحات اتمی استفاده شده است.

ریچارد جانسون، معاون دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور سیاست هسته‌ای و مقابله با تسلیحات کشتار جمعی در این نشست گفت: آمریکا به دنبال آغاز گفت‌وگوها با چین است تا بیشتر درباره موضوعات اساسی‌تر صحبت کند نه موضوع تعداد کلاهک‌ها.   

وی افزود: اگر پکن ترجیح می‌دهد که مشارکت دوجانبه‌ای با آمریکا نداشته باشد، می‌تواند از طریق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و با اعلام ذخایر پلوتونیومش برای اهداف غیرنظامی، درباره تقویت اتمی‌اش شفاف‌سازی کند.

جانسون گفت: چین از انجام چنین کاری امتناع کرده و این یک نگرانی واقعی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha